جاباما
۲۵۵۰۹۱
۳ نظر
۵۰۱۰
۳ نظر
۵۰۱۰
پ

اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید

اغلب افراد موفق، علاوه بر اینکه دارای اعتماد به نفس هستند، قابلیت‌ها و کارهای خود را باور دارند. در واقع، وجود موفقیت‌ها موجب اعتماد به نفس در افراد نمی‌شود بلکه از ابتدا، در وجود چنین اشخاصی اعتماد به نفس، وجود داشته است.

روزنامه دنیای اقتصاد: اغلب افراد موفق، علاوه بر اینکه دارای اعتماد به نفس هستند، قابلیت‌ها و کارهای خود را باور دارند. در واقع، وجود موفقیت‌ها موجب اعتماد به نفس در افراد نمی‌شود بلکه از ابتدا، در وجود چنین اشخاصی اعتماد به نفس، وجود داشته است.

۱. نداشتن اعتماد به نفس موجب شک اطرافیان نسبت به شما هم می‌شود.چرا باید دیگران، به عقاید یا توانایی‌های شما باور داشته باشند در حالی که خود اعتقادی به آنها ندارید؟

با چالش‌های جدید باید اعتماد به نفس داشت. افراد ترسو و اشخاصی که احساس ناامنی می‌کنند، تمایلی به ریسک کردن و دوری از فضای امن خود، نشان نمی‌دهند. اما محیط‌های امن بسیار محدود بوده و به سختی توسعه می‌یابد.

اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید

به همین دلیل است، اشخاصی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند در زمینه حرفه‌ای هم پیشرفت چندانی نمی‌کنند زیرا به مشاغلی دل خوش می‌کنند که جای هیچ پیشرفت و آینده‌ای ندارد و از فرصت‌های ارزشمند پیش آمده در جهت کسب موفقیت بیشتر، به خوبی استفاده نمی‌کنند.

۳. افرادی که اعتماد به نفس ندارند، دستخوش شرایط بیرونی هستند. برای افراد موفق، به هیچ‌وجه، موانعی که در ابتدا مهم به نظر می‌رسیده، عامل بازدارنده‌ای به حساب نمی‌آید. هیچ فردی به جز شما، مانع دستیابی به خواسته‌هایتان نمی‌شود.

زمان آن فرا رسیده تا موانع خودباوری را کنار بگذارید. بخش اساسی و بسیار مهم در داشتن شغل موفق، اعتماد به نفس است و پذیرفتن آن به‌طور کامل، افراد را در موقعیت‌های عالی شغلی قرار می‌دهد که هرگز تصورش را هم نمی‌کردند.

هر فردی با داشتن راهنمایی مناسب و سختکوشی، می‌تواند اعتماد به نفس بیشتری به دست آورد و هنگام به یقین رسیدن، با تمام وجود آن را احساس خواهد کرد.

در این مقاله به بررسی هشت راهکار عالی برای دستیابی به موفقیت می‌پردازیم.

۱. داشتن نگاهی صادقانه به خود. بین احساس غرور و اعتماد به نفس، تفاوت بسیار وجود دارد. غرور، لاف زدن در مورد خود است اما اعتماد به نفس به معنای اعتقاد و اعتماد شما به توانایی‌ها برای انجام کارها است. به عبارت دیگر، اعتماد از طریق کار سخت به دست می‌آید و افراد مطمئن هم نسبت به خود آگاهی کافی دارند.

زمانی که میزان اعتماد اشخاص از توانایی‌هایشان فراتر برود، دچار اشتباه و خودبینی می‌شوند و لازم است تفاوت بین این دو مقوله را بدانند. اعتماد به نفس حقیقی پدیده‌ای است واقعی و عینی.

به منظور تقویت اعتماد به نفس، بهتر است از خود و توانایی‌هایتان ارزیابی دقیق و صادقانه‌ای داشته باشید. اگر در مجموع نسبت به توانایی‌های خود احساس ضعف می‌کنید حتما برای بهبود مهارت‌ها و یافتن روش‌هایی برای کاهش تاثیرات منفی نقاط ضعف، برنامه‌ریزی کنید. نادیده گرفتن نقاط ضعف یا جلوه دادن آنها به جای نقاط قوت، هرگز باعث از بین رفتن نقاط ضعف نخواهد شد.

به علاوه، داشتن درک روشنی از نقاط قوت، باعث رهایی از بیشتر بازخوردهای بی‌اساس و انتقادهایی می‌شود که در محیط شلوغ و رقابتی محل کار با آن سر و کار دارید و به این ترتیب می‌توان اعتماد به نفس لازم را به دست آورد.

اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید

۲. گفتن جواب منفی یا «نه». تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو نشان داده است که هر اندازه بیشتر مشکل گفتن «نه» داشته باشید، احتمال اینکه دچار استرس، فرسودگی شغلی و حتی افسردگی شوید، افزایش می‌یابد که همه این موارد باعث تضعیف و از بین رفتن اعتماد به نفس لازم می‌شود.

افراد دارای اعتماد به نفس، می‌دانند که گفتن «نه» کار صحیحی است و برای توضیح دادن و روشن کردن دلایل پاسخ‌های منفی خود از عزت نفس مناسبی برخوردار هستند.

آنها، هنگام گفتن «نه» از به کار بردن عباراتی نظیر «فکر نمی‌کنم بتوانم» یا «مطمئن نیستم» اجتناب می‌کنند و با اعتماد کامل جواب منفی می‌دهند، زیرا اطمینان دارند قبول نکردن تعهد جدید، احترام به تعهدات کنونی است تا فرصتی برای انجام کارها با موفقیت فراهم شود.

۳. جبران خطاکاری و جلب رضایت مدیر. نداشتن یک ارتباط خوب با رئیس، موجب از بین رفتن اعتماد به نفس با استعدادترین افراد هم می‌شود. در شرایطی که رئیس به‌طور مداوم در حال انتقاد یا تضعیف همکاری کارمندان است، داشتن احساس اعتماد به نفس بسیار دشوار است.

سعی کنید به وجود مشکلات موجود در ارتباطات خود پی ببرید و کاری انجام دهید تا رابطه به روال عادی برگردد. اگر ارتباط موجود واقعا غیرقابل بازگشت باشد، شاید زمان آن رسیده تا در کار خود تغییرات اساسی ایجاد کنید.

۴. در جست‌وجوی پیروزی‌های کوچک. افراد دارای اعتماد به نفس، تمایل دارند حتی زمانی که تلاش‌های آنها موجب پیروزی‌های کوچک می‌شود با خود به چالش و رقابت بپردازند. موفقیت‌های کوچک، موجب تشکیل هورمونی به نام آندروژن در مغز می‌شود که مسوول پاداش و انگیزه برای افراد است.

با افزایش هورمون‌های آندروژن، هورمون دیگری به نام تستوسترون تولید می‌شود که بیشتر موجب افزایش اعتماد به نفس و اشتیاق فرد به منظور مقابله با چالش‌هایی در آینده می‌شود و با کسب موفقیت‌های کوچک، تا مدت‌ها از اعتماد به نفس بالایی برخوردار خواهند بود.

۵. یافتن یک مربی. هیچ چیزی مانند یافتن یک شخص با تجربه و با استعداد که هدایت‌گر و پشتیبان کارهای خوب شما باشد، موجب احساس اعتماد به نفس نمی‌شود. یک مربی خوب، همانند آیینه عمل می‌کند و به شما بینش و نگاه لازم را برای خودباوری می‌دهد.

۶. برنامه‌ریزی برای ورزش کردن. طبق مطالعات انجام شده در موسسه تحقیقات انتاریوی شرقی، افرادی که هفته‌ای دو بار به مدت ۱۰ هفته ورزش می‌کنند از نظر اجتماعی، علمی و ورزشی احساس شایستگی بیشتری می‌کنند و همچنین تصور بهتری از وضعیت اندام و عزت نفس خود دارند.

به عبارت دیگر، علاوه بر افزایش اعتماد به نفس حاصل از تغییرات فیزیکی، ورزش سبب ازدیاد نوعی هورمون در بدن به نام آندروفین می‌شود که این هورمون احساس عزت نفس را در ورزشکار بالا می‌برد.

اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید

۷. تاثیر نوع پوشش ظاهری افراد در میزان موفقیت. این واقعیت را باید پذیرفت که چگونگی پوشش و وضعیت ظاهری بر نظر افراد تاثیرگذار است. مطالعات نشان داده است، نحوه صحبت کردن مردم هنگام پوشیدن لباس رسمی در مقایسه با وقتی که لباس معمولی به تن می‌کنند، بسیار متفاوت است.

به منظور تقویت اعتماد به نفس، خوب لباس بپوشید. انتخاب لباس، نشان‌دهنده شخصیت شما و منعکس‌کننده تصویری است که می‌خواهید از خود ارائه دهید.

۸. داشتن روحیه قاطع و نه تهاجمی. پرخاشگری نه تنها نشانه اعتماد به نفس نیست، بلکه نشانه تحکم کردن است و در زمان احساس عدم اعتماد به نفس، پرخاشگری، شاید ساده‌ترین کار به نظر برسد. سعی کنید هویت خود را بدون داشتن روحیه تهاجمی و پایمال کردن حق دیگران اثبات کنید. تا هنگامی که یاد نگیرید چگونه خود را از ناامنی‌ها دور نگه دارید، اعتماد به نفس شما بالا نخواهد رفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من در همه حال اعتماد به نفسم بالاس

    • بدون نام

      تشکرولی گفتنش سادست

    • صبا

      درسته، ساده نیست ولی غیرممکن نیست. من یکی دو ساله که دارم روی اعتماد به نفس خودم کار میکنم. خدا رو شکر خیلی هم تو بالا بردنش موفق بودم. طوری که تو سیسالگی بدون حمایت مالی هیچ کسی دارم بیزینس خودم رو پایه گذاری میکنم. به کمک خدای بزرگ حداکثر تا دو ماه دیگه راهش میندازم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج