۲۶۶۴۸۸
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

سراج: بی «فرهنگ» ها «سیاست» ندارند

حسام‌ الدین سراج درباره وضعیت و رابطه صداوسیما با موسیقی و سیاست و سلیقه آنها در حوزه موسیقی گفت: این مسئله از نبود یک برنامه‌ریزی درست و دقیق درباره موسیقی در کل کشور ناشی می‌شود.

ایلنا: حسام‌ الدین سراج درباره وضعیت و رابطه صداوسیما با موسیقی و سیاست و سلیقه آنها در حوزه موسیقی گفت: این مسئله از نبود یک برنامه‌ریزی درست و دقیق درباره موسیقی در کل کشور ناشی می‌شود. دلیل دیگر عدم شناخت مسئولان فرهنگی و هنری از موسیقی است زیرا اگر یک مسئول فرهنگی و هنری شناخت درستی از موسیقی سنتی یا مقامی یا موسیقی جدی که می‌تواند پشتوانه فرهنگی ملی ما باشد، داشته باشد قاعدتا نمی‌گذارد این نوع موسیقی‌ها توسط دیگر انواع موسیقی‌ تفننی پایمال شوند.

وی ادامه داد: اگر مدیران فرهنگی به اهمیت موسیقی آگاه بودند و می‌دانستند با موسیقی چه کارهایی می‌شود کرد فضا را بگونه‌ای مدیریت می‌کردند که موسیقی ارزشمند اشاعه پیدا کند.

سراج، موسیقی را یکی از ارکان مهم فرهنگ دانست و افزود: نبود یک استراتژی درست باعث شده خود مدیران هم به بیراهه بروند و دچار تزلزل شوند. در چنین موقعیتی کل فرهنگ کشور آسیب می‌بیند. وقتی یک کشور فرهنگ درستی نداشته باشد قاعدتا سیاست درستی هم ندارد. موسیقی یکی از ارکان مهم فرهنگ است.

سراج در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی فضا در موسیقی یعنی اینکه همه با هر سلیقه‌ای در موسیقی بتوانند فعالیت کنند، گفت: اصلا اینگونه نیست. آیا وقتی وقتی ما به پزشک مراجعه می‌کنیم دکتر به ما می‌گوید که در فلان قفسه دارو هست و هرکدام را می‌خواهی بردار و بخور تا بهبود پیدا کنی؟ خیر، این حرف را به ما نمی‌زند زیرا به عنوان یک متخصص تشخیص می‌دهد ما به یک نوع خاصی دارو نیاز داریم و دستوراتی می‌دهد که مجموعه آن دستورات شما را به سمت سلامت می‌برد.

سراج ادامه داد: در بخش فرهنگ و موسیقی نیز اینگونه است. وقتی یک هنرمند و کسی که در زمینه موسیقی در کار خودش متخصص است و به مقام استادی رسیده، مطلب و راهکاری را بیان می‌کند، معتقد است این مطلب برای همه سازنده است و باعث ارتقا فرهنگ می‌شود و جامعه را به سمت صلاح و سلامت می‌برد.

وی ادامه داد: اگر فعالیت در حوزه موسیقی را اینگونه آزاد بگذاریم که هر فردی هر نوع اثری را که می‌خواهد اجرا کند و بعد بگوییم مردم خود انتخاب کنند اغتشاش رخ می‌دهد.

سراج افزود: امروز در برخی از آثاری که به نام موسیقی پاپ منتشر می‌شود؛ حرف‌ها و اشعاری را می‌بینیم و می‌شنویم که بسیاری از ما در حالت عادی حاضر نیستیم به کسی این حرف‌ها را بزنیم اما برخی‌ این حرف‌ها را در موسیقی پاپ می‌خوانند و بعد می‌گویند خیلی مشتاق و طالب دارد.

سراج افزود: استقبال از این آثار به دلیل خوب بودن نیست. طبیعی است اگر کسی در سر یک کوچه صندلی زیر پای خود بگذارد و شروع به فحش دادن کند؛ قطعا افراد زیادی جمع می‌شوند ببینند چه خبر است زیرا یک اتفاق غیرمعمول افتاده و به نوعی آشنایی‌زدایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برخی از آثار موسیقی نیز آشنایی‌زدایی انجام می‌دهند و مورد استقبال قرار می‌گیرند. ولی آیا برای کل فرهنگ و هنر مفید هستند؟ اگر از اثری استقبال شد دلیل بر خوب بودن آن اثر است؟ شاید چنین آثاری باعث شوند تولیدکننده به یک سود مادی برسد اما به هنر و فرهنگ کشور ضربه می‌زنند و نوعی خیانت است به همین دلیل باید امور موسیقی به افراد کار‌دان سپرده شود.

وی ادامه داد: نتیجه روند فعلی مدیریت موسیقی در صداوسیما و سایر بخش‌ها این شده که من امروز دیگر رادیو را روشن نمی‌کنم زیرا بسیاری از آثاری که از رادیو پخش می‌شود موسیقی نیست بلکه آلودگی صوتی‌ست. درحالیکه مثلا من ۲۰ سال پیش وقتی رادیو را روشن می‌کردم اگر از موسیقی یک کانال خوشم نمی‌آمد؛ به کانال دیگر می‌رفتم.

سراج درباره آخرین فعالیت‌های خود گفت: آلبوم لب‌خوانی باران با اشعاری از وحشی بافقی، میزرا حبیب خراسانی، مشتاق اصفهانی، ساعد باقری و قیصر امین‌پور که یک آهنگ آن توسط خودم و بقیه توسط صادق موسوی ساخته شده است؛ بزودی روانه بازار می‌شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج