جاباما
۲۵۹۶۶۶
۱۲ نظر
۵۰۱۵
۱۲ نظر
۵۰۱۵
پ

نامه اعتراض آمیز خوانندگان پاپ به روحانی

درپی حاشیه های به وجود آمده درباره پخش آهنگ های برخی خوانندگان پاپ در شبکه های ماهواره ای و وب سایت رادیو جوان تنی چند از خوانندگان کشورمان نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور را در صفحه شخصی شان در اینستاگرام منتشر کردند و طی آن از مشکلات و موانع موجود در عرصه موسیقی پاپ گلایه کرده و خواستار رفع آنها شدند.

نامه اعتراض آمیز خوانندگان پاپ به روحانی
برترین ها: درپی حاشیه های به وجود آمده درباره پخش آهنگ های برخی خوانندگان پاپ در شبکه های ماهواره ای و وب سایت رادیو جوان تنی چند از خوانندگان کشورمان نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور را در صفحه شخصی شان در اینستاگرام منتشر کردند و طی آن از مشکلات و موانع موجود در عرصه موسیقی پاپ گلایه کرده و خواستار رفع آنها شدند.

نامه اعتراض آمیز خوانندگان پاپ به روحانی

"به نام خدا"

ریاست محترم جمهور ، وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولين محترم ذيربط:

ضمن عرض سلام ، احتراماً بدینوسیله به عرض می‌رساند که نوشته‌های زیر حرفهای دل خوانندگان پاپ در مورد وضعیت حال حاضر موسیقی پاپ کشور ، تبعیضها ، کمبودها و مشکلات آن می‌باشد.

تبعیضها:

در هنر هیچ سبک و شاخه‌ای بر دیگری برتری ندارد. اما متاسفانه در موسیقی کشور ما از برابری خبری نیست. موسیقی پاپ همیشه از نظر مسئولین ، بی‌ هویت و کم ارزش و موسیقی سنتی‌ ارزشی و فاخر به شمار می آید.

در حالی‌ که ارزش یک اثر هنری را صرفاً کیفیت وجودی آن اثر تعیین می‌کند نه اینکه در چه سبکی قرار گرفته. همانطور که می‌توان یک قطعه‌ی کلاسیک یا سنتی‌ سخیف و مبتذل ساخت ، می‌توان اثری بسیار ارزشمند در سبک پاپ ، راک و غیر ارائه کرد.

در این موضوع که موسیقی نواحی ، فولک یا کلاسیک و بخشی از موسیقی‌ سنتی‌ که خطر فراموشی آن را تهدید می‌کند باید مورد حمایت دولت قرار گیرد شکی نیست ، اما آیا آن نوع موسیقی‌ که تنها تفاوتش با موسیقی‌ پاپ استفاده از چند ساز ایرانی‌ در کنار سازهای غیر ایرانی‌ و یا اضافه کردن چهچه به تحریر هاست هم باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد؟ و آیا اصلا خوانندگان موسیقی سنتی‌ که بسیاری از آنها از مخاطبان زیادی برخوردارند و پاپیولار محسوب میشوند ، نیاز به حمایت ویژه دارند؟ چرا مرزبندی ژانرهای مختلف موسیقی‌ و تصمیم گیری برای حمایت یا عدم حمایت و تخصیص امکانات یا محروم کردن از بدیهی‌‌ترین حقوق و امکانات از سوی دولت باید تا این حد سطحی نگرانه باشد؟

موارد زیر نمونه‌هایی‌ از امکاناتی است که فقط به موسیقی سنتی‌ و تلفیقی تعلق دارد و موسیقی پاپ از آن محروم است:

۱- اجرا در سالن همایشهای برج میلاد ، فضای باز برج میلاد ، تالار وحدت ، باغ عفیف شیراز ، عمارت مسعودیه تهران ، سالن خلیج فارس کیش و … که همگی‌ جزو بیت‌المال به حساب می‌آیند.

۲- اجازهٔ تبلیغات محیطی‌ (بیلبورد ، بنر ، …) برای تبلیغ کنسرت و آلبوم.

۳- برگزاری مراسم رونمایی از آلبومهای جدید و یا کنفرانسهای خبری در اماکن تاریخی‌ و اماکن با فضای باز مانند کاخ نیاوران و یا حافظیه شیراز.

۴- صدور مجوز برای برگزاری کنسرت در حالتی بسیار سهل تر و سریع تر نسبت به موسیقی پاپ در شهرستانها. آیا حمایت از موسیقی سنتی‌ و تلفیقی باید به معنی‌ سلب امکانات اولیه و بدیهی‌ از موسیقی پاپ باشد؟ آیا منطقیست که با هدف حمایت از کشتی‌ ، پخش تلویزیونی فوتبال را ممنوع و استادیوم فوتبال را از فوتبالیستها گرفته و آنها را روانهٔ زمین خاکی کنیم؟ آیا با این روش می‌توان از محبوبیت فوتبال کاست و به محبوبیت و اقبال عمومی‌ از کشتی‌ افزود؟

کمبودها و مشکلات:

عدم وجود یک رسانه (تصویری و شنیداری) برای موسیقی مجاز کشور٬ باعث ترویج هرچه بیشتر موسیقی غیر مجاز در کشور و رقابت نا برابر بین موسیقی‌ قانونی‌ و غیر قانونی‌ شده است. موسیقی غیر مجاز بدون هیچ فیلتر و محدودیتی و با قویترین ابزار رسانه‌ای در بین تک تک افراد جامعه نفوذ می‌کند ، حال آنکه موسیقی مجاز پس از گذر از انواع فیلترها و ممیزیها و پس از صرف زمان زیاد به مرحلهٔ انتشار می‌رسد. مرحله‌ای که فاقد هرگونه رسانه برای شنیده شدن و تبلیغات است.

تصور کنید جوانی علاقمند به موسیقی‌ را که پس از سالها تلاش می‌خواهد که برای کار در حرفه مورد علاقه اش و احتمالا تولید یک آلبوم موسیقی‌ تصمیم بگیرد. دو راه پیش روی اوست؛

۱- راه مجاز که نتیجه‌اش صرف زمان طولانی‌ برای اخذ مجوز و صرف هزینه‌های سنگین برای تولید آلبوم و پیدا کردن شرکتی که حاضر به پخش آلبوم باشد است.

۲- راه غیر مجاز؛ تولید آهنگ بدون در نظر گرفتن ممیزی و پخش اثر خود در تمامی کانالهای ماهواره‌ای و سایت ها. در حالت منطقی‌ با انتخاب راه اول کمترین شانس برای شنیده شدن آثار وجود دارد و در مقابل با انتخاب راه دوم میتواند کار خود را به گوش همه برساند.

سوالی‌ که پیش میاید این است که آیا هدف وزارت ارشاد اسلامی هدایت جوانان به سمت موسیقی قانونی‌ است یا هدایت آنها به سمت ماهواره‌ها و موسیقی غیر قانونی‌؟ حال نه تنها هیچ رسانه‌ای برای ارائه آثار مجاز وجود ندارد ، بلکه اخیرا پخش آثار مجوز دار از برخی‌ رسانه‌های غیر مجاز (سایت رادیو جوان و برخی‌ کانالهای ماهواره‌ای) باعث ممنوع الکاری و ایجاد دردسرهای فراوان برای اهالی موسیقی مجاز نیز شده است.

نکتهٔ حائز اهمیت در این مساله ، مجوز دار بودن و قانونی‌ بودن آثار مذکور است. حال اگر رسانه‌ای بیگانه یک اثر قانونی‌ را سرخود پخش کند ، آیا تقصیر بر گردن کسی‌ است که کار قانونی‌ را انجام داده؟ آیا اگر سخنان رئیس جمهور محترم کشور ، یک فیلم سینمایی مجوز دار و یا یک بازی فوتبال داخلی‌ از کانالهای بیگانه پخش شود ، این افراد مقصر شناخته میشوند؟ با اندکی‌ تامل می‌توان به این نتیجه رسید که وظیفهٔ خوانندگان ، اخذ مجوزهای لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد است و همچنین پخش آثارشان به صورت مجاز.

در این میان اگر رسانه‌ای با هدف شیطنت و یا هر هدف دیگری اقدام به پخش این آثار قانونی‌ کند ، نباید کوچکترین مسئولیتی بر گردن خوانندگان مجاز باشد. به راستی‌ چگونه می‌توان بدون هیچ مدرک ، تفهیم اتهام و دادگاهی صدها نفر را از کار بیکار کرد؟ خوانندگان و به تبع آنها تهیه کنندگان ، نوازندگان ، صدابرداران ، نورپردازان ، بلیت فروشها ، عوامل اجرایی و صدها نفر دیگر که به واسطهٔ این شغل كسب درآمد و امرار معاش میکنند٬ به راحتی‌ از حقوق خود محروم میشوند.

آن هم در حالى كه موسيقى پاپ، بدون استفاده از هرگونه اعتبارات دولتى، بالاترين نرخ كارآفرينى را در بين تمامى شاخه هاى هنر دارد. فرضيه همكارى خوانندگان با رسانه هاى بيگانه بايد از طرف طرح كنندگان اين فرضيه ثابت شود، نه از طرف خوانندگان. زيرا طبق اصل سى و هفتم قانون اساسى: اصل، برائت است و هيچكس از نظر قانون مجرم شناخته نميشود، مگر اينكه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.

همچنين به اشتراك گذاشتن لينك دانلود آهنگها از سايت راديوجوان در گذشته، و قبل از آگاهى از ممنوعيت پخش آهنگها از اين سايت ، هيچ مسئوليتى را براى خوانندگان به وجود نمى آورد و نميتوان آنها را مجرم قلمداد كرد ٬ زيرا طبق اصل يكصد و شصت و نهم قانون اساسى: هيچ فعلى يا ترك فعلى به استناد قانونى كه بعد از آن وضع شده است جرم محسوب نمى شود. به نظر می‌رسد که وقت آن رسیده که رسانه‌های داخلی‌ و مجاز قوی به حمایت از آثار مجاز داخلی‌ بپردازند.

کمبود سالن:

در مبحث مربوط به سالنهای برگزاری باید توضیح داد که نه تنها بسیاری از سالنهای کشور در اختیار خوانندگان پاپ قرار نمیگیرد ، بلکه اجازهٔ برگزاری کنسرت در سالنهای با ظرفیت بالای تماشاگر نیز صادر نمی‌شود. به طور مثال چرا خواننده‌ای که پر مخاطب است به جای یک یا دو شب اجرا در سالنهای با ظرفیت بالای ۵۰۰۰ نفر در سال ، باید شبهای متعدد در سال و در سالنهای کوچک اجرا داشته باشد؟ نتیجهٔ این اجراهای متعدد در سالنهای یکسان و با ظرفيت كم، چیزی جز قيمت بالاى بليت ، تکراری شدن ، پایین آمدن کیفیت اجرا و دلزدگی مخاطبین و خود گروه از اجراهای تکراری نیست.

گذشته از موارد فوق، تهديد سلامتى خوانندگان ، از ديگر تبعات اجرا در سالنهاى با ظرفيت كم مى باشد. زيرا حنجره نيز يكى از عضلات بدن مى باشد و همانطور كه يك فوتباليست نبايد در يك روز در بيش از يك مسابقه فوتبال شركت كند، بديهى است كه يك خواننده نيز نبايد بيش از حد استاندارد از حنجره خود استفاده كند.

لازم به ذکر است که خوانندگان مجاز پاپ در طی‌ این سالها نشان داده‌اند که همواره قشری مظلوم ، سر به زیر ، به دور از حاشیه و مطیع قوانین کشور عزیزمان بوده اند و هستند و این برای اولین بار است که پس از تمامی این سالها سکوت خود را شکسته اند و حرفهای دلشان را به مردم و مسئولین میزنند. هدف از تمام حرفهای گفته شده ،تأكيد بر تلاش در جهت رشد و اعتلاى موسيقى پاپ بر اساس ارزشهاى فرهنگى جمهورى اسلامى ايران و ایجاد شرایط بهتر برای کار و در نهایت رضایتمندی مردم عزيز كشورمان است که همواره اصلی‌‌ترین دلیل و انگیزه کار بوده اند.

امیدواریم که با درایت مسئولین محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نهاد متولی پیگیری حقوق هنرمندان می باشد چرخه‌ٔ موسیقی پاپ به صنعتی‌ در خور شان مردم عزیز جمهورى اسلامى ايران تبدیل شود. در انتها ضمن سپس از تلاشهای معاونت هنری وزارت ارشاد و دفتر موسیقی در خصوص رفع مشکلات پیش آمده از رياست محترم جمهور به عنوان حامى هميشگى هنرمندان، خواهشمنديم ترتيبى اتخاذ نمايند كه اهالى موسيقى پاپ، در نشستى دوستانه، درخواست ها و مشكلات خود را با ايشان در ميان بگذارند.

با تجديد احترام

حميد حامى، زانيار خسروى، سيروان خسروى، گروه سون، شهرام شكوهى، رضا صادقى، بهنام صفوى، حميد عسگري، فرزاد فرزين، مازيار فلاحى، على لهراسبى، مهدى مدرس، رضا يزدانى، محسن يگانه
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عیسی

      عالی

    • بدون نام

      اییییییییش
      اصلا با صدای هیچ کدوم از ایرانیا حال نمیکنم!
      موسیقی یعنی K-POP
      و به امید اینکه یه روزکنسرتای کی پاپ رو اینجا داشته باشیم.
      اینا رو نداشته باشیم مشکلی نیس!

      پاسخ ها

      • میلاد

        شما که عاشق موسیقی کره هستی حتما زبونشونم بلدی دیگه؟
        من بر عکس شما وقتی آهنگای غیر ایرانی و غیر فارسی میشنوم گلاب به روت حالم بد میشه چون به اعتقاد من باید معنی شعر رو فهمید تا اون آهنگ به دل بشیه ... اینکه من آهنگی گوش بدم که یه مشت دختر یا پسر نی قلیون با یه کمر یه وجبی (که البته قرتی بازی پسراشون هزار برابر دختراشونه با اون موهای رنگ شده صورتی و آبی آسمونی و ...) بیاد واسه من صدا در بیاره تفاوتی با یه آهنگ بی کلام نداره ... چون من متوجه معنی شعرش نمیشم.
        نمیدونم احتمالا شما طرفدار خواننده های کره هستی اما جلف ترین پسرای قرتی و سوسول ایرانی هزاران بار بهتر از بچه سوسولای کره ایه که آدم نمیدونه یارو دختره یا پسر چون موهاش قرمز و صورتی و آبی و ...
        موسیقی هیچ کجای دنیا به زیبایی موسیقی و شعرای ایرانی نیست ...

      • niloo

        من اونی که نظر گذاشته نیستم ولی بعلههه ما زبونشونم بلدیم...ضمنا عقاید متفاوته چون من یه تار موی صورتی و آبی اون کره ایا رو به ایرانیا نمیدم و موسیقی هیچ جا kpop نمیشه! ++++++++++++++++++

      • كتي

        خوب اگه اين طوره شرتون از سر ايران كم كنيد بريد كره بيشتر حال كنيد

      • بدون نام

        این ها چرا اعتراض میکنند؟ مشکلشون چیه.. مگه صدا دارند؟ این هنرمندا رو الکی معروف کردن.. دم در اوردن.. البته که موسیقی سنتی فاخره.. انتظاتر داری باغ عفیف اباد شیراز زیبا رو بدن یه یه خواننده بد صدای پاپ که ارزش معنوی و زیبای فضا رو خراب کنه؟
        زهی خیال باطل

    • قربانعلی

      باعرض سلام ای کاش برخی از مسولان زیربط..کمی ازصلیقه های فردی دست برمیداشتن و بحال موسیقی ایران وجوانان خوب تعمل میکردند چراکه جوانان اکثرا ا ز موسیقی هیجانی لذت میبرند وابن درچند دهه خودرانشان داده است پس لطفاجهت رفع مشکلات خوانندگان جوان کشورکاری بکنید .وخودتان آنان رابه. دامان شبکه های زیرزمینی سوق ندهید.مبدانبم که راک.وپاپ یک سبک است اما جوانان ماهم این سبک رابخاطر هیجان دوست دارند لطفا جوانان خصوصاخوانند گان ولسردشوندکه تاوان دلسردی جوانان امرور را. ده.سال.دیگر جوانان بدی . خواهندداد

    • احسان

      اینایی که نامه رو امضا کردن که جز حامی همشون دره پیت هستن و کلا نمیشه اسمشونو خواننده گذاشت

    • نیما

      خوبه به خدا! موسیقی پاپ به لطف صدا و سیما همه جا را تسخیر کرده، گوش جوانان ایرانی پر شده از انواع و اقسام موسیقی غیر ایرانی به طوری که دیگه کمترین ارتباط رو با موسیقی اصیل کشور خودشان برقرار نمی کنند، اونوقت آقایان هنوز هم شاکی هستند

    • تتلیتی 4mps

      عشق فقط موسیقی رپ مجاززززززززززز دل منه غیر مجاز ما نیستیم به سلامتی همه ی خوانندگان زیر زمینی

    • ابان

      یگانه.زانیار و مهدی مدرس و حمید عسگری،فرزاد فرزین و خیلییای دیگه رو حداقل من یادمه که اینها هم غیر مجاز بودن و شهرت امروزشون رو مدیون همون روزای غیر مجاز بودنشون هستند.

    • حسین

      کمبود سالن یعنی چی لینک دانلود یعنی چی حالا چون همه مردم رپ گوش میدن شما ها حسودی کنین اگر سبک پاپ خوب باشه مردم دیوونه نیستن که رپ گوش بدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج