۲۶۷۶۱۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

حجم آب‌های زیرزمینی اندازه‌گیری شد

حجم کل ذخایر آب‌های زیرزمینی ۲۳ میلیون متر مکعب برآورد شده. اما درصد خیلی کمی از آن قابل استفاده است.

مجله دیجی کالا - زهرا غلامی: تیمی از محققان دانشگاه‌ ویکتوریا، دانشگاه تگزاس، دانشگاه Gottingen و دانشگاه Calgary با همکاری همدیگر بالاخره موفق شدند ذخایر آب‌های زیرزمینی را نقشه‌برداری کنند. آنها میزان کل آب‌های زیرزمینی را ۲۳ میلیون کیلومتر مکعب برآورد کرده‌اند. اگر تصور این میزان آب برایتان سخت است، فرض کنید کل سطح زمین با لایه‌ای از آب به عمق ۱۸۰ متر پوشیده شده است.

حجم آب‌های زیرزمینی اندازه‌گیری شد

این محققان برای مشخص کردن نقشه‌ی آب‌های زیرزمینی، چند پایگاه‌های داده‌‌ای، اطلاعات جغرافیایی و نقشه‌برداری ماهواره‌ای را به دقت آنالیز کردند. قبلا هم تلاش‌هایی برای اندازه‌گیری و نقشه‌برداری آب‌های زیرزمینی انجام شده بود، اما نتایج آنها دقت لازم را نداشت.

نقشه آب

این آب‌های زیرزمینی دو دسته هستند: آب‌های کهنه و جدید. براساس یافته‌های این تحقیق، تنها ۶ درصد از این آب‌ها یعنی معادل ۰.۳۵ میلیون کیلومتر مکعب، آب جدید و قابل استفاده برای انسان هستند. این درصد کم که با عنوان آب زمینی «مدرن» شناخته می‌شود، تنها ۵۰ سال عمر دارد. این منابع آبی جدید به دلیل نزدیکی به سطح زمین به راحتی قابل دسترسی هستند و می‌توان آنها را استخراج کرد. همچنین از این منابع آبی می‌توان برای تامین منابع آبی سطح زمین مثل رودخانه‌ها و دریاچه‌ها استفاده کرد.

«تام گلیسون» (Tom Gleeson)، سرپرست این تیم تحقیقاتی از دانشگاه ویکتوریا، می‌گوید: "آب‌های زیرزمینی مدرن به سرعت تجدید می‌شوند. این ذخایر آبی آسیب‌پذیری بیشتری در مقابل تغییرات آب و هوا و آلودگی‌ها دارند، به همین دلیل باید بهتر مدیریت شوند." به دلیل همین آسیب‌پذیری، تجدیدپذیری این آب‌ها مشکل‌تر می‌شود. اسراف در میزان مصرف آب و تغییرات آب و هوا و به تبع آن کاهش بارش برف و باران، از عوامل تاثیرگذار بر این موضوع هستند. به مرور زمان پر شدن سفره‌های آب‌خیز سخت‌تر می‌شود که ممکن است جوامع انسانی را با بحران آب رو به رو کند.

از طرف دیگر، ذخایر آبی کهنه به آسانی قابل دسترسی نیستند. این منابع آبی در اعماق بیشتری ذخیره شده‌اند و معمولا مصارف صنعتی و کشاورزی دارند. این آب‌ها خطرناک‌تر هستند و در آنها موادی سمی مثل اورانیوم و آرسنیک یافت می‌شود. همچنین، آب‌های کهنه شورتر از آب‌های جدید و حتی آب اقیانوس هستند و گذشته از این، تجدیدپذیر هم نیستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج