۲۶۷۱۲۵
۶۱۲۹
۶۱۲۹
پ

امروز در تاریخ

۲۷ آبان - ۱۸ نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۲۷ آبان هجری شمسی برابر با ۱۸ نوامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

برترین ها: امروز ۲۷ آبان هجری شمسی برابر با ۱۸ نوامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۴۲۰ - روزي كه بهرام گور، شاه ايران شد

در پي كشته شدن يزدگرد يكم شاه ساساني وقت با لگد اسب در نزديكي نيشابور در نهم نوامبر ۴۲۰ ميلادي، هجدهم نوامبر اين سال بهرام پسر کوچکتر او خود را بهرام پنجم شاه ايران خواند. شاپور برادر بزرگ بهرام قبلا در يك درگيري كشته شده بود و «نرسي» برادر مياني، مقام پادشاهي را نمي پذيرفت و بزرگان ايران با شاه شدن بهرام (معروف به بهرام گور) موافق نبودند. يكي از دلايل مخالفت بزرگان اين بود كه مادر او سوشندخت، يك بانوي ايراني يهودي بود. بزرگان ايران (و به نوشته مورخان اروپايي: طبقه گرنديز، و يا گراندس) در دوران سلطنت ۲۱ ساله يزدگرد نسبت به پيروان اديان ديگر، بسيار حساس شده بودند زيرا كه يزدگرد وسيعا به مسيحيان قلمرو ايران آزادي مذهبي و اجازه تاسيس كليسا و حتي تبليغ داده بود. بزرگان وقت ايران از آن هراس داشتند كه بهرام با داشتن مادري يهودي، در مورد آزادي مذهب، سياست پدر را ادامه دهد. به علاوه، آموزگار نظامي او، منذر ابن نعمان (حكمران حيره، و در آن زمان منطقه اي وسيع در جنوب عراق امروز شامل بخشي از كشور سعودي امروز و كويت كه طايفه لخميون در آنجا زندگي مي كردند و «عربستان ايران» خوانده مي شد) يك مسيحي بود. با اين تصور، بزرگان ايران شاهزاده اي به نام «خسرو» را به عنوان شاه اعلام كردند. ولي بهرام كه مردي نظامي و دلاور بود و در ارتش هواداران فراوان داشت بر آنان غلبه كرد. درباره شاه شدن بهرام داستانسرايي بسيار شده است، ازجمله اين كه تاج سلطنتي را ميان دو شير قرار دادند تا هركدام (بهرام و يا خسرو) كه آن را به دست آورد؛ شاه شود كه بهرام به ميان شيرها رفت و تاج را ربود!.

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصوير بهرام بر سکه اش

بهرام پس از نشستن برتخت شاهي، سياست پدر (دادن آزادي مذهبي) را در پيش نگرفت و به خواست موبدان به آذربايجان رفت و نسبت به آتشكده «آذرگشنسپ» مستقر در منطقه گزن (جزن) اداي احترام كرد. بهرام كه 17 سال و چند ماه سلطنت كرد، براي راضي نگهداشتن موبدان، حتي خودمختاري تاريخي ارمنستان (از زمان داريوش بزرگ) را لغو كرد و آن را به صورت يك ساتراپي (استان) درآورد. بيشتر ارمنيان از ديرزمان مسيحي شده بودند. بهرام روميان را هم كه درصدد حمايت از مسيحيان قلمرو ايران برآمده بودند، در جنگ شكست سخت داد و هپتالها را از مرزهاي شمال شرقي ايران (مرزهاي منطقه سغديانا = تاجيكستان و در آن زمان شامل منطقه بلخ، دره پنجشير و همه فرارود: بخارا، سمرقند، خوارزم و ...) بيرون راند. بهرام در سال 438 ميلادي در جريان شكار «گور» ناپديد شد و ايرانيان نزديك به دو سال او را زنده مي پنداشتند و شاه تازه انتخاب نكردند. برخي از مورخان حدس زده اند كه به باتلاقهاي زاينده رود فرو رفته باشد. فردوسي درباره مرگ بهرام گفته است: بهرام كه گور مي گرفتي همه عمر ـ ديدي كه چگونه گور بهرام گرفت.

طبري مورخ شهير ايران (متولد آمل مازندران) از بهرام پنجم به عنوان شاهي آبادگر نام برده كه هرجا كه توانسته بود باغ ملي (بوستان عمومي) و ساختمان دولتي به وجود آورده بود. كاخ ساسانيان در سروستان (استان فارس) از يادگارهاي دوران بهرام پنجم است.

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
باقيمانده کاخ سروستان که بهرام گور آن را ساخت

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
امپراتوري ايران در دوران ساسانيان

1738 - امضای قرارداد صلح وین میان اتریش، فرانسه و اسپانیا.

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مدال یادبود پیمان ۱۷۳۸ وین

1951 - ترور رزم آرا از توسط خليل طهماسبي

خليل طهماسبي كه در اسفند سال 1329 (هفتم مارس 1951) رزم آرا نخست وزير وقت را در مسجد سلطاني (مسجد شاه واقع در منطقه بازار تهران) ترور كرده بود پس از تصويب قانون معاف شدنش از مجازات، 27 آبان سال 1331 (18 نوامبر 1952) در مصاحبه با مطبوعات گفت: خيانت رزم آرا به وطن، بر ما (جمعيت فدائيان اسلام) محرز شده بود و من برانداختن او را برعهده گرفتم. پيش از انجام ترور، خانواده ام را از محل سكونتشان نقل مكان دادم زيرا اطمينان داشتم كه پس از رويداد، آنان را زجر و شكنجه مي دادند. شب قبل از آن به خانه نرفتم و روز حادثه به مسجد رفتم كه قرار بود رزم آرا براي شركت در مراسم ترحيم آيت الله فيض به آنجا بيايد. هنگام ورود رزم آرا به مسجد، ماموران انتظامي مردم را از مسير او دور ساختند. يك مامور پليس مرا براي دور شدن هل داد و دست بر سينه ام گذاشت. دستش به سلاح كمري من كه در جيب بغل بود خورد ولي متوجه آن نشد. من همچنان در صف اول بودم كه رزم آرا به سه قدمي ام رسيد و رد شد كه به سويش دويدم و سه گلوله به او زدم. گلوله چهارم در لوله تپانچه گير كرد ماموران بر سرم ريختند و مرا كه قصد مقاومت نداشتم زير مشت و لگد قرار دادند كه از حال رفتم و تا دو روز چيزي نفهميدم. پس از بهوش آمدن، نگراني من از اين بود كه رزم آرا زنده مانده باشد و ديكتاتور شود كه روز بعد با اخباري كه به گوشم رسيد اين نگراني ام رفع شد. من خودم را آماده مردن كرده بودم و باكي از اعدام شدن نداشتم و حتي جملاتي را كه مي خواستم زير چوبه دار بگويم در ذهن آماده كرده بودم. در زندان بودم كه ملت پيروز شد و نمايندگان آن (مجلس) مرا از مجازات معاف و آزاد كردند.

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
خليل طهماسبي

با اين كه طهماسبي طبق قانون مصوب مجلس از مجازات معاف شده بود، پس از سوء قصد به جان حسين علاء در همان مسجد او و چند عضو ديگر جمعيت فدائيان اسلام ازجمله نواب صفوي (رئيس جمعيت) را گرفتند و اعدام كردند. حسين علاء نخست وزير وقت 25 آبان 1334 (16 نوامبر 1955) در مجلس ترحيم مصطفي كاشاني نماينده مجلس و پسر آيت الله كاشاني كه همان هفته فوت شده بود مورد حمله مظفر ذوالقدر از فدائيان اسلام قرارگرفت ولي گلوله در لوله سلاح گير كرد و ذوالقدر سلاح را بر سر علاء زد كه مجروح شد.

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
رزم آرا

1903 - انعقاد قرارداد استعماري حفر كانال "پاناما" بين امريكا و پاناما

در حالي كه امريكا پس از استقلال پاناما، امتياز حفر كانال پاناما را از آن خود كرده بود، بر اساس قراردادي كه در 18 نوامبر 1903 با دولت تازه تأسيس اين كشور امضاء نمود، شرايطي را به دولت پاناما تحميل كرد كه نفع فراواني براي خود و ضررهاي متعددي براي پاناما به همراه داشت. حق بهره‏برداري دائمي از كانال و كنترل بيش از يكهزار و دويست كيلومتر مربع در طرفين اين كانال از طرف امريكايى‏ها، از موارد عمده اين شرايط بودند. با اين وصف از سال 1918م كه امريكا براي نخستين بار، نيروي نظامي خود را به اين منطقه اعزام كرد، اختلافاتي بين امريكا و پاناما روي داد. در سال‏هاي دهه 1960م تشنج در روابط امريكا و پاناما بر سر مسئله كانال بالا گرفت و روابط سياسي دو كشور نيز مدتي قطع شد. درنهايت در سپتامبر 1977م پس از مذاكرات طولاني بين مقامات دو كشور، قرارداد ديگري بين دو كشور منعقد شد كه به موجب آن، امريكا تا روز اول ژانويه سال 2000 م به كلي منطقه كانال پاناما را تخليه كرده و اداره امور كانال را به پانامايي‏ها واگذار نمايد.

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۸۰ - آزادي گروگان هاي زن و سياه ‏پوست آمريكايي به فرمان امام خميني(ره)

دو هفته پس از تسخير لانه جاسوسي آمريكا در تهران توسط دانشجويان پيرو خط امام، به امر امام خميني، گروگان‏هاي زن و سياه‏پوست آمريكايي، در ۲۷ آبان ۱۳۵۸ آزاد شدند. حضرت امام خميني(ره) با اين اعتقاد كه زنان و سياهپوستان آمريكايي، در اصل در رديف مستضعفان جامعه آمريكايي هستند و ناخواسته به چنين مأموريت‏هايي اعزام مي‏شوند، دستور آزادي آنان را صادر فرمودند. حضرت امام در پيام خود مورخ ۲۶ آبان ۱۳۵۸، از دانشجويان خواستند اين افراد كه جاسوسي آنان ثبت نشده باشد به وزارت امور خارجه تحويل دهند و فوراً از ايران خارج نمايند.

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

۱۷۸۶ - زادروز کارل ماریا فون وبر آهنگ‌سازآلمانی
۱۷۸۷ - زادروز لوئی داگر نقاش، مخترع و فیزیک‌دان بزرگ فرانسوی

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
لوئی داگر

۱۸۹۷ - زادروز پاتریک بلاکت فیزیکدان تجربی انگلیسی، برندهٔ جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۴۸
۱۹۲۳ - زادروز آلن شپارد نخستین فضانورد آمریکایی طی مأموریت عطارد ۳، پنجمین انسان روی ماه طی مأموریت آپولو ۱۴

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلن شپارد

۱۹۴۵ - زادروز ماهیندا راجاپاکسا ششمین رئیس‌جمهور سری لانکا
۱۹۶۸ - زادروز اوون ویلسون بازیگر، کمدین و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
سلطان قابوس

۱۹۴۰ - زادروز سلطان قابوس پادشاه کشور عمان.
۱۳۱۵ - زادروز طاهره صفارزاده، شاعر، پژوهشگر و مترجم ایرانی قرآن

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
طاهره صفارزاده

1348 - زادروز جواد خیابانی گزارشگر فوتبال

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جواد خیابانی

درگذشت‌ها

۱۴۹۲ - درگذشت جامی شاعر ایرانی
۱۸۸۶ - درگذشت چستر آلن آرتور بیست و یکمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
چستر آلن آرتور

۱۹۲۲ - درگذشت مارسل پروست نویسندهٔ فرانسوی، نویسندهٔ کتاب در جستجوی زمان از دست رفته
۱۹۳۷ - درگذشت سید رضا رهبر قیام درسیم در کردستان ترکیه

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مارسل پروست

۱۹۴۱ - درگذشت والتر نرنست شیمیدان آلمانی، برندهٔ جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۲۰
۱۹۶۲ - درگذشت نیلز بور فیزیکدان دانمارکی، برندهٔ جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۲۲

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
نیلز بور

۱۹۷۶ - درگذشت من ری هنرمند آمریکایی
۱۳۸۰ - درگذشت سید خلیل عالی‌نژاد، عارف و استاد تنبور

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
سید خلیل عالی‌نژاد

۱۳۸۵ - درگذشت عبدالعلی همایون، بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
عبدالعلی همایون

۲۰۰۲ - درگذشت جیمز کابرن بازیگر آمریکایی

27 آبان - 18 نوامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جیمز کابرن

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج