جاباما
۲۵۶۵۴۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

واکنش به آزمایش موشکی ایران

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشد گفت: آزمایش موشکی اخیر ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده است.

خبرگزاری صدا و سیما: مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشد گفت: آزمایش موشکی اخیر ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا می توانید توضیحات بیشتری درباره کمیسیون مشترکی که روز دوشنبه برگزار خواهد شد ارائه کنید؟ جلسه این کمیسیون در کجا برگزار خواهد شد؟ آیا می توانید درباره اهداف کلی آن توضیحاتی ارائه کنید،

گفت: جلسه کمیسیون مشترک روز دوشنبه در شهر وین برگزار خواهد شد. جلسه نخست ما در حدود سه ساعت و با حضور تمامی امضاء کننده طرح جامع اقدام مشترک برگزار خواهد شد. از جمله کارهای دیگری که قرار است انجام دهیم تعیین چند زیرگروه در کمیسیون مشترک است که کارهای مربوط به طرح جامع اقدام مشترک را به طور اختصاصی پیگیری کنند. برای مثال یکی از این زیرگروهها جنبه قانونی فعالیت های اتمی مجاز ایران را در کمیسیون مشترک و شورای امنیت پیگیری می کند. بنابراین ما گام های نخست را برای ایجاد این زیرگروهها و مسائل فنی که قرار است در آنها بررسی شود ،بر می داریم. در یکی از این زیرگروهها موضوع تحریم ها مطرح خواهد شد.

وی افزود: یکی از نخستین مواردی که در روز اجرایی سازی عملی خواهد شد صدور بیانیه ای از طرف چین، ایران و آمریکا در باره به روز رسانی راکتور آب سنگین اراک است به طوریکه دیگر پلوتونیم تولید نکند.پس از انتشار این بیانیه در روز دوشنبه انتظار ما این است که گام های بعدی به منظور بررسی جزئیات بیشتر این موضوع در کمیسیون مشترک برداشته شود زیرا این بخش یکی از مهمترین اجزای توافق هسته ای است و ما در این باره به سرعت عمل خواهیم کرد و پیش خواهیم رفت.

ما می خواهیم که با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک این سرعت را حفظ کنیم.

این مقام در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:آیا آزمایش موشکی اخیر ایران نقض مفاد طرح جامع اقدام مشترک است یانه،گفت: به نظرم این موضوع نقض طرح جامع اقدام مشترک نیست اما به نظر می رسد که نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.

این قطعنامه ها همچنان به قوت خود باقی هستند. تمامی قطعنامه های موجود تا روز اجرایی سازی هرگز تغییر نمی یابند و حتی پس از اجرایی سازی هم محدودیت هایی در زمینه انتقال فناوری های وابسته به موشک های بالستیک وجود خواهد داشت و از ایران خواسته خواهد شد که برای یک دوره هشت ساله وارد هیچ فعالیت موشکی بالستیک نشود. ما قصد داریم که این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کنیم و از آن شورا بخواهیم که دقیقا کاری را که در گذشته و در برخورد با موارد مشابه انجام داده است ،انجام دهد.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا این اطمینان را به ایران دارید که این کشور گام های لازم را در زمان مقرر بردارد، گفت: ما از اینکه ایران بتواند حقیقتا تمامی گام های اتمی را در چند ماه بردارد، خوشحال می شویم. ما امیدواریم که آنها هر آنچه را لازم است بتوانند تکمیل کنند. به طور ساده می گویم که روز اجرایی سازی نخواهد رسید تا اینکه ایران بتواند تمامی مراحل را که بر اساس طرح جامع اقدام مشترک ضروری هستند، تکمیل کند. این گام ها باید در نطنز، فردو و در اراک صورت گیرند.

همچنین موضوع مهم دیگر این است که گام های لازم در باره شفاف سازی بیشتر که در طرح جامع اقدام مشترک به آنها اشاره شده است باید برداشته شوند. تصور ما این است که این موضوع قدری زمان می برد. بدیهی است که نفع ایرانی ها در تکمیل هرچه سریعتر این مراحل است. تصور ما این است که مذاکراتی با ایرانی ها برای پیشبرد و نظارت بر میزان پیشرفت در این خصوص وجود خواهد داشت تا مطمئن شویم که درک آنها از تعهدشان به طرح جامع اقدام مشترک با درک ما در این باره همخوانی داشته باشد.

وی گفت: تمام آنچه من می توانم بگویم این است که تعهدات ایرانی ها بسیار شفاف هستند و ما انتظار داریم که آنها به تمامی تعهداتشان پیش از هر رفع تحریمی پایبند باشند. این همان روشی است که ما توافق را بر اساس آن ایجاد کرده ایم و انتظار داریم که این موضوع روی دهد. اینکه این موضوع دو، سه یا چهار ماه یا بیشتر طول بکشد به عهده ایرانی ها است که به تعهداتشان عمل کنند. ما قصد داریم که منتظر بمانیم و وضع موجود را ببینیم.آنچه برای ما مهم است این است که این کار به درستی و بدون عجله انجام شود.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش افزود: زمان انتصاب آقای مول (Mull) به میانه ماه سپتامبر بازمی گردد. در آن زمان دولت ایران سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه ایران را به عنوان نماینده خود در امور اجرایی سازی طرح جامع اقدام مشترک معرفی کرد.

بنابراین آقای مول در تماس منظم و مستقیم با وی بوده است. او در روز سه شنبه در کمیسیون مشترک حضور خواهد داشت و مطمئنم که تعاملات دوجانبه بین آنها تنها درباره اجرایی سازی توافق اتمی وجود خواهد داشت. تعامل آقای مول با عراقچی تنها درباره اجرایی سازی طرح جامع اقدام مشترک خواهد بود.

وی گفت: جان کری وزیر خارجه اخیرا در نیویورک دیدارهایی با ظریف وزیر خارجه ایران داشت. اگر مسائل دیگری برای بررسی مطرح شوند ما کانال های ارتباطی دیگری با ایرانی ها برای بررسی آنها خواهیم داشت اما این موضوع حقیقتا تا کنون وجود نداشته است.

این مقام در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: زمان اجرایی سازی طرح جامع اقدام مشترک چه زمانی خواهد بود؟ گفت: این موضوع به اقدامات سریعتر ایرانی ها بستگی دارد. به نظرم منصفانه ترین راه برای پاسخ به این سوال این است که به طور مستقیم با ایرانی ها درباره برنامه هایشان صحبت کنیم.آنها به طور صریح درباره برنامه های زمانی خود صحبت نکرده اند.

ما درباره آنچه آنها باید انجام دهند با آنها مذاکره کرده ایم. ما درباره چارچوب زمانی که آنها باید آن را عملی کنند با آنها صحبت نکرده ایم. ما در این باره با آنها و درباره هرکدام از مراحل وابسته به موضوع اتمی و از جمله انتقال مواد اتمی و برداشتن زیرساخت ها و سانتریفیوژها و ایجاد اقدامات شفاف سازانه به طور صریح صحبت کرده ایم. این موضوع به زمانی فشرده نیازمند است و باید پیش از هر رفع تحریمی انجام شود.

وی گفت: پیش بینی ما این است که این موضوع حداقل چند ماه به طول خواهد انجامید. اینکه ایران بتواند این کار را به فوریت انجام دهد و خواه اینکه در یک ماه و نیم و یا دو ماه این کار را انجام دهد ما به طور علنی اعلام کرده ایم که منتظریم که این موضوع را مشاهده کنیم. بار دیگر ما از اینکه این موضوع سریعتر روی دهد، خوشحال می شویم اما تمرکز ما بر روی اجرای درست و دقیق است تا اجرای سریعتر موضوع. ما تا مادامی که هرکدام از گام های اتمی برداشته نشوند و از طرف آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد راستی آزمایی واقع نشوند رفع تحریمی را فراهم نخواهیم کرد. می دانم که پاسخ من نمی تواند پاسخ رضایت بخشی برای شما باشد اما من نمی توانم پیش بینی کنم که این موضوع تا کی به طول خواهد انجامید زیرا این موضوع به اراده ایرانی ها بستگی دارد.

این موضوع به طور صریح به این بستگی دارد که بخش فنی قضیه و غیرفعال کردن هزاران سانتریفیوژ یا انتقال و رقیق سازی ده هزار تا دوازده هزار کیلوگرم اورانیوم چه میزان زمان می برد. بنابراین مواردی وجود دارد که هنوز ناشناخته هستند اما ما نمی توانیم تصور کنیم که این موضوع کمتر از دو ماه به طول انجامد و شاید زمان بیشتری ببرد.

این مقام در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا تصور نمی کنید که آزمایش موشکی اخیر ایران اگر چه نقض طرح جامع اقدام مشترک نبوده است اما به منزله سیلی به صورت گروه پنج به علاوه یک بوده است،گفت: ایرانی ها بارها قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نادیده گرفته اند و بدیهی است که ما توجه زیادی به این موضوع داریم و راههایی برای مقابله با آن و اقدام درباره آن در نظر داریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا در روز تعیین شده تحریم های ایران برداشته می شوند،گفت:پاسخ کاملا شفاف است و آن نه است.هیچ تحریمی به فوریت رفع نمی شود.آنچه ما قصد داریم انجام دهیم این است که چندین گام بردایم که تعهد و آمادگی خود را برای حرکت به طرف رفع تحریم ها نشان دهیم.زمانی که ایران تمامی گام های لازم را بردارد و آژانس بین المللی انرژی اتمی آنها را راستی آزمایی کند آنگاه ما به روز اجرایی سازی خواهیم رسید.در روز اجرایی سازی لغو تحریمها اجرایی می شوند و آنگاه شرکت های تجاری می توانند بدون هیچ واهمه ای از تحریم شدن توسط آمریکا وارد فعالیت های اقتصادی شوند.این موضوع شامل خرید نفت از ایران و ارتباط با بانک های ایرانی می شود.این موضوع همچنین بخش های حمل و نقل و دیگر بخش های اقتصادی را در بر می گیرد.

این مقام افزود:این زمانی خواهد بود که دو سوم سانتریفیوژها برداشته شده باشند،نودو هشت درصد زرادخانه خارج شده باشد و آنگاه شاهد رفع تحریم ها خواهیم بود.ما قصد نداریم که شرکت ها را از مراودات تجاری و زمانی که تحریمها در روز اجرایی سازی برداشته می شوند،منصرف کنیم.لازم است که به آنها اعلام کنیم که در حال حاضر هیچ تغییری در تحریمها ایجاد نشده است. ما همیشه درباره قوانین شفاف بوده ایم. در حال حاضر تحریمها به قوت خود باقی هستند و آنگاه در روز اجرایی سازی رفع خواهند شد. ما قصد نداریم که رفع تحریمها را زیر سوال ببریم. اگر ایران ما را به خواسته های خیلی مهمی که به دنبال آنها در بخش اتمی هستیم برساند آنگاه رفع تحریم ها هم به نفع ما خواهد بود.

وی گفت:ایرانی ها اطلاعاتی کافی را برای آژانس فراهم کرده اند و آژانس گزارش مستقل خود را در روز پانزدهم دسامبر منتشر خواهد کرد.آژانس در پانزدهم اکتبر بیانیه ای در این باره منتشر کرده است.این گزارش بر اساس توافق مستقل بین ایران و آژانس منتشر خواهد شد.بر اساس گزارش آژانس ایران اطلاعات و دسترسی لازم را برای آژانس به منظور ارائه ارزیابی نهایی اش درباره بعد نظامی احتمالی فراهم کرده است .ارزیابی نهایی که قرار است در پانزدهم دسامبر تکمیل شود پیش نیاز روز اجرایی سازی نیست.پیش نیاز روز اجرایی سازی تمامی مواردی است که در نقشه راه آمده است.ما انتظار داریم که آژانس گزارش خود را درباره بعد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران در روز پانزدهم دسامبر منتشر کند.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: همانطور که می دانید ایران همراه با روسیه به طور مشترک به سوریه تجاوز کرده است،شهروندان آمریکایی را محاکمه کرده است، سعودی ها یک کشتی حامل سلاح به مقصد یمن را توقیف کرده اند و می گویند از ایران می آمده است و ایرانی ها به تازگی یک موشک جدید بالستیک را آزمایش کرده اند آیا واقعا شما امید دارید که این توافق اجرایی شود، گفت: رئیس جمهور بارها درباره این موضوع به طور شفاف صحبت کرده است که ما درباره برنامه اتمی ایران توافق کرده ایم.

ایران از مدتها پیش در منطقه اقداماتی انجام می دهد که ما هیچ علاقه ای به آنها نداریم که اگر ایران به تسلیحات اتمی می رسید آنگاه اوضاع به مراتب بدترمی شد. ما راههای مختلفی برای مقابله با این اقدامات در نظر داریم. ما قصد داریم که تعامل بیشتری با کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) داشته باشیم. به طور صریح بگویم که ما تمامی ابزارهای لازم را برای مقابله با اقدامات ایران در منطقه در اختیار داریم اما این توافق تنها بر روی موضوع اتمی تمرکز کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج