جاباما
۲۵۴۴۴۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

فاجعه منا از زبان سرپرست حجاج ایرانی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به تهیه گزارشی مستند بر اساس اظهارات شهود و تحقیقات تأکید کرد: امیدواریم این تلاش‌ها به نتایج خوبی برسد و گزارش‌های نهایی آماده شود.

پایگاه خبری شبکه العالم: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به تهیه گزارشی مستند بر اساس اظهارات شهود و تحقیقات تأکید کرد: امیدواریم این تلاش‌ها به نتایج خوبی برسد و گزارش‌های نهایی آماده شود.

حجت‎الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در مراسم بررسی زوایای حادثه خونین منا در اجلاسیه عمومی اساتید مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: از جمله مواردی که به حجاج گفته شد آن بود که در روز اول به دلیل ازدحام جمعیت وقتی وارد منا میشوید پس از استراحت، از ساعت ۹ به بعد برای رمی جمرات بروید؛ از ۴۵۵ کاروان، ۴۰۰ کاروان هیچ آسیبی ندیدند و ۳۵ کاروان بیشترین آسیب را دیدند.

وی خاطرنشان کرد: در روز دهم که وقتی حجاج از محل خیمه‌های ایرانیان به پایین می‌آیند، جمعی از پلیس سعودی مردم را به محل خیابان ۲۰۴ هدایت کرد؛ بنده با آیت الله حسینی بوشهری در مسیر جمرات بودیم که تلفنی اطلاع دادند این حادثه اتفاق افتاده است.

قاضی عسکر گفت: ما هیچ زمانی در گذشته، در مسیر جمرات این مقدار تلفات نداشتیم؛ زمانی که اجازه میدادند که اتوبوس ها حرکت کنند، چند آسیب دیدگی رخ میداد؛ اما هرگز چنین تلفاتی نبود.

سرپرست حجاج ایرانی در امور حج و زیارت خاطرنشان کرد: اگر عربستانیها فیلمهای خود را ارائه میکردند، بهتر میشد در این زمینه کار کرد .

وی اظهار داشت: در کنار خیابان ۲۰۴ خودرویی پارک شد و ماموران انتظامی آنها جلوی جمعیت را گرفتند که باید مشخص شود که چرا این کار را کردند و اجازه استمرار در مسیر را به مردم ندادند؛ این جمعیت از هر سوی به سمت این خیابان آمد و دو طرف خیابان نیز نردهکشی شده بود و کسی نمیتوانست از این نردهها عبور کند و گرمای فراوان و تشنگی باعث شد که حاجیان با این ازدحام مشکلی جسمی پیدا کنند و همه در این میان گرفتار شدند.

قاضی عسکر گفت: برخی از مجروحین این حادثه در خیمه الجزایری‌ها جا گرفتند و مدتها بیهوش بودند و این جمعیت مثل یک کلاف در هم پیچیده گرفتار شدند و نمی شد آنها را از هم تفکیک کرد.
وی خاطرنشان کرد: مساله دوم، بستن راه بوده است که پلیس با ایجاد مانع مردم را منحرف و ازدحام جمعیت نیز این شلوغی را تشدید کرد؛ الجزایریها وقتی وضعیت را دیدند، شروع به توزیع آب کردند که در همین هجوم مردم برای گرفتن آب، عدهای زیر دست و پا قرار گرفتند.

وی افزود: گرمای هوا بیش از 45 درجه بود و با تشنگی و خستگی و ازدحام و فشار عظیم جمعیت مردم را خسته کرده بود؛ چندین مساله نیز این واقعه را تشدید کرد؛ وقتی بیش از چند دقیقه مسیر مسدود میشود، بی‌حوصلگی و بی‌تابی حجاج باعث شد که کنترل این جمعیت از دست برود؛ لباسهای احرام که پس از آب گرفتن ماموران سعودی سنگین شده بود، به دلیل همین حوله‌های خیس زیر جمعیت خفه شدند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه گفت: دولت سعودی امسال نیروهای زبده خود را در اختیار نداشت و نیروهای بی‌تجربه توان امدادی نداشتند؛ ماموران آنها وقتی وارد شدند اجازه ندادند که کسی طرف جنازه ها بیایند.

وی تأکید کرد: آنها گروه‌های امدادی ما را بیرون کردند و بیمارستان‌های آنها برای چنین جمعیتی آمادگی نداشت و امکان تردد آمبولانس نیز در این زمینه وجود نداشت و مسیر نیز بسته شده بود؛ از ساعت 8:30 صبح تا 1 بامداد روز بعد از این میان جنازه برداری می شد.

وی گفت: بیمارستانهای عربستان در آن منطقه آمادگی این حجم بیمار را نداشتند و تعدادی از بیماران ما به دلیل عدم رسیدگی مناسبت در بیمارستان ها جان دادند.

قاضی عسکر خاطرنشان کرد: این حادثه برای ما بسیار گران تمام شد؛ 5 نفر از قاریان و گروه تواشیح بعثه به شهادت رسیدند؛ سفیر سابق ما در لبنان هنوز تعیین وضعیت نشده است، سفیر ایران در اسلوونی، حجت الاسلام حسینی، امام جماعت صحن جامع رضوی، هفت روحانی زبده کاروان، 17 مدیر و عوامل اجرایی کاروانها نیز در این مسیر رحلت کردند.

وی افزود: سعی شد که در این مسیر با مدیران و مردم و عوامل صحبت شود و تلاش شد که این جریان مدیریت شود؛ دو جانباز پس از سالها به حج آمدند و پسرانشان که برای حمل ویلچر به این سفر آمده بودند را از دست دادند؛ زنی در این سفر بود که سه برادر خود را در این مراسم از دست داد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: متاسفانه به جایی رسیدیم که سردخانه‌ها پر شده بود و آنها جایی برای نگهداری اجساد نداشتند و شرایط بسیاری بدی بود و در چنین فضایی که بوی متعفن ایجاد شده بود، کارگزاران حج باید جنازه ها را شناسایی میکردند.

وی اظهار داشت: بسیاری از جنازه‌ها به دلیل اینکه زیر جمعیت بودند تغییر شکل داده بودند . پس از اینکه برخی شناسایی می شدند موقع حمل معلوم می شد که جنازه ها را جابجا کرده بودند و حتی بسیاری از مجروحین را جابجا کردند و امکان شناسایی وجود نداشت.

قاضی عسکر گفت: سخنرانی رهبر معظم انقلاب تاثیر بسیار موثری در ادامه پیگیری‌ها گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول ۱۰۴ و در مرحله بعد ۱۱۴ جنازه تحویل داده شد و دوباره بیان شد که کار را از دست وزارت بهداشت خارج کردند.

وی افزود: این شرایط بسیار وخیم است و مجموعه تحقیقاتی به زودی کامل میشود و منتظریم که همه زائران بازگردند که پیگیریها کامل شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: عمره نیز که جنبه مستحبی دارد به این زودی ها راه اندازی نخواهد شد.

وی اظهار کرد: شیوه سنتی در حج دیگر جواب نمیدهد و باید شیوههای سنتی عوض شود؛ آنها هنوز میخواهند با خیمه های قدیمی حجاج را در گرمای ۵۰ درجه نگاه دارند؛ مهندس شهرستانی در دهه ۵۰ شمسی طرحی برای جانمایی ۵ میلیون زائر در منا طراحی کرد که "بن باز مفتی عربستان" با آن مخالفت کرد.

قاضی عسکر گفت: آنها بیان میکنند که جمعیت سال بعد اضافه میشود، اما با این راههای باریک نمیتوان مردم را مدیریت کرد؛ باید از حقوق زائران دفاع کنیم و از مردم میخواهم که دعا کنند این مساله به فرجام نیکی برسد و از این امتحانی که برای امت ما ایجاد شده است سربلند بیرون بیایند.

وی افزود: حج امسال غیر از این دو حادثه‌ای که رخ داد، میتوان به عنوان یکی از مراسم حج مطلوب و آرام از آن یاد کرد و گرچه با کمی بحران آغاز شد، به دلیل اینکه وزیر حج عربستان به ریاست سازمان حج اعلام کرد که برگزاری دعای کمیل ممنوع است و اگر برگزار کنید حتما با شما برخورد خواهد شد، اما پس از آن به لطف حضرت حق این دعا برگزار شد و دو دعای کمیل نیز در مدینه با حضور آیتالله بوشهری برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه افزود: امسال کیفیت اسکان زائران بالاتر رفت، اما از نظر هزینه کاهش ۵ درصدی را شاهد بودیم؛ حج جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک وسیله قدرتمند برای معرفی انقلاب و مواضع رهبر معظم انقلاب و افتخار برای جمهوری اسلامی ایران خود را نشان میدهد و همه هم به این مساله اعتراف دارند.

قاضی عسکر اظهار داشت: بعثه‌های دیگر کشورها بدون هیچ ابایی بیان میکنند که ایران بهترین حج را دارد و همیشه هم میگویند که میخواهند از مدل مدیریت حج ایران الگوبرداری کنند.

وی گفت: حادثه اول، سقوط جرثقیل بود که ۱۱ تن از زائران ما به لقای الهی پیوستند و پس از آن مشخص شد که دو تن از زائران اهل سنت که از زمان عمره در مکه مانده بودند در این میان بودند؛ نزدیک به ۷۰ نفر نیز مجروح شدند که خوشبختانه جراحتها سنگین نبود و با بسیج شدن نیروهای امداد اکثر این افراد سرپایی مداوا شدند.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: کسانی که در حرم به لقای خدا میپیوندند، جایگاه بسیار ویژه ای نزد خداوند دارند؛ دولت سعودی در این اثنی شرکت بنلادن را جریمه و کار را متوقف کرد و به بازماندگان این حادثه نیز قول هدایای نقدی و زیارتی داد که فضا را تا حدی تعدیل کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج