۲۶۳۷۱۱
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

ظریف: بحث درباره برجام را تمام کنید

ظریف در نشست مشترک استانداران سراسر کشور و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران گفت:برخی این واقعیات را در نظر نمی‌گیرند و توجه نمی‌کنند که روند رشد نزولی ما از سال ۹۰ شروع شد و به بالای منفی ۶ درصد رسید. اما در شرایط فعلی برجام هرچه بود سپری شد. من به دوستان طرفدار دولت پیشنهاد می‌کنم بحث درباره برجام را متوقف کنند

خبرگزاری ایسنا: وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه با نگاه بدبینانه می‌توان نمره ۵ به برجام داد و با نگاه خوشبینانه می‌توان به آن نمره ۹۵ داد، اظهار کرد: اگر از شرایط پس از برجام استفاده نکنیم این نمره به صفر می‌رسد. ما اگر دچار دعوا شویم نه ۵ گیرمان می‌آید نه ۹۵.

محمدجواد ظریف صبح امروز در نشست مشترک استانداران سراسر کشور و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در محل وزارت کشور با بیان اینکه برجام را می‌توان با یک دید بدبینانه و دید خوشبینانه بررسی کرد، اظهار کرد: برای بررسی برجام باید ظرف زمانی برجام و شرایط کشور در نظر گرفته شود. در سال ۹۰ فروش نفت ما ۲.۵ میلیون بشکه بود اما در سال ۹۲ این رقم به ۹۰۰ هزار بشکه رسیده بود و دشمن می‌خواست فروش نفت را همچنان کاهش دهد و اگر توافق ژنو یا اقدام مشترک نبود صادرات نفت ما امروز به صفر رسیده بود.

وی همچنین افزود: برخی این واقعیات را در نظر نمی‌گیرند و توجه نمی‌کنند که روند رشد نزولی ما از سال ۹۰ شروع شد و به بالای منفی ۶ درصد رسید. اما در شرایط فعلی برجام هرچه بود سپری شد. من به دوستان طرفدار دولت پیشنهاد می‌کنم بحث درباره برجام را متوقف کنند زیرا ما باید بر اساس تلاش جمعی برای اجماع ملی به سمت استفاده از فرصت پس از برجام برویم.

ظریف با تأکید بر اینکه ما نباید سر واژه نفوذ دعوا کنیم، خاطرنشان کرد: همه ما مطیع رهبر و نگران نفوذ‌یم. وزارت امور خارجه با دقت نفوذ را مدنظر دارد و معتقد است بهترین روش مقابله با نفوذ داشتن ابتکار عمل است. اکنون زمان آن است که دنبال ابتکار عمل برای بهترین استفاده از برجام باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت نحوه بهره‌برداری از فرصت پس از برجام خاطرنشان کرد: ما همه نگرانیم که شرایط پسابرجام چگونه می‌تواند به نفع مردم، کشور، نظام و انقلاب مورد بهره‌برداری قرار گیرد. رهبری بارها خطر نفوذ و سوءاستفاده بدخواهان انقلاب را مطرح کرده است. برجام می‌تواند یک فرصتی برای ما باشد اما اگر برنامه نداشته باشیم، هوشمند نباشیم، ابتکار عمل را در دست نگیریم و دچار اختلافات داخلی شویم یقینا با مخاطرات جدی روبرو خواهیم بود. نباید فرصت را به بدخواهان داد تا از اختلافات ما استفاده کنند. امروز عموم بدخواهان ما و حتی دوستان ما در منطقه دچار دستپاچگی و وحشت‌زدگی شده‌اند. زیرا برنامه‌های آنها برای ارائه چهره امنیتی از کشور ما با شکست مواجه شده و سرمایه‌گذاری دراز مدت آنها بی‌فایده بوده. آنها تلاش می‌کنند تا از نابودی برنامه‌هایشان جلوگیری کنند. پس نیاز است که ما هم برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط منطقه و خطر افراطی‌گری و فرقه‌گرایی گفت: این خطر ناشی از سیاست‌های غلط و کوتاه‌بینانه تعدادی از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی است. اکنون گروه‌های وحشی به نام اسلام در منطقه رشد کرده و جوانان و نوجوانان ما را دچار تنش فکری و اعتقادی کرده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما شاهد جنایات و وحشی‌گری این گروه‌ها هستیم که اقدامات آنها در هیچ منطقی قابل قبول نیست. این گروه‌ها یک خطر امنیتی برای کل جهان است اما برخی همسایگان خطر افراط را درک نکرده و تا زمانی که آنها متوجه نشوند افراط چه خطری دارد، گروه‌های تکفیری از حمایت‌های وسیع برخی ابعاد حاکمیتی کشورهای منطقه برخوردار خواهد بود.

ظریف در ادامه تصریح کرد: همفکری سفرا و استانداران می‌تواند ابعاد خطر افراطی‌گری را بررسی کرده و آن را کنترل کند و مانع ایجاد فرقه‌گرایی، طایفه‌گرایی و اختلاف شیعه و سنی شود. ما در این زمینه به همفکری نیازمندیم.

ظریف در پایان خاطرنشان کرد: در سه دهه اخیر، وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی خیلی تخصص نداشته است و اکنون استانداران باید به وزارت امور خارجه راهنمایی دهند و امکانات و نیازهای استان خود را به سفرا و نمایندگان وزارت امور خارجه معرفی کنند. ارتباط بین استان‌ها و نمایندگی‌های وزارت امور خارجه برای تأمین نیازهای استان‌ها و استفاده از امکانات آنها لازم است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • reza

      با سلام . دكتر ظريف عزيز شما نماينده ملت ايران بوديد در مذاكرات ولي مخالفان شما نماينده شيطان بزرگ آمريكا ، صهيونيست خون ريز و وهابيون احمق هستند كه برايشان نه ايران و نه مردم ايران مهم است .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج