جاباما
۲۶۳۴۴۶
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

وقتی تحمل تهرانی‌ ها کم می‌شود!

آمار پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که باز هم پرونده تهرانی‌ها در نزاع و درگیری سنگین‌تر از شهرستانی‌هاست. طی ۶ ماه اول سال جاری استان تهران با ۵۵ هزار و ۴۸۸ پرونده و یا به عبارتی دیگر تشکیل روزانه ۳۰۰ پرونده در رتبه نخست درگیری‌ها و تشکیل پرونده قضایی دارد؛ افزایشی که جامعه شناسان علت آن را پائین بودن آستانه تحمل افراد می‌دانند.

تابناک: آمار پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که باز هم پرونده تهرانی‌ها در نزاع و درگیری سنگین‌تر از شهرستانی‌هاست. طی ۶ ماه اول سال جاری استان تهران با ۵۵ هزار و ۴۸۸ پرونده و یا به عبارتی دیگر تشکیل روزانه ۳۰۰ پرونده در رتبه نخست درگیری‌ها و تشکیل پرونده قضایی دارد؛ افزایشی که جامعه شناسان علت آن را پائین بودن آستانه تحمل افراد می‌دانند.

پزشکی قانونی کشور طی آماری اعلام کرد که در شش ماهه نخست سال جاری ۳۲۱ هزار و ۱۸۵ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال که آمار مراجعین نزاع ۳۴۵ هزار و ۲۵ نفر بود، ۶.۹ درصد کاهش یافته است.

این آمار درحالی است که همچنان استان‌ تهران در رتبه نخست درگیری و نزاع در کشور قرار دارد.

بر این اساس استانهای تهران با ۵۵ هزار و ۴۸۸، خراسان رضوی با ۲۸ هزار و ۷۹ نفر و اصفهان با ۲۲ هزار و ۹۵۰ نفر بیشترین و استان‌های ایلام با یکهزار و ۹۱۹، خراسان جنوبی یکهزار و ۹۶۲ و سمنان با دو هزار و ۵۶۱ کمترین آمار مراجعین نزاع را داشته‌اند.

همچنین در نیمه اول امسال از کل مراجعین نزاع ۲۲۲ هزار ۸۰۵ نفر مرد و ۹۸ هزار و ۳۸۰ نفر زن بودند.

کاهش ۷.۴ درصدی مراجعین نزاع در تابستان

در تابستان سال جاری نیز آمار مراجعین نزاع در کشور ۷.۴ درصد کاهش یافت. در این مدت ۱۶۹ هزار و ۸۱۰ نفر به پزشکی قانونی مراجعه کردند در حالیکه آمار مراجعین نزاع در تابستان سال گذشته ۱۸۳ هزار و ۴۱۴ نفر بوده است.

در شهریور ماه امسال تعداد مراجعین نزاع به مراکز پزشکی قانونی ۵۴ هزار و ۵۰۶ نفر بوده که نسبت به شهریور سال گذشته ۹.۱ درصد کمتر شده است.

یک رفتارشناس: علت نزاع ها فراموش کردن ارزش‌های معنوی و پایین آمدن آستانه تحمل افراد است

افزایش نزاع در افراد جامعه و شدت آن در پایتخت به گفته روانشناسان و جامعه شناسان به علت افزایش مشکلات اقتصادی، دور شدن مردم از معنویت و در نتیجه کم بودن آستانه تحمل افراد است. در این خصوص مجید ابهری جامعه و رفتار شناس در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران می گوید: هر انسانی دارای دو نوع رفتار می باشد رفتار فردی و اجتماعی رفتار فردی در راببطه با مسائل شخصی و رفتار اجتماعی در تعاملات فرد باجامعه منعکس می شود که مبنای آن خانواده است.

وی می گوید: برخی رفتار اجتماعی سالمی ندارند. برای داشتن رفتار اجتماعی موفق و مورد قبول باید انضباط اجتماعی در فرد تجلی یابد به تعبیری دیگر فرد باید قواعد جامعه را اطلاعت کند.

پذیرفتن و رعایت مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی و قوانین حاکم بر جامعه امری مسلم است که ابهری درباره آن می گوید: متاسفانه افراد جامعه از ارزش های منطقی فاصله می گیرند، پایمایل کردن حقوق دیگران و زرنگی با دروغ ارزش تلقی شده و نماد اصلی رفتار اجتماعی سالم و سعادتمند که همان رعایت حقوق شهروندی است از بین رفته است.

وی سازمان آموزش و پرورش، رسانه ها بویژه صدا و سیما را در تعریف و انتقال الگویی مثبت و منطقی از رفتار اجتماعی مسئول دانسته و اعتقاد دارد: احترام به شهروندان، رعایت حقوق دیگران در همه ابعاد، اطاعت از قواعد و معیار های اجتماعی می تواند ارکان رفتار اجتماعی قابل پذیرش باشد اگر رفتار بر اساس مطلوب شخص باشد جامعه شبیه جنگلی آشفته می شود چرا که اگر قرار باشد هر کس دلخواه رفتار کند در جامعه دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.

ابهری می گوید: پایین آمدن آستانه تحمل به خاطر کمبود نشاط در جامعه باعث تقابل افراد می گردد. این روزها فراموش کردن ارزش های معنوی همچون گذشت و ..باعث می شود که به خاطر جای پارک خودرو قتل رخ دهد. امروزه گذشت به عنوان یک فضیلت اخلاقی با رفتارهای اجتماعی ما فاصله دارد که علت آن بالا رفتن سطح خشونت، آلودگی صوتی، تنفسی، تورم و گرانی است.

این استاد دانشگاه در ادامه به تغییر سبک زندگی ایرانی ها اشاره می کند و می گوید: سبک زندگی تعیین کننده معیار های اخلاقی مثل همدلی، گذشت، تعاون و دلسوزی در جامعه است. وقتی سبک زندگی اسلامی تحت تاثیر ماهواره و فضای مجازی قرار گیرد از مسیر اصلی منحرف شده و زرنگی فضیلت قلمداد می شود.

وی همچنین تاکید می کند: متاسفانه برخی شهر ها مثل اصفهان و تهران آمار تکان دهنده ای از درگیری فیزیکی و ضرب و جرح دارند؛ در اصفهان درگیری زنان بیشتر از مردان است که علت آن در دست پژوهش است. در تهران درگیری های فردی ضد و خورد امار قابل توجهی دارد علت ان فاصله گذشت و به علت دور شدن از معنویت است.

در چند دهه گذشته حاشیه‌نشینی، نابرابری‌های اجتماعی، نبود رفاه اجتماعی و بالاخره تولد آسیب‌های اجتماعی از درون فقر اقتصادی از جمله مسایل مهمی است که جامعه ما با آن دست و پنجه نرم می کند، باید پس از شناخت آن ها راه هایی را برای حل و یا حداقل تخفیف آن ها انجام داد. مشکلی که فریاد می زند و یاری می طلبد....
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احسان

      زندگی در شهر تهران اینقدر سخت شده که مردم اعصاب ندارند. میری مغازه 4 تا جنس میخری میشه 50 هزار تومان معلومه اعصاب برات نمیمونه و با کوچکترین عاملی به هم میریزی و میخوای با همه دعوا کنی.

    • احمد

      یکی از مهمترین دلایل کم تحملی و عصبی شدن مردم تهران ترافیک سنگین و وحشتناک این شهره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج