۲۵۹۲۵۰
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

واکنش به سخنان ترکان درباره نامه ۴ وزیر

سخنگوی دولت، سخنان اکبرترکان درباره نامه چهار وزیر را موضع رسمی دولت ندانست و گفت: ترکان مشاور رییس جمهور و یک صاحبنظر است ولی نظر رسمی دولت توسط سخنگو بیان می شود.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی دولت، سخنان اکبرترکان درباره نامه چهار وزیر را موضع رسمی دولت ندانست و گفت: ترکان مشاور رییس جمهور و یک صاحبنظر است ولی نظر رسمی دولت توسط سخنگو بیان می شود.

محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ترکان اظهار داشته که نامه چهار وزیر در جهت رانت خواری بوده افزود: در جلسات گذشته مطرح شد که این نامه در زمینه بازار سرمایه و بورس بوده است.

وی ادامه داد: بورس از دی ماه سال ۹۲افت خود را آغاز کرد که همزمان با نرخ گذاری مجلس با رقم ۱۳سنت برای خوراک پالایشگاهها صورت گرفت. البته سهامداران هم نسبت به این نرخ اعتراض داشتند و صاحب نظران هم معترض بودند ولی این رقم به تصویب رسیده و قانون شده بود و لازم الاجرا است.

نوبخت افزود: ترکان جزو کسانی است که معتقد است نرخ تعیین شده ۱۳سنت نباید تقلیل یابد ولی بازار بورس از این عدد اظهار خرسندی نمی کند. نظر ترکان براین بوده که کاهش نرخ خوراک سود آوری خواهد داشت که قصد ایشان به چهار وزیر نبوده است.

نوبخت در پاسخ سوال دیگری مبنی براینکه نامه های دیگری از سوی وزرای دیگر مبنی بر بحران اقتصادی به رییس جمهوری ارایه شده علت چیست گفت: اینکه نامه هایی در زمینه بحران اقتصادی ارایه شده صحت ندارد.

سخنگوی دولت اظهارداشت: وزیران نسبت به مشکلاتی که حوزه های انها داشته باشند مکاتباتی با ربیس جمهوری دارند وحتی برخی از انها نیز از سوی رییس جمهوری به سازمان مدیریت وبرنامه ریزی محول می شود.

نوبخت درباره اینکه برخی به دلایل مختلف از جمله سفر جک استراو به ایران به خیابان ها می ریزند و یا با اقداماتی سعی در مقابله دارند ، گفت: همانطور که در نامه رهبری اشاره شده اصل در اجرای برجام برداشتن تمام تحریم ها است.ما باید از فضای پساتحریم استفاده کنیم ولی اگر عده ای در خیابان ها شرایطی ایجاد کنند که ورود به ایران با ترس همراه شود خود به خود این امر تحریمی را ایجاد خواهد کرد.علاقمندان به نظام اجازه چنین اقداماتی را نخواهند داد ضمن اینکه مداقه کافی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

وی اظها رداشت: رهبری و هیات اجرای برجام مسایل را با دقت تحت نظر دارند و تمام دغدغه ها را مورد توجه قرار خواهند داد.

سخنگوی دولت گفت: بحث برجام در کشور فرایند بی بدیلی را طی کرد ضمن اینکه مذاکرات مفصل و کم نظیری در تاریخ معاصر پیش امد. ایران با شش کشور به تفاهماتی برای کارهای اینده دست یافت.

نوبخت افزود: در موضوع برجام مخالفان و موافقان صحبت کردند و مسایل شنیده شد و در نهایت در قالب یک طرح در مجلس بررسی شد. اینکه چنین کارهایی سابقه داشته یا خیر ورود نمی کنم ولی درنهایت مجلس طرح را با ذکر نکاتی تصویب کرد.

وی گفت .همینطور شورای عالی امنیت ملی هم مسایل را دقیقا بررسی و نکاتی را مطرح کرد و در نهایت رهبری بررسی فرمودند و نظرات خود را که راهگشای دولت و مجریان است با صراحت اعلام فرمودند.

وی افزود. تمامی این فرایند طی شد و همانطور که در نامه رییس جمهوری به رهبری اعلام شد تمامی موارد مجلس و شورای عالی امنیت ملی و موارد ۹گانه رهبری در اجرای برجام و در جهت تامین منافع مردم رعایت خواهد شد.

سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره سفر رییس جمهوری به ایتالیا و فرانسه و زمان آن گفت: مقدمات این سفر فراهم شده است و برنامه آن پس از تکمیل شدن اعلام می شود.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره سفر رییس جمهوری با استان سمنان نیز گفت: این سفر قرار است 18 یا 20 آبان ماه انجام شود اما به دلیل اینکه ممکن است تا آن زمان تغییری در زمان سفر بوجود آید پس از قطعی شدن اعلام می شود.

زیان نخواهیم کرد
سخنگوی دولت اضافه کرد: با حسن نیت برجام را اجرا خواهیم کرد چرا که مطمئن هستیم رفتاری صادقانه خواهیم داشت. اگر در اجرای برجام مشکلی از سوی طرفین به وجود آید برای هر دو طرف قابل برگشت خواهد بود. اگر طرف مقابل چنین اقدامی را بکند جهان خواهد فهمید که جمهوری اسلامی ایران راه های مسالمت آمیز و دیپلماسی را با مخالفین خود در عرصه جهانی پشت سر گذاشت. ما زیان نخواهیم کرد و برای ادامه مسیر انگیزه ای قوی تر خواهیم داشت.

نوبخت گفت: کشورهای مقابل هم با توجه به این که از توانایی جمهوری اسلامی ایران باخبر هستند سند را پذیرفتند. بنابراین باید قبول کنیم آنچه مورد تایید قرار گرفته نه صد درصد مورد نظر ایران و نه ۶ کشور جهان بوده است. همانطور که رییس جمهوری با زبان ورزشکار پسند اظهارداشتند دو گل خوردیم و سه گل زدیم.

وی افزود: حال اگر عده ای منتقد هستند باید بدانند که در برجام مساله غنی سازی در داخل کشور به تایید جهانیان رسید . در صورتی که آنها کشور را تحریم کرده بودند. قرار بر این است تا همه تحریم ها لغو شود و این که گفته می شود امکان برگشت تحریم ها وجود دارد چنین اقدامی از سوی کشور ما نیز امکان پذیر است . هر کشوری در اجرای برجام تخطی کند طرف مقابل می تواند از اجرای برجام صرفنظر کند بنابراین ما از حق خود نخواهیم گذشت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امیدواریم با اجرای برجام در آینده نزدیک تحریم های ظالمانه که فشار آن بر مردم و آثار سوء آن در سفره های مردم است برطرف شود و دولت نیز برای بعد از لغو تحریم ها برنامه های کوتاه مدت و میان مدتی را طراحی کرده است.

تیم مجری برجام در ایران باتجربه است
نوبخت گفت: تیمی که در کشور مسوولیت اجرای برجام را برعهده دارد با تجربه و علاقه مند به مردم هستند و با توانایی و ظرفیت کشور تلاش خواهند کرد آثار سوء تحریم ها که بر اقتصاد کشور تاثیر داشته برطرف شود.

وی افزود: البته از بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب استقبال خواهیم کرد که با آینده نگری مواردی را یادآور می شوند . به همین منظور مناسبات گسترده ای با جهانیان خواهیم داشت و در حال حاضر مشاهده می کنیم که به طور مرتب هیات هایی از کشورهای مختلف در حال آمد و رفت به کشور هستند. در ماه های آینده نیز مقامات فنلاند به کشورمان سفر خواهند کرد . این در حالی است که در گذشته حتی مدیرکل یک کشور هم اجازه ورود به جمهوری اسلامی را نداشت ولی امروزه در چنین سطح هایی هیات های بلندپایه به کشور سفر می کنند.

نوبخت اظهارداشت: دغدغه های رهبری بسیار قابل قبول است چرا که بعد از مدتی محرومیت گشایشی فراهم خواهد شد. بنابراین باید مراقبت شود تا نفوذی صورت نگیرد و ارزش ها حفظ گردد . قطعا برخی اقدامات غیرمسوولانه است که هر کسی غیرمسوولانه در خیابان راه بیفتد و حضور برخی افراد و هیات ها را نفوذ قلمداد کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: برخورد قانونی با هرگونه مداخله غیرمسوولانه مشخص شده است و انتظار داریم تا از فضای مطلوب به وجود آمده همگان به درستی استفاده کنند.

وی درباره دغدغه های رهبر معظم انقلاب به استفاده از تولید داخل گفت: فرمایشات ایشان توصیه ارزشمندی است . در حال حاضر هم تلاش داریم تا از تولید داخل استفاده کنیم و همواره به خودروسازان توصیه کردیم که کیفیت خودرو در اولویت قرار گیرد.

سخنگوی دولت افزود: به همین جهت دولت تلاش دارد تا واردات را جز در مواردی که اجتناب ناپذیر است انجام ندهد ولی با توجه به برخی محدویدت ها و نیاز به مواد اولیه به ناچار باید برخی اقلام را وارد کنیم و به صورت محصول تمام شده در اختیار مردم قرار دهیم.

وی گفت: محدودیت های وارداتی در قانون مشخص شده است و تنها جایی که طبق قانون اجازه واردات را از آن نداشته ایم رژیم اشغالگر صهیونیستی بوده است.

سخنگوی دولت گفت: در خصوص واردات کالا از آمریکا ممنوعیتی وجود نداشته و اگر تکنولوژی و یا کالایی مورد نیاز باشد در چارچوب قانون انجام خواهد شد.

نوبخت در خصوص واردات 47 میلیون دلار کالا نیز اظهارداشت: ممکن است در ماه های گذشته تعدادی اقلام وارد کشور شده باشد ولی توجه دولت بیشتر به استفاده از تولید داخل است تا برای سرعت بخشی و خروج از رکود با تمام قدرت تلاش خواهد کرد.

وی در پاسخ به این که دولت برنامه ای برای خروج کالای پتروشیمی از بورس دارد گفت: در حال حاضر دولت چنین تصمیمی ندارد.

نوبخت در پاسخ به مناسب کردن قیمت خوراک پالایشگاه ها نیز گفت: این موضوع در وزارت نفت در حال بررسی و انجام است.

سخنگوی دولت در جواب به برخی اظهارات مبنی بر تک خوانی یکی از بانوان در ایام عاشورا نیز گفت: قطعا هیچ اقدامی خلاف فرهنگ اسلامی نخواهد شد و از طرفی با آزادی مشروع مردم هم مخالفت نخواهیم کرد.

نوبخت در پاسخ به زمان اجرای برداشتن تحریم سوئیفت بانکی گفت: این تحریم در حال حاضر ادامه دارد و از زمانی که برجام کاملا اجرایی شود و آنها همه تحریم ها را بردارند و تکالیفی که برعهده ما نیز وجود دارد انجام دهیم طبیعی است که تحریم ها برداشته خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج