جاباما
۲۶۲۸۸۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

هر آنچه که زائران اربعین باید بدانند

کمتر از یک ماه تا اربعین حسینی مانده و از هم‌اکنون خیل عاشقان کربلا در حال برنامه‌ریزی برای حضور در مراسم پیاده‌روی این ایام هستند.

جام جم آنلاین: کمتر از یک ماه تا اربعین حسینی مانده و از هم‌اکنون خیل عاشقان کربلا در حال برنامه‌ریزی برای حضور در مراسم پیاده‌روی این ایام هستند.

از امروز فروش بلیت‌های هواپیما به عتبات عالیات به مناسبت اربعین کلید خورده و طبق پیش‌بینی‌های سازمان حج و زیارت، امسال تعداد زائرانی که از کشورمان روانه این مراسم می‌شوند، حدود دو میلیون نفر خواهند بود. بررسی مراسم سال‌های گذشته نشان می‌دهد مسئولان و زائران باید نکاتی را برای برخورداری از سفری پربار به یاد داشته باشند؛ از برنامه‌ریزی برای اخذ گذرنامه و ویزا گرفته تا تشکیل گروه‌های مناسب و همراه بردن وسایل مورد نیاز.

سال گذشته بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی حضور یافتند، براساس تجربه سال‌های گذشته می‌توان گفت زائران سفر خود را از سوم و چهارم ماه صفر آغاز می‌کنند؛ زیرا برخی برای اقامتی کوتاه‌مدت در نجف نیز برنامه دارند، اما حدود دهم صفر حضور زائران رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرد.

براساس تجربه و کارشناسی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر درباره مراسم پیاده‌روی اربعین، زائران بهتر است نکاتی را رعایت کنند تا دچار مشکل نشوند.

سفر به شرط گذرنامه و ویزا

سال گذشته ناهماهنگی کشور عراق درخصوص صدور ویزا سبب شد بسیاری از زائران در نقاط صفر مرزی با مشکل روبه‌رو شوند؛ زیرا مقامات عراقی ابتدا تاکید داشتند تمامی زائران باید روادید را با مبلغ مشخص از دفاتر ویژه تهیه کنند، اما چند روز بعد اعلام کردند زائران در نقاط صفر مرزی می‌توانند ویزای یک دلاری بگیرند و بعد نیز اعلام شد نیازی به اخذ ویزا نیست به همین دلیل ازدحام زائران در نقاط صفر مرزی تردد آنها را با مشکل روبه‌رو کرد.

این در حالی است که امسال پلیس و سازمان حج و زیارت تاکید دارند حضور در مراسم اربعین منوط به تهیه گذرنامه و ویزا است، بنابراین افرادی که قصد حضور دراین مراسم را دارند باید از هم اکنون به فکر تهیه گذرنامه باشند، ضمن این که گذرنامه زائران باید دست‌کم شش ماه اعتبار داشته باشد. علاوه بر این سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد: ورود به عراق و حضور در مراسم اربعین فقط با گذرنامه دارای مهر ویزا مجاز است.

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی درباره لزوم اخذ روادید عنوان می‌کند: زائران حتما باید گذرنامه معتبری برای عبور از مرز داشته باشند، چون بدون گذرنامه نمی‌توانند به آن سوی مرز تردد کنند.

وی با اشاره به این که پلیس برای انجام مراسم اربعین حسینی تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته و گیت‌های زیادی را در سه مرز مهران، شلمچه و چذابه تدارک دیده است، بیان می‌کند: در مرز مهران شاهد افزایش پنج برابری گیت‌ها هستیم تا مدارک زائران با سرعت بررسی شود. اما این درحالی است که هنوز مقامات عراقی سیاست‌های خود را درباره روادید ابلاغ نکرده‌اند. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت دراین‌باره به جام‌جم می‌گوید:تا امروز عراق سیاست‌های خود را درزمینه روادید اعلام نکرده، اما درباره هزینه روادید پیشنهادی از طریق ستاد اربعین در عراق ارائه شده که براساس آن هزینه ویزا ۲۰ دلار باشد، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و به‌زودی در این باره اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سفر مطمئن با گروه

زائران برای سفری مطمئن‌تر بهتر است گروه‌های ده نفره تشکیل دهند؛ گروهی که اعضای آن از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم را کرده و همزمان از کشور خارج شده و به ایران باز گردند. اوحدی دراین‌باره توصیه می‌کند: گروه‌های ده نفره تشکیل دهند که رفت و برگشت‌شان باهم باشد، زیرا به این شکل عبور از مرز و بازگشت نیز برای آنها راحت‌تر خواهد بود. با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، زائران به صورت گروهی برای اخذ ویزا معرفی می‌شوند. بعد از اخذ ویزا نیز زائران باید اطلاعیه‌های ستاد اربعین را رصد کنند تا بتوانند خلوت ترین مرز خروجی را از بین مرز‌های مهران، شلمچه و چزابه برگزینند.

۸۰ کیلومتر پیاده‌روی

البته نباید فراموش کرد که زائران برای حضور در راهپیمایی از نجف تا کربلا ـ که بیش از ۸۰ کیلومتر مسافت دارد ـ به شکل طبیعی با سختی‌هایی روبه‌رو خواهند شد، زیرا با توجه به کاهش دما زائران باید آمادگی کامل را برای مواجهه با سختی‌های طبیعی این سفر داشته باشند. این درحالی است که زائران هنگام راهپیمایی نمی‌توانند لباس گرم به تن کنند، زیرا تعریق بدن بیشتر شده و سنگینی لباس نیز برایشان مزاحمت ایجاد می‌کند بنابراین باید لباس مناسب و کلاه همراه داشته باشند. همراه داشتن چفیه نیز می‌تواند به آنها کمک کند.

اقامت کوتاه و تلفن همراه

براساس فتوای تعدادی از مراجع محترم تقلید، ورود به کربلا و سلام دادن به شهدای کربلا به عنوان زیارت اربعین محسوب می‌شود، بنابراین بهتر است زائران برای اقامت سه تا چهار روزه در کربلا برنامه‌ریزی نکنند، چون امکاناتی برای اقامت وجود ندارد. داشتن تلفن همراه نیز برای زائران ضروری است، زیرا در صورت لزوم با استفاده از آن می‌توانند اعضای گروه خود را به‌موقع پیدا کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره خدمات نامناسب اپراتورهای تلفن همراه در اربعین سال گذشته خاطرنشان می‌کند: جلساتی با مسئولان اپراتور‌ها داشته‌ایم و قرار است امسال مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. این در حالی است که امسال ستاد امداد گمشدگان تشکیل شده و اشخاص می‌توانند در صورت لزوم به کمیته امداد گمشدگان که چادر مشخصی داشته و پرچم کشورمان نیز در آن نصب شده مراجعه کنند تا مشکلشان برطرف شود. سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ نفر از زائران گمشده از طریق راه‌آهن به مرز شلمچه منتقل شدند.

پارک خودرو در نقاط مشخص

سال گذشته تعداد بالای خودرو‌های شخصی در مرز مهران به بحران بدل شد، چون بیش از ۳۵ هزار خودرو وارد شهری ۱۵ هزار نفری شد و گره‌های ترافیکی زیادی ایجاد کرد، به همین دلیل امسال با هماهنگی استانداران، پلیس راهور و ستاد اربعین در خارج از شهرهای مرزی پارکینگ‌های مشخصی در نظر گرفته شده بنابراین اجازه ورود خودرو به شهرهای اصلی مرزی داده نمی‌شود، اما زائران می‌توانند با استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی، خود را به نقطه صفر مرزی برسانند.

وبا را جدی بگیرید

به‌دلیل هشدار‌هایی که درباره شیوع بیماری وبا مطرح شده، زائران باید این خطر را جدی گرفته و حتما از بطری‌های پلمب شده آب آشامیدنی استفاده کنند. در این بین افراد سالخورده نیز بهتر است قبل از سفر با پزشک خود درباره خطراتی که ممکن است آنها را تهدید کند، مشورت کنند تا هنگام سفر با مشکل روبه‌رو نشوند، لازم است این افراد همسفران خوبی برای خود انتخاب کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج