۲۵۵۹
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

یوان چین بیشترین ارزش قیمتی را دارد

چند نکته در باب سرمایه گذاری ارز

در چند هفته اخیر تغییرات حاکم بر بازارهای حوزه ارز و طلا موجبات سردرگمی مردم برای سرمایه گذاری در این بازار جذاب را فراهم کرده است.

در چند هفته اخیر تغییرات حاکم بر بازارهای حوزه ارز و طلا موجبات سردرگمی مردم برای سرمایه گذاری در این بازار جذاب را فراهم کرده است. این در حالی است که با ترکیدن حباب موجود و حاکم شدن چندروزه آرامش در این بازار می رفت که همه معادلات بازار سنتی به روال عادی خود بازگردد. اما سبقت گرفتن قیمت ارز و به تبعیت از آن قیمت سکه و طلا و تشکیل مجدد حباب، بازار را دستخوش تغییرات کرده و موجی از نگرانی ها را برای فعالان خرد و کلان آن موجب شده است.

البته برخی از کارشناسان در سیر جدید جهش قیمت های ارز تأثیرات حاصل از درگیرِی های نظامی در سایر کشورها را دخیل ندانسته و عدم عرضه ارز از سوی شعبات بانکی را نتیجه صعود قیمت های ارز در بازار آزاد آن می دانند. این در حالی است که برخی از مسئولان اقتصادی با اعلام اینکه در حال حاضر کشور با کمبود منابع ارزی مواجه نیست و فقط بانک مرکزی با کمبود منابع نقدی دلار مواجه است را دلیل روند صعود قیمت ها در بازار سنتی می دانند و معتقدند در شرایط کنونی امکان صدور هر مقدار حواله بین المللی وجود دارد و تأکید دارند که در شرایط فعلی، بازار توسط بانک مرکزی هدایت نمی شود و در حقیقت افزایش تقاضای سفته بازی و هجوم نقدینگی های سرگردان به بازار ارز موجب این افزایش ها است.

البته پیش از این شایعه شده بود که بانک مرکزی تلاش دارد تا نرخ ارز را در بازار داخلی تا مرز ۱۲۵۰ تومان افزایش دهد که به نظر می رسد این شایعه به حقیقت نزدیک شده است. در هر حال تجربه ثابت کرده بازار ارز و طلای کشور همواره در طول سالیان متوالی، قیمت ها روند صعودی خود را حفظ کرده و در مقطعی از زمان این روند کند شده یا حتی به سمت شیب نزولی قرار گرفته، اما مجدداً پس از مدت زمانی دوباره به سمت مسیر اولیه خود تغییر جهت داده و به حالت اولیه برگشته است.

اما آنچه مسلم است بسیاری از مردم به سرمایه گذاری در این بازار پرریسک علاقه مند بوده و تذکر ما و دیگران و یادآوری این موضوع که بازارهای کم خطر دیگری همچون بورس نیز جهت سرمایه گذاری وجود دارد، برای انصراف آنها کافی نیست. بنابراین، اگر شما هم جزو آن گروه از دوستداران سرمایه گذاری در این بازار هستید لازم است چند نکته را همواره مدنظر داشته باشید. اولین قدم در این راه کسب اطلاعات کافی از روند اقتصادی و سیاسی حاکم بر جهان و کشور است که مسلماً در تغییرات قیمتی ارز تأثیر مستقیم خواهد داشت. در قدم بعدی بهتر است فرد هدف زمانی را برای سرمایه گذاری خود انتخاب کند.

به این معنا که مشخص کند که برای چه دوره زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت قصد دارد در این بازار سرمایه گذاری کند. این موضوع کمک می کند تا ضمن شناخت توقعات خود نوسانات بازار ارز را نیز مورد ارزیابی قرار دهد. ضمن آنکه هر چه مدت دوره سرمایه گذاری بیشتر باشد از لحاظ حسابداری از ریسک کمتری برخوردار خواهد بود. همچنین توجه به ارقامی که بیانگر ارزش برابری ارزهاست به همراه چشم انداز اقتصادی کشورها به جای عمل به توصیه افراد غیرمتخصص می تواند به شما در انتخاب بهترین ارز برای سرمایه گذاری کمک کند.

چند نکته در باب سرمایه گذاری ارز

این نکته را همواره به خاطر بسپارید ارزهایی که بیشترین مبادلات بازار را به خود اختصاص می دهند. الزاماً بهترین انتخاب محسوب نمی شود و معمولاً ارزهایی که در حاشیه بازار مبادله می شوند از سود بیشتری برخوردار خواهند بود. بنابراین بهتر است برای ورود به این بازار پرحاشیه و خرید ارز حتماً به صرافی های معتبر یا حساب های ارزی بانکها مراجعه کنید تا از ریسک خرید ارزهای تقلبی دور بمانید. متأسفانه در کشور ما برخلاف روال معمول با افزایش قیمت ارزها مردم با تصور اینکه در مدت زمانی کوتاه سود سرشاری را کسب خواهند کرد، وارد بازار شده و نسبت به خرید تمایل نشان می دهند، اما با کوچک ترین تغییراتی که در هنگام کنترل قیمت ها و کاهش یافتن آن صورت می گیرد با تصور اینکه ضرر بیشتری را متحمل نشوند سریعاً فروش ارزهای خود را آغاز می کنند در صورتی که اگر برخلاف عرف عمل کرده و تحمل خود را بالا ببرند حتماً سود قابل توجهی را کسب خواهند کرد.

هم چنین این نکته را مدنظر قرار دهید که برای سرمایه گذاری بهتر است تمام سرمایه خود را در یک بخش یا یک حوزه قرار ندهید ضمن آنکه بنا بر سنتی مرسوم برای سرمایه گذاری در این بازار شاید چند ارز متداول مانند دلار، یورو و پوند به شما معرفی شود، اما تصمیم گیری را به پس از تحقیق موکول کنید. به عنوان مثال روند مقایسه بین روند تحولات قیمت ارزهای مختلف از زمان اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز نشان دهنده آن است که دلار و پوند به طور سالانه پنج درصد رشد ارزشی را در مقابل ریال داشته اند. این در حالی است که دلار استرالیا سالانه با رشد سالانه ۱۶ درصدی همراه بوده و یوان چین تنها ارزی است که در چند سال گذشته از بیشترین شیب افزایش ارزش قیمت برخوردار بوده است.

منبع: روزنامه هفت صبح




پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج