۲۵۹۷۶۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

دو چهره متفاوت بورس تهران

بورس تهران در اولین ماه پاییز دو چهره متفاوت از خود نشان داد و ابتدا با کاهش و تشدید ریزش قیمت‌ها و سپس افزایش مواجه شد.

خبرگزاری ایسنا: بورس تهران در اولین ماه پاییز دو چهره متفاوت از خود نشان داد و ابتدا با کاهش و تشدید ریزش قیمت‌ها و سپس افزایش مواجه شد.

بورس تهران در اولین ماه پاییز نیز همانند ماه‌های گذشته به روند نزولی و رکودی خود ادامه داد و با افت قیمت سهام شرکتها و افزایش زیان سهامداران مواجه شد، اما انتشار اخبار مثبت و مهم در حوزه سیاسی روند صعودی بورس و برگشت شاخص به مدار مثبت را بعد از ماه‌ها رقم زد.

به این ترتیب در ۲۱ روز معاملاتی مهر ماه، ارزش معاملات در مقایسه با شهریور، ۴۱ درصد افت کرد و از ۲۷۴۱۸ میلیارد ریال به ۱۶۱۶۱ میلیارد ریال رسید. حجم سهام معامله شده هم به دلیل بی انگیزگی سهامداران و رخوت آنها از ۱۲۳۹۳ میلیون سهم به ۹۲۱۲ میلیون سهم افت کرد و معادل ۲۶ درصد کاهش یافت.

این در حالی است که وضعیت شاخص بورس نشان می‌دهد که به دلیل تصویب اجرایی شدن برجام و همچنین رونمایی از بسته اقتصادی دولت در روزهای پایانی مهر ماه، این متغیر مهم بعد از مدتها مثبت شد و روی دیگری از خود به نمایش گذاشت به طوری که شاخص نسبت به شهریور ماه ۱۳۹۴، ۱۵۹۸ واحد برابر با ۳ درصد رشد کرد و از ۶۱۵۷۷ واحد به ۶۳۱۷۵ واحد رسید.

این اتفاق و همچنین رشد قیمت‌ها زمینه رشد ارزش بازار سرمایه را نیز فراهم کرد به طوری که ارزش بازار سرمایه در پایان مهرماه در مقایسه با شهریور ماه ۷۴۰۸۶ میلیارد ریال معادل با ۳ درصد رشد کرد و از ۲۶۴۰۲۷۴ میلیارد ریال به ۲۷۱۴۳۶۰ میلیارد ریال رسید.

همچنین براساس معاملات خرد و بلوک، در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در حدود ۱۰۱۰۲ میلیارد ریال و معادل ۵۵ درصد از کل خریدها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها ۹۶۶۷ میلیارد ریال و در حدود ۵۳ درصد از کل فروش‌ها بود. بر این اساس در این ماه حقوقی‌ها بیشتر به سمت خرید متمایل شدند و سرمایه‌گذاری خالص آنها ۴۳۵ میلیارد ریال مثبت شد.

این در حالی است که به دلیل شرایط رکودی حاکم در بورس حقیقی‌های بازار بیشتر در نقش فروشنده ظاهر شدند و ۷ هزار و ۹۸۷ میلیارد ریال معادل ۴۴ درصد خرید کرده و در مقابل ۸ هزار و ۴۲۳ میلیارد ریال معادل ۴۶ درصد فروختند؛ بنابراین حقیقی‌ها در مهر ماه ۴۳۵ میلیارد ریال پول از بازار سرمایه خارج کردند که این میزان نسبت به ماه‌های گذشته کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.

در مهر ماه در حالی P/E بازار به ۵.۶ مرتبه رسید که نسبت P//E محاسبه شده بر مبنای ارزش بازار ۲۷۹ شرکت معادل ۲۶۰۴ هزار میلیارد ریال و سود پیش‌بینی شده آنها بیش از ۴۶۵ هزار میلیارد ریال بود.

بررسی صنایع از نظر ارزش بازار نیز نشان می‌دهد که گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن ۲۸ شرکت و ارزش بازار ۷۲۷ هزار میلیارد ریال در رتبه اول قرار گرفتند و گروه بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با ۳۶۳ هزار میلیارد ریال و مخابرات با ۲۲۰ هزار میلیارد ریال بیشترین میزان ارزش بازار را به خود اختصاص دادند.

همچنین تطبیق سود (زیان) پیش‌بینی شده شرکت‌ها در این ماه نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد که تعداد ۴۰ شرکت با افزایش، تعداد ۸۱ شرکت با کاهش و مابقی شرکت‌ها برابر با ۱۸۱ شرکت، تغییری در سود (زیان) پیش‌بینی شده نداشته‌اند. سود و زیان پیش بینی شده شرکت‌ها در پایان مهرماه برابر با ۴۵۶ هزار میلیارد ریال است که نسبت به شهریور ماه معادل ۱۷ هزار میلیارد ریال کاهش نشان می‌دهد. در پایان مهر ۱۳۹۴ متوسط سود(زیان) خالص شرکت‌های بورسی به ازای هر سهم برابر با ۴۶۲ ریال بوده است.

در ضمن میزان سود تقسیم شده شرکت‌ها به تفکیک صنعت از ابتدای سال تا پایان مهرماه ۱۳۹۴ برابر ۲۶۳ هزار میلیارد ریال بوده که ۷۳ درصد درآمد (زیان) واقعی شرکت‌ها بوده است. همچنین متوسط سود نقدی برای هر سهم معادل ۳۶۴ ریال را نشان می‌دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج