۲۵۵۸۶۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

موتور بورس تهران روشن شد

موتور بورس رنجور و خمیده تهران که طی ۱۹ ماه گذشته به دلیل مشکلات و ابهامات سیاسی و اقتصادی خاموش شده و با افت شدید قیمت‌ها سرمایه همراهان خود را بر باد داده بود، بعد از مدتها دوباره روشن شد.

خبرگزاری ایسنا: موتور بورس رنجور و خمیده تهران که طی ۱۹ ماه گذشته به دلیل مشکلات و ابهامات سیاسی و اقتصادی خاموش شده و با افت شدید قیمت‌ها سرمایه همراهان خود را بر باد داده بود، بعد از مدتها دوباره روشن شد.

بورس اوراق بهادار تهران که از هفته گذشته به دلیل انتشار دو خبر مهم سیاسی و اقتصادی مسیر صعودی خود را بعد از مدتها رکود آغاز کرد، در معاملات اولین روز هفته به روند مثبت خود شدت داد و با افزایش قیمت و رشد تقاضا نشانه‌هایی از رونق دوباره را نمایان کرد.

مهم ترین عامل در روشن شدن موتور بورس انتشار دو خبر مهم سیاسی و اقتصادی بود به طوری که تصویب کلیات و جزئیات برجام در مجلس موجب آغاز شدن روند صعودی بورس شد و صحبت های مهم رئیس جمهور در خصوص جهش اقتصادی و خروج از رکود در روز چهارشنبه این روند را تقویت کرد و موجب کاهش چشمگیر ترس و نگرانی حاکم در بازار سرمایه شد و تمایل آنها به خرید را تقویت کرد.

این اخبار در شرایطی موجی از امید و انگیزه را در بین اهالی بازار سرمایه تقویت کرد که انتشار اخباری مبنی بر لغو تحریم‌های بین‌المللی در روز دوشنبه نیز روند صعودی بورس را مضاعف کرد و رشد این بازار را به اوج خود رساند به طوری که شاخص بورس تهران در معاملات امروز بعد از مدتها روند نزولی ۸۲۵ واحد رشد کرد و دوباره به کانال ۶۲ هزار واحدی برگشت.

آخرین روند صعودی بورس تهران در ۲۲ تیر ماه و یک روز قبل از اعلام نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای ثبت شد که در این روز شاخص بورس با رشد ۱۵۰۰ واحدی به محدوده ۶۹ هزار واحدی رسید اما این رشد دوام چندانی نداشت و بورس تهران بعد از توافق نهایی هسته‌ای در روز ۲۳ تیر ماه در میان بهت و ناباوری به فاز منفی رفت و روند نزولی خود را به مدت سه ماه ادامه داد و تا کانال ۶۱ هزار واحدی عقب نشینی کرد.

حاکم شدن فضای مثبت در بازار سرمایه در شرایطی رخ می‌دهد که در این مدت قیمت سهام شرکتهای مطرح و بزرگ به قیمت‌های اسمی نزدیک شده و زیان سهامداران مضاعف شده بود؛ تشدید این وضعیت و از بین رفتن سرمایه سهامداران و ارزش بازار شرکتهای بورسی موجب نگرانی مسئولین و نگارش نامه از سوی ۴ وزیر به رئیس جمهور و در نهایت هشدار آنها برای تبدیل وضعیت رکودی بورس به بحران شد.

به این ترتیب با انتشار این اخبار مهم سیاسی و اقتصادی بازار سرمایه بعد از ماه ها رکود و ناامیدی مجددا روند مثبت خود را آغاز کرد و با تکان خوردن قیمت سهام اغلب شرکتها موجب خوشحالی سهامداران زیان دیده و خوش بینی آنها نسبت به بهبود وضعیت آینده شد.

در بازار امروز در حالی شاخص بورس رشد ۸۲۵ واحدی را تجربه کرد و در کانال ۶۲ هزار و ۷۹۹ واحد متوقف شد که اغلب شرکتهای بورسی با افزایش قیمت و تقاضا مواجه شدند و شرکتهای کمتری روند منفی به خود گرفتند به طوری که شاخص بورس تهران به مدد رشد قیمت شرکتهایی مانند بانک ملت، نفت و گاز پارسیان، تاپیکو، پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه اصفهان، بانک تجارت، بانک صادرات، غدیر، مپنا و کشتیرانی رشد ۸۰۰ واحدی را تجربه کرد.

امروز نیز همانند دو روز گذشته شرکتهای بانکی برترین گروه‌های صنعت بودند و به دلیل اقدامات جدید دولت و نیز کاهش شدید قیمت مورد اقبال اهالی تالار شیشه ای قرار گرفتند به طوری که در بازار امروز بانک تجارت با برخورداری از ۱۳ میلیون صف خرید مورد توجه اهالی بازار قرار گرفت و در صدر جدول پر متقاضیان ایستاد. نفت و گاز پارسیان، بانک انصار و بانک سینا نیز از شرکتهای پر متقاضی برای خرید بودند.

در معاملات اولین روز هفته در کنار رشد قیمت ها و بهبود تقاضا، حجم و ارزش بازار هم بعد از مدتها رشد کرد و ۹۰۸ میلیون سهم به ارزش ۱۴۷ میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمایه به ۲۶۹ هزار میلیارد تومان رسید.

واکنش مثبت بورس به تصویب برجام در مجلس و همچنین صحبت های رئیس جمهور در خصوص جهش اقتصادی نشان داد که بورس تهران از ابهامات سیاسی و اقتصادی رنج برده و در صورت رفع این ابهامات آماده صعود است و این صعود و روند مثبت در شرایطی ادامه پیدا می‌کند که وعده‌ها محقق شده و نتیجه آن در اقتصاد کشور نمایان شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج