۲۵۵۸۷۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

«نفس گرم» محرم

از اول محرم حال و هوای ایران و طبعا تلویزیون هم عوض می‌شود و رنگ و بوی عزاداری می‌گیرد. پایان خندوانه، بازپخش چند باره مختارنامه این بار ساعت ۹ هر شب از شبکه HD- و آغاز برنامه‌های مناسبتی نشانه این تغییرات است...

همشهری ۶ و ۷ - سعیده نیک اختر:از اول محرم حال و هوای ایران و طبعا تلویزیون هم عوض می‌شود و رنگ و بوی عزاداری می‌گیرد. پایان خندوانه، بازپخش چند باره مختارنامه این بار ساعت ۹ هر شب از شبکه HD- و آغاز برنامه‌های مناسبتی نشانه این تغییرات است. این تغییر فضای تلویزیون، فرصتی به مردم می‌دهد تا علاوه بر حضور در تکایا و حسینیه‌ها، اوقات فراغت‌شان را پای تلویزیون محرمی ‌و سریال‌های مناسبتی آن سپری کنند. در ۱۳ سال گذشته، تلویزیون در ماه محرم سریال‌هایی مانند شب دهم و سفر سبز را پخش کرد که با استقبال روبه‌رو شدند. امسال هم مخاطبان منتظرند ببینند تلویزیون در چنته‌اش چه دارد. طبق برنامه‌های اعلام شده مهم‌ترین سریال امسال سریال «نفس گرم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور است.

سریالی که قرار است از امشب در ۳۰ قسمت از شبکه یك پخش شود. تهیه کننده این کار سید‌محمود رضوی - همان تهیه کننده پرده‌نشین- است و تاکنون حدود ۷۰ درصد از تصویربرداری و تدوینش انجام شده است. عوامل و خصوصا کارگردان «نفس گرم» خیلی اصرار داشتند که داستان سریال قبل از پخش لو نرود. گویا قرار بر این است که بیننده را سخت غافلگیر کنند. نکته‌ای که درباره این سریال وجود دارد حضور پر رنگ زنان است . این سریال یک ملودرام خانوادگی است که نقش اول آن را مرجانه گلچین بازی می‌‌کند. نویسندگان «نفس گرم»، طلا معتضدی و خود عسگرپورهستند که سریال را با توجه به فضای روز جامعه نوشته‌اند. عسگرپور گفته شاید فضای داستان مرتبط با محرم نباشد اما چیزی که آن را مرتبط می‌‌کند، سبک زندگی شخصیت داستان در ارتباط با همسرش و افراد دیگر جامعه است. با هم نگاهی داریم به نکات جالب توجه این سریال و تنوع بازیگرانش؛ نکاتی که می‌توانند برگ برنده «نفس گرم» باشند.

«نفس گرم» محرم

رقابت زنانه با کیمیا

ملیحه، زنی مذهبی و سنتی است که نقش فعالی در جلسات قرآن ‌ دارد. او به مرور با مشکلاتی در خانواده‌اش روبه‌رو می‌شود که اعتقاداتش را به چالش می‌کشند. زنان «نفس گرم» از قشرهای مختلفی‌اند که در جلسات مذهبی شرکت می‌کنند و مشکلات گوناگونی دارند.‌ در واقع عسگرپور ۵۲ ساله با تجربه موفق سریال‌های قبلی‌اش مانند جراحت، شیدایی و گل‌های گرمسیری، با هوشمندی دریافته که کنترل تلویزیون در خانه‌ها در دستان خانم‌های خانه است و برای اینکه سریال دیده شود باید نظر آنها را جلب کرد. با توجه به پخش «کیمیا» از شبکه دو که آنجا هم یک زن (مهراوه شریفی‌نیا در نقش کیمیا) نقش اصلی را دارد، در روزهای پیش رو، رقابتی زنانه بین دو سریال کیمیا و نفس گرم شکل می‌گیرد.

تنوع در تهران

«نفس گرم» یکی از سریال‌های پر لوکیشن است. طبق گفته حسینی، دستیار کارگردان بالغ بر ۱۲۰ لوکیشن برای این سریال استفاده شده است. شاید در بسیاری از این مکان‌ها فقط چند پلان تصویربرداری شده باشد مثل ‌خانه مونس‌ که در خیابان فردوس قرار داشت و ‌خانه بهرام‌ که در محله شاپور قدیم واقع شده است. ضمن اینکه همه لوکیشن‌ها مکان‌های آماده فیلمبرداری نبوده و تا به حال چندین دکور هم برایش ساخته‌اند. بخش قابل توجهی از خانه مرتضی و ملیحه، همچنین حسینیه که هر دو در خیابان آفریقا (جردن) قرار داشتند،ساختن‌شان مدت‌ها طول كشیده است. نکته قابل توجه این سریال این است که شخصیت‌ها، ‌مشاغل مختلفی دارند و در نتیجه دوربین به مشاغل سرک می‌‌کشد. از لوکیشن‌هایی مثل بیمارستان، قهوه‌خانه، کارگاه خیاطی در خیابان ستارخان، مسافرخانه‌ای در جوادیه، فرش‌فروشی در هفت تیر، ستاد توانمندی زنان و کلینیک عمل در زعفرانیه، ‌‌می‌‌شود این را حدس زد‌. هنوز هم کار تمام نشده و گروه در جست‌وجوی مکان مناسبی در خارج از تهران برای ادامه تصویربرداری‌اند.

مرجانه گلچین / ملیحه

«نفس گرم» محرم

برگ برنده «نفس گرم» بازی متفاوت و قابل توجه مرجانه گلچین است. او ‌ ۴۷ ساله و اهل رشت است. گلچین را از سال ۶۴ در سریال آینه می‌‌شناسیم که نقش نو عروسان مظلوم را خوب به خودش گرفت و تبدیل به پای ثابت اکثر اپیزودهای این مجموعه شد. بعد از آن در مجموعه آینه عبرت و ازدواج پر ماجرا و کلانتر۲ و در نقش‌های اجتماعی زن دردکش خانه‌دار جا افتاد تا اینکه سال ۸۷ عطاران توانست استعداد بالقوه‌ای را در گلچین برای بازی در نقش طنز در سریال «بزنگاه» کشف کند. بعد از بزنگاه بارها و بارها مشابه نقش بهجت را در سریال‌های شمس‌العماره، خوش‌نشین‌ها، دارا و ندار، سه دونگ سه دونگ، راه در رو، نقطه سرخط و دزد و پلیس و مجموعه شاهگوش بازی کرد و هر بار با استقبال زیادی از سوی مخاطب روبه‌رو شد. حالا عسگرپور ادعا کرده که می‌‌خواهد برگ برنده‌ای از استعداد گلچین را رو کند.

محمود پاک نیت / مرتضی

«نفس گرم» محرم

پاک نیت ۶۳ ساله و اهل کازرون است. اکثر بیننده‌های تلویزیونی او را با نقش حسام بیک سریال روزی روزگاری و یعقوب پیامبر در سریال یوسف پیامبر می‌‌شناسند. بازیگری با نقش‌های متفاوت با قابلیت بازی در رول‌های منفی و مثبت که از کارآگاهی بدجنس در شب دهم تا كشاورزی ساده در پرده‌نشین را بازی کرده است. نقش حسام بیک در روزی روزگاری سال ۷۰ یکی از نقش‌های فراموش نشدنی اوست. در پدر سالار، پس از باران و شب دهم نقش منفی به او الصاق بود تا سال ۸۷ که نقش پیامبری را در سریال یوسف پیامبر برگزید. از آن به بعد هجوم نقش‌های مثبت به پاک‌نیت شروع شد. گویا سال ۸۷ برای هر دو بازیگر اصلی این سریال خوش یمن بوده است! ا‌و در این سریال نقش همسر ملیحه را بازی می‌کند.

حامد کمیلی / اسماعیل

«نفس گرم» محرم

پسر خانواده، حامد کمیلی ۳۳ ساله است. جوانی اصفهانی که لیسانس مدیریت بازرگانی دارد و از شاگردان گلاب آدینه ‌و به موسیقی هم علاقه‌مند است و تار و پیانو می‌‌نوازد. ۱۳ کار سینمایی دارد ولی اغلب بیننده‌های تلویزیونی او را با پیامک از دیار باقی و اغمای سیروس مقدم می‌‌شناسند. آخرین اثر تلویزیونی او بازی در پرده‌نشین شعیبی بود و وجودش در نفس گرم عسگرپور در نقش پسر خانواده بیننده را یاد همان سریال می‌‌اندازد. باید دید با وجود مقایسه‌هایی که بین این دو سریال می‌‌شود آیا تشابهی در نقش کمیلی این دو کار دیده می‌‌شود ؟

رویا تیموریان / مونس

«نفس گرم» محرم
بازیگر 53 ساله و خوش نام سینما و تلویزیون از سال 60 در رادیو مشغول به کار شد و صدای گرمش مثال زدنی است. کار در سینما را از سال 73 با محرم زینال‌زاده شروع کرد ولی پیش از آن سال 69 مردم در تلویزیون او را با سریال رعنای میرباقری شناختند و با چهره‌اش آشنا شدند. سریال شب دهم، ساعت شنی و مدار صفر درجه از کارهای خوب تلویزیونی اوست. تا اینکه سال 88 در نقش متفاوت پری در شمس‌العماره ظاهر شد و استعدادش در طنز را نشان داد. تیموریان در ششمین دوره جشن خانه سینما برای بازی در زندان زنان برنده تندیس زرین بهترین نقش زن شد و سال گذشته در فیلم سینمایی شیفتگی در نقش زن مردنما با سر تراشیده چهره متفاوتی از هنرش را رو کرد. بازی در نقش عمه خانواده در «نفس گرم» آدم را یاد بازی در ساعت شنی و نقشش می‌‌اندازد.

محمد عمرانی / مقصودی

«نفس گرم» محرم

بازیگر ۵۹ ساله و اهل بهشهر ، نقش مقصودی، همسر مونس را بازی می‌کند. پارسال آخرین بازی‌اش در سریال همه چیز آنجاست را به یاد داریم. عمرانی در کنار چهار اثر سینمایی‌اش، بیشتر چهره شناخته شده تلویزیونی است و نزدیک به ۵۵ کار تلویزیونی دارد. جراحت، رستگاران، اولین شب آرامش، آخرین دعوت و کفش‌های میرزانوروز از نقش‌های خوب و به یاد ماندنی او محسوب می‌‌شوند.

لیندا کیانی / ترانه

«نفس گرم» محرم

کیانی ۳۵ ساله و اهل آبادان است. کارشناسی ارشد فلسفه دارد. فعالیت بازیگری را با شرکت در دوره‌های آموزشی در کلاس‌های آموزشی محمدرضا شریفی‌نیا و آزیتا حاجیان شروع کرد. در دوره‌های فن بیان و بدن حمید سمندریان و مهتاب نصیرپور هم شرکت کرد. با معرفی شریفی‌نیا وارد سریال ساعت شنی شد و با نقش مهتاب توجه همه را به توانایی‌هایش جلب کرد. ساعت شنی، وضعیت سفید، تا ثریا، روز حسرت، پایتخت۲ و مهرآباد از نقش‌های آشنای او در تلویزیون هستند. ترانه در «نفس گرم» دختر زحمتکشی است که گویا قرار است با خانواده نداف فامیل شود.

سیما تیرانداز / ناهید

«نفس گرم» محرم

تیرانداز ۴۵ ساله است و مدرک کارشناسی در رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد و کارشناسی‌ ارشد کارگردانی و بازیگری از دانشکده سینما و تئاتر دارد. از شاگردان گلاب آدینه است. او نقش کوتاهی در‌هامون مهرجویی بازی کرد و بعد از آن به بانو هم راه یافت. برای سایه‌های هجوم، نامزد بهترین بازیگر زن شد و برای پاداش سکوت، جایزه بهترین نقش مکمل زن را از جشن خانه سینما گرفت. آژانس دوستی، حلقه سبز، در چشم باد، ستایش و دودکش از آثار تلویزیونی و ماندنی اوست. او در این سریال، نقش زنی را بازی می‌کند که مشکلات فراوانی دارد.

رامین راستاد / کرم

«نفس گرم» محرم

اغلب نقش‌های این بازیگر ۴۳ ساله منفی است. زیر تیغ، جراحت و مثل هیچ کس بهترین کارهای او هستند و اخیرا در معمای شاه هم بازی کرده است. کسی است که اتفاقات بد نفس گرم را رقم می‌‌زند و برای کارهایش توجیهاتی هم دارد. راستاد گفته‌: خواسته کارگردان این بود که خانواده من اهل کاشان باشند. کاشانی‌ها گویش سختی دارند و ما برای این کار حدود سه ماه تمرین داشتیم. صداها در این گویش کاربرد زیادی دارند و مثل کاربرد واژه‌های معمول فارسی نیستند. ما برای گویش و تلفظ درست تمام سعی‌مان را کردیم تا مردم کاشان از ما راضی باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج