جاباما
۲۶۹۳۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

چطور كودک مان را از مكيدن انگشت باز داريم؟

زماني كه كودكان هنوز چند ماهه هستند، مكيدن انگشتشان با مزه به نظر مي‌رسد. اما وقتي كه به سن مهد كودک مي‌رسند ديگر اين كار اصلاً خوشايند نيست.

همشهری آنلاین: زماني كه كودكان هنوز چند ماهه هستند، مكيدن انگشتشان با مزه به نظر مي‌رسد .

اما وقتي كه به سن مهد كودك مي‌رسند ديگر اين كار اصلاً خوشايند نيست و تازه آن زمان است كه نگران كودك‌مان مي‌شويم. قيافه او در حالي كه روي پاهاي خودش ايستاده‌است و هنوز انگشتش را مي‌مكد، براي‌مان عذاب‌آور است.

نگران نباشيد. دانشمندان تخمين زده‌اند كه بيش از ۱۸ درصد كودكاني كه بين ۲ تا ۶ سال سن دارند انگشت خود ـ كه غالباً انگشت شست آنهاست ـ را مي‌مكند.

اما چرا اين اتفاق مي‌افتد؟ ثابت شده كه مكيدن انگشت، باعث آرام شدن كودك مي‌شود و به‌همين خاطر وي اين رفتار را همچنان ادامه مي‌دهد.

تحقيقات همچنين حاكي از آن است كه مكيدن انگشت اكثراً توسط كودكاني انجام مي‌گيرد كه در دوران نوپايي ساعات زيادي از روز را از مادرشان دور بوده‌اند.

اين اتفاق در بين كودكاني كه ماه‌هاي اوليه زندگي خود را در آغوش مادرشان طي كرده و تماس فيزيكي با او داشته‌اند، بسيار بسيار كم ديده مي‌شود.

اكثر پزشكان توصيه مي‌كنند تا زماني كه كودك خودش تصميم به رها كردن اين عمل نگرفته، والدين نبايد وي را مجبور به اين كار كنند.

چطور كودک مان را از مكيدن انگشت باز داريم؟

به كودك اجازه دهيد، خود به اشتباهش پي ببرد

ممكن است تذكر دادن به كودك در مورد مكيدن انگشتش كارساز باشد اما بهترين راه سپردن اين مشكل به خود اوست.

اگر دوستانش در مهد كودك يا مدرسه يك بار او را در اين حالت ببينند و مورد تمسخر او را قرار دهند كودك نا خوداگاه نسبت به اين عمل اكراه پيدا مي‌كند.

اينكه كودك خودش به اين نتيجه برسد، بسيار بهتر از آن است كه شما وي را مجبور به اين كار كنيد.

برايش جايزه تعيين كنيد

مي‌توانيد با او وارد بازي شويد. يك تقويم يك ماهه روي يخچال خود بگذاريد و روزهايي كه او را در حين اين عمل نديده‌ايد را علامت‌گذاري كنيد. در پايان ماه به‌خاطر پيشرفتش به او جايزه دهيد.

روش معكوس/درمان با سختگيري

به كودك‌تان كه در حال مكيدن انگشتانش است، بگوييد كه بايد همه انگشتانش را بمكد و او را مجبور به اين كار كنيد و مطمئن باشيد كه او خيلي زود از اين كار خسته مي‌شود.

از او بپرسيد كه چرا اين كار را مي‌كند و مجبورش كنيد تا پاسخ دهد. تنها مشكل اين كار اين است كه وي يك پيشنهاد نادرست را از زبان والدينش خواهد شنيد.

چطور كودک مان را از مكيدن انگشت باز داريم؟

به كودك‌تان بگوييد كه مي‌تواند در خلوت به اين كار ادامه دهد

اگر كودك‌تان ديگر جلوي شما انگشتش را نمي‌مكد، آن را يك پيشرفت بدانيد. او زماني را كه بايد در تنهايي براي اين كار اختصاص دهد را كوتاه مي‌كند و اين مدت كوتاه براي او كمتر ضرر دارد.

با او منفي برخورد نكنيد

اگر در انجام اين كار از خودش پيشرفت كمي نشان داد، او را سرزنش نكنيد. احساس ناتواني در وي خود باعث ادامه دادن اين كار مي شود.

مايع يادآوري به انگشتش بزنيد

گرچه اكثر پزشكان اين كار را بي‌رحمانه توصيف مي‌كنند، اما زدن محلول‌هاي بد مزه به انگشت مي‌تواند به كودك يادآوري كند كه نبايد انگشتش را در دهان فرو ببرد.

به ياد داشته باشيد كه اين كار را براي تنبيه انجام ندهيد و به او بگوييد كه اين كار تنها براي فراموش كردن اين عادت است.

به دست كردن دستكش روي انگشت هم مي‌تواند به او اين موضوع را گوشزد كند.

چطور كودک مان را از مكيدن انگشت باز داريم؟

با مراحل آسان شروع كنيد

در ابتدا از او بخواهيد كه در جمع دست از اين كار بردارد و سپس براي مراحل سخت‌تر همچون زمان خواب پاداش بهتري در نظر بگيريد.

سرش داد نزنيد

زماني كه متوجه شديد كه او هنوز اين كار را انجام مي‌دهد، سرش داد نكشيد. زيرا اين كار او را بيشتر ناراحت مي‌كند و اين عمل در او تقويت مي‌شود .

صبر كنيد

مي‌دانيد سر كودكاني كه تا حتي ۶ سالگي انگشت خود را مي‌مكيده‌اند چه آمده‌است؟ آنها ديگر اين كار را نمي‌كنند.

به گفته والدين آنها، بچه‌ها هر سال كه مي‌گذشته، به اين كار رغبت كمتري نشان داده‌اند و كم‌كم آن را رها كرده‌اند و يا تنها در زمان‌هاي خاصي همچون تماشاي تلويزيون، آن را ادامه داده‌اند.

هر چه سن بچه‌ها بالاتر مي‌رود و در جمع دوستان خود قرار مي‌گيرند، از ترس مسخره شدن توسط دوستان‌شان اين كار را كمتر انجام مي‌دهند تا كم‌كم از سر آنها مي‌افتد.

مكيدن انگشت چقدر جدي است؟

مكيدن انگشت در كودكاني كه سن بيشتري دارند، مي‌تواند نشان استرس باشد. كودك ممكن است دچار ترس و يا ناراحتي بوده و اين عمل را براي آرام كردن خود انجام دهد.

اگر احساس مي‌كنيد توقف كودك‌تان در اين حالت، اوضاع روحي او را بدتر مي‌كند، بگرديد و ببينيد مشكل اصلي كودك‌تان كه ترس يا ناراحتي‌است، از كجا نشأت مي‌گيرد.

اينكه پدر و مادرها با گذشتن سن كودك‌شان از مرز پنج سالگي، نگران اين حركت او مي‌شوند، كاملاً طبيعي‌است. اجازه دهيد تا كودك‌تان بفهمد كه شما از اين كار او ناراضي هستيد.

چطور كودک مان را از مكيدن انگشت باز داريم؟

حال اگر تا بعد از پنج سالگي اين كار را رها نكرد چه ؟

تحقيقات نشان داده‌است كه مكيدن انگشت باعث كج در آمدن دندان‌ها و حتي تأخير در اين مسئله مي‌شود.

اين عمل همچنين ممكن است كه باعث گشاد شدن دهان كودك شود و اين احتمالات بستگي به ندارد كه او چطور و از كدام جهت انگشتش را مي‌مكد.

وقتي كودك به سن مدرسه رفتن رسيد، اين كار او در ملأ عام باعث مسخره‌شدنش مي‌شود. بچه‌ها معمولاً تصور مي‌كنند كودكاني كه انگشت خود را مي‌مكند، باهوش، خوشحال و زيبا نيستند و همين موضوع باعث مي‌شود كودك‌تان اين كار را جلوي ديگران انجام ندهد.

يكي ديگر از خطرات مكيدن انگشت احتمال چركي شدن آن است. حتي ممكن است كودك‌تان پس از لمس كردن ماده‌اي سمي با فرو بردن انگشتش در دهان، آنررا خورده و مسموم شود.

برخي وسايل دندان پزشكي هم هستند كه شما مي‌توانيد آنها را به كودكتان پيشنهاد كنيد. اگر او آنها را بپذيرد، خيلي زود اين عادت را فراموش مي‌كند.

به ياد داشته باشيد كه تنها اگر منشأ اين رفتار كودك‌تان را كشف كنيد، مي‌توانيد اين عادت را از سر او بيندازيد .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج