۲۶۱۳۵۱
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

جریمه ۴۰۰ هزار تومانی خلاف کاران ترافیکی

این روزها صحبت از افزایش دو برابری نرخ جرایم رانندگی است. ارایه دهندگان این پیشنهاد با تاکید بر این که هدف پلیس از افزایش نرخ جرایم رانندگی، نه درآمدزایی بلکه ارتقای فرهنگ رانندگی و جلوگیری از وقوع تخلف و کاهش کشته های حوادث رانندگی است، خاطرنشان می کنند: براساس قانون، جرایم رانندگی در کشور باید هر سه سال یک بار مورد بازنگری قرار بگیرد بنابراین هر زمان که دولت نرخ های پیشنهادی جدید را به تصویب برساند، پلیس نیز برای اعمال قانون آماده است.

جریمه 400 هزار تومانی خلاف کاران ترافیکی





هفته نامه امید جوان - سعید اکبرزاده: این روزها صحبت از افزایش دو برابری نرخ جرایم رانندگی است. ارایه دهندگان این پیشنهاد با تاکید بر این که هدف پلیس از افزایش نرخ جرایم رانندگی، نه درآمدزایی بلکه ارتقای فرهنگ رانندگی و جلوگیری از وقوع تخلف و کاهش کشته های حوادث رانندگی است، خاطرنشان می کنند: براساس قانون، جرایم رانندگی در کشور باید هر سه سال یک بار مورد بازنگری قرار بگیرد بنابراین هر زمان که دولت نرخ های پیشنهادی جدید را به تصویب برساند، پلیس نیز برای اعمال قانون آماده است.

در پیشنهاد جدید، حداکثر نرخ جریمه تخلفات رانندگی 400 هزار تومان خواهد بود که در مورد تخلف های حادثه ساز اعمال می شود.

این پیشنهاد پس از بررسی های کارشناسی هم اکنون در کمیسیون های دولت در حال چکش کاری برای تصمیم گیری نهایی است اما ممکن است در مصوبه نهایی دولت، نرخ های پیشنهادی با درصد کمتر یا بیشتر به تصویب برسند.

البته گفته می شود نرخ بسیاری از تخلفاتی که هم اکنون در جدول جرایم رانندگی گنجانده شده به خصوص در مقایسه با مجازاتی که در بسیاری از کشورها برای بازدارندگی از تخلفات رانندگی اعمال می شود، نیست. به طور مثال جریمه رانندگی کردن در حال مصرف مواد الکلی و روانگردان در انگلیس 5 هزار پوند معادل 26 میلیون تومان همراه با شش ماه زندان و یک سال محرومیت از رانندگی است. در کویت نیز این تخلف 300 دینار معادل سه میلیون و 300 هزار تومان جریمه دارد. در حالی که نهایت جریمه ای که برای تخلفات رانندگی در قانون فعلی در نظر گرفته شده 200 هزار تومان است.

نگاهی به جدول جرایم رانندگی، بیانگر آن است که هم اکنون 171 کد برای تخلفات ترافیکی در نظر گرفته شده که هر کدام از آنها جریمه خاص خود را دارد اما برخی حرکات و رفتارها در رانندگی هستند که رانندگان هنگام انجام آن علاوه بر هم زدن نظم ترافیکی شهر، تصادف یا حادثه ای را نیز رقم می زنند، در حالی که این تخلفات نه در جدول رانندگی جایی دارد و نه جریمه ای برای ارتکاب آنها درنظر گرفته شده است. بر این اساس رعایت نکردن فاصله طولی، رانندگی بین خطوط یا حرکات نمایشی و مارپیچ از جمله مواردی است که پیشنهاد شده در جدول نرخ های جدید تخلفات رانندگی گنجانده شود.

از طرفی در این سال ها به دلیل نبود ساز و کار مناسب برای اعمال قانون، جریمه عابران پیاده هیچگاه رنگ اجرایی به خود نگرفته است. بر این اساس از آنجا که عابران هم سهمی در حوادث ترافیکی دارند باید تدابیری برای گنجاندن رفتارهای ترافیکی عابران در فهرست تخلفات رانندگی اندیشیده شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درباره افزایش نرخ جرایم رانندگی می گوید: جریمه رانندگان متخلف به عنوان یک ابزار بازدارنده می تواند دروقوع تصادفات نقش داشته باشد، البته در کنار آن می بایست فرهنگسازی انجام شده و مردم نسبت به قوانین آگاه شوند. پلیس هیچ گاه دوست ندارد کسی را جریمه کند و ما از جریمه کردن دیگران خوشحال نمی شویم اما این اقدام در پیشگیری از حوادث و حفظ ایمنی شهروندان تاثیر گذرا است.

سردار تقی مهری درباره جریمه رانندگانی که تخلفات حادثه ساز دارند، یادآور می شود: برای افرادی که با انجام تخلفات حادثه ساز جان خود و دیگران را به خطر می اندازند بایستی محرومیت های اجتماعی وجود داشته باشد. ضمن آن که برای افرادی که باعث مرگ فردی در حادثه رانندگی می شوند نیز اعمال مجازات سنگین ضروری است.

به گفته وی آمارها نشان می دهد که در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اعمال قانون خودروها و رانندگان متخلف 10 درصد کاهش داشته است اما در مورد مبلغ واریزی به خزانه دولت که از محل درآمدهای جرایم رانندگی بوده است شاهد افزایش حدود 10 درصدی هستیم.

برخلاف مسوولان ترافیک شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی که طرفدار افزایش نرخ جرایم رانندگی هستند، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به عنوان دستگاه قانون گذار دیدگاه متفاوتی در این باره دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می گوید: بهترین راهکار برای کاهش تخلفات رانندگی، برنامه ریزی برای تامین زیرساخت ها است و تا وقتی که زیرساخت ها برای کاهش تخلفات آماده نشود، افزایش جرایم در کاهش تخلفات موثر نیست.

محمداسماعیل سعیدی با بیان این که میزان جریمه های رانندگی بایستی متناسب با تخلف باشد، خاطرنشان می کند: لازم است مسوولان ذیربط زمینه های تخلف را از بین برده و با عاملان تخلف واقعی برخورد کنند.

وی با تاکید بر این که مردم نباید تاوان بی مسوولیتی عده ای را بدهند، ادامه می دهد: متاسفانه به دلیل این که در بخری از مراکز تجاری، درمانی، آموزشی و... پارکینگ به اندازه کافی تعبیه نشده، شهروندان به اجبار خودروی خود را در خیابان پارک می کنند، در حالی که به جای جریمه واحدهای مذکور، شهروندان جریمه و تاوان بی برنامگی عده ای را می دهند.

این نماینده تاکید می کند: وقتی فضای لازم برای توقف خودروها در معابر شهری وجود ندارد و اعمال قانون و جریمه کردن مردم به علت پارک خودرو عمل درستی نیست. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس پیشنهاد می دهد: لازم است مسوولان با بررسی و موشکافی دقیق، راهکارهای مناسبی برای کاهش میزان تخلفات رانندگی ارایه دهند. در این راستان فرهنگ صحیح رانندگی و استفاده از ظرفیت های ایجادشده برای پارک خودروها برای تسهیل تردد شهری و کاهش ترافیک موثر است.

سعیدی می گوید: از طرفی مسوولان قبل از آن که برای تخلفات رانندگی ضریب افزایش در نظر بگیرند، ارزیابی دقیقی از میزان بازدارندگی آنها داشته و تاثیرشان را در کاهش تخلفات مورد ارزیابی قرار دهند.

این نماینده مجلس در عین حال می گوید: البته افزایش جرایم رانندگی در برخی تخلفات نقش بازدارنده دارد. به طور مثال رانندگانی که در مسیرهای بین شهری سرعت غیرمجاز داشته و موجب بروز تخلفات بی شماری می شوند افزایش جرایم می تواند در کاهش تخلفات آنها نقش بازدارنده و موثر داشته باشد.

به گفته وی دستکاری بسیاری از قوانین موجب شده که از آنها فقط پوسته ای باقی بماند لذا همان طور که گفته شد تا زمانی که زیرساخت ها اصلاح نشود، افزایش جریمه ها، تنها کارکرد درآمدزایی خواهدداشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجید

      سلام ، در اینکه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی وظیفه همه افراد جامعه میباشد شکی نیست ولی قیمت گذاری جرایم رانندگی بر اساس درآمد ۷۰ میلیون ایرانی که درآمدی در حد متوسط و کمتر دارند قیمت گذاری میشود و یا چند میلیون خانوار های میلیارد و مرفه ای که پول توجیبی فرزندشان از حقوق ماهیانه یک کارگر و یا کارمند بیشتر است؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج