جاباما
۲۶۲۱۷۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

ایستگاه فضایی بین‌المللی ۱۵ ساله شد

۱۵ سال از تاسیس ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌گذرد. در این مدت، انسان به کمک این ایستگاه دستاوردهای مهمی داشته است.

مجله دیجی کالا - زهرا غلامی: تاسیس ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) از سال ۱۹۹۸ میلادی در مدار نزدیک زمین آغاز شد. ماژول‌های روسی از طریق موشک‌های بدون سرنشین رسیدند و اجزا و قطعات آمریکایی هم با شاتل فضایی به این ایستگاه آورده شدند. اما در سال ۲۰۰۰، اولین گروه از نمایندگان بشر با فضاپیمای Soyuz برای زندگی به این قمر مصنوعی پا گذاشتند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی ۱۵ ساله شد

از آن زمان، این ایستگاه حکم خانه‌ی انسان در فضا و یک ساختمان تحقیقاتی را برای فضانوردان و کیهان‌نوردان سازمان‌های فضایی داشته است؛ سازمان‌هایی از سراسر جهان که در ساختن آن نقش داشته‌اند، مثل سازمان‌های فضایی ناسا، روسیه، اروپا، ژاپن (JAXA) و کانادا. هر ماموریت معمولا شش ماه طول می‌کشد؛ و دانشمندان به منظور انجام آزمایش‌های علمی مثل کاشت سبزیجات، پرینت سه بعدی اشیا و مشاهده‌ی وضعیت حیوانات در فضا، به ISS می‌روند. آنها همچنین تعمیرات و نگه‌داری لازم را از تجهیزات و دستگاه‌ها انجام می‌دهند.

به لطف آزمایش‌هایی که در ایستگاه فضایی انجام شده، دانشمندان راه‌های جدیدی برای مبارزه‌ با بیماری‌ها، خالص کردن آب و انجام سونوگرافی فراصوتی از راه دور پیدا کردند. بعضی از آزمایش‌های مربوط به افزایش سرعت رشد سلول، به تولید واکسن‌های جدید و تکنولوژی‌های درمان سرطان منجر شد. همچنین تغییرات بدن فضانوردان درک بهتری از تحلیل ماهیچه و ناراحتی‌های قلبی به بشر ارایه داد. علاوه بر این، داده‌های جمع‌آوری شده به کمک فضانوردان، اثرات سفرهای فضایی طولانی مدت را بر قوه‌ی بینایی و تاثیر تنهایی و عزلت را بر روان انسان نشان دادند.

متاسفانه آینده‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی نامعلوم است. بودجه‌ی آن در سال ۲۰۲۴ به پایان خواهد رسید و بعید به نظر می‌رسد یک ایستگاه دیگر جای آن را بگیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج