۲۵۹۵۴۴
۱ نظر
۵۹۵۸
۱ نظر
۵۹۵۸
پ

۶ آبان - ۲۸ اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۶ آبان هجری شمسی برابر با ۲۸ اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز ۶ آبان هجری شمسی برابر با ۲۸ اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۳۱۰ - تفرقه ميان درباريان ايران و گزارش نماينده روم در تيسفون

در سال ۳۱۰ ميلادي كه زمان دقيق آن بعدا ۲۸ اكتبر به دست داده شده است «ماكزن تيوس» امپراتور روم كه كشورش دچار دشواري هاي فراوان داخلي بود گزارش محرمانه نماينده سياسي دائمي روم در تيسفون پايتخت ايران را در نشست اعضاي سنا و ژنرالهاي رومي مطرح ساخت. نماينده روم در تيسفون در گزارش خود از ادامه تفرقه ميان درباريان ايران خبر داده بود و تاكيد كرده بود كه زماني بهتراز اين براي تعرض نظامي به ايران و انهدام قدرت آن به دست نخواهد آمد ، زيرا چند سال طول خواهد كشيد تا شاه ۱۷ ساله بر اوضاع مسلط شود.

در آن روز هيچيك از حاضران درجلسه، لشكر كشي به شرق را در حالي كه امپراتوري روم در آستانه جنگ داخلي بود به مصلحت نديد. با وجود اين، چون «ماكزنتيوس» بي علاقه به جنگ با ايران نبود قرار شد كه گزارش همچنان در دستور كار باشد.

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ماكزتيوس

تفرقه در دربار ايران پس از مرگ هرمز دوم آغاز شده بود. برخي از بزرگان كشور با پسر او «آذر نرسي» كه شهرت به بدخويي داشت به مخالفت دست زده و باعث قتل او شده و فرزند ديگر هرمز را كه هنوز به دنيا نيامده بود شاه كشور ناميدند. بحران داخلي ايران در سال 310 ميلادي پس از 17 ساله شدن شاپور دوم (ذوالاكتاف) و كنار گذاردن نايب السلطنه رو به پايان گذارد و در روم هم كنستانتين اول جنگ داخلي را در 312 ميلادي برد و دو امپراتوري از بحران داخلي خارج و سپس به جان هم افتادند و ....

312 - پيروزي کنستانتين بر ماکزنتيوس و رسميت يافتن مسيحيت در روم

28 اكتبر سال 312 ميلادي كنستانتين ژنرال رومي و حكمران قلمرو شرقي امپراتوری روم در يك جنگ يكروزه معروف به «جنگ پل ميلويان» بر سپاهيان «ماكزنتيوس» امپراتور روم پيروز شد. ماکزنتيوس در همین روز (28 اکتبر) کشته شد. وی 28 اکتبر 306 میلادی امپراتور روم شده بود و 28 اکتبر سال 310 میلادی موضوع جنگ با ایران را در جلسه مشترک سنا و شورای ژنرالهای روم مطرح ساخته بود که تصویب نشد ولی قرارشد که در دستور کار باقی بماند.

ماكزن تيوس از حاميان انتخاب امپراتور از سوي سناي روم و كنستانين مخالف اين روش بسيار قديمي روميان بود. به علاوه، ماكزنتيوس پيشنهاد كنستانتين را كه امپراتوري روم به صورت كنفدراسيوني مركب از دوم قسمت غربي و شرقي آن در آيد رد كرده بود وآن را مآلا موجب تجزيه و نابودي روم مي دانست. ماکزنتيوس 28 اکتبرو در جريان جنگ پل "ميلويان" کشته شد.

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
كنستانتين اول

كنستانتين كه ميترائيست بود پس از اين پيروزي سربازانش را جمع كرد و خطاب به آنان گفت كه در اثناي جنگ كه روي به خورشيد كرده بود تا طلب پيروزي كند، صليبي نوراني را مقابل خورشيد ديد و در پي مشاهده اين صليب كه همراه با پيروزي در جنگ بود تصميم گرفته است مسيحي شود و اصراري به مسيحي شدن ديگران ندارد.

گرويدن كنستانتين كه نام او برشهر قسطنطنيه (استانبول) گذارده شده است به صدور منشور ميلان در نهم نوامبر (12 روز بعد) مبني بر رسميت يافتن و تحمل شدن مسيحيت در قلمرو روم انجاميد. طبق همين منشور، كساني كه به خاطر مسيحي بودن زنداني بودند آزاد شدند و اموال مصادره شده به صاحبانشان پس داده شد.به اين ترتيب كنستانتين نخستين امپراتور مسيحي روم است. بايد دانست كه روم (ايتاليا) نخستين كشور مسيحي جهان نيست، ارمنستان اولين كشوردر جهان است كه مسيحيت را دين رسمي خود اعلام كرده بود.

1636 - دانشگاه هاروارد در كامبريج ماساچوست تحت نام كالج «جان هاروارد» تاسيس شد كه نخستين موسسه آموزش عالي امريكا است و دومين آن دانشگاه «كالج ويليام اند مري» در ويرجينيا است. جان هاروارد يكي از موسسان كالج هاروارد بود.

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان هاروارد

1886 - پرده ‏برداري از مجسمه آزادي در ورودي بندر نيويورك

مجسمه آزادي كه امروزه سمبل ايالات متحده امريكا محسوب مي‏شوددر سال 1886م با كمك مردم فرانسه توسط آگوست بارْتولْدي، مجسمه ساز معروف فرانسوي ساخته شد و از طرف فرانسويان به مناسبت يك‏صدمين سالگرد استقلال امريكا به ايالات متحده اهدا گرديد. فرانسويان با ساختن اين مجسمه قصد داشتند اعتراض خود را به فشار و سركوبي كه در فرانسه آن زمان تحت سلطه رژيم ناپلئون سوم وجود داشت، نشان دهند. بنيان‏گذاران اين ايده از يك‏صد هزار فرانسوي در 180 شهر اين كشور، مبلغ 600 ميليون فرانك براي تحقق كار جمع‏آوري كردند، با اين حال به دليل عدم همكاري مردم امريكا در نصب پايه مجسمه، مجسمه آزادي با تاخير، در روز 28 اكتبر 1886م پرده‏برداري شد.

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

مجسمه آزادي كه تجسم يك موجود اساطيري است، سمبل‏هاي فراماسونري شامل تاج ستاره‏اي شكلِ هفت شاخه و كتاب و مشعل راهنما را به نمايش مي‏گذارد و به شكل زني است كه مشعلي در دست راست خود گرفته و آن را به سوي آسمان بلند كرده است. بلندي مجسمه آزادي ۴۶ متر و با احتساب پايه آن، در حدود ۹۴ متر مي‏باشد و در مدخل بندر نيويورك در امريكا واقع شده است. با اين حال، تنديسي كه طراحش بارْتولْديْ آرزو داشت مظهر نظم و سازندگي باشد، امروزه نشانگر قدرت‏هاي مخرب و رژيمي زورگو و سلطه‏مدار است كه به نام آزادي و دموكراسي حاضر است تمام حقوق انساني را در پاي منافع خود قرباني نمايد.

۱۳۳۳ - تاييد حكم اعدام دكتر حسين فاطمي و اجراي حکم

ششم آبان ۱۳۳۳ محكمه تجديد نظر نظامي تهران حكم اعدام دكتر حسين فاطمي وزير امورخارجه دولت دكتر مصدق را تاييد كرد و اين حكم به اجرا در امد.

دكتر فاطمي بارها صريحا و بابكار بردن واژه هايي تند از شاه و بستگان او انتقاد كرده بود و به همين جهت، شاه توصيه مشاهير و روحانيون اصفهان براي دادن تخفيف مجازات به او را نپذيرفته بود. انتقاد هاي دكتر فاطمي از شاه و نظام سلطنتي عمدتا در مقالات روزنامه باختر امروز منعكس مي شد كه ناشر آن دكتر فاطمي بود.

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
دكتر فاطمي

دکتر فاطمی كه مي دانست شاه كينه وي را به دل دارد از همان لحظه كودتا خود را پنهان كرده بود. دكتر فاطمي روز 28 امرداد 1332 در خانه دكتر مصدق بود و پس از آن كه خانه را در آستانه محاصره شدن كامل ديد، در زير گلوله از آنجا خارج شده و خودرا مخفی کرده بود. وی ماهها بعد در مخفیگاه خود که خانه ای در شمیران بود برحسب اتفاق دستگیر شده بود.

1918 - روز ملي و استقلال جمهوری چك

كشور چك با 78/866 كيلومتر مربع مساحت و بيش از 10 ميليون نفر جمعيت در مركز اروپا قرار گرفته است. پايتخت چك پراگ نام دارد و برنو، پلزن و اوستراوا از شهرهاي مهم آن هستند. بيش از 80% مردم اين كشور مليت چك داشته و از نژاد سفيد اروپايى هستند. اكثريت مردم چك پيرو آيين مسيحيت و عمدتاً كاتوليك هستند. زبان رسمي مردمْ چكي ولي زبان‏هاي لهستاني، آلماني و اسلواكيايى نيز عموميت دارد. چك از جمله كشورهايى است كه با رشد منفي جمعيت روبه‏رو است و در سال‏هاي آينده جمعيت آن رو به كاهش مي‏رود. بر همين اساس پيش‏بيني مي‏شود جمعيت چك در سال 2025م در حدود 9/5 ميليون نفر خواهد بود. واحد پول چك كرون است. كه با الحاق اين كشور به اتحاديه اروپا در 30 آوريل 2004، يورو به عنوان واحد پول اروپايى جاي‏گزين آن مي‏شود. اين كشور در سال 1918 از امپراتوري اتريش - مجارستان استقلال يافت و با پيدايش اصلاحات در بلوك شرق، حكومت كمونيستي در چكسلواكي نيز از كار كناره گرفت و نظام سياسي اين كشور به جمهوري فدرال چك و اسلواك تغيير نام داد. در ژوئيه 1992 از سوي مجلسِ ملي اسلواك، حق حاكميت ملي اعلام شد و از اول ژانويه 1993م با تشكيل دو كشور اسلواك و چك نام كشور چكسلواكي از فهرست كشورهاي جهان حذف شد نظام سياسي حاكم بر اين كشور جمهوري چند حزبي با دو مجلس قانون‏گزاري مي‏باشد.

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۲۲ - راهپیمایی سیاهپوشان، نخست وزیر شدن موسولینی و حمله ارتش ایتالیا به یونان

علاوه بر جنگ پل «میلیویان»، امپراتور شدن ماکزن تیوس و کشته شدنش و طرح پیشنهاد جنگ با ایران که هر چهار واقعه در چهار ۲۸ اکتبر روی داده بود، در ۲۸ اکتبر ۱۹۲۲ و در دومین روز «پیش به سوی رم» که در این راهپیمایی دهها هزار سیاهپوش (پیراهن سیاه) ناسیونالیست شرکت کرده بودند، پادشاه ایتالیا موسولینی رهبر آنان را رئیس دولت کرد. موسولینی که اعلام کرده بود امپراتوری باستانی روم را احیاء خواهد کرد ۲۸ اکتبر ۱۹۴۰ پس از اینکه دولت یونان حاضر نشد بمانند عهد قدیم گوشه ای از امپراتوری روم باشد، به ۵۳۰ هزار نظامی ایتالیایی مستقر در آلبانی دستور داد که یونان را تصرف کنند که موفق نشدند و هیتلر متحد موسولینی به یونان نیرو فرستاد و این کشور را اشغال نظامی کرد. نیروهای موسولینی در اجرای برنامه احیاء امپراتوری روم، در سال ۱۹۳۹ آلبانی را تصرف کرده بودند. موسولینی همچنین نیرو به شمال آفریقا فرستاده بود که لیبی و سومالی لند را تصرف کرده بودند. این نیروها بعدا با حمله متقابل انگلیسی ها رو به رو شدند و چون در وضعیتی نامساعد قرارگرفته بودند هیتلر بهترین سپهبد آلمان ـ مارشال اروین رومل ـ را با چند تیپ زرهی به شمال آفریقا فرستاد و ....

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
راهپیمایی سیاهپوشان به رهبري موسوليني

1948 - كشتار فلسطينيان در روستاي "الدّوايْمِه" توسط صهيونيست‏ ها

شكل‏گيري و اعلام موجوديت رژيم صهيونيستي بر پايه تلاش‏هايى بود كه گروه‏هاي تروريستي و حاميان اين رژيم نامشروع انجام مي‏دادند. سابقه جنايات واحدهاي سازمان يافته تروريستي، به اوائل قرن بيستم و سال‏هاي قبل از اعلام تشكيل اين رژيم باز مي‏گردد. قتل عام دير ياسين، الدّوايمه و صبرا و شتيلا نمونه‏اي از اين اقدامات مي‏باشد. در هنگامه جنگ اول اعراب و اسرائيل، سربازان رژيم صهيونيستي در 28 اكتبر 1948م با اشغال روستاي الدّوايْمِه در سرزمين‏هاي اشغالي فلسطين در ابتدا هفتاد و پنج مسلمان فلسطيني را در حال نمازگزاردن به شهادت رساندند. سپس اعضاي سي و پنج خانواده را كه براي حفظ جان خود به غاري در خارج از دهكده پناه برده بودند، قتل عام كردند. سربازان ارتش رژيم صهيونيستي، پس از آن، اين روستا را با خاك يكسان كردند. پس از مدتي، هنگامي كه مسئولان سازمان ملل متحد از نماينده رژيم نژادپرست صهيونيستي در اين سازمان، درباره حوادث روستاي الدوايمه سؤال كردند، وي براي پنهان كردن جنايات انجام شده، حتي وجود اين روستا را مُنكر شد.

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۸۰ - تصمیم محمدعلی رجایی به قطع مستمری بازنشستگان ایرانی برون مرز

محمدعلی رجایی نخست وزیر وقت جمهوری اسلامی ایران به رغم مخالفت ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و ادامه جنگ عراق با ایران، در نیمه اول آبان ۱۳۵۹ (۱۹۸۰میلادی) تصمیم گرفت مستمری بازنشستگانی را که از ایران خارج شده بودند چنانچه تا آذرماه آن سال باز نگردند و وضعیت خودرا روشن نسازند از دیماه ۱۳۵۹ قطع و پول به خزانه داري کل برگشت داده شود. این تصمیم به صورت اعلامیه ای در رسانه ها انتشار یافته بود. دولت موقت انقلاب به نخست وزيري مهدي بازرگان در طول حکومت خود مستمري بازنشستگان ايراني مقيم خارج را حتی به ارز پرداخت مي کرد که به محل اقامت آنان حواله مي شد.

در اجرای تصمیم محمدعلی رجایی، مستمری بازنشستگانی که به سبب ادامه جنگ و بمباران جاده ها و فرودگاهها و نیز دلایل دیگر نتوانستند در آن مهلت به کشور بازگردند از آغاز زمستان ۱۳۵۹ (ژانویه ۱۹۸۱ میلادی) قطع شد و افراد تحت تکفّل آنان در ایران به زحمت و فقر و فلاکت افتادند. طبق قانون کیفری وقت، فرزند ـ گرچه بازنشسته ـ متعهد به تأمین هزینه پدر و مادر از کارافتاده و نادار و اولاد صغیر بود و تَرک انفاق مجازات زندان داشت. برخی از این بازنشستگان که خانه های خود در کشور را اجاره داده بودند نه تنها اجاره بها بلکه خانه را هم (به ادعای مجهول المالک بودن) از دست دادند و نیز ارثیه والدین را که در طول غیبت آنان فوت شده بودند و دیگران خودرا وارثان منحصر به فرد اعلام کرده بودند و ....

همچنین به مجلس پیشنهاد شده بود که تصویب کند اموال داخلی ایرانیان برون مرز که در مهلتی که مقرر خواهد شد به کشور بازنگردند مصادره شود. مجلس این پیشنهادرا که انعکاس منفی جهانی یافته بود (به دلیل مغایرت با اعلامیه حقوق بشر) رد کرد.

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمدعلی رجایی

برخی از بازنشستگان ایرانی که همان زمان با رسانه های اروپا و آمریکا مصاحبه کرده بودند گفته بودند که در سنین کهولت هستند و نیاز دارند که فرزندان از آنان نگهداری کنند و این فرزندان در خارج اقامت دارند. پاره ای دیگر از آنان گفته بودند که در ایران متکفّل افرادی ازجمله والدین از کارافتاده خود هستند که اینان، با قطع پرداخت مستمری به زحمت خواهند افتاد و احتمالا گرسنه خواهند ماند زیراکه ایران مقررات بازنشستگی همگانی ندارد و سالخوردگان مُتکی به فرزندان هستند و بسیاری از این فرزندن ـ خودشان بازنشسته.

این بازنشستگان همچنین از تصمیم واریزشدن مستمری ها به جای حساب جاری (چِکینگ) به حساب پس انداز (قرض الحسنه) که مستلزم حضور در ایران براي بازکردن اين حساب، دريافت دفترچه و شخصا دریافت از این حساب بود ابراز نگرانی کرده بودند. بعدا موافقت شد که با وکالت ـ نه بیش از یکساله هم بشود از این حساب ها برداشت کرد.

پس از پایان جنگ عراق با ایران و بازگشت برخی از بازنشستگان به کشور برای برقرارشدن مجدد دریافت مستمری، گزارش شده بود که این تجدید پرداخت مستلزم رسیدگی به سوابق و نداشتن مشکل قضایی ـ امنیتی است و کار رسیدگی ممکن است چند ماه طول بکشد.

به آن دسته از بازنشستگان که بعدا به ایران بازگشته و درصدد زنده کردن مستمری خود برآمده بودند گفته شده بود که باید به وزارت اطلاعات ، دفتر مربوط (ساختمانی در خیابان جُردَن) بروند و ... و طی کردن هفت خوان رستم. این بوروکراسی در مورد پاره ای از افراد بیش از شش ماه طول کشیده بود و شماری از مقیمان آمریکا اعتبار کارت سبز خودرا از دست داده بودند. این خبر که به دیگران رسید سریعا تبعه آمریکا شدند تا گذرنامه این کشور را به دست آورند و اقامت بیش از 6 ماه در ایران در بازگشتنشان تاثیر نداشته باشد. [محمدعلي رجايي از دوم آگوست 1981 تا سي ام اين ماه به مدت 28 روز رئيس جمهور شد.].

زادروزها

۱۹۱۴ - زادروز جوناس سالک پزشک آمریکایی، کاشف واکسن فلج اطفال
۱۹۳۳ - زادروز گارینشا فوتبالیست برزیلی

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جوناس سالک

۱۹۵۵ - زادروز ویلیام هنری گیتس سوم مشهور به بیل گیتس مدیر شرکت مایکروسافت

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
بیل گیتس

۱۳۳۵ - زادروز محمود احمدی‌نژاد؛ رئیس جمهور سابق ایران
۱۹۶۳ - زادروز اروس رامازوتی خوانندهٔ ایتالیایی

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمود احمدی‌نژاد

۱۹۶۷ - زادروز جولیا رابرتز بازیگر آمریکایی

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جولیا رابرتز

درگذشت‌ها

۳۱۲ - درگذشت ماکسنتیوس امپراتور روم از ۳۰۶ تا ۳۱۲
۱۷۰۳ - درگذشت جان والیس ریاضیدان انگلیسی

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان لاک

۱۷۰۴ - درگذشت جان لاک فیلسوف انگلیسی
۱۷۴۰ - درگذشت آنای روسیه تزار روسیه از سال ۱۷۳۰ تا ۱۷۴۰

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آنای روسیه

۱۹۰۰ - درگذشت ماکس مولر زبان‌شناس و خاورشناس آلمانی
۱۳۴۷ - درگذشت حسین یاحقی آهنگساز، نوازنده ویولن و کمانچه و رهبر ارکستر

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
حسین یاحقی

۲۰۰۵ - درگذشت ریچارد اسمالی شیمیدان آمریکایی، برندهٔ جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۹۶ به همراه روبرت کرل و هارولد کروتو

6 آبان - 28 اکتبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یا خدا تولد محموت................

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج