۲۵۳۶۴۲
۵۲۰۲
۵۲۰۲
پ

اسکیت برد، ورزش مفرح و هیجان انگیز

شکل اولیه ورزش مفرح اسکیت برد برای نخستین بار در سال ۱۹۵۰ به کار برده شد، هنگامی که موج سواران کالیفرنیایی رویای انجام حرکات موج سواری روی آسفالت خیابان ها را در ذهن می پروراندند.

اسکیت برد، ورزش مفرح و هیجان انگیز





هفته نامه اوقات خوش - الهام رضازاده: شکل اولیه ورش مفرح اسکیت برد برای نخستین بار در سال 1950 به کار برده شد، هنگامی که موج سواران کالیفرنیایی رویای انجام حرکات موج سواری روی آسفالت خیابان ها را در ذهن می پروراندند. درواقع هنوز هم کسی به درستی نمی داند نخستین کسی که یک اسکیت برد را ساخت و به کار برد چه کسی بود اما آنچه مشخص است تعداد زیادی از مردم این ایده را در سر خود می پروراندند.

آنها از تخته های چوبی شروع کردند و چرخ های روروک را به زیر این تخته ها نصب کردند و طبیعی بود که در سال های اولیه آشنایی مردم با این ورزش،عابران پیاده اصلی ترین قربانیان تصادف با اسکیت سواران بودند. طی چند سال به قدری علاقه مردم به این ورزش گسترش یافت که کارخانه Roller Derby- سازنده اسکیت- تولید اسکیت برد را آغاز کرد و محصولات خود را به بازار عرضه کرد. در مجموع حدود 10 سال استفاده از این وسیله ورزشی در فراز و نشیب قرار گرفت.

اسکیت برد، ورزش مفرح و هیجان انگیز

درخشش ستاره ها

دهه ۷۰ مصادف بود با ابداع تکنیک های استفاده از اسکیت برد. نخستین نسل اسیکت برد سواران حرفه ای در این دهه مطرح شدند. هرچند تا مدت ها اسکیت سواران برای بازی حرفه ای از استخرهای خالی از آب یا لوله های بسیار بزرگ و خالی- آب و فاضلاب- استفاده می کردند.

این پیشرفت ها باعث شد تا مسئولان ورزشی به فکر ساختن پیست های مخصوص این ورزش در گوشه و کنار شهر بیفتند و این آغازی بود برای حرفه ای شدن آن. به تدریج باشگاه ها و مجله های مخصوص این ورزش مفرح نیز به عرصه هستی قدم گذاشتند و آنقدر این ورزش پیشرفت کرد تا دو سازمان در این سال ها به وجود آمد؛ یکی سازمان جهانی شرکت های تولیدکننده تجهیزات اسکیت برد (JASC) و دیگری سازمان مسابقات جهانی اسیکت برد سواری (World Cup Skateboarding) که مسئولیت برگزاری مسابقات بین المللی این ورزش را به عهده دارد. فعالیت این سازمان باعث شده که امروز اسکیت برد سواری به عنوان یک ورزش قابل احترام مورد توجه تمام جوانان باشد.

شما نخستین اسکیت برد خودتون رو خریدید و می خواید بدونید که با اون چیکار کنید. شما اسکیترهارو تو خیابون، پارک ها یا تو تلویزیون دیدید و می دونید اسکیت کردن به چه صورتی است، اما چه جوری باید شروع کنید؟ چه نوع وسایل مبتدی اسکیت برد رو احتیاج دارید؟

نخستین چیزی که شما باید انجام بدید اینه که یک جفت کفش اسکیت برد بخرید. شما می تونید با کفش های عادی اسکیت کنید اما کارتون سخت تر و همچنین گاهی اوقات خطرناک تر میشه. کفش های اسکیت با کف تخت و بزرگ ساخته شده اند.

اسکیت برد، ورزش مفرح و هیجان انگیز

همچنین شما باید کلاه ایمنی تهیه کنید. شاید شما اسکیترهایی رو دیدی که کلاه ندارند نگران این هستید که گذاشتن کلاه شما رو ضعیف یا ترسو نشون بده، اما نگران نباشید. برعکس این نشون میده که شما چقدر هوشیار هستید، مخصوصا وقتی که تازه شروع کردید.

پوشیدن سایر وسایل ایمنی هم می تونه خوب باشه، اما اینکه شما در کل به چه وسایلی احتیاج دارید بستگی به این داره که چه کاری بخواید انجام بدید. اگر شما سعی می کنید حرکات رو روی سطح صاف انجام بدید، آرنج بند می تونه ایده خوبی باشه، اما اگر شما می خواید روی رمپ اسکیت کنید یا حرکات crazy دیگه رو انجام بدید باید زانوبند هم داشته باشید. مچ بند هم می تونه خوب باشه، اما مواظب باشید که موقع افتادن از دست هاتون برای نگه داشتن خودتون استفاده نکنید.

کفه اسکیت بردها چنین ساخته می شود؛ چوب افرا را می آورند و به شیوه ای متورقانه روی هم قرار می دهند تا البته در ساخت کفه از پشم شیشه، خیزران، انگرتیانه، کولار و حتی پشم الماس بی فروغ نیز استفاده شده است. علت استفاده از چنین موادی در ساخت کفه البته افزایش قوت و سخت پایی یا همان استحکام و سختی تخته اسکیت است. پهنای کفه ها در تخته های اسکیت امروزی، ۷ تا ۹ اینچ واحد اندازه گیری انگلیسی است که معادل با ۱۷.۷۸ تا ۲۲.۸۶ سانتی متر است. درازای کفه های تخته اسکیت براساس نمونه های پذیرفته شده فدراسیون اسکیت، بین ۲۸ تا ۳۳ اینچ معادل ۷۱.۱۲ تا ۸۳.۸۲ سانتی متر است.

البته انتخاب نوع اسکیت براساس درازا و پنهای کفه آن به ترجیح کسی بستگی دارد که می خواهد از آن اسکیت استفاده کند؛ مثلا اسکیت سواران خیابانی بیشتر ترجیح می دهند سوار بر اسکیتی شوند که ۷.۵ تا ۸ اینچ تقریبا معادل ۱۹ تا ۳۲.۲۰ سانتی متر پهنا دارد و عموما اسکیت سواران کفه پهن را ترجیح می دهند زیرا دوام و پایداری آن بیشتر است.

گورهی از اسکیت سواران ممکن است از دراز تخته- تخته طولانی استفاده کنند. در درازتخته، کفه طویل تر است دو تراک عموما به کفه اسکیت برد متصل شده اند. جنس این تراک ها از آلیاژ فلزهای گرانبها است. تراک چرخ ها را به کفه اصلی متصل می کند و در انواع اندازه ها و شکل ها وجود دارند تا برای سبک و سیاق های تخته های اسکیت متناسب باشند. اندازه های بزرگ تر چرخ ها که از ۶۵ تا ۹۰ میلی متر هستند، سریع تر می چرخند و آسان تر در پریدگی های پیاده رو حرکت می کنند. اندازه های کوچک تر مثل ۴۸ تا ۵۴ میلی متر تخته را به زمین نزدی تر می کنند؛ و باعث می شوند نیروی کمتری برای شتابانیدن تخته نیاز باشد. چرخ ها از حیث سختی هم متفاوت هستند.

قیمت برد نیز بستگی به نوع آن دارد و بنا بر کیفیتی که دارد از ۲۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان در بازار ایران موجود است و بهترین نوع اسیکت بردهای موجود در کشور ساخت آمریکا و آلمانه که قیمت های خیلی بالایی هم دارند اما اجناس خوب و ارزان هم می توان بین آنها پیدا کرد.

اسکیت برد، ورزش مفرح و هیجان انگیز

ایستادن روی اسکیت برد

حالا شما آماده اید که اسکیت کردن رو یاد بگیرید. قبل از اینکه بخواید هر حرکتی رو انجام بدید احتیاج دارید که راحت روی اسکیت برد خودتون بایستید، روی اون بپرید، هر کاری که دوست دارید انجام بدید تا به اون عادت کنید. سعی کنید تعادل خودتون رو روی چرخ های عقب و جلو به دست بیارید. روی برد بایستید و پاهاتون رو تو موقعیت های مختلف قرار بدید و دقت کنید که چه سایز اسکیت بردی مناسب شماست و سپس به صورت یک پا جلو و یک پا در عقب سعی در حرکت کنید. اما برای آموزش اصولی و تکنیک هایی مانند لگدزنی برای دور زدن یا پرش های هوایی و حرکات نمایشی به خصوص در سطح شیب دار حتما نیاز به کلاس است که باید به مراکزی مانند مجموعه ورزشی انقلاب یا اکثر خانه فرهنگ ها مراجعه کرد.

اسکیت مجموعه فرهنگی- ورزشی انقلاب

اسکیت برد، ورزش مفرح و هیجان انگیز

خیابان ولیعصر- خیابان نیایش- حد فاصل بزرگراه های کردستان و سئول- مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب

سالن اسکیت مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب سالنی مجهز به تجهیزات ضروری برای این ورزش مفرح بخش است که علاقه مندان این رشته در تمامی سنین می توانند از امکانات این سالن و همچنین از تجربیات مربیان این سالن استفاده لازم را ببرند.

باشگاه اسکیت بام تهران

خیابان ولنجک- مجموعه تله کابین توچال- جنب ایستگاه یک

آکادمی اسکیت پارمیس بزرگ ترین پیست اسکیت شرق تهران- تهرانپارس- انتهای اتوبان باقری- شهرک امید
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج