جاباما
۲۵۶۸۶۸
۵۰۶۸
۵۰۶۸
پ

عطر خوب نذری از عراق تا مالزی

یکی از رسم های رایج در ایام عزاداری ماه محرم، توزیع غذای نذری میان عزاداران است. این رسم قدیمی، تنها محدود به کشور ما نمی شود و بین مسلمانان کشورهای دیگر هم رواج دارد.

عطر خوب نذری از عراق تا مالزی



هفته نامه سلامت: یکی از رسم های رایج در ایام عزاداری ماه محرم، توزیع غذای نذری میان عزاداران است. این رسم قدیمی، تنها محدود به کشور ما نمی شود و بین مسلمانان کشورهای دیگر هم رواج دارد. از این رو دراین مطلب به معرفی رایج ترین نذری هایی که در روزهای تاسوعا و عاشورا در سایر کشورهای مسلمان، تهیه و توزیع می شوند، می پردازیم.

عطر خوب نذری از عراق تا مالزی

مالزی

شیربرنج مغزدار با دانه انار: مالزی، یکی از کشورهای اسلامی است که نذر کردن و نذری دادن در ایام محرم به خصوص در روزهای تاسوعا و عاشورا، رواج زیادی دارد.متاسفانه، اسراف در مصرف انواع مواد غذایی که معمولا هم بر پایه برنج تهیه می شوند، در این کشور و در ماه محرم، به وفور به چشم می خورد. یکی از مهم ترین نذری های ماه محرم در مالزی، شیربرنج مغزدار است.

مردم این کشور در روز عاشورا، شیربرنج را با برنج، شیر و شکر تهیه می کنند و آن را با حجم بالایی از بادام، گردو، مویز، فندق، بادام زمینی و مقداری دانه انار، پودر نارگیل، دارچین و پودر پسته تزئین می کنند و به مصرف می رسانند.

این غذای بسیار پرکالری و مغذی، معمولا در ظهر عاشورا توزیع می شود. غذایی شبیه سمنوی خودمان البته تزیین شده با فندق و حلوای آرد برنج نیز از دیگر نذری های رایج در مالزی هستند.

افغانستان

شیربرنج: شیر و شیربرنج، رایج ترین نذری روزهای تاسوعا، عاشورا، اربعین و ۲۸ صفر در افغانستان است. افغان ها، علاقه زیادی به افزودن هل و گلاب به شیربرنج دارند و شیرهای نذری را هم به صورت گرم بین عزاداران پخش می کنند.

عطر خوب نذری از عراق تا مالزی

ترکیه

حلوای سوجی: حلوای سوجی، جزو دسرهای ترکیه ای است که در روزهای عاشورا یا اربعین به عنوان نذری بین مسلمان های این کشور پخش می شود. این حلوا که به نرمی حلوای ایرانی نیست و کمی حالت نبات کوبیده و نرم شده دارد، به رنگ عسل و بسیار شیرین است. ترک ها برای تهیه آن از آب، شکر، زعفران، کره، آرد سمولینا، بادام و هل کمک می گیرند. این حلوا با چای اولانگ، سیاه، شیر یا قهوه سرو می شود.

کویت

سوهان حلوا: یکی از مهم ترین دارایی های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، انواع خرماست. از این رو، شیعیان در مراسم مذهبی خود مانند ایام عزاداری محرم، نوعی حلوا بر پایه خرما تهیه می کنند که به نام سوهان حلوایی شهرت دارد. این سوهان حلوایی، نه به سفتی سوهان و نه به نرمی حلواست و از کنجد، خرما، کره و شکر تهیه می شود. عرب ها این سوهان حلوایی را بعد از عزاداری و به عنوان عصرانه با نان میل می کنند.

مصر

نان شیرین مغزدار: یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین غذاهای نذری در ماه محرم و به خصوص در روز عاشورا در کشور مصر، نان شیرین مغزدار است که نان آن با ترکیبی از مخمر گندم، شیر، آرد ذرت، شکر و کره درست می شود. داخل این نان هم پس از تهیه با ترکیبی از انواع مغزها، کشمش و دارچین پر می شود. معمولا این نان با نوشیدنی محبوب مصری ها، یعنی چای، سرو می شود.

جمهوری آذربایجان

آش عاشور: پودینگ حضرت نوح (ع) یا همان آش عاشور هم جزو نذری های رایج میان مسلمان های چند کشور مانند ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. این آش یا پودینگ با ترکیبی از گندم، نخود، شکر، کشمش، برگه زردآلو، دانه کاج، سیب، انجیر خشک، خرمای خشک، فندق، دانه انار، دارچین و لوبیا سبز تهیه می شود و کمی غلیظ و مانند آش دندانی خودمان به عنوان نذری در ماه محرم تهیه و سرو می شود.

عراق

قیمه نجفی: قیمه نجفی از معروف ترین نذری های شیعیان عراق است که البته ربط و شباهت چندانی به قیمه سیب زمینی ما ایرانی ها ندارد. عراقی ها برای تهیه قیمه نجفی، گوشت گوسفند را با نخود، پیاز، رب گوجه فرنگی، هل، دارچین، نمک، زردچوبه، گرد لیمو و زعفران می پزند و سپس همه مواد را با یکدیگر می کوبند. این غذا با نان و دوغ محلی سرو می شود.

عطر خوب نذری از عراق تا مالزی

لبنان

خورش مرغ: لبنانی ها جزو مردمان مدیترانه ای هستند که شیوه نذری دادنشان هم مانند شیوه خوراکی شان، کاملا مدیترانه ای و همراه با زیتون و سبزیجات است. اصلی ترین نذری لبنانی ها، خورش مرغی است که با مرغ، زیتون، پیاز، فلفل دلمه ای رنگی، روغن زیتون، جعفری، فلفل، زیره، سیر و زردچوبه تهیه می شود. برنج این خورش باید نرم باشد و برخلاف برنج و مرغ های ایرانی، بدون زرشک سرو می شود.

اندونزی

برنج سرخ شده: برنج سرخ شده، یکی از غذاهای پرطرفدار در اندونزی است که در ماه محرم هم به عنوان غذای نذری بین مردم پخش می شود. این غذا از ترکیب برنج آبکش، تخم مرغ و نمک که آنها را سرخ می کنند، تهیه شده و مقداری گوشت، مرغ یا یک نوع گوشت دریایی هم با آن سرو می شود. این غذا معمولا با دست خورده می شود کنار آن هم انواع سبزی های تازه یا بخارپز مصرف می شوند.

پاکستان

حلوای هویج: حلوای هویج که حلوایی کاملا نارنجی و تقریبا پرکالری است، در کشور پاکستان و از ترکیب هویج، کره، خامه، شیر و شکر، تهیه می شود. برعکس حلواهای ایرانی، از آرد گندم برای تهیه حلوای هویج پاکستان استفاده نمی شود. این حلوا در روزهای عزاداری با شیر گرم بین عزاداران توزیع می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج