۲۵۵۱۰۴
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

بازار فروش پرندگان وحشی مرده!

صید غیر قانونی و خرید و فروش علنی انواع پرندگان وحشــــی در خوزستان صدمات زیادی را به حیات‌وحش می‌زند.

پایگاه اطلاع رسانی دیده‌بان حیات‌ وحش ایران: صید غیر قانونی و خرید و فروش علنی انواع پرندگان وحشــــی در خوزستان صدمات زیادی را به حیات‌وحش می‌زند.

صید و شکار پرندگان وحشی در خوزستان سابقه‌ای طولانی داشته و ساکنان بومی برخی از تالاب‌های این استان، در فصل مهاجرت، تعدادی پرنده را برای مصرف شخصی خود و خانواده صید می‌کردند.

متأسفانه این صید سنتی و بومی در سال‌های اخیر -مشابه آنچه در شمال کشور در حال وقوع است- تغییرات عمده‌ای کرده و مبدل به یک تجارت پرسود و کم زحمت با بهره جستن از منابع طبیعی و ثروت‌های ملی شده است که در سایه ضعف در نظارت و اجرای قانون، در انحصار عده‌ای فرصت طلب قرار دارد. بازار غیرقانونی فروش انواع پرندگان وحشی مهاجر و بومی در دو شهر اهواز و شادگان در استان خوزستان فعال است.

می توان روزانه شاهد ورود و خرید و فروش تعداد زیادی انواع پرندگان مهاجر و بومی اعم از گونه‌های حمایت شده و در خطر انقراض مانند اردک بلوطی، اردک مرمری و دراج در این دو بازار بود. با وجود علنی بودن خرید و فروش پرندگان وحشی حمایت شده در بازارچه، هیچگونه نظارت یا برخوردی از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با این اقدام غیرقانونی صورت نمی‌گیرد و با وجود اینکه زنگ بحران انقراض به صدا درآمده است گوش شنوایی وجود ندارد.

در چند سال اخیر همزمان با خشک شدن و کم آب شدن تالاب‌های خوزستان، انجام صید بی‌رویه و استفاده از روش‌های جدید و نامتعارف صید (استفاده از دانه آغشته به سم و دام‌های زمینی با نام محمیه که پرندگان را در گروه‌های بزرگ به دام می‌اندازد) تعداد پرندگان مهاجر نسبت به سابق بشدت کاهش پیدا کرده و حضور برخی از گونه‌ها مانند انواع غازها را به کمترین میزان خود و در حد صفر رسانده است.

گونه‌ای چون غاز خاکستری در سال‌های گذشته به دلیل صید بی‌رویه کاهش جمعیت چشمگیری داشته و دیگر در هیچ نقطه‌ای از استان پهناور خوزستان نمی‌توان دسته‌های بزرگ و پر سروصدای آن‌ها را دید یا گونه‌هایی همچون قوها، عروس غاز و غاز پیشانی سفید کوچک و بزرگ که هر ساله در جمعیت‌های محدود به تالاب‌های استان خوزستان مهاجرت می‌کردند به دلیل گسترش صید و نبود نظارت قانونی به طور کلی نابود شده و در سال‌های اخیر هیچ گزارشی مبنی بر مشاهده و حتی صید این گونه‌ها وجود ندارد.

دیگر گونه‌های ساکن تالاب‌های خوزستان بویژه هورالعظیم و شادگان مانند اردک بلوطی، اردک مرمری، طاووسک و فلامینگو در وضعیت بحرانی قرار دارند و آخرین بازمانده جمعیت این گونه‌ها که به تالاب‌های خوزستان مهاجرت می‌کنند در خطر نابودی کامل قرار دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج