۲۵۴۰۶۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

الیاسون حامل پیام عربستان برای ایران نیست

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: به طور رسمی حامل پیامی از سوی عربستان و امارات متحده برای ایران نیستم.

خبرگزاری ایسنا: معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: به طور رسمی حامل پیامی از سوی عربستان و امارات متحده برای ایران نیستم.

یان الیاسون در نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که از وی پرسید شما بعد از سفر به امارات متحده عربی و عربستان سعودی به ایران سفر کرده‌اید آیا در رابطه با مسائل منطقه به ویژه سوریه و یمن حامل پیامی برای ایران هستید، ‌گفت: نمی‌توانم بگویم که حامل پیامی هستم. من در سفری که به عربستان و امارات متحده داشتم در رابطه با تحولات منطقه به طور کلی و نه فقط سوریه و یمن تبادل نظر داشتم و متوجه شدم نظرات متفاوتی درباره این تحولات وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر این به طور جدی معتقدم یک بی‌اعتمادی از سوی ایران و نیز از سوی امارات متحده و عربستان برای حل مسائل منطقه وجود دارد که لازم است ابتدا این بی‌اعتمادی حل شود.

الیاسون گفت: من با دقت به مواضع و سخنان مقامات این کشورها گوش دادم و نظراتم را در رابطه با دیدگاه‌های این کشورها به مقامات ایرانی اعلام خواهم کرد.

وی گفت: امیدوارم تمام کشورها متوجه دلایل اصلی ایجاد بحران‌های سوریه و یمن و افراط‌گرایی در منطقه باشند و برای حل این بحران‌ها ابتدا باید راه‌هایی برای ایجاد اعتماد متقابل فراهم شود.

معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: امیدوارم در مقابل خطرات،‌ جنگ و تروریسم در منطقه گزینه گفتمان را انتخاب کنیم.

وی یک بار دیگر تأکید کرد: من به طور رسمی حامل پیامی از سوی این کشورها (عربستان و امارات متحده) نیستم اما نظراتم را به مقامات ایرانی اعلام خواهم کرد.

الیاسون در پاسخ به سوال دیگر ایسنا که از وی پرسید سازمان ملل در رابطه با حمله جنگنده‌های روسی به مواضع داعش در سوریه چه دیدگاهی دارد، گفت: ما معتقدیم ممکن است این حملات باعث تنش نظامی شود. در عین حال امیدواریم جهتی که اقدام نظامی روسیه دارد و از ابتدا اعلام شده است که آن مبارزه با تروریسم و داعش است در روند کار دنبال شود.

وی گفت: همچنین ما تأکید داریم به صورت موازی اقدامات سیاسی تشدید شود و همچنین امیدواریم اقدام نظامی در سوریه در اسرع وقت پایان یابد و اهداف مدنظر محقق شود.

الیاسون با تأکید بر سند ژنو برای حل بحران سوریه، اظهار کرد: این سند می‌گوید هیأت حاکمه انتقالی با قدرت اجرایی می‌تواند شکل گیرد و باید بگویم شورای امنیت هر کاری می‌تواند باید انجام دهد تا این درگیری وحشتناک را پایان دهد. در رابطه با دخالت آمریکا و روسیه باید بگویم این کشورها مسئولیت‌های خاص خود را دارند و باید به پایان دادن این وضعیت کمک کنند.

این مقام ارشد سازمان ملل در ادامه پاسخ خود با اشاره به نقش پنج کشور روسیه،‌ آمریکا، عربستان‌، ایران و ترکیه در بحران سوریه،‌ گفت: این کشورها می‌توانند با اقدام مشترک به حل این بحران کمک کنند. در حال حاضر ترکیبی از اقدامات شورای امنیت و کشورهای عضو سازمان ملل موثر در بحران سوریه داریم و ما عمیقاً معتقدیم که باید هرچه سریع‌تر صلح در سوریه برقرار شود.

این دیپلمات سوئدی باسابقه که در کارنامه خود تجربه میانجیگری در بحران‌های بین‌المللی را داشته است، خاطرنشان کرد: در طی دوران کاری‌ام هیچ وقت بحرانی به اندازه بحران سوریه که در آن بشریت مورد آسیب قرارگیرد ندیدم. متأسفانه با وارد شدن به فصل زمستان شرایط بسیار سختی را در سوریه و یا آورگان سوری در کشورهای محل عبور آنها شاهد خواهیم بود و پیامدهای منفی آن قابل تصور نیست. چهار سال است که این بحران ادامه دارد و از کشورهای موثر در بحران سوریه می‌خواهیم تا انرژی خود را برای حل این بحران بسیج کنند.

الیاسون در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه شما در سخنرانی‌تان که امروز در هفتادمین سالگرد بزرگداشت روز سازمان ملل داشتید به جنگ ایران و عراق اشاره کردید و گفتید پیشنهادی که در سال ۸۲ مطرح کردید همان پیشنهادی بوده است که در سال ۱۹۸۸ مطرح شد و دو کشور در نهایت آن را پذیرفته و به جنگ پایان دادند با این تفاوت که ۷۰۰ هزار کشته بیشتر به همراه داشت اما از نظر ایران این دو سند تفاوت زیادی داشته است چرا که مقصر آغاز جنگ در قطعنامه‌ای که در سال ۱۹۸۸ مطرح شد مشخص شد که وی پاسخ داد: در آن زمان ما برای حل بحران ایران و عراق دو دیدگاه داشتیم که آیا باید به طور کلی به آن نگاه شود یا گام‌ به گام راه‌حلی را پیدا کنیم. شاید در سال ۱۹۸۲ زمان برای پذیرش صلح و پایان جنگ مناسب نبود و این از سوی دو طرف و بیشتر از سوی طرف عراقی وجود داشت، به هر حال آن فرصت از بین رفت.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۸۸ در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که ارائه شد عناصر زیادی از قطعنامه ۱۹۸۲ وجود داشت و تقریباً همان محتوای قطعنامه قبلی را داشت با این تفاوت که طی شش سال خیلی‌ها کشته شدند. من از بیان این حرف این قصد را داشتم که بگویم پایان دادن سریع به جنگ‌ها چقدر مهم است و این رویکرد را نه فقط در رابطه با ایران و عراق بلکه نسبت به موضوع یمن و سوریه هم دارم. معتقدم همین که دود بلند شد باید شروع به خاموش کردن آن کنیم نه آنکه اجازه دهیم شعله بگیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج