۲۵۸۲۵۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

کرایف، اسطوره‌ای که سرطانی شد

مردی که پازل مصیبت‌های مربیان اخیر و قدیم بارسلونا را با ابتلا به سرطان ریه تکمیل کرد، سرمربی سرطانی قبلی تیم (تیتوویلانوای فقید) بود!

روزنامه شهروند: مردی که پازل مصیبت‌های مربیان اخیر و قدیم بارسلونا را با ابتلا به سرطان ریه تکمیل کرد، سرمربی سرطانی قبلی تیم (تیتوویلانوای فقید) بود! یوهان کرایف به خاطر موفقیت بارسلونا، دود سیگارهای زیادی به حلق خود وارد کرد و حالا آزمایش‌های جدید پزشکی نشان داده به سرطان ریه مبتلا شده است. بخشی از ماندگارترین تصاویر از او را با سیگار گوشه لبش به یاد می‌آوریم اما فراتر از اینها، کرایف، افسانه شیرینی است برای خواب شب همه کودکان آرزومند کاتالونیایی.

کرایف، اسطوره‌ای که سرطانی شد

اعتقادهای چپ‌گرایانه

کرایف در خانواده‌ای از طبقه کارگر آمستردام به دنیا آمد. دیدن فلاکت عمومی هلند پس از جنگ‌جهانی دوم به اعتقادات و مشی سیاسی او سمت‌وسو داد و بعدها از کرایف یک فوتبالیست- پارتیزان ضدسرمایه‌داری در دنیا ساخت. به همین دلیل بارسلونا، سمبل چپ‌های دنیای فوتبال را برای بازی انتخاب کرد و یک‌بار وقتی از او فلسفه علاقه‌اش به بارسا را پرسیدند به پیراهنش اشاره کرد و گفت: «این رنگ را با مقابله با فاشیسم سفید (رئال‌مادرید) و سرمایه‌داری انتخاب کردم.» او چنان در عشق به بارسلونا ذوب بود که نام فرزندش را با الهام از فرشته نگهبان کاتالونیا (یوردی) انتخاب کرد.

یوردی در آن دوران نام کاتالونیایی بود و در اسم ژنرال فرانکو نامی ممنوعه به شمار می‌رفت اما کرایف به خاطر ثبت این اسم و مخالفت با دولت پادشاهی اسپانیا همراه یوردی به هلند پرواز کرد و نام مورد علاقه‌اش را آنجا روی شناسنامه پسرش نوشت! جالب این‌که یوردی قدرنشناس بعدها وقتی فوتبالیست شد از قانون فوتبال اسپانیا مبنی بر اجازه حک‌کردن اسم کوچک یا لقب به جای نام خانوادگی استفاده کرد تا به قول خودش، دیگر با نام پدر شناخته نشود. به ‌هرحال یوهان بزرگ، مدتی قبل از این اتفاق، سرمربی بارسلونا شد و با ساختن اولین بارسلونای رویایی، نخستین قهرمانی تیم در بالاترین سطح رقابت باشگاهی اروپا را رقم زد.

زندگی شخصی

ازدواج ٢ دسامبر١٩٦٨ او با «دنی کاستر» ٣ فرزند به نام‌های چانتال، سوسیلا و یوردی را در پی داشت. این زوج از ‌سال ١٩٧٣ در بارسلونا زندگی می‌کنند. یوهان از یک خانواده فوتبالی به دنیا آمده چون پدرش هم بازیکن فوتبال آمریکایی بود. موسسه خیریه تأسیس شده ازسوی این اسطوره در ٢٢ کشور، ١٩٠ نمایندگی دارد. علاوه بر چندین فیلم و کتابی که درباره او منتشر شده، یک سیاره کوچک در کهکشان راه‌شیری هم به نام کرایف نامگذاری شده است. می‌گویند او پس از جراحی ریه در ‌سال ١٩٩١، سیگار کشیدن متوالی را ترک کرد اما دوستانش از آن زمان تا به حال او را هنگام استعمال دخانیات درحال تماشای فوتبال دیده‌اند. به هرحال بهترین بازیکن تاریخ فوتبال هلند هیچ‌گاه زیر حرف‌ها و اعتقاداتش نزده است؛ حتی اگر این اعتقاد به قیمت بازی با جانش تمام شده باشد: «تنباکو، همه آن چیزهایی که فوتبال من داده بود را پس گرفت و با خودش برد!»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج