۲۵۶۳۱۵
۴ نظر
۵۱۱۶
۴ نظر
۵۱۱۶
پ

خانم ها! با شک و تردید جواب «بله» ندهید

قبل از اینكه به خواستگارتان جواب مثبت دهید، او را برای تست زدن متقاعد كنید.

خانم ها! با شک و تردید جواب «بله» ندهید
مجله زندگی ایده آل - شیرین کرمی: خواستگاری دارید كه با او رفت و آمد می‌كنید اما همچنان برای ازدواج شك دارید؟ یكی از رسومی كه چند سالی است قبل از ازدواج رایج شده، مشاوره در كنار انجام تست‌های پیش از ازدواج است. دختر و پسر پیش از دوران نامزدی به یك دنیا تست پاسخ می‌دهند تا دست آخر بفهمند آینده زندگی مشترك‌شان به كجا ختم خواهد شد و اصلا وجه مشتركی با هم دارند؟ نسیبه كاتب، كارشناس ارشد روانشناسی و مشاور در این حوزه بسیار فعال است.

او می‌گوید قرار نیست تنها با انجام این تست بفهمید كه به هم می‌آیید یا خیر، بلكه انجام تست و مشاوره بعد از آن راهكاری مناسب است برای آگاهی دادن به آنهایی كه قصد ازدواج دارند. پس در روزهای آشنایی قبل از ازدواج در كنار اینكه درمورد اهداف آینده، برنامه‌ریزی برای زندگی مشترك و. . . صحبت می‌كنید یادتان باشد یكی از شروط ازدواج‌تان هم انجام تست و مشاوره قبل از ازدواج باشد.

خانم ها! با شک و تردید جواب «بله» ندهید

تست زدن به چه درد می‌خورد؟

تست‌های ازدواج در مراكز معتبر به صورت یك پكیج است. یك پكیج ۵تایی شامل تست و آزمون روانشناسی. از این ۵ تا، سه دسته اول بعد شخصیت‌شناسی دارند. فارغ از اینكه فرد در پروسه ازدواج و انتخاب همسر هست یا نه، می‌تواند با همان سه مرحله اول تست، خودش را بسنجد. این تست و مشاوره بعد از آن برای آگاهی و بهبود ارتباط‌های خانوادگی، شغل و. . . مناسب است. به اینها تست‌های شخصیتی می‌گوییم. دو دسته تست بعدی این بسته بیشتر به ابعاد زندگی می‌پردازد. اما انجام تست‌های شخصیت‌شناسی برای هر فردی كه قصد ازدواج دارد و برای انجام تست به مشاور مراجعه می‌كند ضروری است. این تست‌ها برای سنجش آستانه روان‌سنجی یك فرد است. اینكه یك خانم یا آقا چقدر در آستانه امراض روانی است. مثلا اگر فردی نزدیك به شخصیت‌های دو قطبی باشد، افكار وسواسی داشته باشد و... مشخص می‌شود. این افراد تا زمانی كه درمان نشوند برای ازدواج مناسب نیستند؛ در صورتی هم كه ازدواج صورت گیرد دچار تنش‌های زیادی می‌شوند.

برای هم ساخته شده‌اید؟

مسائلی هست كه با انجام این تست‌ها مشخص می‌شود. مثلا اینكه اولویت‌بندی نیازهای دو طرف كدام است. برای كسانی كه قصد ازدواج دارند تفاوت این اولویت‌بندی‌ها نباید خیلی زیاد باشد. نتیجه تست‌ها گاهی به ما می‌گوید كه بین دختر و پسر تفاوت‌های معناداری وجود دارد. مسلما در این شرایط و با این حجم تفاوت، دو طرف اگر قطعا قصد ازدواج دارند، باید مهارت حل مساله را بلد باشند تا با وجود این تفاوت‌ها بتوانند با هم ازدواج كنند. درواقع باید یاد بگیرند در چنین شرایطی چطور از ایجاد تنش پیشگیری كنند و در صورت بروز هر مساله‌ای چه رفتاری داشته باشند. درواقع به دو طرف گفته می‌شود به چند جلسه مشاوره احتیاج دارند.

قبل از نامزد كردن تست بزنید

دو طرف یك رابطه از زمانی كه نیت ازدواج دارند، باید تست بدهند تا متوجه تفاوت‌ها و شباهت‌های بین خود بشوند. به همه پیشنهاد می‌شود این تست را پیش از ازدواج و حتما پیش از دوران نامزدی انجام دهند. تست بیشتر به منظور ایجاد آگاهی مناسب است، وگرنه همه یك شناخت اولیه مناسب یا نسبی به یکدیگر دارند و بعد برای انجام تست مراجعه می‌كنند. تست زمانی ارزش بیشتری پیدا می‌كند كه اقدام اساسی برای ازدواج صورت نگرفته باشد؛ مثلا زمانی كه خواستگاری انجام شده، دختر و پسر یك مدتی نسبت به هم آشنایی پیدا كرده‌اند و خانواده‌ها در جریان هستند و قبل از رسمی شدن برای انجام تست مراجعه می‌كنند.

با روند مشاوره پیش از ازدواج آشنا شوید

ابتدا دختر و پسر در مرحله اول به سوال‌های تستی پاسخ می‌دهند. بعد نتیجه تست توسط نرم‌افزار مشخص می‌شود. در گام بعدی ارزیابی و تشخیص روانشناختی صورت می‌گیرد. تقریبا یك هفته بعد روان‌سنج تفسیر خودش را از تست‌ها به مشاور می‌دهد و مشاور هم در حضور هر دو نفر آنها را راهنمایی و نتیجه تست را تشریح می‌كند. مهم‌ترین قضیه در انجام تست، پیگیری و انجام مشاوره بعد از آن است. ۳-۲ جلسه برای راهگشایی مسائلی كه در تست مشخص شده، مناسب است. البته باز هم تعداد جلسات بستگی به طرفین دارد.

خانم ها! با شک و تردید جواب «بله» ندهید

شاید اصلا وقت ازدواجت نرسیده!

اگر دختر و پسر تفاوت معناداری در چند آیتم تست داشته باشند به آنها گفته می‌شود. خیلی موقع‌ها در همان سه مرحله تست اول مشخص می‌شود كه خانم یا آقا اصلا به بلوغ ازدواج نرسیده‌اند و آمادگی برای تشكیل زندگی ندارند. مثلا تنش‌های عصبی دارند كه مسلما در طول رابطه اینرسی به وجود می‌آورد. این رابطه ناامن است و دلبستگی ناایمن به همراه دارد. گاهی از طریق همین تست‌ها به یك سری خط قرمزهایی می‌رسیم كه ناچاریم به طرفین بگوییم؛ عزیز من شما فعلا اصلا به ازدواج فكر نكنید! بعضی‌ها اول باید مسائل‌شان را با كمك یك مشاور حل كنند. وقتی حل شد، می‌توانند به ازدواج فكر كنند.

در پاسخ دادن به تست‌ها دچار وسواس نشوید

تاكید می‌كنم صادقانه و واقع‌گرایانه به تست‌ها جواب دهید، نه ایده‌آل! به آنچه هستید جواب بدهید، نه آنچه می‌خواهید باشید. معمولا اولین جوابی كه به ذهن‌تان می‌رسد درست‌ترین جواب است. خیلی نباید برای جواب دادن به تست‌ها، تحلیل و تفسیر كنید. آنقدر این آزمون‌ها تعداد سوال‌های‌شان زیاد است كه یك سوال به مدل‌های مختلف چند جا تكرار شده و جای نگرانی نیست. ناراحت نباشید از اینكه سوالی را اشتباه بفهمید و. . . این موارد اختلالی در نتیجه نهایی ایجاد نمی‌كنند.

با ذهن هوشیارتری به ازدواج فكر كنید

تست‌ها بیشتر پایه روانشناختی دارند. اینكه تفاوت‌های روانی بین دو فرد تا چه اندازه در زندگی تاثیرگذر است. مشاور اتمام حجت‌هایی را با طرفین مطرح می‌كند كه در حالت عادی و بین خودشان امكان‌پذیر نیست؛ تردیدهایی كه ته دل آدم‌هاست و نسبت به آن ناهوشیار هستند یا آن را عیان نمی‌كنند. در جلسات و باتوجه به تبحر مشاور این موارد مشخص و واضح بیان شده و به همه تردید‌ها پرداخته می‌شود تا افراد با ذهن باز‌تری به شرایط زندگی‌شان فكر كنند.

حس‌تان را در طول رابطه بیدار نگه دارید

مهم این است كه در طول یك رابطه احساس ناامنی نكنید، همچنین احساس آزار روانی نداشته باشید. حس‌تان را باید در طول رابطه بیدار نگه دارید. اگر احساس ناامنی و بی‌تجربگی داشتید مسلما آن رابطه مناسب شما نیست و نباید در چنین رابطه‌ای بمانید. اما اگر در طول رابطه احساس امنیت خاطر دارید به آن بها بدهید و به بهانه‌های مادی و... رابطه را دچار تنش نكنید.

خانم ها! با شک و تردید جواب «بله» ندهید

ظاهر همسر، سلیقه‌ای است

سلیقه ظاهری و به دل نشستن اولیه، ملاك مهمی است. البته نباید ظاهر فاكتور سخت و غیر قابل انعطافی باشد. فاکتور ظاهر در آدم‌های مختلف متفاوت و متنوع است. به دل نشستن بسیار مهم است؛ فقط در همین حد. بالاخره چهره همسر بیشترین چهره‌ای است كه در طول زندگی می‌بینید؛ پس نباید نسبت به آن احساس دلزدگی داشته باشید یا توی ذوق شما بخورد.

انجام تست یعنی آگاهی بیشتر در طول یك رابطه

نسبت به تست دادن پیش از ازدواج خیلی گارد نداشته باشید. خیلی‌ها فكر می‌كنند تست دادن بی‌فایده است. ما هم نمی‌گوییم كاری می‌كند كارستان یا به آن خیلی بها بدهید، اما بهتر از این است كه با ناآگاهی رابطه را پیش ببرید. تست، یك دریچه اولیه برای داشتن شناخت لازم از رابطه است كه نتیجه‌های خوبی هم داشته است.

امتیازهای یك رابطه را بشمارید

ملاكی برای تفاوت سن وجود ندارد. سن تا حدودی كلیشه است اما خوب است كه قالب‌ها رعایت شود. بلوغ بسیار مهم است. اگر تفاوت سنی بالایی وجود دارد، باید آنقدر امتیازهای دیگر در آن رابطه وجود داشته باشد تا تفاوت‌های سنی نامتعارف را پوشش دهد.

نقش غیرقابل انكار خانواده‌ها

به همان میزان كه برای هم انرژی و وقت می‌گذارید و درگیری عاطفی پیدا می‌كنید، باید به سلیقه خانواده‌ها برای انتخاب همسرتان هم توجه داشته باشید. مسلما سلیقه خانواده‌ها برای انتخاب همسر روی سلیقه فرزندان اثر می‌گذارد و باید كمی خانواده‌ها قبل از ازدواج با بچه‌های‌شان تعامل داشته باشند. معمولا خانواده‌هایی با فرزندشان سر این مسائل دچار مشكل می‌شوند كه تعامل‌های خوبی در گذشته با هم نداشته‌اند. پدر و مادری كه از كودكی با فرزندشان بر سر انتخاب لباس مشكل داشته‌اند، مسلما در انتخاب همسر هم مشكل پیدا خواهند كرد. یعنی باید قبل از رسیدن به این مرحله خانواده‌ها با هم صحبت كرده باشند و مادر بداند كه سلیقه، تفكرات و. . . فرزندش چیست؛ البته كه درنهایت خود دوطرف باید انتخاب نهایی را انجام دهند. درواقع باید بچه‌ها را به سمتی سوق دهند كه خود بچه‌ها انتخاب درستی داشته باشند.

مسائل احتمالی زندگی آینده شما چیست؟

در این تست‌ها بسیاری از ابعاد شخصیتی و روانشناختی طرفین با هم سنجیده می‌شود. اینكه در چه مرحله‌ای و با چه شناختی از هم این تست را انجام می‌دهند. در مشاوره‌های بعد از تست معمولا به افراد گفته نمی‌شود كه چقدر به هم می‌آیید، یا اینكه شما دو نفر به هم نمی‌آیید؛ بلكه به آنها گفته می‌شود كه با وجود تفاوت‌ها و شباهت‌ها ممكن است در زندگی با چه مسائلی روبه‌رو شوند.

همچنین مساله‌های احتمالی زندگی‌شان در آینده را بیان می‌كنیم. البته این را هم در نظر داشته باشید كه تست تنها یك عامل است. احساس، عاطفه و بسیاری مسائل دیگر هم در این بین مطرح است. البته جالب است بدانید در بسیاری از موارد خود زوج‌ها دنبال این هستند و از ما می‌خواهند به آنها بگوییم به هم می‌آیند یا نه! درصورتی‌كه نباید این‌طور باشد. معمولا خط قرمزهایی كه به طرفین می‌گوییم خط قرمزهای روانشناختی است
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این تست ها معجزه نمیکنند و معمولا تردیدها رو برطرف نمیکنند. اگه احساس کردید که با طرفتون راحت تونستید حرف بزنید، خودتون بودین، لحظات شادی رو ایجاد میکنه براتون، اگه احساس کردین یه دوست خوبه، اگه بهش اعتماد دارین و اونو متعهد و بااخلاق دیدین بدونید که میتونه انتخاب خوبی باشه، کار و قیافه و موقعیت و قد و ثروت و ماشین و اینها باشه خوبه اما اصل هموناییه که گفتم.
      خوشبخت باشین همه.

      پاسخ ها

      • علی

        احسنت

    • پونه

      اول ظاهر و پولتو میسنجن. اگر خوب بودی میبرنت تست بدی ببینن بهشون میخوری یا نه
      این شده وضع مملکت ما

    • بدون نام

      مشاوره وقتی عقل هست برا چی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج