جاباما
۲۵۸۷۱۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

ناگفته‌هایی از دیپلماسی فاجعه منا در جهان

فاجعه منا که به عنوان یکی از تلخ‌ترین حوادث سال، دل بسیاری از امت‌اسلامی را رنجاند، هنوز ناگفته‌های بسیاری در دل خود دارد،بطوریکه رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران به برخی از ناگفته‌های دیپلماسی فاجعه منا در دنیا که متأثر از سانسور خبری سعودی‌ها بود پردا

خبرگزاری تسنیم: جهانیان علی الخصوص امت اسلامی هرگز حادثه‌ پنج‌شنبه دوم مهر سال ۱۳۹۴ شمسی - برابر با ۱۰ ذی‌الحجه ۱۴۳۶ قمری - مصادف با ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی را در سرزمین «رمی جمرات» عربستان که بیش از ۷ هزار انسان جان خود را به دلیل نامدیریتی سعودهای از دست دادند فراموش نمی‌کند، بنابراین یکی از وظایف افشای بیشتر این فاجعه پرداختن به ناگفته‌های این حادثه است که هر روز نیز که از این فاجعه می‌گذرد زوایای بیشتری از این کشتار دسته جمعی تاریخی بر ملا می‌شود.

براین اساس یکی از زوایای پنهان فاجعه منا، ناگفته‌های دیپلماسی حج و این حادثه بوده است که طی فرصتی که در گفت‌وگوی تفصیلی با رئیس جمعیت هلال احمر پیش آمد، دکتر سید امیر محسن ضیایی به برخی از این ناشیندنی‌ها در عرصه دیپلماسی پرداخت.

رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ با این مسئله که هلال احمر در زمانی که قصد کمک رسانی به یمن را داشت و سعودی‌ها ایجاد مشکل کرده بودند این کارشکنی‌ها را در شورای حکام جمعیت‌های بین‌المللی هلال احمر و صلیب سرخ گزارش داد، بنابراین آیا از این کُرسی و جایگاه ایران در شورای حکام برای فاجعه منا استفاده می‌شود، به تسنیم گفت: حتماً، اولاً به مُجرد این اتفاق، تقریباً یک روز بعد از فاجعه منا تلاش کردیم با هلال احمر عربستان که اتفاقاً عضو شورای حکام نیز است و در کنار یک میز می‌نشینیم تماس بگیریم؛ بعد از تلاش‌های بسیار زیاد آنها به ما گفتند که مسلط به زبان انگلیسی نیستند، البته شاید بهانه آوردند؛ ولی در نهایت گفتند با واسطه یک مترجم این ارتباط برقرار شود، ما نیز گفتیم که در خدمت شما هستیم و با واسطه یک مترجم این کار انجام شود.

بهانه‌های سعودی‌ها: زبان انگلیسی نمی‌دانیم پس مذاکره نمی‌کنیم

ضیایی ادامه داد‌: ولی بعد از یک مدتی به ما گفتند شما صحبت‌هایتان را با مترجم انجام دهید و بعد مترجم به ما منتقل کند؛ ما نیز دیدیم که این کار در شأن جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیست که رئیس جمعیت آن با یک مترجم صحبت کند.

قول کمک صلیب سرخ برای یافتن مفقودان ایرانی فاجعه منا

رئیس جمعیت هلال احمر کشور تصریح کرد: همچنین دو اعتراض کتبی به فدراسیون جهانی جمعیت‌های بین المللی هلال احمر و همچنین صلیب سرخ جهانی ارسال کردیم، مبنی بر اینکه چنین فاجعه‌ای رخ داده است و بالاخره از منظر انسانی و بشردوستانه باید به آن توجه شود که صلیب سرخ جهانی به ما قول داد در موضوع مفقودین به ما کمک کند و فایلی را برای مفقودین باز کردند که امیدواریم این مسئله را زنده نگه داریم.

عربستان بعد از فاجعه منا، کرسی‌های حقوق بشری در کنار ایران را شرکت نمی‌کند

ضیایی ادامه داد: همچنین در جلسه اخیر شورای حکام که در وین برگزار شد، هلال احمر عربستان شرکت نکرد. تقریباً دو هفته پیش؛ یعنی بلافاصله پس از آمدن بنده از عربستان بود که به شورای حکام رفتم ولی عربستان شرکت نکرد و ما نیز به اطلاع رئیس فدراسیون و سایر کشورها این فاجعه را رساندیم.

بی‌خبری مسئولان کشورهای دنیا از فاجعه منا به دلیل سانسور سعودی‌ها

رئیس جمعیت هلال احمر کشور تصریح کرد:‌ جالب این بود که خیلی از آنها این موضوع را خبر نداشتند زیرا عربستان این مسئله را بسیار سانسور کرده بود و متعاقباً دنیا نیز به خبرگزاری‌های بین‌المللی نگاه می‌کند، بنابراین خیلی این فاجعه را جدی نگرفته بودند ولی در نهایت با تک تک آنها صحبت شد و در جلسات جداگانه این فاجعه را اطلاع‌رسانی کردیم. بنابراین این مسلئه نشان می‌دهد که در این زمینه‌ها باید کار بیشتری انجام دهیم و به همین دلیل باید نقش و جایگاهمان را ارتقاء دهیم که بتوانیم حرف‌هایمان را در دنیا بزنیم.

حقوق بشر دنیا یعنی توجه به گرفتاری یک"وال" و خنثی بودن در مقابل مرگ ۷ هزار انسان

ضیایی با به نقد کشیدن شعار حقوق بشری‌ها کشورهای غربی، عنوان کرد: کشورهای بزرگ در مسائل بشردوستانه دروغ می‌گویند و وقتی این حرف‌ها برایشان از نظر تبلیغات سودی داشته باشد دم از آن می‌زنند. مثلاً در فاجعه منا چند هزار نفر جان خود را از دست دادند بالاخره اینها انسان بودند ولی هیچ کدام از سازمان‌های بین‌المللی واکنشی نشان ندادند و کشورهای بزرگ نیز عکس‌العملی نداشتند ولی حالا اگر یک حیوان مثلاً یک "وال" در دریای شمال گرفتار شود تمام خبرگزاری‌های دنیا و سازمان‌های بین‌المللی لحظه به لحظه خبرهای آن را دنبال می‌کنند ولی بیش از هفت هزار نفر انسان در یک جا کشته شد ولی توجهی نکردند.

گفت‌وگوی تفصیلی تسنیم با رئیس جمعیت هلال احمر در موضوعات مهم داخلی و بین المللی عرصه‌های امدادی، درمانی، حقوق بشری و ... متعاقباً در روزهای آینده منتشر می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج