جاباما
۲۵۸۹۱۴
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

توضیح ارشاد درباره خوانندگان ممنوع‌ الکار

سخنگوی وزارت ارشاد به موضوع ممنوع‌الفعالیت شدن برخی از خوانندگان موسیقی کشورمان به دلیل شائبه همکاری با شبکه‌های غیرمجاز رسانه‌ای از جمله رادیو جوان اشاره کرد و گفت: بر اساس ضوابط و قوانینی که ابلاغ شده هر گونه همکاری با شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی خارج از کشور ممنوع است.

خبرگزاری مهر: حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی تازه ترین نشست رسانه ای خود که امروز دوشنبه چهارم آبان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد در پاسخ به سوالی پیرامون نحوه اکران فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» در مراسم اسکار و مجامع بین‌المللی، توضیح داد: همانطور که می‌دانید فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» از فیلم‌های ارزشمند سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده که واجد ویژگی‌های ارزشمند فنی، هنری و سینمایی است. همین موضوع باعث شده تا این فیلم از قابلیت‌های بسیار بالایی برای عرضه و اکران جهانی برخوردار باشد. خوشبختانه با اقداماتی که تاکنون انجام گرفته، این اثر سینمایی به عنوان فیلم منتخب کشورمان برای حضور در مراسم اسکار معرفی شده است.

وی ادامه داد: قانون آکادمی اسکار برای شرکت فیلم‌های خارجی در این مراسم این است که فیلم های متقاضی از مهرماه سال قبل تا مهرماه سال بعد اکران شده باشند و چون فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» دارای این ویژگی‌ها بود، شورای انتخاب ما غیر از توجه به نکات فنی و در نظر گرفتن این شرایط آن را برای حضور در مراسم اسکار معرفی کرد. البته بر اساس ضوابط و قوانین بین‌المللی موجود فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» هم می‌تواند در مراسم اسکار شرکت کند و هم اکران بین‌المللی داشته باشد. به هر ترتیب ما این شانس را برای فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» قائل هستیم که این اثر ارزشمند جهانی بتواند جوایز متعدد جهانی را از آن خود کند.

در اپرای عاشورا هیچ تک خوانی نداشتیم

نوش‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه چرا پیرامون موضوع تک‌خوانی زن در اپرای عاشورا اقدام جدی‌ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت نگرفت؟ بیان کرد: با وجود انتقادهایی که به اپرای عاشورا صورت گرفت ما می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که اجرای این برنامه هنری برای تعظیم و بزرگداشت یک حرکت برخاسته از اعتقادات دینی و مذهبی ما و جلوه‌های فرهنگ عاشورا صورت گرفته بود. این اثر موسیقایی کار بسیار ارزشمند و قابل تقدیری است که با حضور هنرمندان شایسته ارکستر سمفونیک تهران و بهره‌گیری از متون قانونی و نثر موجود در کتاب‌های مرتبط با فرهنگ عاشورایی، اپرایی را تحویل مخاطب دادند که نه تنها قابل ارائه در صحنه‌های داخلی کشورمان است بلکه می‌تواند در بسیاری از کشورهای اسلامی نیز قابل استفاده باشد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اینکه عده‌ای می‌آیند و جلوه‌هایی از فرهنگ ناب عاشورا را به تصویر می‌کشند باید مورد تقدیر و تشکر قرار گیرد و اگر هم در این میان نقدی پیرامون یک اجرای موسیقایی مطرح است باید دلسوزانه بررسی شود تا بتواند باعث رشد و اعتلای هنر اسلامی و دینی ما باشد. اینکه در حال تمرین یا چک نهایی صدا، کسانی با انگیزه‌های خاص صنفی یا سیاسی می‌آیند و از نمای نزدیک با فعالیت‌های هدف دار کار ارزشمندی را زیر سوال می‌برند و اتهام تک‌خوانی زن در اپرای عاشورا را مطرح می‌کنند، دلیل مناسبی برای زیر سوال بردن این کار فرهنگی نیست. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنده شخصاً در اجرای زنده این اپرا حضور داشتیم و شاهد این ماجرا بودیم که هیچ اتفاقی مبنی بر تک‌خوانی زن در این اجرا به وجود نیامد. ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کنم در روزهای قبلی و بعدی حضور ما در اپرای عاشورا هم هیچ شهادتی مبنی بر رفتارهای نامتعارف و پوشش نامناسب گروه اجرایی مشاهده و گزارش نشد.

وی تصریح کرد: اپرای عاشورا با یک روش هنرمندانه و یا همان تعزیه‌خوانی مدرن، تلاش کرد تا گوشه‌ای از واقعه کربلا و عاشورا را در قالب یک اثر هنری به تصویر بکشاند. این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خودشان همواره به این موضوع تاکید داشتند هر اندیشه و باوری که در قالب هنر بگنجد، ماندگار می‌شود.

خواننده ممنوع‌الکار داخل کشور نداریم

نوش‌آبادی در این بخش از نشست رسانه‌ای خود به موضوع ممنوع‌الفعالیت شدن برخی از خوانندگان موسیقی کشورمان به دلیل شائبه همکاری با شبکه‌های غیرمجاز رسانه‌ای از جمله رادیو جوان اشاره کرد و گفت: بر اساس ضوابط و قوانینی که ابلاغ شده هر گونه همکاری با شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی خارج از کشور ممنوع است و هنرمندانی که با آگاهی کامل با شبکه‌های خارجی به ویژه شبکه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌هایی داشته باشند به طور حتم با آنها برخورد قانونی خواهد شد. در این زمینه هیچ‌کس هم نمی‌تواند بگوید که بی‌اطلاع است. اما باید به این نکته اشاره کنم آن فهرستی که در برخی از رسانه‌ها با عنوان خواننده‌های ممنوع‌الکار یا ممنوع الفعالیت منتشر شده از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکذیب شد، زیرا دفتر موسیقی وزارت ارشاد به هیچ عنوان فهرستی را که متعلق به خوانندگان ممنوع‌الفعالیت بوده باشد، منتشر نکرده است.

وی افزود: اصولاً خواننده ممنوع‌الکار داخل کشور نداریم. حتی اگر افرادی باشند که مطابق با قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران تخلفاتی را انجام داده باشند، طبق قانون با آنها برخورد می‌شود و به طور حتم در اجراهای بعدی به مشکل برخواهند خورد. به هر ترتیب فهرست منتشر شده صحت ندارد، اما قانون شفاف است و به طور حتم اگر از سوی هنرمندی جرمی خلاف مقررات انجام بگیرد قطعاً به او ابلاغ خواهد شد. در این زمینه اصراری هم برای علنی کردن ماجرا نداریم، زیرا حفظ حرمت هنرمندان برای ما دارای ارزش‌های فراوانی است؛ مگر اینکه آن هنرمند بخواهد همکاری‌ها و تخلفات تذکردار شده را گسترش دهد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به افرادی که صدا و تصویرشان در شبکه‌های غیرمجاز منتشر شده، تذکرات لازم ارائه شده به طوری که بسیاری از آنها عنوان کرده‌اند که این تصاویر و صداها بدون رضایت و اطلاع قبلی آنها در این شبکه‌ها منتشر شده است. حتی به آنها اعلام کردیم که مخالفت علنی خود را پیرامون این موضوع اعلام کنند تا باعث سوءاستفاده‌های دیگر نشوند. البته ما هم می‌دانیم که بسیاری از این شبکه‌ها بدون هماهنگی آثاری از سوی این خوانندگان منتشر کرده اند که آنها خبری از این موضوع نداشته‌اند.

جشنواره فیلم فجر فقط یک نام دارد

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ابهامات مطرح شده پیرامون نحوه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و برگزاری بخش بین‌الملل این رویداد سینمایی با عنوان «جشنواره فیلم ایران» به دبیری رضا میرکریمی و تناقض‌گویی‌هایی مطرح شده در فضای موجود، تصریح کرد: ما یک جشنواره بین‌المللی فیلم فجر داریم که هر ساله به مناسبت فرا رسیدن پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در دو بخش ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود. البته تا سال گذشته این جشنواره در هر دو بخش به صورت همزمان برگزار می‌شد اما طبق تصمیماتی که انجام گرفت، ما بنا را بر این گذاشتیم که به دلیل ارتباط بیشتر مخاطب با فیلم‌هایی که در بخش بین‌الملل جشنواره نمایش داده می‌شود، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در دو مقطع برگزار شود. بر این اساس بخش ملی طبق سنوات گذشته در بهمن ماه و بخش بین‌الملل یک یا دو ماه بعد از این رویداد در قالب جشنواره فیلم فجر برگزار می شود. بنابراین من اعلام می‌کنم که بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر با همان عنوان «فیلم فجر» و همان هدف و انگیزه قبلی دوره‌های قبل برگزار خواهد شد با این تفاوت که بخش بین‌الملل دو ماه دیرتر از بخش ملی برپا می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا در تهیه و تدوین شیوه‌نامه مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نیروی انتظامی در نحوه برگزاری کنسرت‌های موسیقایی تاخیر به وجود آمده است؟ گفت: شیوه‌نامه مشترک تامین امنیت کنسرت‌ها و برنامه‌های خاص فرهنگی و هنری ضرورتی بود که از مدت‌ها پیش مطرح شد و جلساتی نیز پیرامون این موضوع با مسوولان نیروی انتظامی انجام گرفت، زیرا متاسفانه به دلیل برخی از شرایطی که به وجود آمده بود بعضا تصمیمات شتابزده اتخاذ می‌شد که باعث بروز مشکلاتی در برگزاری کنسرت‌ها می‌شد. از این رو تصمیم گرفتیم که با تهیه پیش‌نویسی پیرامون برگزاری کنسرت‌ها به دنبال شفاف‌سازی و تعاملاتی میان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی باشیم. به هر ترتیب پیش‌نویس این همکاری نوشته شده که در حال پیگیری است. منتها اختلافاتی در مفاد، بندها و فصل‌های این شیوه‌نامه وجود دارد که کار را به عقب انداخت اما مطمئن باشید که ما به شدت دنبال این موضوع هستیم. اساسا تدوین این تفاهمنامه‌ها نیز نیازمند وقت طولانی برای تدوین است اما امیدواریم شرایط به گونه‌ای باشد که ما از این پس اجراهای بدون حاشیه‌ای را در حوزه موسیقی داشته باشیم.

ضرری متوجه سازندگان «رستاخیز» نخواهد شد

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تکلیف نهایی اکران فیلم «رستاخیز» نیز توضیح داد: چندی پیش نشستی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهیه‌کننده، کارگردان و رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد برای اکران فیلم «رستاخیز» برگزار شد که جلسه بسیار سازنده‌ای بود. در این جلسه قرار شد تا تمهیداتی اندیشیده شود که حقوق مادی و معنوی این اثر سینمایی تامین شود تا ضرری متوجه تولیدکنندگان فیلم نباشد. ما برای اشکالات موجود در فیلم «رستاخیز» تمام اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و امیدوارم با انجام اصلاحات و رفع مشکلی که پیرامون اکران این فیلم صورت می‌گیرد به زودی شاهد نمایش این اثر سینمایی باشیم.

وی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کلیت فیلم «رستاخیز» مشکلی نداشته و ندارد و بر این باور است که این فیلم سینمایی از آثار ارزشمند ماست. البته تنها انتقاد موجود در این فضا، تصویر شخصیت‌های فیلم است که اگر بتوانیم با اقدام هنرمندانه مشکل را حل کنیم، قطعا اکران آن نیز از این وضعیت معطلی بیرون می‌آید و ما شاهد نمایش عمومی آن خواهیم بود. البته این حساسیتی که در داخل کشور پیرامون اکران «رستاخیز» وجود داشته در خارج از کشور وجود ندارد و تا آنجایی که بنده در جریان هستم این فیلم توانسته در بسیاری از کشورها با اقبال مخاطب روبرو شود.

نوش‌آبادی در پاسخ به ابهامات حاشیه‌های مطرح شده پیرامون سفر رئیس سازمان سینمایی به کشور ایتالیا، گفت: اینکه بستگان فردی با انقلاب، زاویه‌هایی داشته و دارند دلیلی برای قضاوت‌های زودهنگام پیرامون آن هنرمند نیست. اینکه فردی از خانواده یک هنرمند مشکلاتی پیش از این داشته به خود هنرمند بازنمی‌گردد. ما تا آنجایی که قانون و مقررات در حوزه تخلفات مغایر با نظام جمهوری اسلامی محرز نشده باشد، نمی‌توانیم آن هنرمند را به جریان سیاسی و یا فضای دیگری منتسب کنیم. این موضوع در مورد آقای بابک کریمی که در سفر ایتالیا همراه آقای ایوبی بود هم صدق می‌کند. بنابراین بر این باورم بهتر است به برخی از اخبار که خیلی از صحت و اعتبار چندانی برخوردار نیستند، دامن نزنیم.

هر کسی نمی تواند خود را هنرمند بنامد

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌های خود به موضوع ظرفیت صندوق اعتباری هنرمندان در حوزه بیمه تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: ظرفیت صندوق اعتباری هنرمندان بسیار محدود است و ما با توجه به اعتباراتی که داریم نسبت به پرداخت مستمری هنرمندان تحت پوشش اقدام می‌کنیم. این در حالی است که ما در این حوزه بعد از احراز هویت هنرمندان و پالایشی که صورت می‌گیرد نسبت به بیمه تامین اجتماعی و پرداخت مستمری‌ها اقدام می‌کنیم. حتی بسیاری از کسانی که واجد شرایط قانونی لازم نبودند، طی ماه‌های گذشته از لیست ما حذف شدند ضمن اینکه این نیست که هر فردی که خود را هنرمند بخواند، بتواند از مستمری وزارت ارشاد برخوردار شود. ما ضوابط و مقرراتی داریم که باید بر اساس آن نسبت به پرداخت مستمری و بیمه تامین اجتماعی افراد اقدام کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاربر

      جشنواره فیلم ایران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج