۲۵۱۶۴
۱۳ نظر
۵۲۱۴
۱۳ نظر
۵۲۱۴
پ

عبور پپسی از برابر ماه!

«شرکت پپسی لوگوی خود را روی کره ماه می تاباند.» همین خبر کافی بود تا بسیاری از ایرانی ها در ساعت ۲۳:۳۰ سه شنبه بالای پشت بام های خود بروند و منتظر مشاهده لوگوی پپسی روی کره ماه شوند!

عبور پپسی از برابر ماه!

هفت صبح: «شرکت پپسی لوگوی خود را روی کره ماه می تاباند.» همین خبر کافی بود تا بسیاری از ایرانی ها در ساعت 23:30 سه شنبه بالای پشت بام های خود بروند و منتظر مشاهده لوگوی پپسی روی کره ماه شوند!

این اتفاق مسلما هیچ گاه رخ نداد و فقط نشان داد مثل همیشه یک شایعه چقدر زود بین ما دست به دست می شود بدون آنکه نسبت به صحت خبر ذره ای اطمینان حاصل کنیم.

در این ماجرا کاربران دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی نقش اول را به عهده داشتند و از چند هفته قبل با هیجان وصف ناپذیری خبر تاباندن لوگوی پپسی روی کره ماه را منتشر می ساختند. پس از چند روز برخی خبرگزاری های رسمی هم به این جریان دامن زدند و بدون اطمینان از صحت خبر با آب و تاب شروع به نقد ماجرا کردند!

نتیجه هم آن شد که در شامگاه سه شنبه عده زیادی پس از مدتی انتظار و ناامیدی از پشت بام های خود پایین آمدند، صفحه های شبکه های اجتماعی خود را باز و به طرز عجیبی به این شرکت حمله کردند تا عصبانیت شان فروکش کند، سپس این ماجرا را دستمایه جملات طنز خود قرار دادند و در آخر هم اعلام کردند از اول می دانستند این خبر شایعه است!

عبور پپسی از برابر ماه!

قصه از کجا شروع شد؟

شبکه های اجتماعی نقطه آغاز ماجرا بودند. کاربران زیادی خبری به این مضمون را به اشتراک گذاشتند: «بالاخره پس از مدت ها شرکت پپسی توانست طرح تبلیغاتی خود برای تاباندن لوگوی پپسی روی کره ماه را که با مخالفت سازمان محیط زیست ملل متحد یو.ان.ئی.پی مواجه بود را به مرحله اجرا برساند. براساس این برنامه اولین پروژه آزمایشی تابش نور بر سطح کره ماه در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۱۲ (۱۶ خرداد ۹۱) در منطقه خاورمیانه که شرایط مناسب تری را برای انجام این کار داراست انجام خواهد شد.

زمان دقیق این پدیده غیرطبیعی و جالب شامگاه پنجم ژوئن (۱۶ خرداد) به وقت ایران در ساعت ۲۳:۳۰ است که در سرتاسر ایران نیز به صورت کامل قابل رویت خواهد بود. مدت تابش احتمالا تنها حدود ۱۵ دقیقه به طول خواهد انجامید و درصورت موفقیت کامل پروژه، این طرح تبلیغاتی به صورت رسمی در نقاط دیگر جهان توسط شرکت پپسی و احتمالا دیگر غول های عرصه تجارت جهانی اجرا خواهد شد.»

ماجرا البته به همین جا ختم نشد. مبتکران این خبر در اقدامی خلاقانه تصویر فرضی لوگوی پپسی روی کره ماه را با فتوشاپ درست کرده بودند و به کاربران وعده می دادند کره ماه به این شکل درخواهد آمد!

وقتی همه چیز رسمی می شود

تا این جای کار خیلی ها هنوز با دیده شک به ماجرا نگاه می کردند اما زمانی که برخی خبرگزاری های رسمی هم خبر را پوشش دادند بسیاری از کاربران نسبت به صحت خبر اطمینان پیدا کردند. کار به جایی رسید که حتی خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت تبدیل ماه به یک بیلبورد تبلیغاتی اقدامی قابل تامل است.

در این گزارش به نقل از یکی از استادان دانشگاه آمده بود: «پپسی کولا و کوکاکولا دو شرکت بزرگ در عرصه تولید نوشابه در سطح دنیا هستند که از دیرباز تاکنون با یکدیگر رقابت بسیار تنگاتنگی داشته اند، لذا شرکت پپسی کولا با انجام این تبلیغات می تواند از رقیب خود پیشی قابل توجهی بگیرد. یقینا وقوع این رویداد تاثیر بسیار شگرفی در فروش محصولات پپسی کولا خواهد داشت به گونه ای که حتی هنوز این رویداد اتاق نیفتاده در بسیاری از سایت های اینترنتی به صورت فتوشاپ شده، لوگوی پپسی کولا روی ماه قرار گرفته است و حتی می توان گفت در اذهان مردم نیز این رویداد انجام گرفته است.

این رویداد، دنیای تبلیغات را وارد عرصه جدیدی می کند اما سوالی که در این بین وجود دارد این است که آیا مردم از این اقدام راضی هستند؟ چرا که ماه در بسیاری از فرهنگ ها نماد زیبایی و آرامش است و ممکن است روزی برسد که مردم ماه را دیگر آنگونه که بود، نبینند و هرشب آن را با یک لوگوی جدید نظاره کنند. باتوجه به پیشرفت تکنولوژی، مطمئنا در آینده نیز، آسمان آبی را هم مملو از تبلیغات شرکت های بزرگ دنیا خواهیم دید.»

وقتی همه چیز دروغ است

از ساعت ۱۱:۳۰ شب کم کم حرف و حدیث ها در شبکه های اجتماعی آغاز شد. استاتوس های افراد و پیچ های مختلف پر شد از کاربران عصبانی که این شرکت را متهم به دروغ گویی می کردند غافل از اینکه خودشان هیچ گاه در صحت اولیه خبر و پیداکردن منبع آن شک نکرده بودند.

کامنت های کاربران در آن لحظات یکی از جالب ترین شب های شبکه های اجتماعی را رقم زد. عده ای از کاربران حتی به چشمان خود هم اطمینان نداشتند و می گفتند شاید این لوگو روی ماه تابیده شده و ما نتوانسته ایم ببینم! عده ای پپسی را خیانتکار توصیف کرده اند و عده ای هم قسم می خوردند لوگوی پپسی روی کره ماه را دیده اند!

ماجرا زمانی جالب تر شد که یک فیلم جعلی چندثانیه ای بر سایت یوتیوب گذاشته شد که نشان می داد تصویر لوگوی این نوشابه روی کره ماه افتاده است!

در عوض افراد دیگری هم می گفتند پخش این خبر یک ترفند تبلیغاتی برای نوشابه پپسی بوده و از طرف دیگر عده ای هم عقیده داشتند چنین کاری برای آزمایش میزان سرعت پخش شایعه در کشور توسط کشورهای خارجی صورت گرفته است.

همه چیز به خنده تبدیل می شود

بعد از فروکش کردن عصبانیت ها عده ای از کاربران سعی کردند با شوخی از کنار ماجرا عبور کنند. به همین منظور با سرعت عمل وصف ناپذیری صفحه هایی به نام «ملت ایران خیانت پپسی را فراموش نخواهد کرد»، «من از پپسی متنفرم» و... در شبکه های اجتماعی ساخته شد.

در یکی از این صفحات به نکته جالبی اشاره شده بود: «کسی که ساعت ۲۳:۳۰ به پشت پنجره رفته و تا ساعت دو خندیده و فردا صبح با ظاهری روشنفکر و عالمانه به نقد مردم و دوستان می پردازد از ما نیست. امیدواریم که شاهد این گونه تغییر رفتارها نباشیم، کما اینکه پیش از این بسیار شاهد این مسائل بوده ایم. قضیه برای خندیدن هست. همه، سر به چیزی که همه سر کار بودیم. خوش آیند نیست که کسی یک دفعه از در فوق روشنفکری وارد بشه. شب شما به خیر. فرداها هم بیاید و با جوک های جدید با هم باشیم.»

این نکته به ظاهر ساده خیلی حرف ها به همراه خود دارد. به جرات می توان گفت اکثر افرادی که این خبر را شنیده بودند (ازجمله نویسنده خود این گزارش!) همگی آن را پذیرفته بودند اما با مشخص شدن واقعیت ناگهان همگان اعلام کردند از همان ابتدا می دانستند ماجرا شایعه است! در ادامه گزارش به برخی از این شوخی های شبکه های اجتماعی نگاهی می اندازیم.

چند نکته تاسف برانگیز

این ماجرا در کنار شوخی های خود چند نکته تاسف برانگیز به همراه داشت. نکاتی که تامل در آنها می تواند بسیاری از رفتارهای اجتماعی ایرانی ها را مورد بررسی قرار دهد:

*به تازگی باب شده ایرانی های شبکه اجتماعی با کوچک ترین اتفاقی به سوی صفحه های افراد یا شبکه های اجتماعی مرتبط هجوم می آورند و در برخی از موارد با الفاظ نامناسبی آنها را خطاب قرار می دهند. به عنوان مثال از شب گذشته تا زمان نگارش این گزارش، حدود ۵۰ هزار ایرانی به صفحه پپسی در فیس بوک مراجعه و در برخی کامنت ها با زشت ترین الفاظ این شرکت را مورد خطاب خود قرار دادند.

نمونه این عمل را هم در چند ماه پیش مشاهده کردیم که برخی ایرانی ها با حمله به صفحه پادشاه عربستان پا را از یک اعتراض ساده و به حق فراتر گذاشتند و گاهی کامنت هایی با الفاظ نژادپرستانه یا توهین آمیز درج کردند.

*در حالی که گذر تاریخی سیاره زهره از مقابل خورشید در صبح روز گذشته نقل محافل بسیاری از مردم دنیا بود اما برخی ایرانی ها ترجیح دادند به جای تماشای این پدیده تاریخی که هر ۱۰۵ سال یکبار تکرار می شود. چند ساعت زودتر به پشت بام های خود بروند تا لوگوی پپسی روی کره ماه را مشاهده کنند!

*نکته آخر همان زودباوری و پخش شدن سریع شایعه در بین مردم است. هیچ کس (حتی عده زیادی از ما روزنامه نگاران) تلاش نکرد تا منبع خبر را پیدا کند یا حداقل مبنای علمی برای آن پیداکند. یکی از سایت ها از قول رستمی، کارشناس ارشد فتوگرامتری و ژئودزی مطلب جالبی را عنوان کرده است: «نور لیزر در روش اس ال آر وقتی به کمک تلسکوپ ۷/۲ متری مک دونالد به سطح ماه می رسد حدود هفت کیلومتر باز می شود. این سطح تنها می تواند یک دهم یک گودال کوچک ماه را پر کند. حال تصور این مطلب که بتواند یک لوگو، کل ماه را بپوشاند و تصویر فرضی بالا را به وجود آورد. نیاز به میلیون ها تلسکوپ با قطر حداقل دو متر است!»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهرداد

      عزیزم ببخشید ولی فکر کنم شما هم این خبرو تو سایتتون گذاشته بودید که پپسی میخواد لوگوشو تو ماه بزاره پس شما هم تو شایعه پراکنی در ایران سهیم بودید

      پاسخ ها

      • شکیبا

        ریز بین ایول

      • Omid

        مهرداد جان در سایت برترین ها آرشیو همه مطالب سایت موجود است اصلا در سایت برترین ها اینچنین خبری اصلا وجود ندارد
        لطفاً تهمت شایعه پراکنی به سایت برترین ها نزنید

      • reyhoon

        اقا مهرداد همه جا پخش شده بودوووهمه هم میدونستن

      • محبوب

        بله !!! به نکته جالبی اشاره کردید !

      • B

        اون بنده خدا خودش که اعتراف کرد،باور کرده بود!!! شکیباجون ایول نداشت..خداییش مطالبو کامل نمی خونین نه؟

    • raz

      اینم یکی دیگه از دروغاشون بود دیگه. ما یه روز بعدش فهمیدیم خوب شد نرفتیم روپشت بوم وگرنه ابرومون میرفت اتفاقا تو بی.بی.سی طنزشو نشون داد

    • fereshte

      man ke ta hodude 12 ba aseman khire budam

    • مستانه

      منم خوب شد خوابم بردو الا حتما!!!

    • جواد

      ایم همه آدم تحصیل کرده!
      یعنی هیچ کدومتون نفهمیدید این کار اصلا امکان نداره؟!
      فقط یه تخیل احمقانه بود.
      این تحصیلات شما چه فایده ای براتون داره؟

      پاسخ ها

      • زری

        اهان یعنی تو فهمیدی؟جووووووووونم تحصیل کرده ی باسواد

    • mahsa

      آقاجواد مثلا با سواد میدونستی که همه ی امکانات و تکنولوژی هایی که امروز داری ازش استفاده می کنی یه روزی غیر ممکن بودن؟؟؟؟؟؟
      تو دنیای امروز هیچی غیر ممکن نیست...
      اتفاقا این شایعه باعث میشه همه ی مبتکرا تو این زمینه کنجکاوتر بشن و سعی کنن این اتفاق رو عملی کنن

    • شبنم

      من با دوستام بیرون بودیم شب و دیدیم اتفاقا فیلم هم برداشتیم اما دیگه گوشی خراب شده دوغ نیست پر رنگ بود و رفته رفته کمرنگ تر شد باور کنید آرم پپسی برروی ماه افتاده بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج