جاباما
۲۶۰۱۶۴
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

جان کری با پای پياده به ديدار ظريف رفت

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، برای گفتگو اولیه درباره بحران سوریه وبرخی موضوعات دیگر ،با پای پیاده به دیدار محمد جواد ظریف، همتای ایران خود رفت.

خبرگزاری صدا و سیما: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، برای گفتگو اولیه درباره بحران سوریه وبرخی موضوعات دیگر ،با پای پیاده به دیدار محمد جواد ظریف، همتای ایران خود رفت.

شبکه خبری ۲۴ در گزارشی درباره نشست وین درباره سوریه اعلام کرد این نشست این بار با حضور وزیران امور خارجه آمریکا، روسیه ، عربستان و ترکیه و ایران برگزار شده است. مذاکرات این نشست قرار است جمعه نیز ادامه پیدا کند.اما وجه تمایز این نشست آن است که این بار ایران نیز برای شرکت در آن دعوت شده است.

جان کری در حاشیه این نشست با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به مدت نیم ساعت دیدار کرد.نکته جالب اینکه جان کری برای دیدار با ظریف با پای پیاده به محل اقامت وی رفت. درست است این اقدام جان کری حرکت کوچکی به حساب می آید اما در این گونه نشست ها معنادار است.

به نظر می رسد این دو درباره اجرای توافقنامه هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی صحبت کرده باشند که سه ماه پیش در همین هتل در وین سند آن امضا شد. همچنین بدیهی که روسای دیپلماسی ایران و آمریکا به طور مختصر و مقدماتی درباره اوضاع سوریه نیز در این دیدار گفتگو کرده باشند.

امشب قرار است وزیران امور خارجه عربستان، ترکیه ،ایران ،آمریکا و روسیه در چارچوب یک شام کاری درباره بحران سوریه در همان هتلی که توافقنامه هسته ای به دست آمد،رایزنی کنند تا شاید سرانجام بعد از چهار سال جنگ داخلی ، راه کاری برای حل بحران سوریه پیدا شود.

فعلا که آمریکایی ها در این باره ابراز خوشبینی کرده اند. چون آمریکایی ها فکر می کنند روس ها نیز به این درک رسیده اند که بحران سوریه باید از طریق سیاسی حل شود. زیرا اقدام نظامی آنها در سوریه فعلا متقاعد کننده نبوده است.

گزارشگر فرانس ۲۴ در پاسخ به سئوالی که آیا می توان نشست وین را سرآغاز روند حل دیپلماتیک بحران سوریه دانست با توجه به آنکه جان کری نیز در این باره ابراز خوشبینی کرده است گفت: چیزی که این نشست را با نشست های قبلی متمایز کرده است اینکه این بار همه کنشگران و بازیگران اصلی تاثیر گذار در بحران سوریه ، به جز نماینده حکومت بشار اسد و مخالفان آن ، گرد یک میز جمع شده اند. فعلا مشکل بشار اسد است اما دراین خصوص نیز مواضع کشورها تا حدودی تعدیل شده است. یعنی برخی از کشورها که در گذشته همیشه می گفتند شرط هر گونه گفتگو برای حل بحران سوریه ، کناره گیری اسد از قدرت است دیگر این شرط را مطرح نمی کنند.این دست کشورها می گویند درباره رفتن بشار اسد نیز می توان مذاکره کرد.

ایرانی ها و روس می گویند بشار اسد نباید از قدرت بر کنار شود زیرا وی رئیس جمهور «برگزیده» مردم سوریه است. اما این دو کشور نیز در گفتگوهایی غیر رسمی که با همتایان غربی و منطقه ای خود داشته اند به طور تلویحی گفته اند که بشار اسد احتمالا می تواند از قدرت کناره گیری کند به شرطی که اجازه داده شود وی در اختیار «دوستانش» قرار گیرد.بنابراین می بینید که مواضع بازیگران تاثیر گذار در حل بحران سوریه تا حدودی به هم نزدیک شده است. اما فعلا این آغاز کار است و در این خصوص نباید انتظار کار شاقی در پایان ساعات کاری فردا داشته باشیم. چون بحران سوریه اکنون چندین سال است که ادامه دارد، شمار زیادی کشته شده اندو دشمنی های زیادی در سوریه در طول این چهار سال جنگ به وجود آمده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      هر کس مقابل فرمان ولی زمان خودش درباره ممنوعیت مذاکره با شیطان بزرگ بایستد قطعا توسط شیطان جنایتکار و بزرگ تاریخ بشریت تکریم میشود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج