۲۶۹۶
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

دلایل افزایش شدید مهاجرت دانشجویان

رنکینگ بالاتر دانشگاه‌های خارج و عدم اختصاص رشته‌های پرمخاطب به صندلی‌های خالی به گفته مدیرکل امور دانشجویان خارج وزارت علوم منجر شده تا داوطلبان به جای انتخاب صندلی‌های خالی آموزش عالی کشورمان بیشتر تمایل به خروج از کشور و بعضاً تحصیل در ارمنستان، تاجیکستان، مالزی و ... داشته باشند.

حسن مسلمی نائینی در پاسخ به اینکه چرا داوطلبان آموزش عالی به جای انتخاب صندلی‌های خالی آموزش عالی کشورمان بیشتر تمایل به خروج از کشور و بعضاً تحصیل در کشورهایی نظیر ارمنستان، تاجیکستان، مالزی و ... دارند، گفت: ۲۰۰ هزار صندلی خالی که در آموزش عالی کشورمان وجود دارد مربوط به رشته‌های پر استقبال یعنی رشته‌هایی که بیشتر مدنظر داوطلبان آموزش عالی است نیستند.
وی با بیان اینکه باید رشته‌های پرمخاطب مانند رشته‌های پزشکی، حقوق و معماری، رایانه و حسابداری و ... را در سطح کشور رواج دهیم، خاطرنشان کرد: اگر 200 هزار صندلی خالی موجود در آموزش عالی کشورمان در رشته‌های پرمخاطب و پر استقبال باشند یقیناً خالی نمی‌مانند.

دلایل افزایش شدید مهاجرت دانشجویان

مدیرکل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم افزود: اگر رشته‌هایی که بیشتر مورد استقبال داوطلبان آموزش عالی هستند در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی راه‌اندازی شوند داوطلبان آموزش عالی به جای اینکه به سوی دانشگاه‌های خارج کشور که شاید کیفیت آنچنانی هم نداشته باشند بروند، به سوی ظرفیت‌های داخل کشور گرایش بیشتری پیدا می‌کنند.
وی افزود: اگر در رشته‌های پر استقبال و پرمخاطب، صندلی خالی وجود داشته باشد مربوط به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تازه تأسیس یا واقع در شهرهای کوچک است لذا مردم بیشتر علاقمند هستند تا به جای اینکه فرزندان خود را در این دانشگاه‌ها ثبت نام کنند آنها را برای تحصیل به خارج از کشور بفرستند.

به گفته مدیرکل امور دانشجویان خارج وزارت علوم، بعید نیست دانشگاه‌های کشورهای دیگر که به نسبت بیشتر مورد توجه ایرانیان قرار گرفته‌اند کیفیت‌شان از دانشگاه‌های کوچک و تازه تأسیس داخل کشور بیشتر باشد.

مسلمی نائینی "رنکینگ" را یک معیار برای داوطلبان آموزش عالی درباره دانشگاه محل تحصیل‌شان عنوان کرد و به مهر گفت: برخی دانشگاه‌های خارج کشور از نظر رنکینگ در موقعیت مناسب‌تری نسبت به دانشگاه‌های مملو از صندلی خالی در داخل کشور قرار دارند. داوطلبان آموزش عالی نیز که رنکینگ دانشگاه محل تحصیل برایشان مهم است ترجیح می‌دهند دانشگاه خارج کشور را انتخاب کنند.

وی در ارائه پیشنهادی گفت: اگر دانشگاه‌های بزرگ کشورمان بتوانند یک سری کالج‌های اقماری داشته باشند و در این کالج‌های اقماری با همکاری اعضای هیئت علمی آن دانشگاه بویژه اساتید بازنشسته اقدام به راه‌اندازی رشته‌های پرمخاطب کنند احتمال این وجود دارد که استقبال بیشتری از ظرفیت‌های تازه تأسیس آموزش عالی داخل کشور شود چراکه به هر حال داوطلبان آموزش عالی این ظرفیت‌ها را دنباله‌ای از دانشگاه‌های معتبر و با سابقه می‌دانند.

مدیرکل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم مسئله دیگر در گرایش داوطلبان آموزش عالی به دانشگاه‌های خارج کشور را قانون نظام وظیفه دانست و به مهر گفت: قانون نظام وظیفه اجازه ادامه ‌تحصیل در مقطع کارشناسی را نمی‌دهد لذا خانواده‌های ایرانی بخاط نگرانی‌هایی که از کنکور دارند فرزندان خود را قبل از رسیدن به سن سربازی به خارج اعزام می‌کنند ولی اگر همانند مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان اعزام کارشناسی نیز وجود داشته باشد به صورتی که پس از اخذ دیپلم، متقاضی 6 ماه فرصت برای اعزام داشته باشد، امکان شرکت در کنکور را نیز خواهند داشت و ممکن است در دانشگاه و یا موسسه‌ای در داخل پذیرفته شده و نیاز به تحصیل در خارج نداشته باشد.

منبع : مهرنیوز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج