۲۶۷۵۷۸
۴ نظر
۵۸۵۰
۴ نظر
۵۸۵۰
پ

زندگی پر رمز و راز جودی فاستر

فاستر بازیگری را در ۳ سالگی با بازی در آگهی های بازرگانی آغاز کرد. اولین شخصیت مهم او در سال ۱۹۷۶ در نقش نوجوانی فاحشه در فیلم "راننده تاکسی" بود که او را نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن کرد.

برترین ها:

نام اصلی: آلیشیا کریستین فاستر

تولد: ۱۹ نوامبر ۱۹۶۲ ‏(۵۲ سال) - لس آنجلس، کالیفرنیا آمریکا

والدین: اولاین برَندی (مادر) - لوسیوس فیشر فاستر (پدر)

محل زندگی: لس آنجلس، کالیفرنیا

پیشه: بازیگر، تهیه‌کننده، کارگردان

سال‌های فعالیت: ۱۹۶۸ تا کنون

فرزندان: چارلز برنارد فاستر - کیت برنارد فاستر

آلیشیا کریستین فاستر معروف به جودی فاستر (متولد نوزدهم نوامبر 1962)، بازیگر،کارگردان و تهیه کننده ی آمریکایی است.

زندگی پر رمز و راز جودی فاستر

فاستر بازیگری را در ۳ سالگی با بازی در آگهی های بازرگانی آغاز کرد. اولین شخصیت مهم او در سال ۱۹۷۶ در نقش نوجوانی فاحشه در فیلم "راننده تاکسی" بود که او را نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن کرد. در سال ۱۹۸۹ جایزه ی اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در فیلم "متهم" دریافت کرد. در سال ۱۹۹۱ در فیلم "سکوت بره ها" در نقش "کلاریس استارلینگ" (یک آموزش دیده ی اف.بی.آی) نقش آفرینی کرد. بازی او در این نقش مورد تحسین منتقدین بین المللی قرار گرفت و جایزه ی اسکار بهترین بازیگر زن را دوباره نصیب او کرد. وی برای چهارمین بار برای بازی در فیلم "نل" نامزد دریافت جایزه ی اسکار شد. از دیگر فیلمهای محبوب او می توان به "ماوریک"، "تماس"، "اتاق وحشت"، "شجاع" و "جزیره ی نیم" اشاره کرد.

فیلم هایی که فاستر بازی کرده بسیار متنوع اند و ژانر های مختلفی را از فیلم های خانوادگی گرفته تا ژانر وحشت را شامل می شوند. او همچنین جوایز متعددی را از جمله سه بار جایزه ی بفتا (جشنواره ی فیلم بریتانیا) و دو بار جایزه ی گلدن گلاب را از آن خود کرده و دو بار هم نامزد دریافت جایزه ی امی شده است.

زندگینامه

فاستر در لس آنجلس به دنیا آمد. مادرش "اولاین برندی" و پدرش "لوسیوس فیشر فاستر" بود. پدرش سرهنگ نیروی هوایی و از خانواده ای متمول بود. او از همسرش پیش از تولد جودی جدا شد. فاستر بعد از بازی در چند آگهی بازرگانی در کودکی، در برنامه Doris Day Show ظاهر شد.

اولین حضور او در فیلمی سینمایی مربوط به سال ۱۹۷۰ و فیلم تلویزیونی "تهدید در کوهستان" می شود که توسط شرکت دیزنی تهیه شده بود. فاستر به یک مدرسه ی فرانسوی زبان در لس آنجلس رفت و در سال ۱۹۸۰ به عنوان دانش آموز نمونه فارغ التحصیل شد. او سپس به دانشگاه ییل رفت و در سال ۱۹۸۵ مدرک کارشناسی خود را در رشته ی ادبیات انگلیسی دریافت کرد. او قرار بود یک سال زودتر فارغ التحصیل شود اما ترور رئیس جمهور ریگان توسط جان هینکلی باعث تاخیر آن شد؛ چرا که هینکلی علت کارش را تحت تاثیر قرار دادن جودی فاستر دانسته بود و باعث شد که فاستر یک ترم از دانشگاه مرخصی بگیرد.

زندگی پر رمز و راز جودی فاستر

زندگی حرفه ای

دوران کودکی و نوجوانی

فاستر قبل از اینکه به دانشگاه برود تقریبا در ۵۰ فیلم و برنامه ی تلویزیونی ظاهر شد. او بازیگری را در سه سالگی و بازی در یک آگهی تلویزیونی آغاز کرد. در سال ۱۹۶۸ در سریال "میبری آر.دی.اف"، در سال ۱۹۶۹ در یک قسمت از سریال "دود تفنگ" و در سال ۱۹۷۰ در فیلم تلویزیونی "تهدید در کوهستان" نقش آفرینی کرد. او در کودکی در تعدادی از فیلم های شرکت دیزنی از جمله "ناپلئون و سامانتا" و "سرخپوست کوچک" حضور یافت. همچنین در ۱۹۷۴ در سریالی به نام "ماهنامه" در کنار "کریستوفر کانلی" به ایفای نقش پرداخت.

او در ۱۴ سالگی مجری برنامه ی "یکشنبه شب" شد که عنوان جوانترین مجری برنامه را گرفت اما "درو بریمور" با مجریگری این برنامه در سن ۷ سالگی این عنوان را از آن خود کرد.

فاستر در سال ۱۹۷۶ در سه فیلم بازی کرد: "راننده تاکسی"، "باگزی مالون" و "جمعه ی غریب" که برای بازی اش در فیلم راننده تاکسی نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر زن در نقش مکمل شد. در سال ۱۹۹۷ دو جایزه ی بفتا به عنوان بهترین بازیگر نوپا و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای نقش آفرینی هایش در فیلم های راننده تاکسی (مقابل رابرت دنیرو) و باگزی مالون به او تعلق گرفت. همچنین برای بازی در فیلم جمعه ی غریب نامزد جایزه ی گلدن گلاب به عنوان بهترین بازیگر زن شد.

زندگی پر رمز و راز جودی فاستر

ترور ریگان

جان هینکلی پس از تماشای فیلم راننده تاکسی یکی از طرفداران جودی فاستر شده و هنگامی که فاستر در دانشگاه ییل بود برای او نامه های عاشقانه می نوشت. هینکلی در سی ام مارچ ۱۹۸۱ اقدام به ترور رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا کرد (در این سوء قصد ریگان و سه نفر دیگر زخمی شدند). او ادعا کرد که انگیزه اش از این ترور تحت تاثیر قرار دادن فاستر بوده است. در سال ۱۹۸۲ فاستر برای حضور در دادگاه محاکمه ی هینکلی فراخوانده شد. وی در دادگاه عنوان کرد که هیچ رابطه ای با هینکلی ندارد، هینکلی هم خودکاری را به سمت او پرتاب کرد و گفت «من پیدات می کنم فاستر!».

مرد دیگری به نام ادوارد ریچاردسون، فاستر را تا حوالی دانشگاه ییل تعقیب کرد و تصمیم داشت که به او شلیک کند اما این کار را نکرد. زیرا «فاستر بسیار زیبا بود!». همه ی اینها باعث رنج و ناراحتی فاستر شد؛ به طوری که اگر در مصاحبه ای حتی نامی از هینکلی برده می شد، مصاحبه را ترک می کرد. در سال ۱۹۹۱ فاستر مصاحبه ای را با شبکه ی «ان.بی.سی» کنسل کرد زیرا متوجه شده بود که در مورد هینکلی هم صحبت خواهد شد.

دوران بزرگسالی

بر خلاف دیگر ستارگان کودک، مانند "شرلی تمپل" یا "تاتوم اونیل" فاستر توانست از پس نقش های بزرگسالان هم برآید. اما این بدون سختی های اولیه نبود، ا ز آنجا که تعدادی از فیلم هایش از جمله " هتل نیوهمپشایر"، "پنج گوشه" و "دزدی از خانه" از نظر مالی موفق نبودند.

او در فیلم "متهم" برای بازی در نقش زنی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود جوایز گلدن گلاب و اسکار را برای بهترین بازیگر نقش اول زن از آن خود کرد و همینطور نامزد جایزه ی بفتا شد. در سال ۱۹۹۱ با بازی در فیلم ترسناک "سکوت بره ها" توانست دومین جایزه ی گلدن گلاب، اسکار و همچنین اولین جایزه ی بفتا را به عنوان بهترین بازیگر زن دریافت کند.

در همان سال فاستر اولین فیلمش را با نام "کوچک مردی به نام تیت" کارگردانی کرد. این فیلم در مورد کودکی نابغه بود که خود جودی فاستر نقش مادر کودک را بازی می کرد. او همچنین در سال ۱۹۹۵ فیلم "خانه ای برای تعطیلات" را کارگردانی کرد؛ یک کمدی سیاه با بازی "هالی هانتر" و "رابرت داونی جونیور". وی در سال ۱۹۹۲ یک شرکت ساختِ فیلم با نام "اگ پیکچرز"در لس آنجلس تاسیس کرد که عمدتاً فیلم های مستقل در آن تهیه می شد. او این شرکت را در سال ۲۰۰۱ تعطیل کرد تا وقت بیشتری را با فرزندانش بگذراند.

زندگی پر رمز و راز جودی فاستر

فاستر در سال ۱۹۹۴ در دو فیلم بازی کرد: اول، فیلم وسترن - کمدی و فوق العاده موفق "ماوریک" و دوم، فیلم "نل". در سال ۱۹۹۷ همراه با "متیو مک کانهی" در فیلمی علمی - تخیلی ای به نام "تماس" ظاهر شد. این فیلم بر اساس رمانی نوشته ی "کارل ساگان" بود. فاستر در این فیلم نقش دانشمندی را بازی می کرد که به دنبال یافتن حیات در خارج از زمین بود. تماس اولین تجربه ی فاستر در فیلم های علمی - تخیلی بود. بازی در این فیلم جوایز متعددی را برای فاستر در پی داشت. در سال ۱۹۹۸ به افتخار فاستر یک سیارک به نام او شد.

در سال ۲۰۰۲ همراه با "فارست ویتاکر" و "کریستین استوارت" در فیلم "اتاق وحشت" به کارگردانی "دیوید فینچر" بازی کرد. این فیلم در هفته ی اول اکران خود در آمریکا توانست ۳۰ میلیون دلار فروش کند. تا به الان در بین فیلمهای فاستر، اتاق وحشت بزرگترین موفقیت تجاری را داشته است. او سپس در فیلمی فرانسوی زبان به نام "نامزدی بسیار طولانی" نقش آفرینی کرد. در سال ۲۰۰۵ با فیلم مهیج "نقشه ی پرواز" به فیلم های انگلیسی زبان بازگشت. این فیلم هم در صدر گیشه های آمریکا در آن سال قرار گرفت.

در سال ۲۰۰۶ فاستر در فیلم "نفوذی" به کارگردانی "اسپایک لی" و با بازی "دنزل واشنگتن" و "کلایو اوون" نقش آفرینی کرد. این فیلم هم پرفروش ترین فیلم سال شد. در سال ۲۰۰۷ در فیلم "شجاع" به کارگردانی "لی جردن" و با بازی "ترنس هاوارد" حضور یافت. بازی در این فیلم او را بار دیگر نامزد دریافت جایزه ی گلدن گلاب کرد.

در سال ۲۰۰۸ فاستر همراه با "جرار باتلر" و "ابیگیل برسلین" در فیلم "جزیره ی نیم" نقش آفرینی کرد.

این اولین فیلم کمدی فاستر بعد از ماوریک بود.

زندگی پر رمز و راز جودی فاستر

زندگی شخصی

فاستر دو خواهر بزرگتر از خودش با نام های لوسیندا (سیندی) فاستر (متولد ۱۹۵۴) و کانستیس (کانی) فاستر (متولد ۱۹۹۵) و همچنین یک برادر بزرگتر به نام لوسیوس (بادی) فاستر (متولد ۱۹۵۷) دارد. در طول فیلمبرداری بعضی از فیلمهایش از جمله راننده تاکسی، خواهرش کانی در صحنه ی فیلمبرداری حضور داشت. فاستر و برادرش سال ها با هم قهر بودند. در سال ۱۹۹۷ بادی، کتابی با عنوان "کودک فاستر" نوشت، او در این کتاب بیان کرده بود که «من همیشه تصور می کردم جودی همجنسگرا یا دوجنسگراست». او همچنین مدعی شده که فاستر نامی سری بود که مادرش برای معشوقه اش Jo D نامش را از آلیشیا به جودی تغییر داده زیرا "جوزفینا دومینگز" گذاشته بود. جودی فاستر در مورد این کتاب گفته است: «این فقط یک کتاب سطح پایین برای جلب توجه کردن و پول است که با خاطرات مبهم و درهم برهم پر شده است. بادی در تمام عمرش کاری جز شکستن قلب مادرمان نکرده است».

فاستر در مورد زندگی شخصی اش شدیداً تودار است. در سنین نوجوانی عاشق "اسکات بایو" همبازی اش در فیلمهای "باگزی مالون" و "شغال ها" شد.

فاستر دو پسر دارد: "چارلز فاستر" (متولد بیستم جولای ۱۹۹۸) و "کریستوفر فاستر" (متولد بیست و نهم سپتامبر ۲۰۰۱). اما هویت پدر آنان افشا نشده است.

او خدا را باور ندارد و پیرو هیچ دین و آئینی نیست. اما به همه ی ادیان احترام میگذارد.

در اکتبر ۲۰۰۷ در مجله ی "امپایر" در بین ۱۰۰ ستاره ی برتر تاریخ سینما جایگاه هجدهم را بدست آورد.

در سال ۲۰۰۲ از طرف مجله ی "پیپل" یکی از ۵۰ فرد زیبا انتخاب شد.

هنگامی که ۳ ساله بود میتوانست بخواند.

کتاب مورد علاقه اش "فرانی و زوئی" نوشته ی "جی.دی.سالینگر" است.

در سال ۱۹۹۷ یک دکترای افتخاری از دانشگاه ییل گرفت.

بعد از فیلم "سامرز بای" با "سیدنی برنارد" رابطه پیدا کرد اما در سال ۲۰۰۸ از هم جدا شدند.

تا قبل از ۱۴ سالگی به زبان فرانسوی مسلّط شده بود و هنگامی که ۱۸ سال داشت میتوانست به راحتی به زبان ایتالیایی صحبت کند.

بازیگران مورد علاقه اش "رابرت دنیرو" و "مریل استریپ" هستند.

زندگی پر رمز و راز جودی فاستر

دستمزد ها

شجاع .................... ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ دلار
نقشه پرواز .................... 13.000.000 دلار
اتاق وحشت .................... ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ دلار
آنا و شاه .................... 15.000.000 دلار
تماس .................... ۹.۰۰۰.۰۰۰ دلار
نل .................... 4.500.000 دلار برای بازیگری/5.000.000 دلار برای تهیه کنندگی
ماوریک .................... ۵.۰۰۰.۰۰۰ دلار
هتل نیوهمپشایر .................... 500.000 دلار

فیلم شناسی

به عنوان بازیگر

Mayberry, R.D.F 1968
آدم ۱۲)) Adam ۱۲ ۱۹۷۰
(تهدید در کوهستان) Menace on the Mountain 1970
(بمبگذار شهر کنزاس)Kansas City Bomber ۱۹۷۲
(ناپلئون و سامانتا)Napoleon and Samantha 1972
(خواهرم هنک)My Sister Hank ۱۹۷۲
(تازه کار سال) Rookie of the Year 1973
(الکساندر،الکساندر)Alexander, Alexander ۱۹۷۳
(خانواده ی آدامز)The Addams Family 1973
(کونگ فو)Kung Fu ۱۹۷۳
(تام سایر)Tom Sawyer 1973
(سرخپوست کوچک)One Little Indian ۱۹۷۳
(آلیس دیگه اینجا زندگی نمی کنه) Alice Doesn't Live Here Anymore 1974
(لبخند بزن جنی، تو مُردی) Smile, Jenny, You're Dead ۱۹۷۴
Paper Moon 1974
(زندگی مخفیانه ی تی.کی.دیرینگ) The Secret Life of T.K. Dearing ۱۹۷۵
(دختربچه ای که پایین کوچه زندگی می کند) The Little Girl Who Lives Down the Lane 1976
(جمعه ی غریب) Freaky Friday ۱۹۷۶
Bugsy Malone 1976
راننده تاکسی)) Taxi Driver ۱۹۷۶
(طنین یک تابستان)Echoes of a Summer 1976
Candleshoe ۱۹۷۷
Casotto 1977
(منو بچه صدا نکن!) Stop Calling Me Baby ۱۹۷۷
(شغال ها) Foxes 1980
Carny ۱۹۸۰
(همسر اوهارا) O'Hara's Wife 1982
Svengali ۱۹۸۳
(خون دیگران) The Blood of Others 1984
(هتل نیوهمپشایر) The Hotel New Hampshire ۱۹۸۴
(مبهوت) Mesmerized 1986
(خواب نیمروز) Siesta ۱۹۸۷
(پنج گوشه) Five Corners 1987
(متهم) The Accused ۱۹۸۸
(دزدی از خانه) Stealing Home 1988
Catchfire ۱۹۹۰
(کوچکمردی به نام تیت) Little Man Tate 1991
(سکوت بره ها) The Silence of the Lambs ۱۹۹۱
(سایه ها و مه) Shadows and Fog 1992
(سامرزبای) Sommersby ۱۹۹۳
(نل) Nell 1994
Maverick ۱۹۹۴
(تماس) Contact 1997
The Uttmost ۱۹۹۸
(روانی) Psycho 1998
(آنا و شاه) Anna and the King ۱۹۹۹
(اتاق وحشت) Panic Room 2002
The Dangerous Lives of Altar Boys ۲۰۰۲
Abby Singer 2003
(نامزدی بسیار طولانی) A Very Long Engagement ۲۰۰۴
(نقشه ی پرواز) Flightplan 2005
(استاتلر و والدورف:از ایوان) Statler and Waldorf: From the Balcony ۲۰۰۵
(نفوذی) Inside Man 2006
(شجاع) The Brave One ۲۰۰۷
(جزیره ی نیم) Nim's Island 2008
(سگ آبی) The Beaver ۲۰۱۰

زندگی پر رمز و راز جودی فاستر

به عنوان تهیه کننده

(مبهوت) Mesmerized ۱۹۶۸
(نل) Nell 1994
(خانه ای برای تعطیلات) Home for the Holidays ۱۹۹۵
رقص بچه) ) The Baby Dance 1998
(بیداری مرگ) Waking the Dead ۲۰۰۰
The Dangerous Lives of Altar Boys 2002
(شجاع) The Brave One ۲۰۰۷

به عنوان کارگردان

(داستان های از طرف تاریک) Tales from the Darkside ۱۹۸۸
(کوچکمردی به نام تیت) Little Man Tate 1991
(خانه ای برای تعطیلات) Home for the Holidays ۱۹۹۵
(سگ آبی) The Beaver 2010
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایشون همجنسگراست و به تازگی با الکساندرا هدیسون ازدواج کرده

    • داریوش

      انکه تو را دید نکشید اه
      یا نادان است یا بیخبر با خورده نان کاه

    • بدون نام

      به ما چه چی چی بازه.......مهم بازیشه که عالیه فضولها

    • افشین

      چهره خانم فاستر تقریبا مثل خانم ویدا جوان بازیگر کشورمون هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج