۲۶۷۱۵۶
۱ نظر
۵۰۳۷
۱ نظر
۵۰۳۷
پ

مهارت بهتر است یا مدرک؟!

لطفا خودتان آدم حسابی باشید

اگر نیاز به مدرک برای پیدا کردن کار باعث شده سر از پشت نیمکت های کلاس درس دربیاورید، الان وقتش است که در تصمیم تان تجدید نظر کنید.

هفته نامه چلچراغ - مینا عینی فر: اگر نیاز به مدرک برای پیدا کردن کار باعث شده سر از پشت نیمکت های کلاس درس دربیاورید، الان وقتش است که در تصمیم تان تجدید نظر کنید. دانشمندان (!) ثابت کرده اند مدرک گرایی از همین چند ماه پیش ور افتاد و جایش را به مهارت گرایی داد؛ آن هم مهارت اجتماعی.

مدتی است که کارفرمایان به مهارت های اجتماعی فارغ التحصیلان بیشتر علاقمند شده اند و روی آن حساب بیشتری باز می کنند. مثلا اگر خوب حرف می زنید، خوب قانع می کنید، زود دوست می شوید و با کار گروهی کنار می آیید، می توانید از اولویت های استخدام باشید.

کارفرماها به این نتیجه رسیده اند که کار در طول انجامش یاد می گیرید و مهمتر از آن این است که خودتان آدم حسابی باشید. پس اخلاق تان را درست کنید، مدرک را کنار بگذارید و بنشینید پشت میز جدیدتان!

لطفا خودتان آدم حسابی باشید

معاشرت مهمتر از مدرک

تحقیقات جدید می گویند مهارت های نرم برای کارفرمایان اهمیت بیشتری پیدا کرده و به دنبال آن دانشگاه های مختلف مهارت های نرم را وارد آموزش هایشان کرده اند تا دانشجویان شان از قافله عقب نمانند.

دیوید دمینگ از دانشگاه هاروارد در اوت ۲۰۱۵ مقاله ای درباره «اهمیت فزاینده مهارت هیا اجتماعی در بازار کار» منتشر کرده است و در آن می گوید: «در شرایطی که کامپیوترها بخش بزرگی از کارها را انجام می دهند و نقش آدم ها را در کار کمرنگ کرده اند، روابط انسانی ساده عرصه ای است که اتوماتیک نشده و اهمیت بیشتری پیدا کرده است. از سال ۱۹۸۰ مشاغلی با نیاز بیشتر به مهارت های اجتماعی، رشد اقتصادی بیشتری داشته اند. حقوق بالاتر در مشاغل مربوط به حوزه هایی بوده که نیاز بالایی به هر دو حوزه توانایی و مهارت و مهارت های اجتماعی دارد.»

اگر با خواندن این سطرها هنوز به تحصیلات عالیه تان می نازید، خوب است این چند جمله را هم از نیویورک تایمز بخوانید: «کلاس های پیش دبستانی به جهان مدرن جدید خیلی نزدیک هستند. کودکان از یک پروژه به یک آزمایش علمی می روند، بعد به زمین بازی می روند و مهمترین مهارت شان همبازی شدن با دیگران است اما خیلی زود جایش را به آموزش و سخنرانی برای به دست آوردن مهارت های حرفه ای در مدرسه و دانشگاه می دهد که ارتباط انسانی کمتری در آن حاکم است اما حالا بازار کار به پیش دبستانی شبیه تر شده.»

یک تحقیق که در بهار سال قبل توسط CareerBuilder انجام شده بود نشان داد ۷۷ درصد کارفرماها به دنبال گزینه هایی می گردند که مهارت های نرم بیشتری داشته باشند. ۱۶ درصد آنها فکر می کردند این مهارت ها از توانایی های تخصصی مهمتر است.

ای کاش های دانشجویی

با وجود اهمیت مهارت های اجتماعی بسیاری از دانشجویان آنقدر غرق درس و تخصص می شوند که از تمرین اجتماعی غافل می شوند. یک تحقیق درباره مهارت های شغلی فارغ التحصیلان نشان داده مهارت هایی که این فارغ التحصیلان آرزو می کردند که می توانستند در دانشگاه یاد بگیرند (اما نگرفتند)، در شش حوزه اصلی است؛ فکر استراتژیک و تحلیلی، استدلال درباره داده ها، ارتباطات، مهارت های تکنیکی، مدیریت نیروی انسانی و مدیریت حرفه ای.

در حالی که اغلب دانشگاه ها وقت خود و دانشجویانشان را صرف آموزش های تخصصی می کنند، حالا بعضی از دانشگاه ها به اهمیت مهارت های ارتباطی پی برده اند و آن را وارد برنامه هایشان کرده اند. بعضی ها کلاس های جداگانه گذاشته اند و بعضی دیگر هم سعی می کنند با نوشتن مطالبی در سایت ها و مجله هایشان دانشجویان را وارد باغ کنند!

لطفا خودتان آدم حسابی باشید

آموزش الکترونیک برای نرم شدن

دانشگاه اوتربین در سایتش خبری در این باره منتشر کرده و نوشته: «انجمن کالج ها و دانشگاه های آمریکایی به تازگی به دانشجویان و مسئولان آموزشی هشدار داده که بررسی کنند فارغ التحصیلان چقدر برای دنیای کار آماده اند. در حالی که فارغ التحصیلان خود فکر می کنند که برای ورود به کار آماده اند، کارفرماها نظر دیگری دارند. همه دانشجویان توانایی های ارتباطی خود را ۲۵ درصد بهتر از کارفرمایان ارزیابی کرده بودند.»

دانشگاه میشیگان غربی آموزش این مهارت ها را برای دانشجویانش راه اندازی کرده و ۱۴ مدل آموزش الکترونیک برای یادگیری تفکر انتقادی، همکاری و خلاقیت ایجاد کرده است. هر کدام از این مهارت ها را به چند بخش تقسیم کرده و درباره اش مطالبی منتشر کرده.

دانش نرم سخت تر است

دانشگاه ملی تاناگا در مالزی هم برنامه ای برای آموزش ها پیش بینی کرده. این برنامه ها برای کارمندان و دانشجویان دانشگاه طراحی شده و در آن کارگاه های آموزشی تشکیل می شود تا دانشجویان درباره مهارت های اجتماعی راهنمایی شوند. مشاور آکادمیک و ساپورت کارمندان در راستای این است که آنها در شغل شان بهتر شوند و حرفه ای تر کار می کنند.

در دانشگاه سینسیناتی در آمریکا به دانشجویان توصیه می شود مهارت هایی را یاد بگیرند که به رسیدن به شغلی که آرزویش را دارند، کمک می کنند. این دانشگاه که امکان برداشتن کلاس هایی برای فراگیری این مهارت ها را فراهم کرده، در سایتش نوشته: «بسیاری از فارغ التحصیلان آنقدر روی پیشرفت حرفه ای شان تمرکز دارند که ممکن است غافل شوند که کار کردن روی مهارت هایی مثل ارتباطات، مدیریت زمان یا مدیریت بحران چقدر مهم است.

این مهارت ها در محیط کار بسیار ضروری اند و خیلی مهم است که بتوانیم آنها را توسعه بدهیم و به این ترتیب در بازار کار برجسته تر باشیم. دانش سخت در کلاس های دانشگاه یاد گرفته می شود اما دانش نرم بخش دیگری از نیاز در بازار کار است.»

این دانشگاه در ادامه توضیح می دهد که رهبران بازار کار و پیشروان حرفه ها متوجه شده اند که در فارغ التحصیلان امروز یک خلأ مهارتی وجود دارد و نسل امروز همه مهارت های نرم لازم برای موفقیت در کار را ندارند. البته کمی اغراق آمیز است اگر با قطعیت بگوییم که مدرک و تحصیلات دیگر مهم نیست اما ماجرا این است که این تنها بخشی از آن چیزی است که برای کارفرماها مهم است.

دانشگاه سینسیناتی درباره کلاس های مهارت نرم توصیه کرده: «شاید این کلاس ها به درد همه نخورند اما اگر بین برنامه کلاسی تان وقت اضافی دارید و می خواهید از این فرصت استفاده کنید، می توانید دوره های تحول حرفه ای را انتخاب کنید.» در این دانشگاه افرادی که صاحب این مهارت ها هستند، دوره های مهارت نرم را تدریس می کنند و تجربه هایشان را منتقل می کنند.

لطفا خودتان آدم حسابی باشید

آموزش نرم ویدیویی

کالج تکنلوژیک میدلندز برای دانشجویانش ویدیو درست کرده تا مهارت های نرم را با کمک تکنولوژی یادشان بدهد. این کالج هم توصیه کرده مهارت های نرم برای همه کارآمدند و حتی در روباط شخصی هم به کار می آیند. کارمندانی که از مهارت های نرم استفاده می کنند، حس احترام و اعتماد دیگران را برمی انگیزند و موفق ترند؛ مهارت هایی مثل خوب گوش کردن، تفکر انتقادی، انعطاف پذیری و در کل ویژگی هایی که باعث می شود افراد مختلف بتوانند با آنها راحت ارتباط برقرار کنند.

دانشگاه تونگو عبدالرحمان هم یک دانشگاه مالزیایی دیگر است که دپارتمان جداگانه ای برای آموزش های نرم به راه انداخته. این دپارتمان برنامه های کوتاهی برای مجهز کردن دانشجویانش به مهارت های ارتباطی و اجتماعی دارد تا در بازار کار و زندگی شخصی از آنها استفاده کنند. مربیان این دوره ها، افراد با تجربه ای هستند که در بازار کار موفق بوده اند.

مهارت های نرم عملی

دانشگاه لوییز در رم ایتالیا دوره های آموزشی مهارت های نرم را در قالب افزایش توانمندی برای استخدام شدن شروع کرده و دانشجویان ارشد را در اولویت دوره ها گذاشته. بخشی از این برنامه این است که دانشجویان با شرکت ها ارتباط داده شوند و برای آنها کارهای پروژه ای انجام دهند تا مهارت های نرم را کاملا عملی تجربه کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سارا

      مطلب خییلی مفید و آموزنده است.ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج