جاباما
۲۵۴۵۵۷
۷ نظر
۵۰۰۸
۷ نظر
۵۰۰۸
پ

ایران تا ۱۵ سال آینده کویر می‌شود

مشاور عالی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت آب از ذخایر زیر زمینی در جهان انجام می شود، گفت: ۸۵ درصد آب های موجود کشور برداشت می شود که با روند فعلی، ایران تا ۱۵ سال دیگر تبدیل به کویر می شود.

خبرگزاری ایرنا: مشاور عالی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت آب از ذخایر زیر زمینی در جهان انجام می شود، گفت: ۸۵ درصد آب های موجود کشور برداشت می شود که با روند فعلی، ایران تا ۱۵ سال دیگر تبدیل به کویر می شود.

یوسف حجت، روز سه شنبه در حاشیه همایش مدیران، مسئولان و رابطان محیط زیست کشور در تبریز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آب زاینده رود که ۲۵ سال پیش دو میلیارد متر مکعب در سال بود، اکنون به زیر یک میلیارد کاهش یافته است ضمن اینکه خشکی کارون شدت گرفته، به طوری که عمق آن در اهواز به یک متر رسیده و امروز دیگر قایق تسمه ای هم نمی تواند در آن حرکت کند، آن هم در رودخانه ای که از گذشته های دور امکان تردد کشتی در آن فراهم بود.

وی اضافه کرد: با ادامه وضعیت موجود ایجاد اتوبان زاینده رود و اتوبان کارون در آینده، دور از انتظار نخواهد بود.

حجت با بیان اینکه جنگ آب از بحران های آینده نزدیک کشور است، گفت: خشکی از جنوب کشور شروع شده و به سرعت به سمت شمال کشور در حرکت است.

وی همچنین با بیان اینکه ۱۵ میلیارد هکتار از مساحت کره زمین خشکی است، ادامه داد: ۱۲ میلیارد هکتار از آن دارای ظرفیت زیستی است ولی رد پای زیستی بشر در ۲۱ میلیارد هکتار دیده می شود.

مشاور عالی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: با الگوی مصرف موجود، ظرفیت زیستی کره زمین جوابگوی چهار میلیارد نفر می باشد ولی هفت میلیارد نفر در زمین زندگی می کنند که در صورت کاهش ۴۰ درصدی مصرف سرانه، زمین ظرفیت هفت میلیارد نفر را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه عبور از ظرفیت زیستی یک بن بست است، افزود: برای مقابله با آن یا باید جمعیت جهان نصف شود که عملا و در کوتاه مدت شدنی نیست و یا باید مصرف سرانه نصف شود که با شرایط فعلی غیر ممکن است.

حجت ادامه داد: مردم جهان مثل سرنشینان یک کشتی هستند که بیش از ظرفیت سوار شده اند و آب و غذای کافی ندارند به همین دلیل باید مصرف آب و مواد غذایی را به دقت برنامه ریزی کنند تا بیشتر زنده بمانند.

همایش یکروزه مدیران، مسئولان و رابطان محیط زیست روز سه شنبه با هدف هم اندیشی در ارتباط با محیط زیست و چالش ها و راه های برون رفت از آن در تبریز برگزار شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از بس مردم عربستانی ها رو مسخره کردند ایران داره عربستان می شه

    • بدون نام

      فکر کنم با این حساب ایران 330 میلیون جمغیت کم دارد که با سیاست ازدیاد جمعیت تمام مشکلات بر طرف می شود

    • احمد

      قابل توجه امران به ازدیاد نسل

    • ایرانی

      در سال های قبل ما بارندگی های نسبتا خوبی داشتیم
      واقعا علت اینکه بارندگی ها در ایران کم شده است چیست؟
      لطفا بیایید کمی فکر کنیم
      آیا نظم طبیعت به هم خورده است؟!
      اگر اینطور است چرا در آمریکا و اروپا و سایر نقاط دنیا این اتفاق نمی افتد؟
      چرا این خشکسالی برای ماست؟
      مگر آب دود می شود و به هوا می رود؟
      مگر آب از کره زمین خارج شده و به مریخ می رود؟
      جریان چیست؟
      .
      .
      .
      .

      پاسخ ها

      • ابراهیم

        در جواب سوال شما باید گفت که پدیده خشکسالی جهانیه و ایران در کمربند خشکی زمین قرار گرفته پس به خشکسالی شدیدتری دچار میشه. الگوهای اب و هوایی هم تغییر کرده. بله اب هم دود میشه میره هوا تقریبا هفتاد درصدش. اما بی تدبیری مدیران تاثیرش خیلی بیشتره. استانهایی مثل اصفهان یزد کرمان سیستان و ... عملا خالی از سکنه خواهد شد طی یک قرن اینده

    • حسنی

      لعنت بر نفوس بد زدن و وای از ناشکری و وای بر کسانیکه به این راحتی پش بینی می کنند چیزی را که اصلاٌ به آن هیچ علمی ندارند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه دروغ میده؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج