۲۶۰۷۷۴
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

پیروزی به هر قیمتی!

برخی ورزشکاران برای کسب پیروزی،‌ دست به هر کاری می‌زنند؛ از توهین به حریف تا ضربه زدن به او.

خبرگزاری ایسنا: در جهانی زندگی می‌کنیم که برخی افراد برای کسب منفعت یا رسیدن به جایگاه و رتبه بالاتر، رقیب یا همکار خود را کنار می‌زنند. آنان این راه را بهترین روش می‌دانند چون به چیزی که می‌خواهند سریع‌تر دست پیدا می‌کنند. متاسفانه این موضوع در دنیای ورزش نیز وجود دارد. برخی از ورزشکاران با کنار زدن رقیب‌شان یا ناتوانی در کنترل خشم‌شان صحنه های غیر ورزشی را به وجود می آورند.

پیروزی به هر قیمتی!

حرکت یکی از موتورسوارن در مسابقات هفته گذشته موتوجی‌پی مالزی سر و صدای زیادی به راه انداخت. مدافع عنوان قهرمانی، والنتینو روسی، رقابت نزدیکی با مارک مارکس داشت که این موضوع باعث شد راه برای خورخه لورنسو اسپانیایی باز شود تا بتواند راحت‌تر در مسیر کسب مقام نخست قرار بگیرد. روسی ایتالیایی از این موضوع آگاه شد و نتوانست بر اعصابش مسلط شود و با وارد کردن ضربه‌ای به مارکس، او را از پیست خارج کرد. حرکت غیر ورزشی موتورسوار ایتالیایی برای جا نماندن از کورس قهرمانی، موجب شد تا سه امتیاز از او کسر شود و درموتوجی‌پی والنسیا نیز به عنوان آخرین موتورسوار در خط آغاز، مسابقه‌اش را آغاز کند.

اما دنیا بارها شاهد چنین صحنه‌های غیر ورزشی بوده است. یادگاری‌های زشتی که از جانب برخی از مشهورترین و محبوب‌ترین ورزشکاران بر جای مانده است. مایک تایسون و اواندر هالیفیلد، دو بوکسور سنگین وزن جهان که رقبای سرسختی هم بودند، در بیست و هشتم ژووئیه ۱۹۹۷ با یکدیگر رقابت کردند، مسابقه‌ای که در یاد همه ماند. در راند اول، هالیفیلد به دلیل وارد آوردن ضربه‌های متعدد سر به حریفش، جریمه شد. بازی در راند سوم در حال پیگیری بود که تایسون به هالیفیلد نزدیک شد و گوشش را گاز گرفت. این حرکت غیر اخلاقی تایسون، تاریخ بوکس را لکه‌دار کرد. او محکوم به پرداخت سه میلیون دلار شد. تلویزیون، صدها صفحه از نشریات و حتی بخشی از نمایش‌های تئاتر به این موضوع پرداختند و جیب بعضی‌ها از این طریق، پر از پول شد. یک سال پس از این اتفاق، تایسون در چهار بازی، متحمل سه شکست شد و اعلام کرد دیگر نمی‌تواند به این حرفه ادامه دهد. در سال ۲۰۰۴ هالیفیلد او را بخشید.

فینال جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان بین تیم‌های فرانسه و ایتالیا برگزار شد. در دقیقه ۱۰۸، زین الدین زیدان، یکی از بهترین بازیکن‌های جهان، پر سر و صداترین خداحافظی از دنیای فوتبال را رقم زد. مارکو ماتراتزی، مدافع ایتالیا بارها در این بازی پیراهن زیدان را کشید. بازیکن شماره ۱۰ فرانسه عصبانی شد و به او گفت: اگر پیراهنم را می‌خواهی در پایان بازی آن را به تو می‌دهم ولی ماتراتزی به زیدان توهین کرد و هافبک فرانسه، پیش چشم میلیون‌ها بیینده، پاسخ این توهین را با زدن ضربه سر به سینه مارکو داد. داور زیدان را با کارت قرمز مستقیم از بازی اخراج کرد تا یکی از پنج بازیکن برتر جهان، با حرکتی غیر ورزشی از فوتبال خداحافظی کند. این دومین بار بود که زیدان در جام جهانی از زمین اخراج می‌شد. هافبک فرانسوی در طول دوران بازیگری‌اش، ۱۴ بار کارت قرمز دریافت کرد. زیدان یک سال بعد از بزرگان و کودکان عذرخواهی کرد اما هیچ‌گاه از کاری که مقابل ماتراتزی انجام داده بود، ابراز پشیمانی نکرد. در سال ۲۰۱۲ هنرمندی به نام عادل عبدالصمد،‌ مسجمه بزرگی از این صحنه ساخت و ماتراتزی هم آن اتفاق را را روی پایش تتو کرد.

مسابقات فرمول یک نیز شاهد صحنه‌های غیر ورزشی زیادی بوده است که مایکل شوماخر در خلق این تصاویر زشت از دیگران پیشی گرفته است. سال ۱۹۸۹ و در مسابقات جایزه بزرگ ژاپن، رقابت شدیدی میان آلن پروست فرانسوی و سنا برزیلی وجود داشت. هفت دور مانده به پایان مسابقه، پروست ضربه‌ای را به حریفش وارد کرد و باعث خروج هر دو راننده از پیست شد و در نهایت، قهرمانی جهان به پروست رسید. چند سال بعد، در آخرین مسابقه فرمول یک سال ۱۹۹۴ در آدلاید استرالیا، میان دیمون هیل و شوماخر نیز رقابت نزدیکی وجود داشت. هیل سریع‌تر دور می‌زد، راننده آلمانی برای متوقف کردن رقیبش ضربه‌ای به او زد تا هر دو ماشین از پیست خارج شوند. در نهایت، شوماخر با یک امتیاز بیشتر به عنوان قهرمانی رسید اما این پایان حرکت‌های غیر ورزشی راننده مشهور آلمانی نبود. او برابر ژاک ویانوف هم تلاش کرد تا از این طریق، حریفش را متوقف کند ولی موفق نشد و این حرکت، علاوه بر اینکه مانع از قهرمانی‌اش شد، کل امتیازات یک فصلش را نیز از دست داد. در سال ۲۰۰۶ مسابقات موناکو فرانسه، در دور پایانی در حالی که شوماخر از رقیبش فرناندو آلونسو اسپانیایی پیش بود، در پیچ اسکاس، اتومبیلش را متوقف کرد تا دیگر رانندگان نتوانند با سرعت بالا دور بزنند. حرکت شوماخر موجب اعتراض تیم رینالت شد. آلونسو علاوه بر عنوان مقام نخست این مسابقات، برای دومین سال پیاپی به قهرمانی جهان دست پیدا کرد.

لوییس سوارس، مهاجم اروگوئه‌ای نیز در برخی از بازی‌ها، حریفانش را گاز گرفته است. در سال ۲۰۱۰ و زمانی که سوارس در آژاکس بازی می‌کرد، بازیکن تیم آیندهوون را گاز گرفت و از هفت بازی محروم شد. او در دیدار تیم‌های لیورپول و چلسی دوباره این کار را تکرار کرد و این بار برانیسلاو ایوانوویچ را گاز گرفت. سوارس ۱۰ بازی از همراهی تیمش محروم شد. سومین حرکت او که از همه مشهورتر است، در آخرین جام جهانی برگزار شده اتفاق افتاد. در آن دیدار که تیم‌های اروگوئه و ایتالیا به مصاف هم رفته بودند، سوارس کتف جورجو کیه‌لینی را گاز گرفت که این حرکت، در دنیای فوتبال، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی سر و صدای زیادی به پا کرد. سوارس از ۹ بازی ملی و چهار ماه از هرگونه فعالیت مربوط به فوتبال محروم شد. بارسلونا در تابستان آن سال، سوارس را خرید و برای مانع شدن از تکرار احتمالی این اتفاق، سوارس را نزد روانشناس برد. مهاجم بارسلونا بارها از حرکت خود بر روی کیه‌لینی ابراز پشیمانی کرده است.

بسکتبال NBA نیز شاهد صحنه‌های غیر ورزشی بوده است. در سال ۱۹۹۱ در دیدار تیم‌های دیترویت و یوتاجاز، کارل مارون برای متوقف کردن بازیکن دیترویت با آرنجش ضربه محکمی به صورت عیسی توماس زد و موجب مصدومیتش شد. صورت تایسون ۴۰ بخیه خورد. سال ۲۰۰۴ نیز تیم‌های ایندیان پیسرس و دیترویت پیستون به مصاف هم رفتند و در جریان آن بازی، درگیری میان رون آرتست و بن والک با هم درگیر شدند. بازیکنان هر دو تیم با یکدیگر دعوا کردند و در ادامه، این درگیری به سمت تماشاگران نیز کشیده شد. در نهایت ۹ بازیکن از هر دو تیم محروم و ۱۱ میلیون دلار جریمه شدند.

در همین سال و در ورزشی دیگر، دنیا بار دیگر صحنه‌ای غیر ورزشی به خود دید. در مسابقات هاکی روی یخ، تیم‌های ونکوور کانوک و کولورادو آوالانچ به مصاف یکدیگر رفتند که در آخرین دور، برتوزی پس از اینکه به سر استیو مور ضربه زد و موجب بیهوش شدن او شد، روی بازیکن حریف افتاد. سه مهره مور شکست و صورتش به دلایل سایش با یخ دچار پارگی شد، همچنین به مغزش آسیب رسید. این مصدومیت‌ها باعث شد تا او از دنیای هاکی خداحافظی کند. برتوزی نیز تنها از ۲۰ بازی محروم شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج