۲۵۰۸۷۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

رقابت ژنرال‌ ها در مذهبی‌ترین شهر ایران

مصطفی داننده در یادداشتی در نامه نیوز نوشت: قم؛ پیش از انتخابات هشتمین مجلس مانند بسیاری از شهرها چشم به انتخابات تهران داشت تا ببیند چه کسانی در پایتخت اکثریت را به دست می‌گیرند و از میان آنها چه کسی بر کرسی ریاست پارلمان تکیه می‌زند.

مصطفی داننده در یادداشتی در نامه نیوز نوشت: قم؛ پیش از انتخابات هشتمین مجلس مانند بسیاری از شهرها چشم به انتخابات تهران داشت تا ببیند چه کسانی در پایتخت اکثریت را به دست می‌گیرند و از میان آنها چه کسی بر کرسی ریاست پارلمان تکیه می‌زند. کوچ لاریجانی به قم برای انتخابات مجلس هشتم، خط بطلانی بر روی این سنت سیاسی کشید تا یکی از مهم ترین ژنرال‌های سیاسی ایران برخلاف ادوار گذشته از شهری به غیر از تهران نامزد انتخابات مجلس شود.

حضور همزمان لاریجانی و حداد عادل در لیست اصول گرایان و مسئله سر لیستی و دعوت مراجع تقلید از لاریجانی برای حضور در قم باعث شد تا رئیس سابق صداوسیما عطای نامزدی از تهران را به لقایش ببخشد و از قم نامزد انتخابات مجلس شود. لاریجانی با این کار هم وارد رقابت با حداد نشد و هم پیروز شدنش را در انتخابات تضمین کرد. لاریجانی بعد از راه یافتن به مجلس به کرسی ریاست مجلس تکیه زد تا اولین رئیس غیر تهرانی مجلس شورای اسلامی باشد.

حضور لاریجانی در قم باعث شد تا گروه‌های سیاسی نگاه ویژه‌ تری به این شهر مذهبی داشته باشند. همین اهمیت باعث شده است تا این روزها شایعات فراوانی پیرامون نامزدهای احتمالی این شهر به گوش برسد. نامزدی لاریجانی از این شهر قطعی است. قمی‌ها دوست دارند که لاریجانی همچنان از شهر آنها راهی پارلمان شود. رئیس مجلس همچنان مورد وثوق مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه است.

اصلاح طلبان نیز به نظر می‌رسد برای این شهر نقشه‌ها دارند. آنها تصمیم دارند که صادق خرازی، روحانی زاده شناخته شده در شهر قم را راهی رقابت با لاریجانی کنند. اصلاح طلبان می‌خواهند از همان استراتژی لاریجانی در انتخابات مجلس هشتم استفاده کنند. بسیای از چپ‍‌‌ها رابطه خوبی با خرازی ندراند و حاضر نیستند او را شریک خود در انتخابات مجلس کنند به خاطر همین عقلای اصلاحات تصمیم گرفتند با فرستادن سفیر سابق ایران در فرانسه به قم، هم او را در جریان اصلاحات حفظ کنند هم جلوی دعواهای احتمالی را بگیرند.

رابطه محکم خرازی با بیوت مراجع و روحانیت باعث شده است تا اصلاح طلبان از پیروزی او در انتخابات مجلس دهم از این شهر ایمان داشته باشند. آنها بر این باور هستند که بعد از لاریجانی، خرازی نماینده مطمئن و شناخته شده‌ای برای شهر قم خواهد بود.

از سوی دیگر آیت‌الله مصباح یزدی، مخالف سرسخت حضور لاریجانی و خرازی در شهر قم، به دنبال راضی کردن سعید جلیلی برای حضور در انتخابات مجلس از این شهر است. او اعتقاد دارد که تنها کسی که توان رقابت با لاریجانی در شهر قم را دارد سعید جلیلی است و هر نامزدی به غیر از او از جبهه پایداری وارد این کارزار شود، شکست را تجربه خواهد کرد.

مصباح یزدی حتی پای را فراتر از این گذشته است و اعتقاد دارد که می‌توان با مدیریت درست قبای ریاست مجلس را بر دوش او انداخت و با به زیر کشیدن علی لاریجانی، جلیلی را به کرسی ریاست مجلس بنشانند.

همانطور که مشاهده می‌شود، بازار رقابت در قم بسیار داغ تر از تهران است.به نظر می‌رسد سه نامزد برجسته جریان اصول گرای معتدل، اصلاح طلبان و اصول گرایان تندرو، شهر قم را برای زمین بازی خود انتخاب کرده‌اند و باید در اسفند ۹۴ شاهد رقابتی سخت در مذهبی ترین شهر ایران باشیم. رقابتی که می‌تواند وزن هرکدام از این جریان‌ها را در قم مشخص کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج