جاباما
۲۶۳۱۳۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

۵ راز سر به مهر در رابطه با مغز انسان

مغز، یکی از پرسش برانگیزترین ارگان های بدن انسان و حیوانات است. از ساده ترین مدل مغز گرفته تا پیچیده ترین آن ها که متعلق به انسان است، نکات ریز و مبهم بسیاری را درون خود نهفته دارند. هر چه ساختار مغز پیچیده تر می شود، سوالات و ابهامات نیز بیشتر می شود.

وب‌سایت دیجیاتو: مغز، یکی از پرسش برانگیزترین ارگان های بدن انسان و حیوانات است. از ساده ترین مدل مغز گرفته تا پیچیده ترین آن ها که متعلق به انسان است، نکات ریز و مبهم بسیاری را درون خود نهفته دارند. هر چه ساختار مغز پیچیده تر می شود، سوالات و ابهامات نیز بیشتر می شود.

5 راز سر به مهر در رابطه با مغز انسان

مغز انسان با وزن تقریبی ۱.۵ کیلوگرم، شگفتی هایی را سبب شده که حتی خودش هم قادر نیست به هزاران سوال به وجود آمده پاسخ دهد. تا به حال به خواب های تان فکر کرده اید؟ به این نتیجه رسیده اید که چقدر این واحد پردازشی دقیق و منظم عمل می کند و اگر اختلالی کوچک در آن ایجاد شود، چه خواهد شد؟

ستیز سرشت و پرورش

5 راز سر به مهر در رابطه با مغز انسان

ستیز سرشت و پرورش یکی از بزرگ ترین سوالات بی پاسخ بشر است. کدام یک در شکل گیری شخصیت انسان مهم تر است؟ ژن یا رفتاری که در طول زندگی می آموزد؟

هنوز برای ما مشخص نیست که تا چه حد افکار، کردار و اعمال مان براساس وراثت شکل گرفته و چه میزان را کسب کرده ایم. این عبارت را تحت عناوین مختلفی همچون ذاتی-اکتسابی، طبیعت و تربیت و وراثت و محیط نیز می شناسیم.

مسئله ای که ستیز سرشت و پرورش را برای انسان بغرنج تر می کند، تعامل این دو بر یکدیگر است. همانند گذشته دیگر نمی توان این دو فاکتور را از هم جدا دانست و گفت فردی ۲۰ درصد به شکل ژنتیکی و ۸۰ درصد به صورت اکتسابی اینگونه است.

تاثیر گیری ژنتیک از رفتارهای اکتسابی و بالعکس، کار را برای محققین بسیار دشوارتر کرده اند و مطالعه و پژوهش با آنچه که پیشتر صورت می گرفت تفاوت بسیار کرده است.

چرا مغز دست از کار می کشد؟

5 راز سر به مهر در رابطه با مغز انسان

مغز مرکز فرماندهی اطلاعات بدن و به طور کل مهم ترین بخش بدن به حساب می آید. بیماری های ساده می تواند در نهایت منجر به کشته شدن انسان شود. از بیماری های ساده ای شروع می شود، کم کم به سیستم عصبی فشار وارد می کند و بعدها می تواند حتی سبب مرگ شود.

تعداد بسیار زیادی از بیماری های مغزی، کم کم انسان را منزوی می سازد و سپس این موجود زنده را از پای در می آورد. بسیاری قابل درمان اند و بسیاری دیگر خیر. اما آنچه که در این میان مطرح می شود این است که چگونه و چرا، به طور کل مغز انسان فعالیت خود را متوقف می سازد.

خوابیدن و خواب دیدن

5 راز سر به مهر در رابطه با مغز انسان

وقتی به خواب می رویم، بخش هایی از مغزمان به طور کل فعالیت خود را متوقف می سازند، همین احساس سبب آرامش ذهنی ما می شود. دیگر قابلیت فکر کردن ندارید و نمی توانید فرمانی به اعضای بدن خود بدهید، شما خوابیده اید و مرکز فرماندهی بدن شما نیز خوابیده.

حین خواب، همه ما اتفاقات عجیبی را تجربه کرده ایم. کارهایی انجام داده ایم که هیچ وقت در زندگی عادی امکانش نبوده یا به مکان هایی سفر کرده ایم که حتی شاید به آنجا فکر هم نکرده ایم. ما انسان ها حین خواب، رویا می بینیم و دانشمندان هیچ ایده ای ندارند که این رویا از کجا می آید و چگونه شکل می گیرد.

خواب دیدن یک پروسه کاملا غیر قابل تصور برای سطح دانش کنونی بشر است و تئوری های متنوعی در ارتباط با آن مطرح شده. قطعا پیش آمده که به خواب های خود فکر کنید و حتی ساعت ها تحت تاثیر رویایی که دیده اید قرار بگیرید و تمام فکر و خیال تان مشغول آن شود.

برای همه ی سوال ها و دغدغه های ذهنی شما، هنوز هیچ دانشمندی پاسخ قطعی پیدا نکرده. هنوز هیچ کس نمی داند انسان ها چرا خواب می بینند و در این بین، چه اتفاقی در مغز رخ می دهد.

پرسش های بی شمار در مورد حافظه

5 راز سر به مهر در رابطه با مغز انسان

یک پرسش بزرگ دیگر. مغز چگونه شبیه به یک انبار اطلاعات عمل می کند؟ اطلاعات به چه چیزی تبدیل شده و درون نورون ها ذخیره می شوند؟ این پرسش را شاید بتوان بزرگ ترین سوال نورولوژیست های امروزی دانست.

با این حال، سیستم ساز و کار مغز در زمینه حافظه به این سادگی ها نیست. چرا برخی خاطرات را برای همیشه و تا لحظه مرگ یدک می کشیم و برخی دیگر را چند ثانیه بعد حتی فراموش می کنیم؟ ورودی و خروجی مغز به چه صورت است؟

اگر قرار باشد هر چیزی که می بینیم مفهومی پیدا کند، مغز باید آن را تحلیل کند و در همین حال اگر قرار به خاطر سپردن تمامی جزئیات باشد، مغز انسان به یک نقطه اشباعی خواهد رسید، بنابراین صرفا برخی چیزهای گزیده را یاد می گیریم.

شما هم سوالات زیادی در مورد حافظه دارید؟ بهتر است منتظر پژوهش های بیشتر محققین بمانید.

چگونگی هوشیاری

5 راز سر به مهر در رابطه با مغز انسان

هر شخصی به عنوان یک انسان با واحد پردازشی مستقل، درک متفاوتی نسبت به فرد دیگر نسبت به جهان پیرامون خود دارد. هوشیاری و آگاهی نسبت به جهان اطراف، پیشرفته ترین کاری است که مغز انسان می تواند انجام دهد. مغز می تواند متوجه شود، صدها چیز را در آن واحد بررسی کرده و همه را هم درک کند.

با استفاده از دستگاه های پزشکی می توان نقاط مختلف مغز را بررسی نمود و نقاط تیره و روشن را مشاهده کرد. با استفاده از چنین طرح هایی می توان به یک نتیجه گیری کلی رسید اما اینکه منشا این هوشیاری از کجاست و چرا انسان با سایر موجودات زنده تا این حد تفاوت دارد مشخص نیست.

حتی مواردی که مربوط به ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه هم می شود را می توان به لیست اضافه کرد. چرا و بر اساس چه ریتمی، تا این حد منظم نفس می کشیم، آن هم بدون اینکه مجبور باشیم؟ چرا قلب می تپد؟ نظم آن چگونه است و چرا نمی توانیم آن را کنترل کنیم؟ و هزاران سوال بی پاسخ دیگر.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج