جاباما
۲۶۳۸۴۰
۱ نظر
۵۰۱۶
۱ نظر
۵۰۱۶
پ

۵ راهکار بی دردسر برای سحرخیز شدن

اگر شما هم به ایده ی صبح زود بیدار شدن و عادت کردن به این کار علاقه دارید، اما با شنیدن صدای ساعت از مواجه شدن با یک روز جدید احساس انزجار می کنید، نگران نباشید.

وب سایت دیجیاتو - پیام ادیب: آیا صبح زود بیدار شدن، با وجود علاقه ای که به این کار دارید برای شما هم عذاب آور است؟ پس شما هم خوب می دانید که زود بیدار شدن، بهره وری، تمرکز و انگیزه تان را بالا خواهد برد.

5 راهکار بی دردسر برای سحرخیز شدن

درست به همین دلیل است که کارآفرینان موفقی مثل ریچارد برانسون و مدیرعامل های شرکت های چند میلیارد دلاری مثل توری برچ و ایندرا نویی، پیش از طلوع آفتاب از خواب بر می خیزند.

مشکل کار اینجاست که اکثر ما از بیدار شدن زودتر از زمانی که واقعاً مجبور به این کار می شویم متنفریم و این حس آشنایی برای اکثریت ماست.

اگر شما هم به ایده ی صبح زود بیدار شدن و عادت کردن به این کار علاقه دارید، اما با شنیدن صدای ساعت از مواجه شدن با یک روز جدید احساس انزجار می کنید، نگران نباشید.

به کارگیری استراتژی های بسیار ساده ی زیر به شما کمک می کند هر روز مثل فنر از رختخواب خود بیرون بپرید، روز خود را بهتر آغاز کنید و از مزایای سحرخیزی لذت ببرید.

۱- از شب قبل شروع کنید

پژوهش های بسیاری میان خواب REM و میزان انگیزه ی فرد در طول روز ارتباط معناداری یافته اند. خواب REM به مرحله ای از خواب گفته می شود که با حرکات سریع چشم همراه است و شخص در آن رویا می بیند.

اگر استراحت شما از کیفیت لازم، و همچنین چندین چرخه خواب REM برخوردار نباشد، سطح انگیزه و انرژی تان هنگام بیدار شدن و برخاستن از رختخواب هنگام صبح پایین خواهد بود.

یکی از راه های مقابله با این مشکل این است که برنامه ی روتینی برای پیش از خواب خود درست کنید که شما را برای استراحتی با کیفیت آماده کند. برخی از راهکارهایی که کارآفرینان موفق برای به خواب رفتن و حفظ کیفیت خواب خود مورد استفاده قرار می دهند از این قرار اند:
  • محدود کردن مصرف کافئین. ایلان ماسک، مؤسس تسلا و اسپیس اکس، اعتراف می کند زمانی تمام روز نوشیدنی های کافئین دار مصرف می کرده است، اما در حال حاضر مصرف آن را حد اکثر به یک تا دو لیوان در روز کاهش داده است تا به این ترتیب بتواند بهتر بخوابد.
  • دوری کردن از وسایل الکترونیکی. قرار گرفتن در معرض روشنایی نمایشگر موبایل، تبلت یا لپتاپ درست قبل از خواب، می تواند بر الگوهای خواب بدن شما اثر منفی داشته باشد. به همین دلیل است که آریانا هافینگتون، یکی از مؤسسین و سردبیر هافینگتون پست، هنگام خواب موبایل خود را در اتاق دیگری می گذارد.
  • مطالعه . بیل گیتس، هر شب پیش از خواب یک ساعت (معمولاً بیوگرافی، کتاب های تاریخی، و نشریات دوره ای) مطالعه می کند تا بتواند بهتر به خواب برود.
  • ایجاد فضایی مناسب نیز به کیفیت خواب کمک می کند . اتاق خواب خود را تا حد ممکن تاریک کنید، روی ساعت زنگدار خود را به سمتی دیگر برگردانید و اگر در منطقه ای پر سر و صدا زندگی می کنید می توانید از دستگاه های تولید کننده ی صداهای محیطی یا وسیله ای مثل پنکه برای پوشش دادن این سر و صدا ها استفاده کنید.
2- ببینید چرا صبح زود بیدار شدن برای شما مهم است

ایجاد هر نوع تغییری بدون دانستن علت اهمیت آن در وهله ی اول، برای افراد دشوار است. چرا صبح زود بیدار شدن برای شما اهمیت دارد؟

چرا می خواهید صبح ها بازده بیشتری داشته باشید؟ آیا فکر می کنید عادت کردن به سحرخیزی در نهایت به کاهش وزن و بهبود ترکیب اندامتان کمک خواهد کرد و باعث می شود در طول روز اعتماد به نفس و انرژی بیشتری داشته باشید؟

شاید هم زود بیدار شدن را راهی برای بهره مندی از وقت بیشتر می دانید؛ وقتی که می توانید آن را برای انجام کارهایی که دوست دارید صرف کنید (مثل مطالعه، نوشتن، و یا مراقبه).

اگر بدانید چرا می خواهید صبح زود بیدار شوید، خواهید دید که تغییر برایتان آسانتر خواهد شد.

3- از دکمه ی «اسنوز» استفاده نکنید

5 راهکار بی دردسر برای سحرخیز شدن

معمولاً صبح ها چند بار از دکمه ی اسنوز استفاده می کنید؟ یک بار؟ دو بار؟ پنج بار؟ بیشتر؟

شاید تصور کنید وقتی ساعت زنگ می خورد، چند دقیقه خواب بیشتر می تواند احساس خوبی به شما بدهد، اما واقعیت درست خلاف این است. استفاده از دکمه ی اسنوز شما را خسته تر می کند.

این کار چرخه ی خواب شما را بر هم می زند و باعث می شود تمام طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشید.

علاوه بر این، وقتی اولین کاری که در آغاز روز جدید انجام می دهید فشردن دکمه ی اسنوز است، عملاً روز خود را با تعلل آغاز کرده اید.

این کار پیامی به ناخودآگاه شما می فرستد مبنی بر اینکه حتی برای بیرون آمدن از رختخواب هم از خودفرمانی لازم برخوردار نیستید و این، شروع خوبی برای یک روز تازه نیست.

بنابراین چطور باید عادت استفاده از دکمه ی اسنوز را ترک کرد؟ برای این کار می توانید ساعت یا موبایل خود را جایی دور تر از تخت قرار دهید، به گونه ای که برای خاموش کردن زنگ آن مجبور باشید از رختخواب خود بیرون بیایید.

پیشنهاد دیگر این است که دکمه ی اسنوز ساعت خود را با چسب یا هر شیوه ی دیگری از کار بیندازید. به این ترتیب دیگر شانس استفاده از آن را نخواهید داشت.

۴- عادات صبحگاهی خود را «به آرامی» تغییر دهید

تغییر یکباره ی عادات صبحگاهی با مثلاً ۴ صبح بیدار شدن در حالی که در حالت عادی تا ظهر می خوابیدید، می تواند پیروی از این برنامه ی جدید را برایتان غیر ممکن یا حد اقل بسیار دشوار کند.

در عوض، روی تغییرات کوچکی کار کنید که بتوانید کم کم بر شدتشان بیفزایید. این کار به شما انگیزه ی بیشتری می بخشد، تمرکزتان را افزایش می دهد، آرامش شما را بالا می برد و کمک می کند راه درست برای دست یافتن به تغییرات پایدار را یاد بگیرید.

برای مثال، اگر در حالت عادی ساعت ۷ صبح بیدار می شوید، برای فردا ساعت خود را روی ۶:۴۵ تنظیم کنید. وقتی به بیدار شدن در ساعت ۶:۴۵ عادت کردید، ۶:۳۰ را امتحان کنید. هر بار ساعت بیدار شدن خود را تنها ۱۵ دقیقه عقب بکشید و به این ترتیب تقریباً بدون هیچ زحمتی قادر خواهید بود هر روز صبح زود بیدار شوید.

۵- فعالیت هایی را برای صبح خود انتخاب کنید که از انجام دادنشان لذت می برید

5 راهکار بی دردسر برای سحرخیز شدن

بیدار شدن پیش از طلوع آفتاب به خودی خود دشوار است، چه برسد به اینکه بخواهید در این زمان به کارهایی بپردازید که علاقه ای به انجامشان ندارید. این باعث می شود برنامه ی جدید برایتان حکم شکنجه را پیدا کند.

به همین دلیل است که باید برنامه ی صبح های خود را با فعالیت هایی پر کنید که واقعاً به آنها علاقه دارید؛ کارهایی که باعث می شوند نسبت به خودتان احساس بهتری پیدا کنید و جهت بهتری به زندگی تان بدهید.

از جمله فعالیت هایی که انجامشان در صبح اول وقت برای خیلی ها لذتبخش و سازنده است می توان حرکات کششی، مدیتیشن، شکرگزاری، و وقت گذراندن با دیگر اعضای خانواده را نام برد. برای خودتان فهرستی تهیه کنید که کشش لازم برای بیرون کشیدن شما از رختخواب را داشته باشد و روز خوبی برایتان رقم بزند.

این هم از ۵ ترفند ساده ای که با استفاده از آنها می توانید صبح دلپذیر تر و سازنده تری داشته باشید. حال، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک یا همه ی آن ها را امتحان کنید.

کسی چه می داند، شاید رابطه ی «عشق و نفرت» شما با صبح زود، تبدیل به رابطه ای صد درصد عاشقانه شود که تا آخر عمر در کنار شما باشد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برای سحر خیز بودن فقط یک چیز باید وجود داشته باشه:

      انگیزه

      چیزی که ادمو برای یه شروع جدید از رختخواب بیرون بکشه
      جوونی که بیکاره و تا صبح داره به گوشیش یا صفحه ی مانیتورش نگاه میکنه ، براش چه فرقی میکنه کی بیدار شه؟ براش چه فرقی میکنه دوباره ساعت 11 گوشیشو چک کنه یا 2 بعداز ظهر؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج