جاباما
۲۶۰۶۳۵
۱ نظر
۵۰۲۸
۱ نظر
۵۰۲۸
پ

مقایسه تویوتا یاریس و سابرینای چینی

تویوتا یاریس به عنوان یکی از کم‌مصرف‌ترین و ارزان‌ترین هاچ‌بک‌های تویوتا شناخته می‌شود. در چند سال اخیر، از میان هاچ‌بک‌های گوناگون تویوتا، تنها پای یاریس به ایران باز شده است.

مجله تخت گاز:

یاریس

تویوتا یاریس به عنوان یکی از کم‌مصرف‌ترین و ارزان‌ترین هاچ‌بک‌های تویوتا شناخته می‌شود. در چند سال اخیر، از میان هاچ‌بک‌های گوناگون تویوتا، تنها پای یاریس به ایران باز شده است. البته تجربه نشان داده مقبولیت مدل سدان یاریس در ایران، بیشتر از مدل هاچ‌بک است و همواره حجم واردات مدل هاچ‌بک محدودتر از مدل سدان بوده. جدیدترین محصول وارداتی تویوتا به ایران و یکی از جدیدترین مدل‌های تویوتا، نسل چهارم یاریس است.

یاریس ۲۰۱۵ جایگزین مدل قبلی خود شده است و با کد اتاق 150XP شناخته می‌شود. هم‌چون نسل جدید کرولا، یاریس جدید نیز در 2 نسخه ویژه اروپا و آمریکا و نسخه مخصوص خاورمیانه تولید می‌شود. این از نظر طراحی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و از آنجایی که ایرتویا خودروهایش را از امارات وارد ایران می‌کند، مدل وارد شده به کشور از نوع ویرایش خاورمیانه است که بر پایه تویوتا VIOS شکل گرفته است.

مقایسه تویوتا یاریس و سابرینای چینی

طراحی یاریس جدید در قسمت جلو شباهت زیادی با محصولات لکسوس دارد و جلو پنجره‌اش گواه این مساله است. چراغ‌های بزرگ و متعجب عقب نیز فرم جالبی دارند و تقریبا روی ستون‌های عقب قرار گرفته‌اند. طراحی کابین یاریس جدید مشابه کابین نسل سوم مدل سدان است. چیدمان کابین و کنسول جلو در یاریس جدید، عامه‌پسندتر از مدل‌های قبلی یاریس است و به هیچ‌عنوان گیج‌کننده و شلوغ نیست.

کیفیت متریال کابین در سطح معمولی قرار دارد. البته فراموش نکنید که با یک هاچ‌بک ارزان‌قیمت در بازارهای جهانی طرف هستید، پس نمی‌توان انتظار کیفیت محصولات لوکس‌تر تویوتا را از یاریس داشت. البته دوام متریال و مونتاژ قطعات هم‌چون سایر محصولات تویوتا قابل‌اعتماد است. هم‌چون سایر محصولات تویوتا، یاریس جدید نیز از کمبود امکانات نسبت به رقبا رنج می‌برد و حتی از تنظیم برقی صندلی‌ها و ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای نیز در این هاچ‌بک کوچک خبری نیست.

وقتی که نگاهی به چرخ‌های عقب می‌اندازید و ترمز کاسه‌ای عقب را مشاهده می‌کنید، ناامیدی‌تان از یاریس دوچندان می‌شود. این در حالی است که حتی ۲۰۶ تیپ ۵ نیز از ترمز دیسکی عقب بهره می‌برد. صندلی ردیف عقب قابلیت تاشدن دارد تا در صورت نیاز، فضای بیشتر برای بار در اختیار باشد. روی صندلی‌های جلو مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمی‌شود، اما در صندلی‌های نیمکت مانند عقب احساس راحتی به‌اندازه صندلی‌های جلو نیست و فضای محدود پا و سر برای افراد قدبلند آزاردهنده است.

مقایسه تویوتا یاریس و سابرینای چینی

یاریس جدید از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری VVTI برخوردار است. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ با کد NZ FE۱ شناخته می‌شود و قادر است ۱۰۷ اسب‌بخار قدرت تولید کند. عملکرد گیرباکس ۴ سرعته اتوماتیک یاریس جذابیت چندانی ندارد، اما برای مصارف داخل شهر کافی به نظر می‌رسد. از پیشرانه کوچک یاریس نیز نمی‌توان انتظار عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و مصرف بسیار پایین آن، کم‌تر پای صاحب‌اش را به پمپ بنزین‌ها باز می‌کند.

تعلیق یاریس در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع پیچشی. سواری یاریس در کل نرم و بی‌صداست، اما گه‌گاهی تکان‌ها به کابین نفوذ می‌کنند. یاریس جدید رقبایی نظیر کیا ریو جدید و هیوندای i۲۰ را در مقابل خود می‌بیند و باید گفت از نظر جذابیت‌های کابین و فهرست امکانات یک رده پایین‌تر از آنها قرار دارد.

رقبای داخلی و خارجی

Mitsubishi Mirage

Kia rio

Hyundai i۲۰

پیشنهاد نهایی

یاریس جدید هاچ بک جمع و جور، کم مصرف و مناسب شهرهای شلوغ و علی الخصوص، خانم های راننده است. البته با خرید یاریس جدید باید صابون کمبود امکانات نسبت به رقبای پر زرق و برق کره ای را به تن بمالید، در عوض یک محصول از برند خوش نام ژاپنی را سوار می شوید.

مقایسه تویوتا یاریس و سابرینای چینی

مقایسه تویوتا یاریس و سابرینای چینی

مقایسه تویوتا یاریس و سابرینای چینی


سابرینا

شاید این روزها هاچ‌بکی شبیه به بنز کلاس B توجه شما را در خیابان‌ها به سوی خود جلب کرده باشد و چندان دور از انتظار نیست که بسیاری آن‌را با بنز Bکلاس اشتباه بگیرند. نماینده جدید چینی‌ها در ایران، بایک سابرینا نام دارد که توسط شرکت دیارخودرو مونتاژ و عرضه می‌شود. شرکتی که پیش از این خودروهایی نظیر وانت وینگل و وانت DEER را به بازار کشور معرفی کرده. بایک سابرینا در 2 مدل هاچ‌بک و صندوق‌دار عرضه می‌شود، که با توجه به فاصله زیاد سابرینای هاچ‌بک از سابرینا صندوق دار، در زمینه زیبایی، پیش‌بینی می‌شود مدل هاچ‌بک مقبولیت بیشتری در بازار ایران داشته باشد.

همان‌طور که اشاره کردیم، بایک سابرینا که با کد 150E شناخته می‌شود، از نظر طراحی شباهت‌های بسیار زیادی با نسل اول بنز کلاس B دارد. علت این شباهت را می‌توان در شاسی مشترک این خودرو با اسمارت ۴در جست‌و‌جو کرد. هم‌چنین از این نکته غافل نباشیم که شرکت بایک محصولات خود را با همکاری شرکت‌هایی نظیر بنز و هیوندای تولید می‌کند.

مقایسه تویوتا یاریس و سابرینای چینی

به دلیل شباهت این خودرو با بنز کلاس B، نمی‌توان به طراحی آن ایراد آن‌چنانی وارد کرد و بی‌انصافی نیست اگر سابرینا را به عنوان یکی از خوش‌ساخت‌ترین و خوش‌قیافه‌ترین چینی‌های وارد شده به کشور خطاب کنیم. چراغ‌های جلو و عقب از ابعاد مناسبی برخوردار هستند و طراحی تمام حجم‌ها و خطوط روی بدنه حساب‌شده و هماهنگ انجام گرفته. پس سابرینای ۶۰ میلیونی می‌تواند برای کسانی که از طراحی تکراری هاچ‌بک‌های وطنی هم‌چون ۲۰۶ و ۲۰۷ خسته شده‌اند، انتخاب جذاب و متفاوتی باشد.

با نشستن در کابین سابرینا، همان شباهت نمای ظاهری با بنز کلاس B قابل تشخیص است. البته این مساله را باید به فال نیک گرفت، چراکه شباهت کابین با محصولات قدیمی بنز باعث شده برخلاف سایر خودروهای چینی، شاهد ارگونومی و طراحی قابل قبولی در کابین سابرینا باشیم. مهم‌ترین برگ‌برنده سابرینا نسبت به سایر هاچ‌بک‌های موجود در کشور، فضای کابین جادار و راحت آن است. چراکه در ردیف عقب به لطف فرم منطقی طراحی بدنه، فضای جاداری در اختیار است.

البته خشکی صندلی‌ها در طولانی‌مدت کمی خسته‌کننده خواهد شد، اما راحتی و کیفیت صندلی‌ها در مجموع مناسب است. فرمان خوش‌دست است و زیبا طراحی شده، اما محل نامناسب و نامتقارن دکمه‌های روی آن کمی از زیبایی‌اش کاسته است. به لطف شیشه‌های بلند و ابعاد مناسب بدنه، میدان دید مناسب است و کنترل سابرینا در خیابان‌های پرترافیک کار دشواری نخواهد بود. کیفیت متریال به‌کار رفته داخل کابین نسبت به سایر خودروهای چینی یک سروگردن بالاتر است و از این جهت، سابرینا جهش بزرگی را تجربه کرده. پس با این وجود به نظر می‌رسد سابرینا دیرتر از سایر هم‌وطنانش به سر و صداهای اضافی بیافتد!

مقایسه تویوتا یاریس و سابرینای چینی

سابرینا از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با کد ۹۱A بهره می‌برد که قادر است ۱۱۲ اسب‌بخار قدرت تولید کند. از این نظر سابرینا در کنار رقبایی هم‌چون تندر ۹۰ اتوماتیک و ۲۰۶ اتوماتیک قرار می‌گیرد. شتاب سابرینا قابل‌قبول است و عملکرد جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک مناسب و هماهنگ با موتور به نظر می‌رسد. البته رانندگی با این هاچ‌بک چینی نسبتا خالی از هیجان است. یکی دیگر از نقاط قوت سابرینا در بحث فنی و سواری، تعلیق و سواری بسیار نرم این خودرو است.

در کابین سابرینا خبری از کوبش‌های رایج در هاچ‌بک‌های کوچک نیست و نرمی زیاد باعث شده تا شاهد حرکات مواج بدنه باشیم. علی‌رغم تعلیق بسیار نرم، سابرینا به لطف بهره‌گیری از شاسی مرسدس‌بنز، از هندلینگ قابل توجه و فوق‌العاده‌ای برخوردار است که از این نظر یک پله بالاتر از رقیبی هم‌چون ۲۰۶ قرار می‌گیرد. البته ترمزهای سابرینا در جلو دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای هستند، که از نظر قدرت ترمز به پای ترمزهای قوی تندر و یا ۲۰۶ نمی‌رسند.

رقبای داخلی و خارجی

MG ۳

MVM ۳۱۵H

Brilliance H۳۲۰

پیشنهاد نهایی

سابرینا در مجموع یک هاچ‌بک قابل‌قبول و مناسب است که نسبت به سایر چینی‌ها پیشرفت‌ چشم‌گیری داشته. البته این خودرو نیز هم‌چون سایر هم‌وطنانش از بازار دست‌دوم نامناسب و استهلاک بالا رنج می‌برد و با آمدن رقبای تازه نفس، عرصه بر او تنگ شده است.

مقایسه تویوتا یاریس و سابرینای چینی

مقایسه تویوتا یاریس و سابرینای چینی

مقایسه تویوتا یاریس و سابرینای چینی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عاشق تویوتا

      هیچوقت یک ماشین چینی با یک تویوتا اصیل مقایسه نکنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج