جاباما
۲۵۹۴۹۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

ال نینو تعیین کننده رژیم بارشی ایران نیست

رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان آنکه پدیده ال نینو تعیین کننده ترسالی و خشکسالی کشور نیست، گفت: رژیم بارشی ایران را، بر هم کنش نوسانات جنوبی متعدد از جمله نائو، ام جی او و انسو تعیین می کند.

خبرگزاری ایرنا: رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان آنکه پدیده ال نینو تعیین کننده ترسالی و خشکسالی کشور نیست، گفت: رژیم بارشی ایران را، بر هم کنش نوسانات جنوبی متعدد از جمله نائو، ام جی او و انسو تعیین می کند.

داود پرهیزکار افزود: پددیده ال نینو در حقیقت یک پدیده اقیانوسی و دریایی است و عامل اصلی آن نیز تغییرات دمای سطح آب است.

وی تصریح کرد: اگر دمای سطح آب افزایش یابد و از درصد نرمال خود بالاتر رود و در آن صورت پدیده ال نینو و دمای سطح آب از درصد نرمال خود کمتر شود، پدیده لانینا شکل می گیرد.

پرهیزکار یادآور شد: ال نینو در منطقه حاره ای اقیانوس آرام شکل می گیرد و همزمان با این پدیده سامانه هواشناسی نوسان جنوبی به انجام تغییرات در این دو منطقه اقیانوس فشار وارد می کند.

معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: با غالب شدن و ترکیب این دو پدیده ال نینو و لانینا پدیده دیگری به نام انسو ENSO شکل می گیرد که در ۳ فاز گرم (ال نینو)، سرد (لانینا) و خنثی تغییراتی منفی و یا مثبت نیم درجه سیلیکوس نسبت به درصد نرمال به وجود می آورد.

رییس سازمان هواشناسی کشور افزود: وقتی انسو در فاز گرم باشد(ال نینو)و بارش ها عمدتا در منطقه غرب قاره امریکای لاتین نزدیک پرو و شیلی و در منطقه شرق آسیا کشورهای چین، فلیپین، اندونزی، مالزی و استرالیا دچار کم بارشی و خشکسالی می شوند.

وی با بیان آنکه اگر انسو در فاز سرد باشد (لانینا) و بارش ها در منطقه شرق آسیا و غرب قاره امریکای لاتین کاهش می یابد، گفت: با توجه به آنکه این پدیده در مقیاس جهانی عمل می کند و در آب و هوای بسیاری از مناطق می تواند تاثیرگذار باشد، اما بیشترین تاثیر در همان منطقه عمل حوزه عملیاتی خود است و چون جو یک سیال پیوسته است هرگونه نوسان به ویژه با مقیاس سیاره ای می تواند بر تغییرات آب و هوایی نقاط دیگر تاثیر گذاشته و میزان تاثیرگذاری آن به فاصله و حوزه فعالیت این پدیده با توجه به بزرگ مقیاسی آن کم، زیاد و یا حتی بدون تاثیر خواهد بود.

رییس سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: با این حال اثر انسو بر روی خاورمیانه و کشور ما تعیین کننده برای رژیم های بارشی نیست و به عبارت دیگر اثر انسو با سایر نوسانات جوی به ویژه نائو(نوسان اقیانوس آتلانتیک شمالی) و ام جی او روی اقیانوس هند شکل می گیرد و برآیند برخورد و هم کنشی این دو پدیده رژیم بارشی را برای ایران تعیین می کند.

پرهیزکار گفت: بررسی پدیده های هواشناسی حاکی از این است که سال های همراه با ال نینو کشورمان کم بارش بوده و سال های که همراه با لانینا بوده بارش های مناسبی را در کشور شاهد بوده ایم و این نشان می دهد که انسو به تنهایی تعیین کننده ترسالی و یا خشکسالی برای ایران نبوده است.

رییس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: اما اثر جزیی انسو در فاز گرم ال نینو بر روی خاورمیانه و ایران کمکی به بارش های بهتر بوده و به بیان دیگر با وجود پدیده انسو در جو به علت ال نینو بارش های ایران مناسب بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج