۲۶۲۲۷۶
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

چرا داعش به حمص نزديك شد؟

تروریست‌هاي داعش اكنون كنترل منطقه پالميرا را در اختيار دارند و در مرز با استان حمص قرار گرفته‌اند كه تحت كنترل نيروهاي دولتي سوريه است كه بر اساس شواهد آنها در اقدامي غيرمنتظره در منطقه‌اي كه حملات هوايي كمتري انجام مي‌شود به ناگاه دست به پيشروي در جاده منتهي به حمص زده‌اند و شهر ماهيين در استان حمص را به تصرف خود درآورده‌اند.

روزنامه اعتماد: تروریست‌هاي داعش اكنون كنترل منطقه پالميرا را در اختيار دارند و در مرز با استان حمص قرار گرفته‌اند كه تحت كنترل نيروهاي دولتي سوريه است كه بر اساس شواهد آنها در اقدامي غيرمنتظره در منطقه‌اي كه حملات هوايي كمتري انجام مي‌شود به ناگاه دست به پيشروي در جاده منتهي به حمص زده‌اند و شهر ماهيين در استان حمص را به تصرف خود درآورده‌اند.

به گفته مركز حقوق بشر سوريه مستقر در لندن، داعش در اواخر روز شنبه با استفاده از دو بمبگذار انتحاري وارد شهر ماهيين شده و در نهايت با حمله صبح روز يكشنبه اين منطقه را به تصرف درآورد كه بررسي وضعيت روي نقشه نشان مي‌دهد داعش با اين اقدام اكنون توانسته خود را به ٢٠ كيلومتري بزرگراه اصلي دمشق - حمص برساند. گزارش‌ها حاكي از آن هستند كه داعش در اين عمليات حداقل جان ٥٠ تن از نيروهاي دولتي سوريه را گرفته است.

داعش در بيانيه‌اي تصرف شهر مهم استراتژيك ماهيين را تاييد كرده و گفته است كه توانسته يك مخفيگاه مهم سلاح در اين شهر را به دست بياورد. با اين وجود كارشناسان معتقدند كه اين اقدام داعش را مي‌توان واكنشي به فشارهايي دانست كه اين روزها در مناطق مختلف عراق و سوريه روي اين گروه تروريستي وجود دارد. با اين وجود به نظر مي‌رسد اين اقدام داعش نبايد بدون جواب از طرف دولت سوريه باقي بماند و احتمالا بايد منتظر واكنش نيروهاي دولتي سوريه در اين زمينه باشيم.

شرايط ميداني جديد در سوريه

اين روزها شرايط ميداني در سوريه آنقدر پيچيده شده كه مستلزم هماهنگي و رايزني‌هاي روزانه طرف‌هاي درگير در ميدان از جمله امريكا و روسيه است. از سويي امريكا حملات خود در ناحيه شمالي و شمال شرقي سوريه را با شدت كمتر دنبال مي‌كند و در عين حال درصدد پياده كردن نيرو در شمال سوريه است، از سوي ديگر نيروهاي دولتي به همراه حزب‌الله تمركز خود را به‌شدت روي درگيري در لاذقيه و حمص با همراهي حملات هوايي روسيه گذاشته‌اند. اما به تازگي دو اتفاق در صحنه نبرد نظامي سوريه رخ داده كه هركدام از اهميت بسيار بالايي برخوردار است؛ نخستين رويداد را مي‌توان در راستاي واكنش‌هاي داعش زير فشار قلمداد كرد و دومي را نيز در راستاي استراتژي جديد امريكا در سوريه دنبال كرد كه به آن اشاره خواهد شد.

يورش به سمت مواضع داعش

اگرچه داعش توانسته خود را به شهر ماهيين برساند، اما به نظر مي‌رسد داعش از تمامي جهات تحت فشار باشد و اكنون مركز حكومت خود را كه منطقه رقه در سوريه مي‌داند بيش از هر زمان ديگري در خطر مي‌بيند. به ويژه اينكه امريكا استراتژي جديدي را در سوريه مبني بر حمايت از گروه ائتلافي به نام واحدهاي دموكراتيك سوريه به اجرا گذاشته و اين گروه ائتلافي نخستين حملات خود را به مواضع داعش آغاز كرده است. امريكا در حالي ٥٠ نيروي ويژه خود را براي آموزش نيروهاي دموكراتيك سوريه به اين كشور ارسال كرده كه اكنون اين نيروها در جنوب حسكه در حال پيشروي هستند و نخستين گام خود را در اجراي عمليات ضد داعش با حمايت هواپيماهاي امريكايي آغاز كرده‌اند.

آن گونه كه نقشه حملات هواپيماهاي امريكايي و نيروهاي ائتلاف بين‌المللي ضد داعش نشان مي‌دهند آنها بسيار تلاش دارند تا داعش را در سوريه تضعيف كنند و با حمايت هوايي كه انجام مي‌دهند قصد دارند به وسيله نيروهاي دموكراتيك سوريه كه متشكل از كردها، مسيحي‌ها و اعراب سوري هستند قلمرو تحت كنترل خود را افزايش دهند. بنا به گفته سخنگوي كرد اين گروه، اين حملات در سحرگاه روز شنبه در جنوب استان حسكه آغاز شده و كماكان نيز ادامه دارد.

در مقابل روسيه نيز حملات جنگنده‌هاي خود را بر اطراف لاذقيه و حلب متمركز كرده است و بيشتر مواضع ارتش آزاد و گروه تروريستي نصرت را در اين عمليات هدف قرار داده تا نيروهاي دولتي بتوانند منطقه لاذقيه را تثبيت و در حلب پيشروي كنند كه اگر بتوانند كنترل حلب را به دست بگيرند عملا به نقطه اصلي رويارويي با داعش مي‌رسند و اينجاست كه داعش از دو طرف تحت محاصره قرار مي‌گيرد؛ نخست اينكه داعش از سمت شرق سوريه تحت فشار نيروي ائتلاف جديدي است كه توسط امريكا حمايت مي‌شود و در طرف مقابل نيز در مقابل نيروهاي دولتي قرار مي‌گيرند كه تحت حمايت هواپيماهاي روسي قرار دارند و اگر جنگ به اين نقطه برسد قطعا داعش را مي‌توان پايان يافته تصور كرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      ارتش سوریه باوجود این همه کمک چگونه براحتی بایک حمله داعشی ها درهم میشکند؟آیا داعشی ها توان جنگی بالایی دارند یا سوری ها انگیزه کافی برای حفظ حاکمیت وخاک و وطن خودراندارند؟حالم از این اخبارها به هم میخوره.آخه تاکی ؟خوبه که این ها یک دولت قانونی بوده وازپشتیبانی تانک،زره پوش،هواپیما،موشک و......برخوردارند،اگر اینها رانداشتند چی میشد؟مگر ایران درجنگ 8 ساله با وضعیتی ازاین بدتر روبرو نبود؟پس چرا حتی یک وجب ازخاکش به تصرف 80 کشور متخاصم ومتحد درنیامد؟چرا تروریست ها درداخل ایران نتوانستند خودنمایی کنند؟برای اینکه همه مردم ایران برای بیرون راندن متجاوز ازجان ومال خودشان میگذشتند ولی سوری ها بجای مقاومت دنیال پناهندگی دراروپا پرسه میزنند؟جوانانشان دراروپا از بیرحمی داعش گله وشکایت میکنند.وقتی غیرت وطن پرستی نباشد،نتیجه اش مثل سوریه وعراق است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج