۲۶۰۴۷۸
۱ نظر
۵۴۸۸
۱ نظر
۵۴۸۸
پ

آشا محرابی، پلیس زن متفاوت

آشا محرابي بازيگر نقش سروان سارا سليم در سريال «آمين» به كارگرداني بهرنگ توفيقي است. او در اين سريال براي اولين بار بازي در نقش پليس را تجربه مي‌كند و پيش از اين نيز با حضور در مجموعه «قلب يخي» ، فضاي اكشن را تجربه كرده بود.

وب سایت بانی فیلم - شهرزاد رویائی: آشا محرابي بازيگر نقش سروان سارا سليم در سريال «آمين» به كارگرداني بهرنگ توفيقي است. او در اين سريال براي اولين بار بازي در نقش پليس را تجربه مي‌كند و پيش از اين نيز با حضور در مجموعه «قلب يخي» ، فضاي اكشن را تجربه كرده بود.

وي از سال ۱۳۶۴ در كارهاي تصويري حضور داشته و تا كنون بازيگري گزيده كار بوده و اغلب در آثار متمايزي ايفاي نقش كرده است. نقش او در سريال «آمين»‌ به عنوان پليسي متفاوت از ساير پليس هاي خانم سريال هاي اين ‍ژانر تلويزيون ديده مي‌شود.

آشا محرابی، پلیس زن متفاوت

تفاوت هاي اين نقش به لحاظ ارائه تصويری واقعي از شخصيت پليس است. در اين سريال وجوه مختلف شخصيت سروان سليم در كنار هم به تصوير كشيده شده و در واقع تنها به شخصيت اجتماعي و شغل كاراكتر اكتفاه نكرده ، بلكه به كليه زواياي انساني او از جمله عاطفه ، گذشت و مواردي ديگر توجه كرده است.

به هر روي بازي آشا محرابي در اين نقش رضايت مخاطبان را به همراه داشته است. وي در سريال هاي ديگري از جمله «آينه»‌،«مرگ تدريجي يك رويا»،«سرزمين كهن»،«تاوان» و «آشپز باشي» ايفاي نقش كرده است. همچنين علاوه بر «آمين» شنیده‌هایی درباره پیوستن او به سريال در حال پخش «كيميا» وجود دارد.

با توجه به اينكه بازيگري گزيده كار هستيد و كمتر حضور در سريال هاي ايراني را مي پذيريد،‌ چطور به «آمين» پيوستيد؟

-زمانيكه كار به من پيشنهاد شد با توجه به متن قوي اين اثر ،‌ به نظرم آمد كه متن توانايي يك درام اجتماعي - پليسي را دارد. از طرفي ديگر شخصيت پردازي فيلمنامه بسيار متفاوت از برخي ديگر آثار پليسي به نظرم آمد.

شخصيت هاي اين سريال فارغ از مثبت و منفي بودن، بعد هاي مختلف انساني را نشان مي دهد و ما شاهد بروز عواطف در كنار جديت و خشونت افراد هستيم ، در واقع شخصيت ها با ترس ها ،‌عشق ،تنفر و حس هاي مختلفي كه همه انسان ها دارا هستند ،‌در يك فضاي اكشن حضور دارند و باور پذيرند.

شخصيت پردازي «آمين» از جمله عوامل تمايز مثبت سريال ما نسبت به ساير آثار پليسي شده است، چرا كه اين ويژگي منجر به باور پذيري بيشتر است.

به جز فيلمنامه من علاقه زيادي به ژانر اكشن داشته ام و تا كنون در نقش پليس بازي نكرده بودم ، در نتيجه حضور در اين سريال به عنوان تجربه جديد با فيلمنامه اي خوب برايم جذاب شد و در اين سريال بازي كردم.

كارگرداني اين اثر از ابتدا تا پايان سريال دچار تغييراتي شده ،‌شما توسط كدام كارگردان انتخاب شديد و كدام يك در ارتباط با نقش شما تأثير بيشتري داشته اند؟

-من از طرف منوچهر هادي كه كارگرداني ابتداي سريال را بر عهده داشت ، براي حضور در سريال «آمين» انتخاب شدم، البته پيش از اين با آقاي نوروز بيگي در سريال«آشپزباشي» همكاري داشتم و حضور او به عنوان تهيه كننده سريال در انتخاب من براي اين نقش و پذيرفتن كار از طرف من ، بي تأثير نبوده است.

حضور من در اين سريال از نخستين روز تصوير برداري و سكانس گلفروشي آغاز شد. بعد از تغيير كارگردان و حضور آقاي توفيقي نيز تاثير هر يك از آن ها در بازي من ۵۰ درصد بوده است.

آشا محرابی، پلیس زن متفاوت

شخصيت سروان سارا سليم به عنوان پليسي متفاوت از سريال هاي اين ژانر ديده مي‌شود،‌اما همچنان مثل همه آثار پليسي محوريت عمليات ها بر دوش پليس هاي مرد ديده مي‌شود.

-نه من موافق نيستم. بعد از پخش اين سريال خيلي ها از من مي پرسند ، مگر پليس هاي زن چنين كارهايي را هم انجام مي‌دهند. به نظرم در اين سريال حضور پليس زن پر رنگ تر از تجربه هاي پيش از خود بوده است.

از طرفي ديگر بازيگر به اندازه اي كه فيلمنامه به او اجازه مي دهد ،‌قدم بر مي دارد ، اما به نظرم فعاليت ها و حضور پليس زن در اين سريال بسيار پر رنگ تر از ساير آثار پليسي است.

در اين سريال شخصيت سارا سليم در عين به تصوير كشيدن فردي جدي، بخش هاي عاطفي يك زن را به همراه داشته است. اين مسئله همانطور كه گفتيد تأثير خوبي در باور پذيري دارد. اين بعد از شخصيت سارا سليم تنها در فيلمنامه وجود دارد و يا اينكه شما هم ايده اي در اين باره داشته ايد؟

-اول اين را بگويم كه ما زن و مرد نداريم.همه آدم ها به موازات شخصيت اجتماعي خود شخصيت عاطفي هم دارند. سارا سليم نيز در عين اينكه اين چالش ها را دارد همچنان بايد به حرفه اش بپردازد.

افراد در حين كار اجتماعي بعد عاطفي وجودشان را به همراه دارند و تنها به كنترل آن مي پردازند، نه اينكه به طور كلي منكر اين بخش از وجودشان بشوند. متأسفانه در سريال هاي پليسي ديگر ما بخش هاي مختلف شخصيت پليس ايراني را نمي بينيم.

در «آمين» ما شاهد وجوه عاطفي شخصيت سرهنگ سليم به عنوان پليس مرد هستيم و اين خود از ظرافت هاي فيلمنامه سريال بوده است. من تنها بر حسب فيلمنامه پيش رفته ام و اين بخش از شخصيت سارا سليم مطابق با فيلمنامه شكل گرفته است.

اينكه امروز پليس تنها اسلحه بكشد وبراي مخاطب باور پذير نيست. ما همچنين قدرت حريف را نشان داده ايم تا بتوانيم پيروزي پليس را دلنشين تر كنيم. مخاطب در آمين پليس را به همراه دغدغه هاي انساني اش مي بيند.

در بعضي بخش ها انگيزه سارا سليم عاملي بين مسئوليت و انتقام حس مي‌شود. در سكانسي مي بينيم كه او تصميم به كشتن قاتل پدرش دارد. درباره اين چالش توضيح دهيد.

-اين چالشي است كه همراه اين دختر پيش مي رود و البته تنها درباره همايون تمدن اين حس را دارد و ما شاهد كمك كردن و مسئوليت پذيري كاراكتر در قسمتي كه پرستار دچار خطر شد بوده ايم ، اما اين ضعف نسبت به كشته شدن پدرش از عواملي است كه حس دروني دختر به پدرش را ياد آور مي‌شود.

همچنين اين مسئله منجر شده تا عموي او مانع حضور سارا سليم در عمليات ها شود. از طرفي ديگر مي بينيم كه سارا سليم با وجود اينكه مي توانست تمدن را بكشد ، اما براي دستيابي به ديگر جنايتكاران از اين انتقام صرفه نظر مي‌كند. اين همان كنترل حس هاي انساني به لحاظ شخصيت اجتماعي است.

آشا محرابی، پلیس زن متفاوت

در بخش ديگري از سريال شاهد تزريق ماده اي براي اعتراف گرفتن از سروان سليم هستيم، اما هيچ توجيهي درباره اين ماده حيواني براي اعتراف گرفتن از انسان ايجاد نمي شود و قصه توضيح منطقي به مخاطب ارائه نمي دهد.

-به هر حال آنچه مسلم است، كاركرد اين ماده به عنوان عامل از بين برنده هوش و حواس انسان است. من تنها در همين حد درباره اين ماده مي دانم و فكر مي كنم براي يك كار نمايشي اطلاعات در همين حد كافي است.

بعد از تزريق اين ماده به سارا سليم، باز هم نام اصلي را از زبان او نمي شنويم و به جاي اسم حامد اسم برديا را به زبان مي آورد كه به حس مسئوليت پذيري و مقاومت سارا سليم اشاره مي‌كند.

بعضي از نقد ها اشاره به بازي و چهره پر از زنانگي شما و تناقض با تصور ذهني مخاطب از پليس ايراني دارد.به طور مثال نگاه و واكنش سارا سليم بعد از ديدن همسرش كه گروگان گرفته شده بود از جمله آن بازي هاي زنانه است.

-در بخش هايي كه مربوط به زندگي خصوصي اين زن مي‌شود، ‌قطعاً عاطفه و زنانگي او برجسته مي‌شود. در بخشي كه اين زن وشوهر يكديگر را در آن وضعيت مي بينند و واكنش مي‌دهند، ‌در واقع ما اشاره به همين جنبه هاي درام اجتماعي - پليسي داريم.

مخاطب در بخش هاي گروگان و يا شكنجه شدن توسط گروه تبهكار چنين چيزي نمي بيند. سارا سليم با وجود همه مشكلات عاطفي و مسائل شخصي در حين انجام مأموريت با همه وجود اقدام مي‌كند.

در يكي از صحنه ها برگه آزمايشي توسط سارا سليم در قرآن ديده مي‌شود ، اما توضيح بيشتري نمي گيريم. به هر حال تنها حس مي كنيم كه او باردار است. علت توضيح ندادن اين مسئله چيست و آيا ارتباطي به مميزي و محدوديت در پخش داشتيد؟

-من توضيحي درباره اين بخش نمي دهم و شما را به آقاي سعدونديان ارجاع مي دهم. در واقع نكته تيز بينانه اي است، اما ارتباط به من ندارد. در كل يك مسئله اي را به شما توضيح مي دهم ،‌هيچ بازيگري به جز انتخاب و ايفاي نقش تأثير بيشتري در كار ها ندارد.

قطعاً بازيگر هم نظراتي ارائه مي دهد ، اما چندان تأثير گذار نخواهد بود و مسائل اين چنيني مربوط به بازيگر نيست و با عرض پوزش من پاسخي به اين سؤال نمي دهم.

سخت ترين سكانس اين اثر براي شما كدام بوده است؟

-در كل حضور در اين سريال تجربه سختي بود. قسمتي كه ما به دويدن و تعقيب بهناز جعفري روي پله هاي برقي در مركز تجاري مشغول بوديم و چادر به تن داشتيم ، واقعاً صحنه سختي بود.

از نظر فيزيكي فشار زيادي روي من بود و تصوير برداري آن صحنه دو روز طول كشيد ، اما خروجي كار بسيار كوتاه بود و بخش هاي اندكي از بازي ما پخش شد

آشا محرابی، پلیس زن متفاوت

تغيير كارگردان در كل سريال چه تأثيري داشته است؟

-به نظر من تغيير كارگردان با درايت بخش مونتاژ و با توجه به حضور مستمر آقاي سعدونديان در كنار تدوينگران، دليلي بر مرتفع شدن مشكلات ناشي از تغيير حضور دو كارگردان مختلف شد. خوشبختانه هيچ كس تا كنون مدعي دو دست بودن كار ما نبوده است.

از طرفي ديگر براي من اين اتفاق بي حسن نبوده است. من با حضور در يك كار تجربه همكاري با دو كارگردان را بدست آوردم. هر دو كارگردان واقعاً زحمت كشيدند و من از همكاري با آن ها بسيار خوشحال هستم.

بازي در كنار داريوش فرهنگ چطور بوده است؟

-خدا را شكر چينش و بازي بازيگران به نظرم خوب بوده و حضور همه عوامل در كنار هم توانست خروجي مطلوبي ايجاد كند. بازي در كنار آقاي فرهنگ هم تجربه خوبي بوده است.

كليت سريال از نظر شما به عنوان بازيگر سريال «آمين» چطور است؟

-به نظرم «آمين» در مجموع ارتباط خود را با مخاطب بر قرار كرده و اين مهمترين اتفاق است. از جمله افرادي هستم كه معتقدم اگر كل كار هنري را به عنوان يك پازل در نظر بگيريم، تكه آخر همان رضايت مخاطب خواهد بود.

بازخوردها همچنين خوب بوده در قسمت اول تا سوم قصه براي مخاطب پيچيدگي داشته و بعد از آن هم هيجاني براي به دنبال كشيدن مخاطب را داشته است.

خيلي از مخاطبان به من مي گويند اين سريال كوتاه است و اي كاش طولاني تر ساخته مي شد. در كل بازخوردها بسيار عالي بوده و با توجه به اينكه پروژه سختي براي همه ما بود ، اما بازخوردهاي مثبت توانسته خستگي را از وجودمان بيرون كند.

شما در سريال «كيميا» هم حضور داريد؟ در همه سايت ها اين چنين منتشر شده است.

-خير. صحبت هايي براي حضور در سريال «كيميا» بر قرار شد و حتي قرار داد هم داشتم ، اما به لحاظ كاري نتوانستم مشكل بر خوردم و نتوانستم در اين سريال بازي كنم.

آشا محرابی، پلیس زن متفاوت

پيش از اين تجربه هاي تئاتري زيادي داشته ايد. در حال حاضر مشغول بازي در نمايش جديدي نيستيد؟

خير. تا كنون پيشنهاد هاي تئاتري من تطابق با برنامه هاي ديگرم نداشته است. در حين كارهاي ديگر پيشنهاد هايي ارائه شده و من امكان حضور بر صحنه را طي اين چند وقت نداشته ام.

در حوزه تصوير چطور؟

-در حوزه تصوير به تازگي مشغول يك كار سينمايي به نام «دو لكه ابر»‌ به كارگرداني مهرشاد كارخاني بودم و فيلمبرداري تمام شده است. همچنين در فيلم سينمايي «آشوب» به كارگرداني كاظم راست گفتار نيز حضور داشته ام.

در بخش تلويزيون براي تله‌فيلم و آثار شبكه نمايش خانگي پيشنهاد داشته ام ، اما كارها را دوست نداشتم و درباره تله‌فيلم از نظر مالي به نتيجه و توافق نرسيدم. براي حضور در سريال ها نيز پيشنهاد مقبولي ندارم.
صحبت ديگري هم داريد ، بفرماييد؟

-ما آدم ها فارغ از حرفه مان چه قصاب ،‌بازيگر ، ورزشكار، معلم و پزشك باشيم، همه داراي وجوه مختلف شخصيتي هستيم و در كنار شغلمان زندگي شخصي و عاطفه داريم.

در نهايت به طور ويژه به سارا سليم در سريال «امين» اشاره مي كنم و مي گويم كه او با وجود حس و امكان انتقام از قاتل پدرش به خاطر دسترسي به ساير تبهكاران او را نمي كشد و يا در عين اقدام هاي جدي پليسي بخش هاي عاطفي وجودش بر انگيخته مي‌شود ،‌اما آن ها را بنا به شرايط كنترل مي‌كند و اين حس درباره همه ما صادق است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      متاسفم برا بودجه مملكت كه صرف چنين سريالهاي ميشه كه بيشتر شبيه يه سريال طنزه تا پليسي

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج