۲۶۴۸۲۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تفاوت برخورد با داور در ایران و آرژانتین

فدراسیون فوتبال آرژانتین برای برخورد با داور متخلف راهکاری جالب و البته درس‌آموز اتخاذ کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: فدراسیون فوتبال آرژانتین برای برخورد با داور متخلف راهکاری جالب و البته درس‌آموز اتخاذ کرد.

در مسابقات ورزشی رسمی و غیر رسمی همیشه شاهد اشتباهات داوران بوده‌ایم، اما در این بین رشته ورزشی فوتبال به دلیل آن که علاقمندان بسیاری در سراسر جهان دارد بیش از دیگر رشته‌ها زیر ذره‌بین است و به تبع اشتباهات صورت گرفته در مسابقات فوتبال نیز بیشتر از رشته‌های دیگر مورد بحث و بررسی و تجزیه قرار می‌گیرد.

حال در این میان اگر داوری اشتباه فاحش و تاثیرگذار در یک مسابقه داشته باشد و نتیجه بازی را تغییر دهد، حرف و حدیث‌های به وجود آمده مدت‌ها ادامه خواهد داشت و اگر اشتباه داور بر ضد تیم محبوبی صورت بگیرد ممکن است برای شخص داور تبعات بدی از جمله تهدید را به دنبال داشته باشد.

کم‌نبوده‌اند داورانی که به دلیل قضاوت اشتباه در یک مسابقه حساس از سوی هواداران فوتبال عرصه بر آن‌ها تنگ شده و حتی تهدید به مرگ شده‌اند و به ناچار تصمیم گرفته‌ ‌اند عطای این شغل را به لقایش ببخشند و سوت خود را آویزان کنند و از دنیای قضاوت خداحافظی کنند.

فارغ از نوع برخورد هواداران فوتبال با داوران متخلف در جای جای جهان آنچه که مهم است نحوه برخورد فدراسیون‌ها فوتبال کشورهای مختلف جهان با« اشتباهات تاثیرگذاران داوران» است.

هرگاه صحبت از اشتباه داوران شده با جمله‌ای کلیشه‌ای پاسخ می‌شنویم که اشتباه داوری نیز جزئی از فوتبال است، اما وقتی این اشتباه به قیمت تغییر نتیجه و از دست رفتن عنوان قهرمانی و حتی سقوط تیم‌ها و در ابعاد کلان برباد رفتن سرمایه‌های مادی و معنوی تمام شود، آنجا دیگر نمی‌توان گفت« اشتباه داوری جزئی از فوتبال است» اینجاست که نحوه برخورد با داور متخلف و مجازات‌های در نظر گرفته شده برای او مطرح می‌شود.

برای نمونه به خبری که به تازگی منتشر شد اشاره می‌کنیم در آرژانتین و در فینال جام حذفی این کشور دیگو سبایوس داور دیدارتیم‌های بوکا جونیورز و روساریو سنترال مرتکب اشتباه تاثیر گذار شد.

در این مسابقه که با پیروزی ۲-۰ بوکا جونیورز به پایان رسید داور مسابقه خطای صورت گرفته بر روی بازیکن بوکا در خارج از محوطه جریمه را پنالتی تشخیص داد و علاوه‌بر آن گل آفساید بوکا جونیورز به دلیل اشتباه محض داور شکل بگیرد.

پس از این اشتباهات فاحش سبایوس ، فدراسیون فوتبال آرژانتین برای تنبیه این داور بین‌المللی شیوه جالبی اتخاذ کرد.

« با تصمیم لوئیس سگورا رئیس فدراسیون فوتبال آرژانتین دیگو سبایوس از فهرست داوران بین‌المللی کنار گذاشته شد و این مسئله بلافاصله به اطلاع فدراسیون جهانی فوتبال رسانده خواهد شد.»

حال این تصمیم فدراسیون فوتبال آرژانتین را با تصمیم فدراسیون فوتبال کشورمان در مورد داوران متخلف مقایسه کنیم.

ما هرگز ندیده‌ایم نام یک داور بین‌المللی که مرتکب اشتباه تاثیرگذار شده است از فهرست داوران بین‌المللی خط بخورد. داوران متخلف بین المللی ما نه تنها با چنین محرومیتی مواجه نمی شوند بلکه دیده شده چند روز پس از قضاوت پر اشتباه و تاثیرگذار خود راهی مسابقات بین‌المللی شده‌اند تا ضمنن تمدد اعصاب در خارج از کشور ، پس از فرو خوابیدن خشم هواداران و مسئولان تیم‌ها به کشور برگردند. نهایت کاری که با داور متخلف شده است محرومیت چند جلسه‌ای او بوده است.

برای پیدا کردن نمونه‌هایی از این دست نیازی به مغز خود فشار بیاوریم و تاریخچه مسابقات فوتبال کشورمان را ورق بزنیم.

همین هفته گذشته بود که یداله جهانبازی داور بین‌المللی فوتبال کشورمان با قضاوتی بحث برانگیز و اشتباه در دیدار ذوب‌آهن و پرسپولیس موجب حذف تیم پرطرفدار پرسپولیس از جام حذفی شد.
طبق معمول مجازات در نظر گرفته شده برای او چند جلسه محرومیت بود، جهانبازی 4 جلسه از قضاوت محروم شد.

یا نمونه‌ای دیگر از قضا بازهم مربوط به داوری دیدار ذوب‌آهن و پرسپولیس و این بار در لیگ برتر کشورمان می‌شود، داور آن مسابقه علیرضا فغانی بود، داوری که از او به عنوان چشم و چراغ داوری کشورمان یاد می‌شود و نامش در فهرست داوران نخبه (الیت) قرار دارد.

در آن مسابقه وقتی فغانی توپی را که به شکم بنگر خورده بود پنالتی اعلام کرد و در ادامه تصمیم اشتباه خود همین بازیکن را اخراج کرد، فدراسیون فوتبال کشورمان نه تنها از اعتبار فغانی کم نکرد بلکه چندی بعد او با خیالی آسوده راهی قطر شد تا دیدار تیم‌های کویت و کره‌جنوبی در مقدماتی جام جهانی 2018را سوت بزند.

آقای فغانی همان داوری است که فصل گذشته نیز آخرین روز لیگ برتر کشورمان که قرار بود تکلیف قهرمان لیگ مشخص شود، دیدار تیم‌های تراکتورسازی تبریز و نفت تهران را سوت زد و با تصمیم اشتباه خود که دست تبریزی‌ها را از رسیدن به جام قهرمانی کوتاه کرد و داستان‌های حاشیه‌ای و اعتراض تبریزی‌ها که تا مدت‌ها در فوتبال ادامه داشت. اما این اشتباه بزرگ و پرخطر فغانی هم فقط چند جلسه محرومیت برای او به دنبال داشت، اما وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد ، فغانی بازهم به قضاوت برگشت و همانطور که گفتیم آن اشتباه تاثیرگذار را در دیدار ذوب‌آهن - پرسپولیس انجام داد.

در نظرگرفتن محرومیت چند جلسه‌ای برای فغانی در شرایط بود که وزارت ورزش هم علیه او موضع‌گیری کرده بود و یک روز پس از موضع‌گیری وزارت ورزش درباره اشتباه فغانی ، حسین عسگری از ریاست دپارتمان داوری استعفا داد، اما درجه‌ای از درجه‌های آقای فغانی کاسته نشد.

به هر روی ، با مقایسه نحوه برخورد با داوران متخلف در کشور آرژانتین و کشور خودمان شاید بتوان به این نکته پی برد که چرا فوتبال آرژانتین در رنکینگ فیفا همیشه جزء تیم‌های بالانشین بوده و فوتبال ما در جایگاه متوسط قراردارد، بدون شک علاوه‌بر امکانات و استعدادها قضاوت‌های صحیح نیز بر روند بازی‌ها و سطح آن‌ها تاثیر گذارد و نهایتا موجب تقویت و پیشرفت سطح فوتبال کشور می‌شود.

بارها دیده شده است که محرومیت چند جلسه‌ای داوی در قضاوت بیمار کشورمان نیست ، شاید راهکاری که فدراسیون فوتبال آرژانتین ارائه کرده است، جواب بدهد و داوران ما باهوش و حواس جمع‌تری به قضاوت بپردازند.

اگر داوری احساس کند درجه‌ای که برای کسب آن مرارت بسیار کشیده با قضاوت ضعیف از او گرفته خواهد شد تمام تلاش خود را به کار می‌برد که بهترین قضاوت را انجام دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج