۲۶۲۹۶۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

اسنودن: از تصمیمم راضی‌ام

ادوارد اسنودن در گفت‌وگو با رسانه‌های سوئدی درباره شکنجه‌های سیا، داعش و جاسوسی‌های جمعی صحبت کرد. وی اعلام کرد که از انتخابها و تصمیم‌هایش راضی است.

خبرگزاری ایسنا: ادوارد اسنودن در گفت‌وگو با رسانه‌های سوئدی درباره شکنجه‌های سیا، داعش و جاسوسی‌های جمعی صحبت کرد. وی اعلام کرد که از انتخابها و تصمیم‌هایش راضی است.

این گفت‌وگو توسط لنا سانداسترم و لوتا هاردلین، خبرنگاران سوئدی روزنامه دگن نتر در یک هتل واقع در مسکو انجام گرفت.

اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کنونی‌اش گفت: برای من دشوار است که اعلام کنم اوضاع برای من به چه شکل است زیرا هر آنچه که من می‌گویم مورد انتقاد آمریکا قرار می‌گیرد. اگر من درباره روسیه خوب صحبت کنم، به طور مثال بگویم که اینجا جهنم نیست، آنها احساس می‌کنند که من عاشق کرملین شده‌ام. اگر هم اظهارات بدی درباره روسیه بگویم، باز همان اتفاق می‌افتد. آنها می‌گویند که وی از روسیه متنفر است. وی آدم بدبختی است.

این افشاگر جاسوسی‌های گسترده دولت آمریکا در ادامه اعلام کرد که بیشترین مساله‌ای که از دست دادنش اذیتش می‌کند، خانواده‌اش است.

اما وی در ادامه با بیان اینکه در دنیای مدرن امروز قوانین تبعید تغییر یافته است، افزود: من از انتخاب‌های خود راضی هستم. من هنوز می‌توانم با خانواده‌ام زمانیکه به اینجا می‌آیند، دیدار کنم. من می‌توانم با هر کسی در هر جایی ارتباط برقرار کنم.

او ادامه داد: نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی در سیا می‌خواهند درباره برخی مسایل صحبت کنند اما دچار اضطراب و استرس می‌شوند. سیا به جای اینکه فضایی فراهم کند که افراد بتوانند سواستفاده‌هایی را که در این سازمان می‌شود، به راحتی اعلام کنند، از آنها درخواست می‌کند که از مستند کردن این گونه اقدامات خودداری کنند.

وی دولت آمریکا را متهم کرد که به جای شرمندگی از انجام این گونه اقدامات و حل این مشکلات، آنها را مخفی می‌کند، حتی در برخی مواقع از تهدید استفاده می‌کند.

اسنودن در پاسخ به اینکه در بسیاری از کشورهای خارجی "مکانهای تاریک" و مراکز شکنجه وجود دارد، اعلام کرد که این اتفاق بدی برای همه جهان است.

وی در این باره اضافه کرد: بسیاری از کشورها اعلام می‌کنند که اگر آمریکایی‌ها اینکار را انجام می‌دهند پس کار درستی است و ما هم می‌توانیم اینگونه اقدامات را انجام دهیم. شاید بتوان این گونه اقدامات را برای سالها حتی دهه‌ها پنهان نگه داشت اما یک روز این راز برملا می‌شود و آن موقع شما مجبور هستید که هزینه اخلاقی آن را بپردازید.

اسنودن در پاسخ به اینکه چرا سایر کشورهای جهان چشم‌های خود را در برابر این گونه اقدامات بسته‌اند، گفت که آنها به بهانه تهدید تروریسم به این اقدامات مشروعیت بخشیده‌اند.

وی ادامه داد: در اسناد منتشر شده درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا مبنی بر اینکه از هر ۱۰ فرد مورد هدف قرار گرفته توسط این هواپیماها، ۹ نفر آنها در واقع هدف مورد نظر نبوده‌اند نشان می‌دهد در واقع حملات این هواپیماهای بدون سرنشین بیشتر از اینکه باعث کشته شدن تروریستها شود، بر تعداد آنها افزوده است.

وی اظهارات مشابهی درباره ظهور داعش بیان کرد و گفت: تا زمانیکه ما این مناطق را بمباران نکرده بودیم، گروهی به نام داعش به وجود نیامده بود. اکنون بزرگترین تهدیدی که در منطقه با آن مواجه هستیم، به دلیل سیاستهای اعمالی خودمان به وجود آمده است.

هم چنین اسنودن آمریکا را متهم کرد که احساسی رفتار کرده و نمی‌تواند با هوشیاری اقدام کند، بر همین اساس اقدامات این کشور نشان دهنده یک واکنش سریع است که کاری پیش نمی‌برد.

هم چنین وی در پاسخ به سوالی درباره روشهای به کار رفته در جمع آوری اطلاعات و جاسوسی از افراد مختلف گفت: حتی کسانیکه معتقدند افراد نباید مساله‌ای را پنهان کنند، از روشهای جاسوسی به کار رفته در آژانس امنیت ملی آمریکا انتقاد می‌کنند.

او افزود: مساله این نیست که ما چیزی برای پنهان کردن داریم، بلکه مساله این است ما به عنوان یک انسان می‌توانیم فکر کنیم و خود را توسعه دهیم.

اسنودن اضافه کرد: یک دولت نمی‌تواند اعلام کند با توجه به اینکه اهمیتی به حق حریم خصوصی نمی‌دهد، به همین دلیل شما نمی‌توانید حریم خصوصی داشته باشید. این مانند این است که اعلام کنید چون آزادی بیان ندارید نمی‌توانید اظهار نظر کنید. یا چون آزادی مطبوعات ندارید، پس نباید خبرنگار باشید و یا چون آزادی مذهب ندارید نمی‌توانید مسیحی باشید. حقوق در جوامع مختلف برخی شخصی و برخی جمعی هستند. شما نمی‌توانید حقوق اقلیت‌ها را کنار بگذارید حتی اگر به اکثریت رای داده باشید. حقوق ذاتی هستند و توسط دولتها به افراد اعطا نمی‌شود. تنها توسط دولتها ضمانتهایی درباره اجرای آنها داده شده و از آنها حمایت می‌شود.

اسنودن دو سال پس از افشای اطلاعات مربوط به برنامه‌های جاسوسی محرمانه آمریکا به مسکو پرواز کرد و با اتهاماتی از سوی آمریکا رو به رو است که ممکن است منجر به حبس ۳۰ ساله وی شود. افشاگری‌های اسنودن درباره آژانس امیت ملی آمریکا، آژانس جاسوسی انگلیس و دیگر آژانس‌های جاسوسی مناقشات بین‌المللی را درباره جاسوسی‌ها برای نظارت و جمع آوری اطلاعات شخصی و درباره تعادل بین امنیت و حریم خصوصی به وجود آورد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج