جاباما
۲۵۴۱۸۹
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

سیگار، ارزانترین تفریح دنیا

بررسی‌ها نشان می‌دهند که ۶ درصد از جمعیت کل سیگاری‌ها به زنان اختصاص دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: بررسی‌ها نشان می‌دهند که ۶ درصد از جمعیت کل سیگاری‌ها به زنان اختصاص دارد.

صحبت از دنیای خاکستری دختران سیگاری است، دخترانی که این روز‌ها از گوشه و کنار پیاده رو‌های این شهر در حال عبورند، عبور از خویش، عبور از معصومیت هابشان و...

پک‌های سیگارت را که جانانه می‌زنی به فکر تاراج جوانی‌ات هم باش، اصالتی که تو در پی آنی را هرگز در حلقه‌های دود نخواهی یافت. اصالت الان تو بوی دود می‌دهد.

دکتر حیدری روان‌پزشک مواد مخدر می‌گوید: متاسفانه پدیده سیگار در جامعه و بد‌تر از آن قلیان به یک مصیبت در جامعه تبدیل شده است.

افزایش مصرف دخانیات در میان زنان

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ارتقای وضع سیاسی و اجتماعی زنان در کشورهای در حال توسعه موجب افزایش تعداد زنان سیگاری و در معرض خطر قرارگرفتن سلامت آنان شده است.

براساس تحقیقات این سازمان، میلیون‌ها زن در کشورهای در حال توسعه، در معرض بیماری و مرگ زودرس در دهه آینده قرار دارند که دلیل آن، مصرف دخانیات است.

نتایج این بررسی‌ها در ۷۴ کشور جهان نشان می‌دهد در مقیاس جهانی، مردان پنج برابر بیش از زنان سیگار می‌کشند که میزان شیوع سیگار در زنان و مردان، به طور چشمگیری متفاوت است.

آمار سیگاری‌های کشور بر اساس گفته‌های پراکنده مسئولان، دست کم ۱۲ میلیون نفر است. اما آمار دقیقی از شمار زنان و دختران سیگاری وجود ندارد. گرچه گاهی از سیگاری بودن ۵ درصد زنان و دختران سخن به میان آمده است. در این بین، تردیدی در افزایش شمار زنان و دختران سیگاری در دو سه سال اخیر وجود ندارد.

زنان، قربانیان بسته‌های سیگار

حیدری گفت: یکی از عوامل اشاره به سنت‌شکنی و عرف شکنی دارد که غالبا با شعار تساوی زن و مرد همراه می‌باشد در واقع زنان با کشیدن سیگار می‌خواهند بگویند کاری که مردان انجام می‌دهند زنان نیز انجام می‌دهند.

دومین عامل اعتماد به نفس کاذب در افراد است: افراد می‌دانند که کشیدن سیگار یک هنجار است و هنجارشکنی نیاز به جرات دارد بنابراین به دنبال آن هستند که با شکستن هنجار جرات‌مندی خود را نشان دهند یعنی بگویند کاری که دیگران قادر به انجامش نیستند را ما می‌توانیم انجام دهیم.

سومین عامل همرنگ شدن با دوستان دیگرشان است که به خصوص در بین نوجوانان بیشتر شاهد آن هستیم.

چهارمین عامل متاسفانه گاهی نیز انگیزه افراد از کشیدن سیگار سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت است گا‌ها از بین مراجعین افرادی هستند که می‌گویند به سیگار عادت کرده‌ایم چون در خانه بی‌کاریم و تفریحی نداریم.

من که سیگار نمی‌کشم

وی افزود: بسیاری از دختران و زنان، خیالشان راحت است که سیگار نمی‌کشند و از عوارض آن در امان هستند درحالیکه غافل هستند که چه خطر بزرگی بطور بسیار بی‌سر و صدا و خزنده‌ای، سلامت آنان را تهدید می‌کند.

خطری که برخلاف سیگار قبح آن شکسته شده و خانواده‌ها حتی یکدیگر را به استعمال آن تشویق می‌کنند و آن خطر چیزی نیست جز قلیان. صنایع دخانی با استفاده از ترفند‌ها، قلیان را میان خانواده‌ها آورده‌اند که بسیار خطرناک‌تر از سیگار است.

سرطان دامن جوانان را خواهد گرفت

در این میان با توجه به اینکه در شکستن قبح اجتماعی سیگار موفق نشده‌اند به سرمایه‌گذاری بر روی قلیان اقدام ورزیده‌اند، متاسفانه با توجه به افزایش استفاده از قلیان در بین جوانان ما تا ۲۵ سال دیگر با سونامی انواع سرطان‌های ریه مواجه خواهیم شد.

این کار‌شناس مخدر با تاکید بر اینکه قلیان نه تنها خطر کمتری نسبت به سیگار ندارد بلکه خطراتش به مراتب بیشتر هم هست، ادامه می‌دهد: این خطرات در زنان به عنوان مادران آینده بیشتر از پیش خود را نشان می‌دهد، عوارضی همچون عدم بارداری، چسبندگی رحمی، چروکیدگی پوستی و... می‌تواند جز شایع‌ترین و بی‌صدا‌ترین عوارض مصرف قلیان در خانم‌ها باشد.

زنان نمی‌توانند اعتراف کنند سیگاری‌اند!

دکتر رحیمی افزود: خانم‌ها معمولا خیلی به ندرت برای درمان مراجعه می‌کنند به خاطر اینکه هنوز معتقدند که ناهنجاری است و احساس‌ ترس از اعتراف به سیگار کشیدن دارند بنابراین زمانی مراجعه می‌کنند که خیلی دیر شده است.

سیگار ارزان‌ترین تفریح دنیا

افراد وقتی با مشکلی روبرو می‌شوند متاسفانه جای مراجعه به روان‌پزشک به سیگار که در دسترس‌ترین ماده مخدر برای زنان است روی می‌آورند و کم کم ترک و کنار گذاشتن آن برای افراد مشکل‌ساز می‌شود.

در مراجعه به روان‌پزشک معمولا خانم‌ها محدودیت‌های بیشتری را از نظر فرهنگی نسبت به آقایان دارند بنابراین این عوامل دست به دست هم می‌دهند که درمان در زنان سخت‌تر شود مخفی کاری در زنان نسبت به این مساله نیز مزید بر علت است که باعث می‌شود فرد زمان زیادی درگیر سیگار باشد و روند درمان با کندی صورت بگیرد.

سازمان‌های مردم نهاد به داد سیگاری‌ها برسند

دکتری حیدری اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد که باید کارهای ریشه‌ای در زمینه مبارزه با سیگار صورت بگیرد و این کار تنها از طریق ارگان‌های دولتی و حکومتی صورت نگیرد بلکه از طریق تقویت آموزش‌های مدرسه، دانشگاهی و همچنین کمک از سوی سازمان‌های مردم نهاد صورت بگیرد.

وی همچنین اشاره کرد: باید سعی کرد که الگوهای درست و ایده‌آل را به نوجوانان معرفی کرد، همچنین گسترش مراکز درمان اعتیاد بویژه در خصوص بانوان که در دسترس همگان باشد و از ظرفیت آموزش خانه‌های فرهنگ مستقر در پارک‌ها و... استفاده کرد تا بتوان با چنین معضلی در جامعه با درستی برخورد کرد و در جهت رفع آن قدمی برداشت.

بیماری در انتظار زنان سیگاری

حیدری گفت: زنان سیگاری هم چون مردان سیگاری در معرض انواع بیماری‌های قلبی - عروقی اختلالات تنفسی و انواع سرطان‌ها هستند علاوه بر آن رصد پوکی استخوان در بین زنان سیگاری به مراتب بیشتر است.

در دو دهه گذشته تعداد مبتلایان زن سیگاری به سرطان سینه سیر صعودی داشته است و همین امر موجب مرگ زودرس در بین آن‌ها می‌شود.

عوارض جانبی سیگار کشیدن در زنان موجب سقط جنین، یائسگی زودرس، ‌ناباوری و تولد نوزدان کم وزن می‌شود که متاسفانه به رغم دانستن این موضوع باز هم شاهد بروز این رفتار هستیم.

شایع‌ترین اثرات نیکوتین این است که بر تکامل مغز جنین تاثیری منفی دارد و موجب نقص سیستم عصبی کودک می‌شود و ترشح هورمون استروژن در زنان سیگاری به شدت کاهش می‌یابد و موجب بروز پیری زودرس، کهولت و ناتوانی جنسی می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاش تیتر می زدید " سیگار ارزانترین قاتل دنیا"

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج