جاباما
۲۵۳۹۹۵
۵۱۱۳
۵۱۱۳
پ

مقایسه دو برادر ناتنی، لکسوس IS۳۰۰ و کمری

روزبه‌روز بیشتر شدن تعداد خودرو‌های هیبریدی کشور را باید به فال نیک گرفت. تویوتا کمری هیبرید دومین محصول هیبریدی بازار و نخستین سدان هیبریدی وارد شده به کشور است که در مدت کوتاهی که از ورودش می‌گذرد، توانسته توجهات زیادی را معطوف خود کند.

مقایسه دو برادر ناتنی، لکسوس IS300  و کمری
مجله تخت گاز:

لکسوس IS300 - مدل 2009

IS به عنوان کوچک‌ترین و اسپرت‌ترین سدان لکسوس شناخته می‌شود. در این نوشتار به بررسی نسل قبلی IS پرداختیم که در سال ۲۰۱۳ جای خود را به مدل جدید داد. این نسل از IS در 2 مدل کوپه (مجهز به سقف فلزی جمع شونده) تحت عنوان IS300C و سدان IS300 وارد کشور شد و در سال‌‌های تولیدش به عنوان یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های لکسوس شناخته می‌شد. طراحی ظاهری 350IS مدل ۲۰۰۹ زیبا و دلنشین است و با این که سن و سالی از آن گذشته، هم‌چنان جذابیت‌‌های ظاهری‌اش را حفظ کرده است. در طراحی IS سعی شده تا شخصیت اسپرت با ماهیت لوکس ترکیب شود و باید اعتراف کرد که لکسوس به خوبی به این هدف خود رسیده است.

مقایسه دو برادر ناتنی، لکسوس IS300  و کمری

طراحی کابین IS۳۰۰ جزیی از سبک قبلی لکسوس در طراحی کابین را به نمایش می‌گذارد و اگر از کابین یک دستگاه IS جدید وارد IS قدیمی ‌شوید، به خوبی غبار نشسته روی چهره کابین را درک خواهید کرد! لکسوس در زمینه کیفیت حتی خودرو‌های آلمانی را نیز به چالش می‌کشد. پس از گذشت چند سال از عمر این سدان اسپرت، چرم صندلی‌ها و فرمان دوام و زیبایی خود را حفظ کرده‌اند و خبری از افت کیفیت کابین نیست.

قطعات چوبی کابین نیز پس از چند سال هنوز هم نو و با کیفیت به نظر می‌رسند. IS۳۰۰ از نظر فهرست امکانات بسیار کامل و راضی‌کننده است و از این نظر چیزی از رقبای آلمانی‌ کم ندارد و حتی از بعضی مدل‌‌های بنز C کلاس و ب‌ام‌و سری ۳ کامل‌تر است. صندلی ‌های راحت و نرم IS حس خوبی هنگام سواری به سرنشینان می‌دهند و فرم اسپرت آنها در پیچ‌ها به خوبی سرنشین را در بر می‌گیرد. فضای پا برای صندلی‌‌های جلو و عقب، با توجه به اینکه با یک سدان نسبتا کوچک طرف هستید، کاملا مناسب است و ۴ نفر در کابین آن احساس راحتی کامل می‌کنند.

تنظیم صندلی‌های جلو به صورت برقی انجام می‌شود و به لطف حافظه، تنظیمات آنها قابل ذخیره کردن است. سیستم صوتی IS از ۱۴ عدد بلندگو تشکیل شده و جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌گذارد. سامانه ‌هایی هم‌چون کنترل سرعت، ردیاب، ورود و استارت بدون کلید، دوربین دید عقب و شیشه‌های مجهز به فیلتر جذب اشعه مضر خورشید، گوشه‌ای از فهرست بلندبالای امکانات IS را تشکیل می‌دهند.

محصولات لکسوس به پیشرانه فوق‌العاده بی‌صدا مشهور هستند و IS۳۰۰ نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته با توجه به ماهیت اسپرت این سدان، در دور‌های بالا صدای زوزه جذابی از اگزوزها به گوش می‌رسد و هیجان رانندگی را دوچندان می‌کند. البته صدای پیشرانه به هیچ عنوان آزاردهنده نیست و ایزوله کابین با وجود گذشت چند سال از عمرش، هم‌چنان اجازه ورود صدا‌های اضافی را به کابین نمی‌دهد. ۳۰۰ IS از یک موتور ۶سیلندر ۳لیتری بهره می‌برد و ۲۲۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

مقایسه دو برادر ناتنی، لکسوس IS300  و کمری

البته شاید پس از گذشت چند سال چند اسبی از پیشرانه لکسوس کاسته شده باشد، اما هم‌چنان قبراق است و در تخت‌گاز کردن‌ها سرنشینان‌ را به صندلی‌ها می‌چسباند. گیرباکس ۶سرعته تیپ‌ترونیک با دقت بالایش جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌گذارد و در حالت تعویض دنده توسط پدال‌‌های پشت فرمان، به خوبی حس هیجان ‌را به راننده منتقل می‌کند. مرکز ثقل پایین IS نیز هندلینگ مناسبی برایش به ارمغان آورده و البته باید اذعان کرد که سواری‌اش از سدان‌های بزرگ‌تر و لوکس‌تر لکسوس خشک‌تر است. که این مورد با توجه به ماهیت اسپرت خودرو توجیه می‌شود.

لکسوس سواری در هرکجای دنیا هزینه ‌های خودش را دارد و موتور وکیوم شده این خودرو باعث شده تا هر تعمیرکاری قادر به دست بردن در آن نباشد. هزینه ‌های جاری IS نظیر تعویض لنت ها،تعویض روغن موتور و فیلتر‌هایش، به مراتب از خودرو‌های کر‌ه‌ای بالاتر است.

رقبای داخلی و خارجی

Benz C۲۰۰ - ۲۰۱۲

BMW ۳۲۵i

Audi A۴

پیشنهاد نهایی

خودرویی همه چیز تمام که اگر چشم روی هزینه‌های سرسام آورش ببندیم، دیگر نمی‌توان‌ایرادی از آن گرفت. کیفیت فوق العاده و کشش مناسب موتور و از همه مهمتر دیفرانسیل عقب بودن، از نقاط قوت‌این خودرو هستند، IS هم سواری لوکس دارد هم اسپرت، بنابراین گزینه مناسبی در مقابل سری۳ و بنز سی کلاس به شمار می‌آید.

برای مشاهده عکس در اندازه بزرگتر بر روی آن کلیک نمایید.

مقایسه دو برادر ناتنی، لکسوس IS300  و کمری

مقایسه دو برادر ناتنی، لکسوس IS300  و کمری

مقایسه دو برادر ناتنی، لکسوس IS300  و کمری

تویوتا کمری هیبریدی

روزبه‌روز بیشتر شدن تعداد خودرو‌های هیبریدی کشور را باید به فال نیک گرفت. تویوتا کمری هیبرید دومین محصول هیبریدی بازار و نخستین سدان هیبریدی وارد شده به کشور است که در مدت کوتاهی که از ورودش می‌گذرد، توانسته توجهات زیادی را معطوف خود کند و بسیاری از دوستداران محیط‌زیست را به سوی خود جذب کند.

مقایسه دو برادر ناتنی، لکسوس IS300  و کمری

این نسل از کمری که با کد XV۵۰ شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۱ جایگزین اتاق محبوب XV۴۰ شد و از همان ابتدا مدل‌‌های هیبریدی آن در دسترس بود. اما کمری هیبرید وارد شده به کشور از نوع فیس‌لیفت مخصوص کره‌جنوبی و بازار آمریکاست که از ظاهری متفاوت با کمری بنزینی موجود در کشور بهره می‌برد. طراحی کمری هیبرید به لطف هواکش بزرگ روی سپر جلو، پروژکتور‌های عمودی و چراغ‌‌های عقب مشابه محصولات لکسوس، فوق‌العاده زیباست و با توجه به تفاوت اساسی که با کمری عادی دارد، بسیار مورد توجه افراد تمایزطلب قرار گرفته است. هم‌چنین هم‌چون سایر خودرو‌های هیبریدی، نشان تویوتا به پس زمینه آبی‌رنگ مزین شده و روی گلگیر‌های جلو نیز عبارت HYBRID حک شده است.

با ورود به کابین کمری هیبرید، لحظ‌های شک می‌کند که با یکی از محصولات تویوتا طرف هستید! سدان‌های تویوتا خصوصا کمری و کرولا، از آن جهت که به عنوان محصولات اقتصادی و متوسط این شرکت به‌شمار می‌روند، کابینی ساده و معمولی دارند. اما در کمری هیبرید داستان به کلی فرق می‌کند. رنگ‌بندی تیره کابین در کنار نورپردازی آبی‌رنگ، جلو‌های اسپرت به کابین کمری بخشیده است. شمایل مجموعه پشت‌آمپر با کمری معمولی تفاوت دارد و بسیار مدرن و جذاب است. صندلی‌‌های و قسمتی‌‌هایی از داشبورد و پنل در‌ها از چرم مصنوعی پوشانده شده‌اند و می‌توان گفت کیفیت مونتاژ و متریال کابین کاملا با سدان‌های رقیب برابری می‌کند.

کمری هیبرید در ۳ تیپ XLE، LE و SE عرضه می‌شود که تفاوت این مدل‌ها در سطح تجهیزات و نوع تزیینات اتاق و بدنه است. به‌طور مثال نمونه‌‌های فول‌آپشن به سامانه تشخیص نقطه کور مجهز شده و توسط شمایل رنگی روی آینه‌‌های جانبی، نقطه کور را به راننده هشدار می‌دهد. هم‌چنین صندلی‌‌های جلو نیز در مدل فول، به صورت برقی تنظیم می‌شوند و به گرمکن نیز مجهز شده‌اند.

مقایسه دو برادر ناتنی، لکسوس IS300  و کمری

قطعا مهم‌ترین مساله در خصوص کمری هیبرید، نوع کارکرد پیشرانه و مصرف سوخت بسیار پایین آن است. کمری هیبرید هم‌چون سایر خودرو‌های هیبریدی از ۲ پیشرانه برقی و بنزینی بهره می‌برد. پیشرانه برقی از باطری‌‌هایی با عمر ۱۵ سال استفاده می‌کند و در سرعت‌‌های زیر ۴۵ کیلومتربرساعت کار می‌کند. البته در سربالایی‌ها، شتاب‌گیری‌ها و تخته کردن پدال گاز، به تشخیص ECU پیشرانه بنزینی وارد مدار می‌شود.

البته استفاده از پیشرانه بنزینی به شارژ باطری‌‌های آن نیز باز می‌گردد. با شروع به کار پیشرانه بنزینی، پیشرانه برقی از مدار خارج نمی‌شود و پیشرانه بنزینی باطری‌‌های آن‌را شارژ می‌کند. عقربه شارژ باطری‌ها در سرعت‌‌های پایین روی حالت ECO و در مواقع اقدام به شتاب‌گیری روی حالت POWER قرار می‌گیرد.کمری هیبرید از جعبه دندهCVT. E بهره می‌برد که با توجه به تنظیمات خاصش و تعویض‌‌های دقیقش، باعث افت دور موتور نمی‌شود. هم‌چنین برای گیرباکس یک وضعیت B تعریف شده که در سراشیبی‌ها با ترمزگیری اتوماتیک سرعت خودرو را کنترل می‌کند.

تعلیق کمری هیبریدی عملکرد بسیار نرمی ‌دارد و در کنار پیشرانه بی‌صدا و بدون لرزش، آرامشی مثال‌زدنی برای کابین رقم می‌زند. البته اگر میلی به شیطنت داشته باشید، با تخت کردن پدال گاز و وارد مدار شدن پیشرانه بنزینی، در دور‌های بالا صدای زوزه پیشرانه در کابین به گوش می‌رسد و هیجان رانندگی با این خودرو بی‌سروصدا را دوچندان می‌کند.

رقبای داخلی و خارجی

Nissan Teana

Kia Optima

Hyundai Sonata

پیشنهاد نهایی

کمری هیبرید مناسب کسانی است که می‌خواهند خودرویشان نقشی در آلودگی هوا نداشته باشد. همچنین اگر فکر می کنید این کمری مشابه مدل های قبلی کمری است که تا کنون می شناختید، سخت در اشتباهید. طراحی ظاهری، دکوراتیو کابین و کیفیت متریال کابین تفاوت زیادی با قبل دارند. همچنین نگران سرویس و تعمیرات این سدان هیبریدی نباشید. چرا که تکنسین های شرکت وارد کننده در تمام نمایندگی ها آماده ارائه خدمات به خودروهای هیبریدی هستند.

برای مشاهده عکس در اندازه بزرگتر بر روی آن کلیک نمایید.

مقایسه دو برادر ناتنی، لکسوس IS300  و کمری

مقایسه دو برادر ناتنی، لکسوس IS300  و کمری

مقایسه دو برادر ناتنی، لکسوس IS300  و کمری
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج