جاباما
۲۵۵۰۸۵
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

لنگر رکود در بازار خودرو

رکود همچنان در حال خودنمایی در بازار خودرو کشور است و اگرچه قیمت‌ها روندی نزولی طی دو سه ماه گذشته داشته و عرضه‌کنندگان خودرو، شرایط و روش‌های فروش جدیدی را در نظر گرفته اند، اما بازار همچنان روزهای سردی را می‌گذراند.

روزنامه دنیای اقتصاد: رکود همچنان در حال خودنمایی در بازار خودرو کشور است و اگرچه قیمت‌ها روندی نزولی طی دو سه ماه گذشته داشته و عرضه‌کنندگان خودرو، شرایط و روش‌های فروش جدیدی را در نظر گرفته اند، اما بازار همچنان روزهای سردی را می‌گذراند.

آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، به دلایلی از جمله کمبود نقدینگی و قیمت‌های بالا و البته انتظار مشتریان برای کاهش قیمت و همچنین ورود خودروهای ارزان و با کیفیت خارجی به کشور، تقاضا برای خرید خودرو بسیار پایین است و رکود حرف و اول و آخر را می‌زند.

به گفته آنها، فرا رسیدن ماه محرم نیز بر رکود فعلی بازار خواهد افزود، چه آنکه در این ماه و البته ماه صفر، خیلی‌ها اقدام به خرید خودرو نمی کنند ، بنابراین، رکود بیش از پیش دامان بازار خودرو کشور را خواهد گرفت. نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، اما در اظهارات خود به طرح‌های اقساطی خودروسازان اشاره کرده و می‌گویند که این طرح‌ها می‌تواند اندکی شرایط بازار را بهتر کند. به گفته آنها، رکود بازار سبب شده خودروسازان رسما وارد فروش‌های اقساطی شده و برای محصولات خود حتی وام‌های دو ساله بدون بهره در نظر بگیرند.

این اقدام خودروسازان در شرایطی است که بازار خودرو کشور ماه‌ها است در رکود فرو رفته و طی سه ماه گذشته، شدت این رکود بیش از پیش نیز شده است. بسیاری از مشتریان ایرانی، از سطح کیفی و قیمت و همچنین خدمات پس از فروش خودروهای تولید داخل ناراضی اند و در این مورد حتی کمپینی نیز در راستای تحریم خرید خودرو راه افتاده که کارشناسان این موضوع را نیز جزو دلایل البته جزئی رکود فعلی بازار می‌دانند.

این در شرایطی است که بیشتر کارشناسان، همچنان از قدرت خرید پایین مشتریان و قیمت بالای خودروها به‌عنوان دلایل اصلی راکد شدن خرید و فروش خودرو یاد کرده و معتقدند اگر دولت و خودروسازان بتوانند این دو مانع را تا حد امکان برطرف کنند، امکان تحریک بازار وجود دارد.

البته رکودی که در بازار خودرو سایه انداخته، فقط مختص این بازار نبوده و در کل اقتصاد کشور قابل مشاهده است، چه آنکه دیگر بازارهای داخلی نیز با کاهش شدید تقاضا روبه‌رو شده‌اند. اتفاقا از همین رو است که دولت تصمیم گرفته تا با ارائه بسته ای سیاستی، عملیات خروج بازارها از رکود را استارت بزند و در این میان ظاهرا «خودرو» جزو اولویت‌ها قرار دارد. به اعتقاد کارشناسان، دولت اگر بتواند به واسطه افزایش وام و تسهیلات و همچنین احیای لیزینگ‌ها، از مشتریان حمایت کند، بازار خودرو تا حدی تحریک خواهد شد و این موضوع می‌تواند تضمینی باشد برای رشد دوباره تولید خودروسازان. طبق آخرین آمار اعلامی، تیراژ خودروهای داخلی به شدت افت کرده و از روزی پنج هزار دستگاه طی دو ماه ابتدایی امسال، به کمتر از نصف کاهش یافته است.

این افت تولید، بیش از هر موضوع دیگری به کاهش تقاضا در بازار خودرو مربوط می‌شود، بالا نگه داشتن تیراژ در شرایط فعلی رکود، تنها به پر شدن پارکینگ‌ها و انبارهای خودروسازان خواهد انجامید. خودروسازان نیز که به خوبی متوجه شرایط رکود شده‌اند، تولید را پایین آورده‌اند تا محصولات شان بیش از این روی دست نماند.

در این شرایط باید منتظر ماند و دید بسته سیاستی دولت چه اثری روی بازار خودرو کشور خواهد گذاشت و آیا مشتریان برای خرید خودرو انگیزه و توان مالی لازم را پیدا خواهند کرد یا اینکه رکود به میهمانی اش در این بازار ادامه خواهد داد.

افت‌و‌خیز قیمت‌ها

به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی طی هفته جاری چه افت‌و‌خیزی را تجربه کرده است.

به روایت نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی خودرو موردنظر حکایت می‌کند. با این حال، پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V۸ ثبات قیمت داشته و هم‌اکنون ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

اما از بازار پژو ۴۰۵ در مدل SLX نیز خبر می‌رسد که این محصول با توجه به افزایش قیمت ۷۰۰ هزار تومانی اش، در حال حاضر ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. پژو پارس نیز که ظاهرا با کمبود مدل پلاک شده در بازار مواجه است، حدود ۶۰۰ هزار تومان طی هفته جاری گران شده و در حال حاضر ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

همچنین آن طور که از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو همچنان ۳۲ میلیون تومان به فروش می‌رود. از سوی دیگر اما دنا نیز که دیگر خبری از اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه و بازار آن نیست، هم‌اکنون ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

در بین دیگر خودروهای داخلی اما تیبا بدون تغییر قیمتی خاص، هم‌اکنون ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و همچنین برای خرید مدل ۱۳۱ پراید نیز باید ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه کرد. به گفته فعالان بازار، این هفته پراید مدل ۱۱۱ نیز با قیمتی معادل ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

اما فعالان بازار در مورد تندر-۹۰ نیز می‌گویند که یکی از مدل‌های این خودرو طی هفته جاری، با کاهش قیمت مواجه شده‌ است. به گفته آنها، پارس‌تندر با توجه به کاهش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی اش، در حال حاضر ۳۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

این در شرایطی است که تندر-۹۰ در مدل‌های اتومات و E۲ تغییر قیمت خاصی را طی هفته جاری تجربه نکرده‌ است. بر این اساس، تندر اتومات که در ایران خودرو تولید می‌شود، قیمتی برابر با ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد و تندر مدل E۲ نیز ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قدرت خرید پایین مشتریان و قیمت بالای خودروها !!!!!!!!!!!! . . . . . کیفیت که مهمترین عامل تحریم خودرو بود کجا رفت اونوقت ؟!!!!؟!

    • بدون نام

      هیشکی حاضر نیست جون خونوادشو با این محصولات کم کیفیت به خطر بندازه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج