۲۶۸۹۲۷
۱۹ نظر
۵۰۰۳
۱۹ نظر
۵۰۰۳
پ

پیام پوتین به اسد: آماده بستن چمدان‌ باش!

جاوید قربان اوغلی مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه درباره بحران سوریه گفت: به نظر من در حال حاضر اصرار بر بقای اسد خیلی نمی تواند منافع کشور را محقق کند. گفته شده آقای پویتن در سفر اخیر اسد به مسکو به او گفته است که کم کم خود را برای بستن چمدان هایش آماده کند. اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد اختلافات ما جدی می شود.

خبرآنلاین: جاوید قربان اوغلی مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در بخشی از گفتگوی خود در پاسخ به سوالی درباره بحران سوریه در این مورد که با برگزاری دو دور مذاکره در وین با حضور ایران به نظر می رسد اختلاف اصلی میان بازیگران موضوع آینده اسد باشد. این ماجرا را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: موضوع کنفرانس ها چند مسئله است اینکه آقای اسد باید بخشی از پروسه صلح باشد یا خیر. کشورها حاضر نبودند این را بپذیرند و دعوای اصلی بر سر این بود.

اما به نظر می رسد بر سر این مسئله هم توافقی صورت گرفته و آخرین سنگر در این مسئله عربستان سعودی بود که از زبان عادل جبیر اعلام شد با راه حل سیاسی موافق هستند مشروط بر اینکه در انتهای کار آقای اسد حضور نداشته باشد و این پروسه در نهایت به تشکیل دولت انتقالی منجر شود.

در صحنه بین المللی هم فرانسوی ها بر این مسئله پافشاری می کردند. آمریکایی ها هم علی رغم مواضع تند اولیه شان ادبیات دیپلماتیک شان نشان دهنده این است که آنها از این موضع عقب نشینی کرده اند. اینکه آیا در مذاکرات آقای ظریف و کری به این نتیجه رسیده اند یا خیر را نمی دانم ولی من اطمینان دارم علی رغم همه انکارهایی که صورت می گیرد مسئله سوریه حتما در گفتگوهای دو طرف مورد بحث قرار می گیرد و باید هم مورد بحث قرار می گرفت.

مسئله دیگری که وجود دارد، توافقی است که در وین ۲ به نتیجه رسیدند و آن آتش بس، دو مسئله تعیین زمان برای تشکیل دولت انتقالی ظرف ۶ ماه و باز هم تعیین زمان برای انجام همه پرسی و رفراندوم در ۱۸، ماه یک رویداد خوب و مثبتی بود که شاید برخی تصور نمی کردند به این توافق دست یابند اما بالاخره حاصل شد.

مسئله دیگری که به نظر من مهم است و در حال اتفاق افتادن است تعیین گروه هایی هستند که می توانند در دولت انتقالی حضور داشته باشند. ضمن اینکه ماجرای مهم تعیین شاخص ها برای گروه های معارض و جریان هایی است که می توانند در دولت انتقالی و نظم سیاسی جدید حضور داشته باشند. همانطور که شما اشاره کردید فعلا آینده اسد اختلاف اصلی میان ما و کشورهای غربی و همچنین با متحدانمان است.

به نظر من در حال حاضر اصرار بر بقای اسد خیلی نمی تواند منافع کشور را محقق کند. گفته شده آقای پویتن در سفر اخیر اسد به مسکو به او گفته است که کم کم خود را برای بستن چمدان هایش آماده کند. اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد اختلافات ما جدی می شود و شاید بهتر باشد با در نظر گرفتن حقایق میدانی سوریه به تدوین و تنظیم استراتژی در قبال سوریه بپردازیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا کنه ارامش هرچه زودتر به کشورهای منطقه برگردد .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقای اسد، رئیس جمهور قانونی سوریه است.

    • کاربر

      چمدون بستن تو رو کی میبینیم پس. قلدر

    • کاوشگر فضایی

      این هم از روسیه ... .

    • حسین

      خیلی بهتر است که افرادی مثل آقای قربان اوغلی لااقل سکوت کنند و با اینگونه حرف های کاملآ خلاف مواضع اصولی و خط قرمز نظام به دشمنان خط مقاومت گرا ندهند، موضوع شخص بشار اسد نیست بلکه موضوع حفظ خط مقاومت است اگر امروز سرنوشت بشار اسدکه یکی از محوری ترین شخصیّت های محور مقاومت است را آمریکا و عربستان و... تعیین کنند فردا باید اجازه دهید که مقامات برجسته مقاومت که بسیاری از آن ها شخصیّت های ایرانی مورد احترام و محبّت مردم ایران هستند در بیدادگاه های غربی محاکمه شوند. واقعآ چقدر ... می خواهد تا این واقعیّات را درک نکنند.

      پاسخ ها

      • sasan

        این قدر با تعریف خط قرمزهای جدید هزینه های نظام را بالا نبریم تا اگر اسد رفت، به شکست جمهوری اسلامی تعبیر شود. خط قرمز ما حفظ محور مقاومت و حفظ دماء و نوامیس مسلمین است، با اسد یا بی اسد!!!

      • مهدی

        حسین نظرت کاملا درسته بحث بشار اسد نیست بحث محور مقاومت هست و اینکه آقای اوغلی که یه سیاستمدار هستن اینو نمیفهمن جای تعجب هست یا این که میفهمن و یکی از اون مار های در آستین هستش در کل که وضعیت منطقه خیلی حساس و ایرانیا باید هوشیار باشن که اگر در سوریه کار مقاومت تموم شه جبهه بعدی عراق و بعد اون ایرانه انشا ا... خدا مهدی و سرورمون رو برسونه

    • بدون نام

      اسد بدون طرفدار در بین مردم سوریه نیست که بخواهد برود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بشار اسدکه کمتر از 20درصد سوریه را در اختیار دارد کو طرفدار

    • بدون نام

      سرمایه های ملی سوریه در این تهاجمها نابود شد ، چیزی برای مردم سوریه نگذاشتند ، امیدوارم مردم سوریه با هوشیاری از منابع خود چه سرمایه های فیزیکی و چه سرمایه های انسانی خود مراقبت و دفاع کنند. براشون دعا می کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سرمایه ملی هر کشوری غیرت و دلاوریهای مردمشه. نه چیزهای دیگه. فعلا مردم این کشور با غیرت دارن از مواضعشون دفاع می کنن

    • محمد

      برای ما و روسیه موضوع علاقه شخصی به آقای اسد مطرح نیست .شرایط فعلی سوریه بگونه ایی است که کسی دیگری قادر نیست مانند اسد وضعیت را اداره کند و حذف وی باعث فرو پاشی همین دولت نیم بند خواهد شد . ترکیه و سعودی علاوه بر اینکه خصومت شخصی با اسد دارند میدانند در یک روند سیاسی صلح آمیز نخواهند توانست هیچ سهمی از نظام آینده داشته باشند بنابر این بهترین حالت برای این دو فروپاشی دولت ترکیه است تا شاید بتوانند از خلال هرج و مرج سهمی برای خود کسب کنند.متاسفانه برخی از تحلیل گران شناختی از واقعیت های میدانی ندارند و بر اساس خواسته های خود حرف میزنند و یا به تعبیری حدث نفس میگویند

      پاسخ ها

      • حمید

        مومن خدا هرگونه هرج و مرجی در ترکیه اثرات تخریبی مستقیم برای ایران و خاورمیانه خواهد داشت خواهد داشت .

    • علي

      بنظرم اين آقاي ديپلمات سابق دچار توهم شده است و حداقل تحليل را هم اگر داشت مي فهميد که اسد نخ تسبيح سياست و حکومت سوريه است که اگر برود کل جبهه مقاومت را متزلزل خواهد کرد. اين رفتن اسد خواست غرب و مرتجع عرب است که بعضي ها در داخل هم آنها را همراهي مي کنند.

    • علی

      برادر عزیز هشیاری یابصیرت باید باشد مهره اولی واصلی اسداست ازنظر مخالفان اگر بتوانند اسد را از روی صفحه سیاست بردارند میدانند بر داشتن مهره های دیگر هم سخت نیست پس باید باتمام قوا اسد بماند تا دیگران هم بخطر نیفتند
      پس بااین حساب اسد باید بماند چه انها بخواهند یانخواهند
      اسد رفتنی نیست چون‌ بیشتر مردم سوریه اسد را دوست دارند

    • عبدالله

      به روسیه بهیچوجه نمیتوان اعتماد کرد این موضعش را با حرفهای دیروزش مقایسه کنید.روسیه همان آمریکا است با مواضع کمونیستی.

    • بدون نام

      تو هم چمدونت رو ميبندي يه روز ديكتاتور

    • ایرانی مسلمان

      این بابا اصلا چه کاره است که این قدر اطلاعات داره ؟ چرندیات زیاده این هم یکیش

    • محمدی

      این آقای جاوید اوغلی همان سیاستمدار بافهمییه که رفت الجزایر به عنوان سفیر راحت بیرونش کردند و درب سفارت جمهوری اسلامی را بستند اینقدر می فهمید که علیرغم اختلاف شدید با وزیر وقت برای رفع مزاحمت از داخل وزارتخانه به ماموریت اعزامش می کردند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج