۲۵۵۳۶۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

آتیلا پسیانی به دغدغه ۴۰ ساله‌اش پاسخ داد

آتیلا پسیانی که از ۴۰ سال پیش علاقه‌مند بود نمایش «باغ آلبالو» را اجرا کند، حالا به این دغدغه ۴۰ ساله پاسخ داده و این اثر را در تالار «چهارسو» تئاترشهر به صحنه برده است.

خبرگزاری ایسنا: آتیلا پسیانی که از ۴۰ سال پیش علاقه‌مند بود نمایش «باغ آلبالو» را اجرا کند، حالا به این دغدغه ۴۰ ساله پاسخ داده و این اثر را در تالار «چهارسو» تئاترشهر به صحنه برده است.

این کارگردان و بازیگر تئاتر یادآور شد: این متن را دوست می‌دارم. نزدیک ۴۰ سال است که دلم می‌خواهد آن را کار کنم، وقتی سال ۵۱ ، آربی اوانسیان این نمایش را در تئاترشهر اجرا کرد، مسحور آن شدم و سال‌ها دلم می‌خواست آن را کار کنم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا در این ۴۰ سال هیچ‌وقت فرصتی برای اجرای این نمایش فراهم نشد، توضیح داد: چند بار برای اجرایش دورخیز کردم اما نسبت به بعضی کارهای دیگری که می‌خواستیم در گروه تئاتر «بازی» کار کنیم، اولویت‌اش را از دست داد و این چنین بود که اجرای آن به امروز افتاد.

یکی از نکات جالب توجه در اجرای این نمایش بازی فاطمه نقوی در نقش «فیرز» پیشخدمت این خانواده اشرافی است که در متن اصلی این نقش را یک بازیگر مرد بازی می‌کند.

آتیلا پسیانی به دغدغه 40 ساله‌اش پاسخ داد

پسیانی درباره بازی نقوی در نقش یک پیشخدمت مرد گفت: در درجه اول خواست خود ایشان بود که این نقش را بازی کند. پیش از حضور بازیگران میهمان در گروه، قصد داشتم خودم این نقش را بازی کنم چون نقش «فیرز» نیاز به تمرکز بالایی دارد. اما از آنجا که خانم نقوی هم مثل خودِ من بازیگری با تمرکز ویژه است، وقتی علاقه‌اش را برای بازی در این نقش بیان کرد، آن را با دلِ راحت به او سپردم و حالا هم می‌بینیم که بازی‌اش درخشان است.

او سال گذشته نمایش «باغ آلبالو» را در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا کرد اما اجرای عمومی این نمایش در تالار «چهارسو» مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود که صحنه آن با تماشاخانه ایرانشهر متفاوت است.

این هنرمند درباره تغییر سالن اجرای این نمایش و در پاسخ به این پرسش که آیا تالار «چهارسو» مناسب این اجرا است یا از سر ناچاری آن را پذیرفته است، به ایسنا گفت: امکان دیگری نبود. ظاهرا قرار نیست در تئاتر تهران به مسائلی مانند متناسب بودن سالن اجرا، تمرین مناسب و ... کوچکترین بهایی داده شود و این موضوعات در تئاتر ما به شوخی تبدیل شده است، در حال حاضر بیشتر دغدغه‌ها این است که چه کنیم تا نمایش‌مان بفروشد.

کارگردان نمایش‌های «عرق خورشید اشک ماه» و «پرفسور بوبوس» ادامه داد: خدا را شکر بیشتر مدیران ما صاحب سلیقه هنری و ملک شخصی هستند. گویی سالن‌های تئاتر ملک شخصی آنان است. انگار تئاتر ما خصوصی است که مدیران سالن‌ها بابت اجرای نمایش‌ها درصدی از فروش را می‌گیرند، نمایشنامه را تغییر می‌دهند، نمایشی را برمی‌دارند، نمایش دیگری اضافه می‌کنند، گوشی تلفن‌شان را جواب نمی‌دهند، قرار می‌گذارند اما نمی‌آیند و ... در این شرایط کاری نمی‌توانیم بکنیم. تازه ما خیلی خوشحالیم که به عنوان مهاجرانی بیگانه از کشوری دیگر این امکانات برایمان فراهم است که گاهی تئاتر اجرا کنیم!

پسیانی اضافه کرد: روزی یکی از مدیران گذشته از من پرسید تئاتر ما چه مشکلی دارد؟ و من هم پاسخ دادم، هیچ! چون تئاتر نیازمند مکان، پول و شعور است که بحمدالله هر سه وجود دارد!

کارگردان نمایش‌های «قهوه قجری» و «بحر‌الغرایب» که برای اجرای نمایش «باغ آلبالو» یکسری صندلی به تالار چهارسو تئاترشهر اضافه کرده است، درباره این تصمیم به ایسنا توضیح داد: برایم خیلی مهم بود نمایش چهارسویه اجرا شود به همین دلیل تلاش کردیم با کمک بچه‌های تئاترشهر چند صندلی متحرک بگذاریم. خوشبختانه بچه‌های تئاترشهر همیشه بسیار همراه هستند و به خوبی با ما همکاری کردند. برایم خیلی مهم است تماشاگران از منظرهای مختلف کار را ببینند به ویژه اینکه در نمایش ما لحظاتی وجود دارد که بازیگران روی صحنه نیستند و تماشاگران ناگزیر یکدیگر را نگاه می‌کنند و این موضوع برای من بسیار مهم و جذاب است.

پسیانی که در این نمایش نیز همچون بعضی نمایش‌های دیگرش از المان‌های کوچک و ماکت مانند به عنوان دکور استفاده می‌کند در این زمینه گفت: ابزار ماکت‌مانند را خیلی دوست دارم و هر جا نمایش راه بدهد، حتما از آن‌ها استفاده می‌کنم. مثلا برای من استفاده از درختان کوچک در این نمایش بحث زیبایی‌شناسی دارد و بچه‌های گروه هم کمک کردند تا تعدادی بن‌سای پیدا کنیم و از دکورمان از آن‌ها استفاده کنیم.

سرپرست گروه تئاتر «بازی» که چندی پیش گفت‌وگویی را با یکی از روزنامه‌ها انجام داده است، با ابراز تأسف از اینکه این بعضی از سخنانش در این گفتگو بدرستی منتقل نشده است، گفت: چند روز پیش با یکی از دوستان گفت‌وگویی داشتم که انتظار داشتم برای ویرایش به من ارائه و این اخلاق مطبوعاتی رعایت شود اما متأسفانه دوست عزیزم که این گفتگو را انجام داده بود، به دلیل یک سوءتفاهم تصور کرده بود نیازی به ویرایش من نیست.

پسیانی ادامه داد: تقاضایم این است که این را به عنوان یک قانون نانوشته میان مصاحبه کننده و مصاحبه شونده قرار بدهیم تا همیشه ویرایش نهایی با نظر مصاحبه شونده انجام شود. بنابراین امیدوارم خوانندگان آن گفتگو بدانند که آنچه از من در آن گفتگو منتشر شده به هیچ وجه تمام حرف‌ها و نظرات من تلقی نمی‌شود. بعضی از صحبت‌های من به گونه‌ای منتشر شده که معنی متفاوتی پیدا کرده است و گفتگو لحنی پیدا کرده که گویی من نسبت به تئاتر بی خیالم درحالیکه اصلا چنین نیست.

مثلا جمله من که «تئاتر قرار نیست درمان کننده درد باشد» این گونه منتقل شده که «تئاتر به هیچ دردی نمی‌خورد!» و چند اشتباه دیگر هم وجود دارد.

بازیگران این نمایش (به ترتیب حروف الفبا) عبارتند از: آتیلا پسیانی، خسرو پسیانی، ستاره پسیانی، نویده جهانزاده، روح‌الله حق‌گوی لسان، ، بهاره رهنما، نگار عابدی، الیکا عبدالرزاقی، مهدی صدر، رامین ناصر نصیر، سروناز نانکلی و فاطمه نقوی.

همچنین دیگر عوامل اجرایی آن به شرح زیر هستند:

امیرحسین دوانی (دستیار کارگردان، برنامه‌ریز و مدیر تولید)، امین یزدانی‌نژاد، سیما خوش‌نویس و آندریا نوشاد (گروه کارگردانی)، آنکیدو دارش (طراحی و مهندسی صدا)، ماریا حاجیها (طراح چهره‌ پردازی)، مهرداد متجلی (عکاس)، پوریا شهبازیان (دستیار موسیقی)، علی بوستان (طراح پوستر و بروشور)، علیرضا و فرید حسینی (گروه تبلیغات مجازی) و بابک احمدی (مشاور رسانه‌ای) آتیلا پسیانی را در تجربه جدید همراهی می‌کنند.

این نمایش به قلم محمد چرم‌شیر و براساس نمایش‌نامه «باغ آلبالو» اثر آنتون چخوف نوشته شده که از ۲۲ مهرماه، ساعت ۲۰ به مدت ۷۰ دقیقه در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج