۲۶۰۸۴
۱۲ نظر
۵۰۰۴
۱۲ نظر
۵۰۰۴
پ

خشم ایرانی علیه اپل

فروشنده وقتی شنیده که او با دوستش فارسی صحبت می کند از فروختن آی پد به او خودداری کرده است. فروشنده با قاطعیت گفت که این جزو سیاست های شرکت اپل است که به هیچ کس از ایران کالایی نفروشد.

خشم ایرانی علیه اپل

هفت صبح: شرکت اپل اگرچه توانسته است با ابداعات خود در عرصه تکنولوژی کامپیوتر و موبایل همواره جهانی را انگشت به دهان بگذارد و پیشرو باشد اما چندان در ارتباط با مشتریان و رعایت موازین اخلاقی سابقه خوشی ندارد.

از بی اعتنایی به مشکلاتی که کاربران آی فون با آن برخورد می کنند تا به استثمار کشیدن کارگرانی کم سن و سال با حداقل دستمزد و مزایای شغلی در کارخانه های برون مرزی اش. به تازگی هم خبری در وب سایت های خبری توجه مردم جهان و به ویژه مردم کشورمان را به خود جلب کرد که از خودداری یکی از فروشگاه های این شرکت در جورجیای آمریکا از فروش آی پد به یک دختر جوان 19 ساله ایرانی - آمریکایی با نام سحر ثابت حکایت داشت.

سحر که شهروند آمریکاست در مصاحبه با تلویزیون WSBTV در حالی که به سبب تحقیر شدن در فروشگاه اپل اشک در چشمانش حلقه زده بود، گفت: «بسیار دردناک و بسیار شرم آور بود. راستش با چشمانی پر از اشک از فروشگاه بیرون آمدم.»

او می گوید فروشنده وقتی شنیده که او با دوستش فارسی صحبت می کند از فروختن آی پد به او خودداری کرده است اما ماجرا به همین جا ختم نشد و وقتی گزارشگری از این شبکه به همراه ثابت به همان فروشگاه مراجعه کرد با پاسخی مشابه مواجه شد؛ فروشنده با قاطعیت گفت که این جزو سیاست های شرکت اپل است که به هیچ کس از ایران کالایی نفروشد.

گزارشگر مذکور مکالمه فوق را با دوربین گوشی همراهش ضبط و در اینترنت منتشر کرد؛ ویدئویی که به سرعت واکنش ایرانیان مقیم آمریکا و ایرانیان دیگر در کشور و سایر نقاط جهان را در پی داشت که از این رفتار اهانت آمیز و نژادپرستانه شرکت اپل به خشم آمده اند.

خشم ایرانی علیه اپل

سحر ثابت شهروند آمریکاست و در حال حاضر در دانشگاه جورجیا درس می خواند و می گوید که می خواسته این آی پد را به دوستش که در ایران زندگی می کند هدیه دهد. ثابت می گوید وقتی به فروشنده گفته که ایرانی است او گفته که نمی تواند این محصول را به او بفروشد و افزوده است: «کشورهای ما روابط بدی با هم داشته اند.»

سپس فروشنده ای برگه ای را نشان ثابت داده است که سیاست های اپل روی آن نوشته شده بود. روی برگه نوشته شده بود: مقصدهای ممنوعه ایالات متحده آمریکا تحریم های کاملی علیه کوبا، ایران، کره شمالی، سودان و سوریه دارد. صادرات، صادرات دوباره، فروش یا عرضه مستقیم یا غیرمستقیم هر کدام از دستگاه ها، نرم افزارها، تکنولوژی ها (شامل داده های تکنیکی) یا خدمات اپل از ایالات متحده یا توسط یک شهروند ایالات متحده در هر کجای دنیا که باشد، به یکی از این کشورها اکیدا بدون مجوز دولت آمریکا ممنوع است.

این ممنوعیت همچنین برای هر زیرمجموعه شرکت اپل یا کارمند این زیرمجموعه ها در سراسر جهان هم وجود دارد. به نظر می رسد سحر تنها قربانی نژادپرستی شرکت اپل نبوده است.

در موردی دیگر، زاک جعفرزاده که در ویرجینیا آمریکا به دنیا آمده اما پدرش از ایران به آمریکا مهاجرت کرده بوده است، در مصاحبه با شبکه WSBTV می گوید به همراه دوستش که اهل ایران بوده و با ویزای دانشجویی به آمریکا آمده بوده، به یک مغازه فروش اپل رفته بودند اما پس از اینکه فروشنده متوجه می شود که آنها فارسی حرف می زنند از فروش محصول به آنها خودداری کرده است.

او می گوید هرگز به فروشنده نگفته بوده که دوستش قصد برگشت به ایران داشته یا چیزی شبیه به آن، و فروشنده تنها به دلیل فارسی حرف زدن از فروش محصول به آنها خودداری کرده است.

هر دوی این افراد حرکت اپل را نژادپرستانه دانسته و ابراز تعجب و ناراحتی کرده اند. سحر می گوید این کار نژادپرستانه بوده است و فروشنده حق نداشته از او بپرسد که اهل کجاست.

زاک جعفرزاده می گوید فروشنده از او نپرسید که گوشی تلفن به کجا خواهد رفت، او تنها ملیت او را سوال کرده و به همین خاطر مرتکب تبعیض نژادی شده است. اتحادیه قدرتمند روابط اسلامی - آمریکا (CAIR) پس از باخبر شدن از این حادثه از اپل خواسته که سیاست خود را در این زمینه تغییر دهد.

انجمن ایرانیان آمریکا هم بیانیه ای صادر و از اپل خواسته که در سیاست خود درباره ایرانیان بازنگری کرده و آنها را شفاف کند تا جای برخورد سلیقه ای وجود نداشته باشد.

نهاد اواد، مدیر اجرایی ملی اتحادیه روابط اسلامی آمریکا می گوید: «اپل باید در سیاست های خود تجدید نظر کند تا مشتریان این شرکت با برخوردهای سلیقه ای به حسب مذهب، نژاد یا ملیت شان مواجه نشوند. اگر رفتار این کارمندان شرکت اپل بازتاب سیاست های شرکت باشد، باید این سیاست ها را تغییر داد و تمام کارمندان دوباره در این باره آموزش ببینند و توجیه شوند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میهن دوست

      به عنوان یک ایرانی از این اقدام یکی از کارمندان اپل به شدت ناراحت شدم و امیدوارم دیگه تکرار نشه

    • فقط خدا

      کی میشه به حدی پیشرفت کنیم که در قبال همین بزدلها که از مغزهای همه کشورها استفاده می کنن حرفی برای گفتن داشته باشیم

      پاسخ ها

      • پوریا

        فقط اونا مقصر نیستند. اشکال از خود ما هم هست. بپذیریم عملکردمون اشتباهه در بسیاری از موارد.

    • حامد

      ..... گفتا زکه نالیم که از ماست که بر ماست.
      اپل تحقیر میکنه. سامسونگ به ملت ما بی احترامی میکنه. یواش یواش داره عادی میشه برای جلب توجه یه سیبل ایرانی جلوی دست هر کسی باشه و بهش بکوبه. ولی یادمون باشه اگه همین خود ما طرف این محصولات نریم دیگه مجالی به کسی برای بی احترامی به خودمون رو نمیدیم. ولی با همه اینا اکثر مردم ....
      همیشه ایرانی باشید

    • مينا

      يك شيرپاك خورده پيدا بشه بچرخه توي تمام شركتها و تراست ها و كارتل هاي توپ همه اينايي كه ايراني ها رو خلايق ... تصور ميكنن و آمار حضور مغز هاي متفكر و خلاق گلمون رو توشون در بياره چي ميششششششه

    • يك نفر

      دوستان يكمي با حق دوروبرتون رو نگاه كنيد امريكا فقط يك تبعيض براي ايرانيان گذاشته ولي ما ايرانيا چقدر اتباع افغاني رو اذيت و تبعيض نژادي ميكنيم؟؟ مثل قضيه صفه اصفهان. به نظر من چوب خداست كه به ما زده ما اونارو اذيت كرديم حالا يكي ديگه هم ما رو اذيت ميكنه

    • مهران

      من هم وقتی در سفر آمریکا بودم در وگاس برای خرید یک APPLE TV رفتم که فروشنده وقتی فهمید آن را برای استفاده در ایران میخواهم به من نفروخت و بسیار ناراحت شدم

    • دانشگاه علوم پزشکی کرمان

      حامد جاااااااان طرف این محصولات نریم پس چه کنیم یه دفعه بگید گوشی همراه نداشته باشیم دیگه وقتی خودمون سعی در ارتقا تولید ملی نمی کنیم هر کالایی می سازیم فقط دو روز می شه با هاش کار کرد همینه همه ی محصولا تمون همینه تا یکم مارک کالای ساخت کشور معروف می شه دیگه می رن تو فکر سود بیشتر،اگه قوانین سخت و جدی داشتیم اوضاعمون خوب می شود . ولی چه چیز جالبی که یه مغازه دار اینقدر تابع قوانین باشه حالا اگه ما بودیم می گفتیم بی خیال

    • hiva

      پوریا جان موافقم ... حامد جان تا حدودی با شمام موافقم..........
      بقرآن حیفه ایرانه که یه همچین وضعی براش پیش بیاد

    • سورنا

      حالا جالب اینجاست که اون فروشنده هم خودش ایرانی بوده...

    • مسعود

      به نظر من بهتر از این محصولات استفاده نکنیم به گفته دانشگاه علوم پزشکی کرمان درست مارک ایرانی هنوز غیر قابل اطمینان اما من ترجیح میدم تا پولم بره تو جیب هم وطن خودم تا اینکه بر تو جیب کسانی که بهم فحش میدن
      بهتر کمی ببینیم که ایرانی در همه جا می درخشه اما کاش خود ما ایرانی ها خودمان رو قبول کنیم و به جای خدشه وارد کردن به آبروی ایرانی برای ایرانی عزت و افتخار باشیم
      نخریم آقا نخریم از غیره

    • مريم

      خيلي خوبه راجع به هر چيز يه كم فكر كنيم. من يه ايفون 4s دارم وزمان تايپ فارسي مي تونم با مكث روي حروف ب و ك و ج و ز ، حروف پ و گ و چ و ژ تايپ كنم. امكان تايپ اين ٤ حرف كه تو زبان عربي نيست، يعني اپل حواسش به مشتري إيراني ش هست. هر جفنگي رو باور نكنيم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج