جاباما
۲۵۹۷۱۳
۲ نظر
۵۰۳۳
۲ نظر
۵۰۳۳
پ

پورشه ماکان، شاسی بلندی کوچک اما گران!

پس از موفقیت چشمگیر کاین، پورشه تصمیم گرفت تا شاسی‌بلندی کوچکتر و ارزان‌تر از کاین را روانه بازار کند و در سال ۲۰۱۳ ماکان را به سبد محصولات خود اضافه کرد. ماکان در زبان ‌اندونزیایی به معنی ببر است.

مجله تخت گاز: پس از موفقیت چشمگیر کاین، پورشه تصمیم گرفت تا شاسی‌بلندی کوچکتر و ارزان‌تر از کاین را روانه بازار کند و در سال ۲۰۱۳ ماکان را به سبد محصولات خود اضافه کرد. ماکان در زبان ‌اندونزیایی به معنی ببر است. از پورشه ماکان در اتوشو لس‌آنجلس به‌دست تنیسور معروف روسی رونمایی به عمل آمد. ماکان دومین شاسی‌بلند پورشه و برادر کوچک‌تر کاین به‌شمار می‌رود و لقب نخستین کراس‌اوور ۵ نفره پورشه را به خود اختصاص داده است. پورشه برنامه دارد تا ۵۰ هزار دستگاه ماکان در هر سال تولید کند.

پورشه ماکان، شاسی بلندی کوچک اما گران!

برای کاهش هزینه‌ها، پورشه برای ساخت این مدل از پلت‌فرم مشترک MLB فولکس‌واگن استفاده کرده است. آئودی Q۵ و A۴ نیز روی همین پلت‌فرم ساخته می‌شوند. هم‌چنین ۲۰ درصد قطعات ماکان با آئودی مشترک است. ماکان به عنوان ارزان‌ترین محصول پورشه معرفی شده، اما در برخی کشورهای دنیا کمی از مدل کیمن گران‌تر است.

ماکان جوری طراحی شده تا در نگاه اول ذهن را به سوی برادر بزرگ‌ترش کاین ببرد. چراغ‌های جلو، پنجره‌های جانبی و فرم کلی خودرو شباهت زیادی با کاین دارند. چراغ‌های عقب شباهت بسیاری با چراغ‌های پورشه ۹۱۸ دارند. مکانیزم باز شدن در کاپوت در ماکان نیز با سایر محصولات پورشه تفاوت دارد. در موتور به جای اینکه بین چراغ‌های جلو و بالاتر از سپر جلو قرار بگیرد، چراغ‌های جلو و قسمت بالایی گلگیرها را نیز شامل می‌شود. هواکش‌های بزرگ روی سپر جلو نیز خبر از ذات قدرتمند این پورشه دوست‌داشتنی می‌دهند.

پورشه، ماکان را در سه مدل ۲لیتری، TURBO و S عرضه می‌کند. از مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهری این ۲ مدل، می‌توان به پروژکتورهای LED یک ردیفه در مدل S و دو ردیفه در مدل توربو اشاره کرد. هم‌چنین هواکش‌های سپر جلو، فرم مه‌شکن‌های پایین سپر جلو، دیفیوز سپر عقب و فرم اگزوزهای عقب در این ۲ مدل با یکدیگر متفاوت هستند. شایان ذکر است، مدل S به عنوان نماینده ماکان در ایران حضور دارد که البته حجم واردات آن به کشور محدودتر از رقیبی هم‌چون ب‌ام‌و X۴ است.

پورشه ماکان، شاسی بلندی کوچک اما گران!

فضای کابین پورشه ماکان مشابه کاین و پورشه ۹۱۱ طراحی شده است. از بارزترین نکات طراحی کابین می‌توان به کنسول میانی شیبدار جلو و فرمان الهام گرفته شده از مدل ۹۱۸ اشاره کرد. فضای ردیف عقب کابین به خاطر ابعاد کوچک بدنه، از کاین کمتر است و صندلی‌ها نیز بزرگی صندلی‌های کاین را ندارند. صندلی‌های جلو در مدل S، در ۸ جهت مختلف تنظیم می‌شوند. تعداد حالت‌های تنظیم صندلی‌ها در مدل توربو به ۱۸ جهت می‌رسد. صندلی‌ها و پنل درها با آلکانترا پوشانده شده‌اند. تریم PIANO BLACK برای کابین مدل S و تریم آلومینیومی برای کابین مدل توربو قابل سفارش است.

هم‌چنین در مدل توربو، سیستم صوتی BURMESTER با ۱۶ بلندگو، جای خود را به سیستم صوتی عادی در مدل S می‌دهد. فضای صندوق بار نیز نسبت به کاین محدودتر است و حجمی برابر با صندوق بار ب‌ام‌و X۴ دارد. در صندوق بار در ماکان به صورت برقی باز و بسته می‌شود. از سایر آپشن‌های این خودرو اسپرت می‌توان به تهویه مطبوع دوگانه، نمایشگر ۷ اینچی لمسی و کرنومتر روی داشبورد (در مدل‌های مجهز به پکیج اسپرت کرونو) اشاره کرد. در صورت سفارش همه آپشن‌ها، باید ۳۷۹۰۰ دلار بیشتر از قیمت خودرو پرداخت کنید. که این مبلغ بیش از نصف قیمت ماکان است!

پورشه برای ماکان ۲ پیشرانه بنزینی و یک پیشرانه دیزل در نظر گرفته است. ماکان S به عنوان مدل عرضه شده در کشور از پیشرانه‌ای مشابه پیشرانه پانامرا ۲۰۱۴ بهره می‌برد. این موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری به ۲ توربوشارژر مجهز شده است و قادر است ۳۴۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ ماکان S به ۵.۲ ثانیه می‌رسد که با استفاده از لانچ کنترل، شتاب‌گیری ظرف ۵ ثانیه انجام می‌شود. ماکان در مسیرهای صاف بسیار تیز و چابک نشان می‌دهد و از این نظر یک سر و گردن بالاتر از ب‌ام‌و قرار می‌گیرد.

پورشه ماکان، شاسی بلندی کوچک اما گران!

جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه PDK عملکرد برق‌آسا و اسپرتی دارد، اما به پای عملکرد نرم و شهری گیرباکس ۸ سرعته ب‌ام‌و نمی‌رسد. سیستم انتقال قدرت ماکان به‌گونه‌ای طراحی شده تا در حالت عادی بیشتر نیرو به چرخ‌های عقب منتقل شود. سیستم توزیع متغیر نیروی گشتاور ۴۶۰ نیوتن‌متری نیز در سواری بی‌نظیر ماکان نقش مهمی دارد. ماکان از سیستم مدیریت فعال تعلیق پورشه PASM و سیستم تعلیق تطبیق پذیر بهره می‌برد.

ارتفاع کمک فنرهای گازی ماکان در چند حالت تنظیم می‌شود و در بیشترین حالت، ارتفاع ماکان به‌اندازه ۲۳ سانتی‌متر نسبت به حالت عادی افزایش پیدا می‌ کند. سیستم PHC در مسیرهای شیبدار حرکت ماکان را کنترل می‌کند. این پورشه دوست‌داشتنی قابلیت یدک کشیدن ۲۴۰۰ کیلوگرم را دارد. ماکان بیشتر یک شاسی‌بلند زیرک و اسپرت شهری است و از نظر قابلیت‌های آفرودی به پای برادر بزرگ‌ترش کاین نمی‌رسد.

پورشه ماکان، شاسی بلندی کوچک اما گران!

متن راجع به ماکانS نوشته شده. اما مدل ۲ لیتری مجوز ورود به کشور و دریافت پلاک را دارد. به همین جهت، جدول حاوی اطلاعات مدل ۲ لیتری است.

رقبای داخلی و خارجی

Lexux NX۲۰۰T

Benz GLK

BMW X۴

پیشنهاد نهایی

ماکان یک شاسی بلند چابک و جذاب است که ظاهر منحصر به فرد و جذاب آن، توجهات زیادی را به سوی خود جلب می کند. در حال حاضر با ممنوعیت واردات بالای ۲۵۰۰ سی سی،‌تنها ماکان است که امکان پورشه سواری را به شما می‌دهد!

پورشه ماکان، شاسی بلندی کوچک اما گران!

پورشه ماکان، شاسی بلندی کوچک اما گران!

پورشه ماکان، شاسی بلندی کوچک اما گران!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جامانده

      وام 25 میلیونی هم بهش تعلق میگیره ؟

    • علی

      کیفیتش بهتر از پرایده یکیشو قسطی می خرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج